REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: demontaż manualnej skrzyni biegów

Robert Kuśpiel
Opel Vectra A demontaż manualnej skrzyni biegów
Opel Vectra A demontaż manualnej skrzyni biegów
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Konieczność demontażu skrzyni biegów nie musi wiązać się z wizytą w warsztacie. W poradniku tym pokażemy jak wyjąć manualną skrzynię biegów w Oplu Vectra A.

Naprawa skrzyni biegów wymaga pewnego doświadczenia. Praktycznie operacja to jest niemożliwa do wykonania w warunkach garażowych. Przede wszystkim na naprawach skrzyń biegów należy się znać. Kupno używanej może wynieść nas znacznie taniej niż naprawa obecnej. Do wymontowania samej skrzyni nie należy demontować silnika. Zanim zaczniemy jakiekolwiek pracę warto zapewnić sobie odpowiednie zaplecze narzędzi.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż zamka drzwi

REKLAMA

Całą pracę najlepiej wykonywać z wykorzystaniem kanału lub podnośnika warsztatowego. Sam lewarek i podstawki to zbyt duże ryzyko. Nie polecamy tradycyjnego lewarka w tym przypadku. Na początku należy odłączyć przewód masowy od akumulatora. Następnie luzujemy śrubę obejmy znajdującej się na drążku odpowiedzialnym za sterowanie zmianą biegów. Teraz musimy rozpiąć sterowanie skrzynią biegów.

W tym celu ustawiamy dźwignię na 4 lub 2 bieg. Wyjmujemy za pomocą śrubokręta klamrę zabezpieczającą na końcówce gwintowanej linki sprzęgła. Bierzemy łyżkę metalową do montażu opon i odciągały dźwignię wyłączania sprzęgła i odłączamy linkę od sprzęgła. Następnie odłączamy przewody elektryczne od wyłącznika świateł cofania. Kolejny krok to odłączenie linki prędkościomierza.

W tym celu musimy wykręcić ze skrzyni biegów nakrętkę kołpakową i wyjąć linkę. W modelach z układem wtryskowym Motronic występuje czujnik drogomierza. W tych autach należy oddzielić połączenie wtykowe. Teraz odkręcamy trzy śruby (na górze), które łączą skrzynię biegów z silnikiem. Następnie należy zamocować belkę pomiędzy dwoma błotnikami (rynienkami błotników). Podpinamy ją do uch silnika za pomocą łańcuchów i odpowiednio naciągamy je.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana termostatu

REKLAMA

W przypadku braku takiej belki możemy posłużyć się odpowiedniej grubości rurą, która będzie bezpośrednio nad silnikiem. W miejscu oparcia (rynienki błotnika) należy podłożyć dwa drewniane klocki. Łańcuchy można zastąpić linkami. Pamiętajmy, żeby nie opierać rury na błotnikach. Doprowadzi to do ich uszkodzenia, pod względem blacharskim i lakierniczym.

Teraz luzujemy śruby koła i unosimy samochód. Jeśli korzystamy z kanału to unosimy auto i podpieramy je na „kobyłkach”. Zdejmujemy przednie koła a następnie demontujemy przednią rurę wylotową. Kolejny krok to zdemontowanie sanek. Odkręcamy od zwrotnic przeguby kulowe wahaczy i odkręcamy tylną podporę skrzyni biegów. Teraz podstawiamy odpowiednio duże zabezpieczenie pod ramę i odkręcamy śruby mocujące. Mocowania te są bardzo solidne więc należy użyć bardzo dużo siły w celu wykręcenia.

Kolejny krok to demontaż półosi napędowych. Dokładny opis znajduje się w oddzielnym poradniku. Po wyjęciu ich zacznie wypływać olej ze skrzyni biegów. Chcąc tego uniknąć należy zatkać otwory po wyjętych półosiach. Same półosie podwieszamy do podwozia za pomocą drutów. Podczas montażu pamiętajmy o użyciu nowych pierścieni uszczelniających półosi.

Teraz odkręcamy wspornik zawieszenia przedniego lewego przy silniku. Następnie wykręcamy przewód masy od pokrywy skrzyni biegów. W tym momencie opuszczamy samochód i opuszczamy silnik na około 5 – 7 centymetrów. Dźwignia przełączania sprzęgła będzie poniżej podłużnicy. Teraz ponownie unosimy samochód i wyjmujemy wałek sprzęgłowy z tarczy sprzęgła i wałka głównego.

Zobacz też: Wymiana oleju w skrzyni biegów

Podpieramy skrzynię biegów za pomocą specjalnego podnośnika lub metalowej ramy podtrzymującej. Odkręcamy od skrzyni biegów blaszaną osłonę oraz wykręcamy śruby łączące skrzynię biegów z silnikiem. W tym momencie pozostaje nam odciągnąć skrzynię od silnika i wyjąć ją do dołu.

Do demontażu skrzyni przyda nam się pomoc drugiej osoby. Należy robić to bardzo ostrożnie. Pod żadnym pozorem nie wolno jej opierać na czopie wałka sprzęgłowego, na przegubie drążka zmiany biegów, na dźwigni wyłączania sprzęgła, napędzie prędkościomierza czy na wyłączniku świateł cofania.

Przechodzimy do montażu. Pierwszy krok to sprawdzenie stanu sprzęgła. Przede wszystkim kontrolujemy czy tarcza dociskowa nie jest porysowana lub popękana z przegrzania. Jeżeli sprzęgło ma uszkodzone lub luźne nity to należy je wymienić. Oczywiście nie ma konieczności zakupu nowego. Istnieją firmy trudniące się regeneracją sprzęgieł. Oddanie tarczy sprzęgła do „nabicia” wychodzi znacznie taniej niż zakup nowej.

Teraz z pomocą drugiej osoby podnosimy skrzynię biegów i przykładamy ją do silnika. Wkręcamy delikatnie wszystkie śruby mocujące a na koniec dokręcamy je momentem 75Nm. Następnie montujemy osłonę sprzęgła i montujemy je. Instalujemy sprzęgło i wciskamy wałek sprzęgłowy. Przykręcamy przewód masy do skrzyni biegów. W silniku C20XE należy zwrócić szczególną uwagę, żeby nie przetrzeć przewodu o element pokrywy przedziału silnika. Jest on z bardzo twardego plastiku.

Montujemy do skrzyni biegów wspornik lewego przedniego zawieszenia silnika i dokręcamy poduszkę skrzyni jednocześnie wyrównując ustawienie skrzyni biegów. Kolejny krok to zamontowanie półosi napędowych. Odpowiedni opis znajduje się w oddzielnym poradniku. Następnie montujemy sanki wraz z zawieszeniem przednim. Instalujemy drążek zmiany biegów na sworzeń dźwigni pośredniej. Nie należy regulować dźwigni, zrobimy to na samym końcu.

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż miski olejowej

Montujemy przednią rurę wydechową, śruby zabezpieczamy preparatem odpornym na działanie wysokich temperatur. Teraz zakładamy przednie koła i dokręcamy śruby. Opuszczamy samochód i dociągamy je solidnie. Teraz zdejmujemy belkę podtrzymującą silnik, która znajduje się nad nim. Dokręcamy górne śruby łączące skrzynię biegów z silnikiem. Śruby powinny być dokręcone momentem 75Nm.

Podłączamy przewody elektryczne do wyłącznika świateł cofania i wkładamy linkę prędkościomierza w gniazdo przy skrzyni biegów oraz dokręcamy nakrętkę. Jeżeli nasz silnik wyposażony jest w układ Motronic to należy podłączyć przewód elektryczny do skrzyni biegów. Teraz należy zainstalować linkę sprzęgła. Wkładamy w ścianę czołową linkę sprzęgła i podłączamy ją do pedału sprzęgła.

Sprawdzamy czy jest solidnie zamocowana i zaczepiamy sprężynę odciągającą. Mocujemy drugi koniec linki w dźwigni wyłączania sprzęgła bezpośrednio przy skrzyni biegów. Sprawdzamy poziom oleju w skrzyni biegów. Robimy to wykręcając korek kontrolny. Prawidłowy stan jest wtedy gdy olej sięga dolnej krawędzi otworu. Na końcu pozostaje nam wyregulowanie mechanizmu zmiany biegów.

Zobacz też: Skrzynia biegów – jaką wybrać, automatyczną, czy manualną?

Zdejmujemy mieszek z tunelu i odwijamy go. Ustawiamy dźwignię zmiany biegów w pozycję neutralną. Teraz unosimy samochód stawiamy go na podstawkach. Luzujemy śrubę na obejmie drążka zmiany biegów. Wyjmujemy zaślepkę z pokrywy mechanizmu zmiany biegów. Przekręcamy drążek zmiany biegów w lewo do momentu aż da się włożyć do końca specjalny przyrząd do regulacji.

Jak wiadomo nie każdy ma dostęp do takiego narzędzia. Dlatego można je zastąpić tradycyjnym wiertłem o średnicy 5mm. w tym momencie przyda nam się pomoc drugiej osoby. Musi ona ustawić drążek zmiany biegów na luz, w położeniu do włączenia biegów 1 i 2. Lewarek zmiany biegów powinien bez żadnych problemów dotykać do ogranicznika. W tym położeniu dokręcamy śrubę obejmy.

Sprawdzamy czy biegi przełączają się poprawnie, w razie potrzeby ponownie regulujemy. Zatykamy otwór nową zaślepką i odbywamy jazdę próbną.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

REKLAMA

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

REKLAMA

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

REKLAMA