REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana półosi napędowej

Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana półosi napędowej
Opel Vectra A wymiana półosi napędowej

REKLAMA

REKLAMA

Przy wymianie przegubu lub innych naprawach, demontaż przegubu jest konieczny. W poradniku tym pokażemy jak zdemontować półoś w Oplu Vectra A.

Na początku należy sobie zapewnić odpowiednie warunki pracy. W przypadku półosi napędowej można wykorzystać platformę warsztatową, kanał jak i tradycyjny lewarek z podstawkami. Pierwszy krok to wrzucenie dowolnego biegu, zaciągnięcie hamulca ręcznego i zdjęcie zawleczki zabezpieczającej nakrętkę na czopie półosi po czym luzujemy ją. Ważne, żeby samochód stał na kołach.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana przednich amortyzatorów i sprężyn

Następnie luzujemy śruby kół przednich i podnosimy samochód na podstawkach. Odkręcamy do końca śruby mocujące i zdejmujemy koło. Teraz wyjmujemy zawleczkę z nakrętki koronowej przegubu wahacza i odkręcamy ją. Musimy odłączyć przegub wahacza od zwrotnicy. W warsztatach stosowany jest do tego specjalny ściągacz. My możemy skorzystać z młotka i delikatnie wybić przegub. Ewentualnie pozostaje nam łyżka metalowa od montażu kół.

Teraz wyjmujemy półoś ze skrzyni biegów. Po wykonaniu tej czynności z otworów zacznie wypływać olej. W tym celu należy je jak najszybciej zaślepić. Najlepiej dorobić sobie odpowiednią zaślepkę. W warsztatach do wyjęcia półosi są stosowane specjalne narzędzia. Na ogół nie ma problemów z wyjęciem półosi. Jeśli zdarza się taka sytuacja, że będzie to niemożliwe to polecamy użyć płaskiego przecinaka.

REKLAMA

Po wyjęciu półosi podwiązujemy ją za pomocą drutu a następnie wyjmujemy półoś z piasty. W przypadku poważnych problemów będzie konieczność zastosowania ściągacza do piast. Pamiętajmy, że po wyjęciu półosi z piasty nie można pod żadnym względem obciążać koła lub przetaczać samochodu. Jeśli już musimy przemieścić samochód to należy włożyć czop półosi i wkręcić nakrętkę koronową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do montażu. Jeżeli montujemy nową półoś należy uważać, żeby nie uszkodzić jej zanim będzie zamontowana w samochodzie. Co najważniejsze nie może ona leżeć przez dłuższy czas na gumowych osłonach.

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż chłodnicy

Najpierw czyścimy dokładnie miejsca styku przegubu z łożyskiem koła. Smarujemy olejem przekładniowym wielowypust czopa i wkładamy czop półosi w wielowypust piasty. Następnie wkręcamy na czop nową nakrętkę koronową wraz z nową podkładką.

Teraz smarujemy olejem miejsce osadzenia półosi w skrzynce przekładniowej. Wkładamy na czop półosi (od strony skrzyni biegów) nowy pierścień osadczy. Nie należy go zbyt mocno rozciągać, może dojść do uszkodzenia. Wciskamy półoś w obudowę skrzyni biegów i za pomocą śrubokręta wciskamy pierścień osadczy do momentu aż znajdzie się na swoim miejscu.

Po zamontowaniu półosi należy sprawdzić czy została prawidłowo osadzona. W tym celu wystarczy pociągnąć ręką za przegub. Jeśli podczas demontażu była demontowana obudowa mechanizmu różnicowego to należy ją zamontować używając nowej uszczelki. Moment dokręcania wynosi 30Nm. Obudowa ta jest zazwyczaj zdejmowana kiedy są problemy z wyjęciem półosi. Wówczas do użycia przecinaka jest konieczny demontaż obudowy mechanizmu różnicowego.

Teraz kontrolujemy poziom oleju w skrzyni biegów. W manualnej przekładni odkręcam korek z otworu kontrolnego w obudowie skrzyni biegów. Poziom oleju powinien sięgać dolnej krawędzi otworu. W skrzyniach typu F16/5-CR i F20/5-CR produkowanych do kwietnia 1989 poziom powinien być 15mm poniżej krawędzi. Do przeprowadzenia kontroli będzie nam potrzebny zagięty drut, który włożymy do otworu.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana termostatu

W przypadku automatycznej skrzyni biegów wyjmujemy bagnet i wycieramy go do sucha za pomocą szmatki, która nie pozostawia włókien. Wkładamy wskaźnik ponownie i wyjmujemy. Poziom oleju jest prawidłowy, jeśli sięga poziomu MAX po stronie oznaczonej +20 stopni. Instalujemy przegub wahacza w zwrotnicę i dokręcamy nakrętkę koronową. Jeśli jest możliwość to należy zastosować nową nakrętkę. Pamiętajmy o użyciu zawleczki zabezpieczającej.

Zakładamy koła, przykręcamy śruby mocujące i opuszczamy samochód. Dokręcamy do końca śruby i wkręcamy nakrętkę koronową czopa półosi. Moment dokręcania to 130Nm. Wsadzamy zawleczkę zabezpieczającą i delikatnie zaginamy. W przypadku półosi po drugiej stronie auta postępujemy w taki sam sposób.

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż zamka drzwi

Wykonując taką wymianę należy zwrócić szczególną uwagę na dokładność montażu. Wszelkie niedociągnięcia mogą zagrozić bezpieczeństwu jazdy i doprowadzić do nieplanowanego postoju.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA