REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana półosi napędowej

Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana półosi napędowej
Opel Vectra A wymiana półosi napędowej

REKLAMA

REKLAMA

Przy wymianie przegubu lub innych naprawach, demontaż przegubu jest konieczny. W poradniku tym pokażemy jak zdemontować półoś w Oplu Vectra A.

Na początku należy sobie zapewnić odpowiednie warunki pracy. W przypadku półosi napędowej można wykorzystać platformę warsztatową, kanał jak i tradycyjny lewarek z podstawkami. Pierwszy krok to wrzucenie dowolnego biegu, zaciągnięcie hamulca ręcznego i zdjęcie zawleczki zabezpieczającej nakrętkę na czopie półosi po czym luzujemy ją. Ważne, żeby samochód stał na kołach.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana przednich amortyzatorów i sprężyn

Następnie luzujemy śruby kół przednich i podnosimy samochód na podstawkach. Odkręcamy do końca śruby mocujące i zdejmujemy koło. Teraz wyjmujemy zawleczkę z nakrętki koronowej przegubu wahacza i odkręcamy ją. Musimy odłączyć przegub wahacza od zwrotnicy. W warsztatach stosowany jest do tego specjalny ściągacz. My możemy skorzystać z młotka i delikatnie wybić przegub. Ewentualnie pozostaje nam łyżka metalowa od montażu kół.

Teraz wyjmujemy półoś ze skrzyni biegów. Po wykonaniu tej czynności z otworów zacznie wypływać olej. W tym celu należy je jak najszybciej zaślepić. Najlepiej dorobić sobie odpowiednią zaślepkę. W warsztatach do wyjęcia półosi są stosowane specjalne narzędzia. Na ogół nie ma problemów z wyjęciem półosi. Jeśli zdarza się taka sytuacja, że będzie to niemożliwe to polecamy użyć płaskiego przecinaka.

REKLAMA

Po wyjęciu półosi podwiązujemy ją za pomocą drutu a następnie wyjmujemy półoś z piasty. W przypadku poważnych problemów będzie konieczność zastosowania ściągacza do piast. Pamiętajmy, że po wyjęciu półosi z piasty nie można pod żadnym względem obciążać koła lub przetaczać samochodu. Jeśli już musimy przemieścić samochód to należy włożyć czop półosi i wkręcić nakrętkę koronową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do montażu. Jeżeli montujemy nową półoś należy uważać, żeby nie uszkodzić jej zanim będzie zamontowana w samochodzie. Co najważniejsze nie może ona leżeć przez dłuższy czas na gumowych osłonach.

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż chłodnicy

Najpierw czyścimy dokładnie miejsca styku przegubu z łożyskiem koła. Smarujemy olejem przekładniowym wielowypust czopa i wkładamy czop półosi w wielowypust piasty. Następnie wkręcamy na czop nową nakrętkę koronową wraz z nową podkładką.

Teraz smarujemy olejem miejsce osadzenia półosi w skrzynce przekładniowej. Wkładamy na czop półosi (od strony skrzyni biegów) nowy pierścień osadczy. Nie należy go zbyt mocno rozciągać, może dojść do uszkodzenia. Wciskamy półoś w obudowę skrzyni biegów i za pomocą śrubokręta wciskamy pierścień osadczy do momentu aż znajdzie się na swoim miejscu.

Po zamontowaniu półosi należy sprawdzić czy została prawidłowo osadzona. W tym celu wystarczy pociągnąć ręką za przegub. Jeśli podczas demontażu była demontowana obudowa mechanizmu różnicowego to należy ją zamontować używając nowej uszczelki. Moment dokręcania wynosi 30Nm. Obudowa ta jest zazwyczaj zdejmowana kiedy są problemy z wyjęciem półosi. Wówczas do użycia przecinaka jest konieczny demontaż obudowy mechanizmu różnicowego.

Teraz kontrolujemy poziom oleju w skrzyni biegów. W manualnej przekładni odkręcam korek z otworu kontrolnego w obudowie skrzyni biegów. Poziom oleju powinien sięgać dolnej krawędzi otworu. W skrzyniach typu F16/5-CR i F20/5-CR produkowanych do kwietnia 1989 poziom powinien być 15mm poniżej krawędzi. Do przeprowadzenia kontroli będzie nam potrzebny zagięty drut, który włożymy do otworu.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana termostatu

W przypadku automatycznej skrzyni biegów wyjmujemy bagnet i wycieramy go do sucha za pomocą szmatki, która nie pozostawia włókien. Wkładamy wskaźnik ponownie i wyjmujemy. Poziom oleju jest prawidłowy, jeśli sięga poziomu MAX po stronie oznaczonej +20 stopni. Instalujemy przegub wahacza w zwrotnicę i dokręcamy nakrętkę koronową. Jeśli jest możliwość to należy zastosować nową nakrętkę. Pamiętajmy o użyciu zawleczki zabezpieczającej.

Zakładamy koła, przykręcamy śruby mocujące i opuszczamy samochód. Dokręcamy do końca śruby i wkręcamy nakrętkę koronową czopa półosi. Moment dokręcania to 130Nm. Wsadzamy zawleczkę zabezpieczającą i delikatnie zaginamy. W przypadku półosi po drugiej stronie auta postępujemy w taki sam sposób.

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż zamka drzwi

Wykonując taką wymianę należy zwrócić szczególną uwagę na dokładność montażu. Wszelkie niedociągnięcia mogą zagrozić bezpieczeństwu jazdy i doprowadzić do nieplanowanego postoju.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA