REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych
Opel Vectra A wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana klocków i tarcz hamulcowych jest jedną z podstawowych czynności. W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać takiej wymiany.

Pracę podzielimy na dwie części. Najpierw przeprowadzimy wymianę klocków hamulcowych, a na końcu pokażemy jak wymienić tarcze. Podstawa to dobór odpowiednich materiałów eksploatacyjnych. W przypadku tarcz i klocków zalecamy wybierać wśród lepszych firm. Warto sprawdzić promocje na komplety klocków i tarcz. Często cena w zestawie jest znacznie niższa.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana przednich amortyzatorów i sprężyn

W Vectrze A występują dwa modele zacisków hamulcowych: z wkładkami przytrzymywanymi sprężynami lub sworzniami. Wymiana będzie zaprezentowana na przykładzie tych pierwszych. Wszystkie różnice również zostaną przedstawione. Zaczynamy od wymiany klocków hamulcowych. Pamiętajmy, że wymieniamy klocki parami, nie dopuszcza się wymiany tylko po jednej ze stron.

Luzujemy śruby mocujące koła i podnosimy samochód. Będzie nam do tego potrzebny tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Następnie podważamy za pomocą śrubokręta sprężynę na zacisku. Zdejmujemy dwa kapturki ochronne z prowadników i odkręcamy je za pomocą klucza imbusowego. Należy stosować solidny klucz, zazwyczaj prowadniki trudno się wykręcają.

REKLAMA

Nie należy odłączać przewodów hamulcowych. Teraz zdejmujemy zacisk hamulcowy z wewnętrzną wkładką i podwieszamy go za pomocą druta do kolumny zawieszenia. Należy uważać, żeby przewody nie były poskręcane. Wyjmujemy zewnętrzną wkładkę oraz podważamy wewnętrzną i wyjmujemy ją z tłoka zacisku. Po wyjęciu klocków nie można wciskać pedału hamulca bo doprowadzimy do wyskoczenia tłoka z gniazda zacisku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż manualnej skrzyni biegów

Przechodzimy do montażu. Najpierw czyścimy dokładnie miejsca montażu klocków hamulcowych. Najlepiej zrobić to za pomocą miękkiej szczotki drucianej. Dodatkowo można wyczyścić takie miejsce szmatką nasączoną w spirytusie. Stosowanie wszelkiego rodzaju rozpuszczalników lub bardzo ostrych narzędzi jest zabronione.

Teraz sprawdzamy stan tarczy hamulcowej jeśli jest wyczuwalny duży rant to należy ją wymienić. Opis wymiany tarczy znajduje się w drugiej części poradnika.

Kontrolujemy osłony przeciwpyłowe pod względem pęknięć. Jeśli znajdziemy usterkę to należy jak najszybciej wymienić taką osłonę. Jakiekolwiek zanieczyszczenie może doprowadzić do powstania nieszczelności tłoka w zacisku. Teraz należy wcisnąć tłoczek. W Warsztatach stosowany jest specjalny przyrząd. My wykonamy tą czynność za pomocą drewnianego trzonka młotka.

Wciskamy tłoczek powoli i bardzo ostrożnie. Należy zwracać uwagę na poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku. Podczas wciskania jego stan będzie się podnosił. Nadmiar należy odessać np. za pomocą strzykawki i zlać do pustego pojemnika. Po wymianie klocków uzupełniamy poziom płynu do napisu MAX. Używamy tylko i wyłącznie nowego płynu. Pojemnik z odessanym płynem oddajemy do punktu utylizacji.

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż chłodnicy

Teraz wkładamy wewnętrzny klocek, mocując sprężynę w środku tłoka. Następnie wsadzamy w oprawę zacisku zewnętrzny klocek. Odpinamy zacisk od drutu i nakładamy go od góry na tarczę hamulca. Obracamy go do dołu i dociskamy. Prowadniki czyścimy dokładnie za pomocą papieru ściernego i smarujemy specjalnym smarem zabezpieczającym. Zakładamy kapturki ochronne na prowadniki i montujemy sprężynę.

W zacisku hamulcowym ze sworzniami ustalającymi wymiana przebiega w inny sposób. Poniżej przedstawimy różnicę w demontażu w przypadku tego typu. Przede wszystkim należy wybić sworznie – od wewnątrz na zewnątrz. Należy robić to bardzo ostrożnie, żeby nie wypadły sprężyny przytrzymujące wkładki. W tym momencie wyjmujemy sprężyny i demontujemy klocki hamulcowe i blaszki pośrednie (wyjmujemy za pomocą szczypiec lub śrubokręta). Tłoczek cofamy w taki sam sposób jak w opisie powyżej.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Początek pozostaje bez zmian, czyścimy dokładnie powierzchnię przylegania klocków. Wkładamy w zacisk obydwa klocki razem z blaszką pośrednią. Kontrolujemy czy wkładki mają swobodę ruchy i instalujemy sprężyny i wbijamy sworznie od zewnątrz do środka. Na końcu sprawdzamy, czy sprężyny zostały poprawnie zamontowane.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana termostatu

Zakładamy koła i przykręcamy. Opuszczamy samochód i dokręcamy śruby. Kontrolujemy poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku i uzupełniamy ewentualne braki do napisu MAX. Przed rozpoczęciem jazdy wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca. Przez pierwsze 200 – 300 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania.

Drugą czynnością jaką wykonamy jest wymiana tarcz hamulcowych. Pierwszy krok to demontaż klocków hamulcowych. Wykonujemy tą czynność zgodnie z powyższym opisem. Następnie odkręcamy śrubę mocującą tarcze hamulcową i zdejmujemy ją. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o odtłuszczeniu tarczy. Należy zamontować tylko i wyłącznie nowe klocki hamulcowe.

Przez pierwsze 300 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania. Przez ten czas nowe klocki muszą się „ułożyć” do tarcz.

Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA