REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych
Opel Vectra A wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana klocków i tarcz hamulcowych jest jedną z podstawowych czynności. W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać takiej wymiany.

Pracę podzielimy na dwie części. Najpierw przeprowadzimy wymianę klocków hamulcowych, a na końcu pokażemy jak wymienić tarcze. Podstawa to dobór odpowiednich materiałów eksploatacyjnych. W przypadku tarcz i klocków zalecamy wybierać wśród lepszych firm. Warto sprawdzić promocje na komplety klocków i tarcz. Często cena w zestawie jest znacznie niższa.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana przednich amortyzatorów i sprężyn

REKLAMA

W Vectrze A występują dwa modele zacisków hamulcowych: z wkładkami przytrzymywanymi sprężynami lub sworzniami. Wymiana będzie zaprezentowana na przykładzie tych pierwszych. Wszystkie różnice również zostaną przedstawione. Zaczynamy od wymiany klocków hamulcowych. Pamiętajmy, że wymieniamy klocki parami, nie dopuszcza się wymiany tylko po jednej ze stron.

Luzujemy śruby mocujące koła i podnosimy samochód. Będzie nam do tego potrzebny tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Następnie podważamy za pomocą śrubokręta sprężynę na zacisku. Zdejmujemy dwa kapturki ochronne z prowadników i odkręcamy je za pomocą klucza imbusowego. Należy stosować solidny klucz, zazwyczaj prowadniki trudno się wykręcają.

Nie należy odłączać przewodów hamulcowych. Teraz zdejmujemy zacisk hamulcowy z wewnętrzną wkładką i podwieszamy go za pomocą druta do kolumny zawieszenia. Należy uważać, żeby przewody nie były poskręcane. Wyjmujemy zewnętrzną wkładkę oraz podważamy wewnętrzną i wyjmujemy ją z tłoka zacisku. Po wyjęciu klocków nie można wciskać pedału hamulca bo doprowadzimy do wyskoczenia tłoka z gniazda zacisku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż manualnej skrzyni biegów

Przechodzimy do montażu. Najpierw czyścimy dokładnie miejsca montażu klocków hamulcowych. Najlepiej zrobić to za pomocą miękkiej szczotki drucianej. Dodatkowo można wyczyścić takie miejsce szmatką nasączoną w spirytusie. Stosowanie wszelkiego rodzaju rozpuszczalników lub bardzo ostrych narzędzi jest zabronione.

Teraz sprawdzamy stan tarczy hamulcowej jeśli jest wyczuwalny duży rant to należy ją wymienić. Opis wymiany tarczy znajduje się w drugiej części poradnika.

REKLAMA

Kontrolujemy osłony przeciwpyłowe pod względem pęknięć. Jeśli znajdziemy usterkę to należy jak najszybciej wymienić taką osłonę. Jakiekolwiek zanieczyszczenie może doprowadzić do powstania nieszczelności tłoka w zacisku. Teraz należy wcisnąć tłoczek. W Warsztatach stosowany jest specjalny przyrząd. My wykonamy tą czynność za pomocą drewnianego trzonka młotka.

Wciskamy tłoczek powoli i bardzo ostrożnie. Należy zwracać uwagę na poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku. Podczas wciskania jego stan będzie się podnosił. Nadmiar należy odessać np. za pomocą strzykawki i zlać do pustego pojemnika. Po wymianie klocków uzupełniamy poziom płynu do napisu MAX. Używamy tylko i wyłącznie nowego płynu. Pojemnik z odessanym płynem oddajemy do punktu utylizacji.

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż chłodnicy

Teraz wkładamy wewnętrzny klocek, mocując sprężynę w środku tłoka. Następnie wsadzamy w oprawę zacisku zewnętrzny klocek. Odpinamy zacisk od drutu i nakładamy go od góry na tarczę hamulca. Obracamy go do dołu i dociskamy. Prowadniki czyścimy dokładnie za pomocą papieru ściernego i smarujemy specjalnym smarem zabezpieczającym. Zakładamy kapturki ochronne na prowadniki i montujemy sprężynę.

W zacisku hamulcowym ze sworzniami ustalającymi wymiana przebiega w inny sposób. Poniżej przedstawimy różnicę w demontażu w przypadku tego typu. Przede wszystkim należy wybić sworznie – od wewnątrz na zewnątrz. Należy robić to bardzo ostrożnie, żeby nie wypadły sprężyny przytrzymujące wkładki. W tym momencie wyjmujemy sprężyny i demontujemy klocki hamulcowe i blaszki pośrednie (wyjmujemy za pomocą szczypiec lub śrubokręta). Tłoczek cofamy w taki sam sposób jak w opisie powyżej.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Początek pozostaje bez zmian, czyścimy dokładnie powierzchnię przylegania klocków. Wkładamy w zacisk obydwa klocki razem z blaszką pośrednią. Kontrolujemy czy wkładki mają swobodę ruchy i instalujemy sprężyny i wbijamy sworznie od zewnątrz do środka. Na końcu sprawdzamy, czy sprężyny zostały poprawnie zamontowane.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana termostatu

Zakładamy koła i przykręcamy. Opuszczamy samochód i dokręcamy śruby. Kontrolujemy poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku i uzupełniamy ewentualne braki do napisu MAX. Przed rozpoczęciem jazdy wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca. Przez pierwsze 200 – 300 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania.

Drugą czynnością jaką wykonamy jest wymiana tarcz hamulcowych. Pierwszy krok to demontaż klocków hamulcowych. Wykonujemy tą czynność zgodnie z powyższym opisem. Następnie odkręcamy śrubę mocującą tarcze hamulcową i zdejmujemy ją. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o odtłuszczeniu tarczy. Należy zamontować tylko i wyłącznie nowe klocki hamulcowe.

Przez pierwsze 300 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania. Przez ten czas nowe klocki muszą się „ułożyć” do tarcz.

Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BMW ulubioną marką młodych kierowców, ale OC potrafi zaskoczyć ceną

BMW serii 3, szczególnie w wersji sprzed niemal dwóch dekad, to dziś najczęściej wybierany samochód wśród kierowców w wieku 18–25 lat. Jak wynika z danych Rankomat.pl, młodzi użytkownicy dróg zdecydowanie preferują pojazdy dynamiczne, z mocniejszym silnikiem i sportowym charakterem. Jednak ten wybór ma swoją cenę – i to niemałą.

SEAT Arona: ekologia w nieznanym wymiarze. Ryż zamiast na wysypiska trafia na taśmę montażową

SEAT rozpoczyna produkcję modelu SEAT Arona z dwoma elementami wykonanymi z oryzytu – odnawialnego materiału pochodzenia naturalnego, powstającego z produktów ubocznych ryżu. Każdy egzemplarz zawiera 60 gramów ryżu, co przekłada się na roczne zużycie 5 ton surowca, który w innym przypadku trafiłby na wysypiska.

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

REKLAMA

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

REKLAMA

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

REKLAMA