REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana półosi napędowej

Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana półosi napędowej
Opel Vectra A wymiana półosi napędowej

REKLAMA

REKLAMA

Przy wymianie przegubu lub innych naprawach, demontaż przegubu jest konieczny. W poradniku tym pokażemy jak zdemontować półoś w Oplu Vectra A.

Na początku należy sobie zapewnić odpowiednie warunki pracy. W przypadku półosi napędowej można wykorzystać platformę warsztatową, kanał jak i tradycyjny lewarek z podstawkami. Pierwszy krok to wrzucenie dowolnego biegu, zaciągnięcie hamulca ręcznego i zdjęcie zawleczki zabezpieczającej nakrętkę na czopie półosi po czym luzujemy ją. Ważne, żeby samochód stał na kołach.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana przednich amortyzatorów i sprężyn

Następnie luzujemy śruby kół przednich i podnosimy samochód na podstawkach. Odkręcamy do końca śruby mocujące i zdejmujemy koło. Teraz wyjmujemy zawleczkę z nakrętki koronowej przegubu wahacza i odkręcamy ją. Musimy odłączyć przegub wahacza od zwrotnicy. W warsztatach stosowany jest do tego specjalny ściągacz. My możemy skorzystać z młotka i delikatnie wybić przegub. Ewentualnie pozostaje nam łyżka metalowa od montażu kół.

Teraz wyjmujemy półoś ze skrzyni biegów. Po wykonaniu tej czynności z otworów zacznie wypływać olej. W tym celu należy je jak najszybciej zaślepić. Najlepiej dorobić sobie odpowiednią zaślepkę. W warsztatach do wyjęcia półosi są stosowane specjalne narzędzia. Na ogół nie ma problemów z wyjęciem półosi. Jeśli zdarza się taka sytuacja, że będzie to niemożliwe to polecamy użyć płaskiego przecinaka.

REKLAMA

Po wyjęciu półosi podwiązujemy ją za pomocą drutu a następnie wyjmujemy półoś z piasty. W przypadku poważnych problemów będzie konieczność zastosowania ściągacza do piast. Pamiętajmy, że po wyjęciu półosi z piasty nie można pod żadnym względem obciążać koła lub przetaczać samochodu. Jeśli już musimy przemieścić samochód to należy włożyć czop półosi i wkręcić nakrętkę koronową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do montażu. Jeżeli montujemy nową półoś należy uważać, żeby nie uszkodzić jej zanim będzie zamontowana w samochodzie. Co najważniejsze nie może ona leżeć przez dłuższy czas na gumowych osłonach.

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż chłodnicy

Najpierw czyścimy dokładnie miejsca styku przegubu z łożyskiem koła. Smarujemy olejem przekładniowym wielowypust czopa i wkładamy czop półosi w wielowypust piasty. Następnie wkręcamy na czop nową nakrętkę koronową wraz z nową podkładką.

Teraz smarujemy olejem miejsce osadzenia półosi w skrzynce przekładniowej. Wkładamy na czop półosi (od strony skrzyni biegów) nowy pierścień osadczy. Nie należy go zbyt mocno rozciągać, może dojść do uszkodzenia. Wciskamy półoś w obudowę skrzyni biegów i za pomocą śrubokręta wciskamy pierścień osadczy do momentu aż znajdzie się na swoim miejscu.

Po zamontowaniu półosi należy sprawdzić czy została prawidłowo osadzona. W tym celu wystarczy pociągnąć ręką za przegub. Jeśli podczas demontażu była demontowana obudowa mechanizmu różnicowego to należy ją zamontować używając nowej uszczelki. Moment dokręcania wynosi 30Nm. Obudowa ta jest zazwyczaj zdejmowana kiedy są problemy z wyjęciem półosi. Wówczas do użycia przecinaka jest konieczny demontaż obudowy mechanizmu różnicowego.

Teraz kontrolujemy poziom oleju w skrzyni biegów. W manualnej przekładni odkręcam korek z otworu kontrolnego w obudowie skrzyni biegów. Poziom oleju powinien sięgać dolnej krawędzi otworu. W skrzyniach typu F16/5-CR i F20/5-CR produkowanych do kwietnia 1989 poziom powinien być 15mm poniżej krawędzi. Do przeprowadzenia kontroli będzie nam potrzebny zagięty drut, który włożymy do otworu.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana termostatu

W przypadku automatycznej skrzyni biegów wyjmujemy bagnet i wycieramy go do sucha za pomocą szmatki, która nie pozostawia włókien. Wkładamy wskaźnik ponownie i wyjmujemy. Poziom oleju jest prawidłowy, jeśli sięga poziomu MAX po stronie oznaczonej +20 stopni. Instalujemy przegub wahacza w zwrotnicę i dokręcamy nakrętkę koronową. Jeśli jest możliwość to należy zastosować nową nakrętkę. Pamiętajmy o użyciu zawleczki zabezpieczającej.

Zakładamy koła, przykręcamy śruby mocujące i opuszczamy samochód. Dokręcamy do końca śruby i wkręcamy nakrętkę koronową czopa półosi. Moment dokręcania to 130Nm. Wsadzamy zawleczkę zabezpieczającą i delikatnie zaginamy. W przypadku półosi po drugiej stronie auta postępujemy w taki sam sposób.

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż zamka drzwi

Wykonując taką wymianę należy zwrócić szczególną uwagę na dokładność montażu. Wszelkie niedociągnięcia mogą zagrozić bezpieczeństwu jazdy i doprowadzić do nieplanowanego postoju.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA