REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: demontaż manualnej skrzyni biegów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Vectra A demontaż manualnej skrzyni biegów
Opel Vectra A demontaż manualnej skrzyni biegów
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Konieczność demontażu skrzyni biegów nie musi wiązać się z wizytą w warsztacie. W poradniku tym pokażemy jak wyjąć manualną skrzynię biegów w Oplu Vectra A.

Naprawa skrzyni biegów wymaga pewnego doświadczenia. Praktycznie operacja to jest niemożliwa do wykonania w warunkach garażowych. Przede wszystkim na naprawach skrzyń biegów należy się znać. Kupno używanej może wynieść nas znacznie taniej niż naprawa obecnej. Do wymontowania samej skrzyni nie należy demontować silnika. Zanim zaczniemy jakiekolwiek pracę warto zapewnić sobie odpowiednie zaplecze narzędzi.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż zamka drzwi

REKLAMA

Całą pracę najlepiej wykonywać z wykorzystaniem kanału lub podnośnika warsztatowego. Sam lewarek i podstawki to zbyt duże ryzyko. Nie polecamy tradycyjnego lewarka w tym przypadku. Na początku należy odłączyć przewód masowy od akumulatora. Następnie luzujemy śrubę obejmy znajdującej się na drążku odpowiedzialnym za sterowanie zmianą biegów. Teraz musimy rozpiąć sterowanie skrzynią biegów.

W tym celu ustawiamy dźwignię na 4 lub 2 bieg. Wyjmujemy za pomocą śrubokręta klamrę zabezpieczającą na końcówce gwintowanej linki sprzęgła. Bierzemy łyżkę metalową do montażu opon i odciągały dźwignię wyłączania sprzęgła i odłączamy linkę od sprzęgła. Następnie odłączamy przewody elektryczne od wyłącznika świateł cofania. Kolejny krok to odłączenie linki prędkościomierza.

W tym celu musimy wykręcić ze skrzyni biegów nakrętkę kołpakową i wyjąć linkę. W modelach z układem wtryskowym Motronic występuje czujnik drogomierza. W tych autach należy oddzielić połączenie wtykowe. Teraz odkręcamy trzy śruby (na górze), które łączą skrzynię biegów z silnikiem. Następnie należy zamocować belkę pomiędzy dwoma błotnikami (rynienkami błotników). Podpinamy ją do uch silnika za pomocą łańcuchów i odpowiednio naciągamy je.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana termostatu

REKLAMA

W przypadku braku takiej belki możemy posłużyć się odpowiedniej grubości rurą, która będzie bezpośrednio nad silnikiem. W miejscu oparcia (rynienki błotnika) należy podłożyć dwa drewniane klocki. Łańcuchy można zastąpić linkami. Pamiętajmy, żeby nie opierać rury na błotnikach. Doprowadzi to do ich uszkodzenia, pod względem blacharskim i lakierniczym.

Teraz luzujemy śruby koła i unosimy samochód. Jeśli korzystamy z kanału to unosimy auto i podpieramy je na „kobyłkach”. Zdejmujemy przednie koła a następnie demontujemy przednią rurę wylotową. Kolejny krok to zdemontowanie sanek. Odkręcamy od zwrotnic przeguby kulowe wahaczy i odkręcamy tylną podporę skrzyni biegów. Teraz podstawiamy odpowiednio duże zabezpieczenie pod ramę i odkręcamy śruby mocujące. Mocowania te są bardzo solidne więc należy użyć bardzo dużo siły w celu wykręcenia.

Kolejny krok to demontaż półosi napędowych. Dokładny opis znajduje się w oddzielnym poradniku. Po wyjęciu ich zacznie wypływać olej ze skrzyni biegów. Chcąc tego uniknąć należy zatkać otwory po wyjętych półosiach. Same półosie podwieszamy do podwozia za pomocą drutów. Podczas montażu pamiętajmy o użyciu nowych pierścieni uszczelniających półosi.

Teraz odkręcamy wspornik zawieszenia przedniego lewego przy silniku. Następnie wykręcamy przewód masy od pokrywy skrzyni biegów. W tym momencie opuszczamy samochód i opuszczamy silnik na około 5 – 7 centymetrów. Dźwignia przełączania sprzęgła będzie poniżej podłużnicy. Teraz ponownie unosimy samochód i wyjmujemy wałek sprzęgłowy z tarczy sprzęgła i wałka głównego.

Zobacz też: Wymiana oleju w skrzyni biegów

Podpieramy skrzynię biegów za pomocą specjalnego podnośnika lub metalowej ramy podtrzymującej. Odkręcamy od skrzyni biegów blaszaną osłonę oraz wykręcamy śruby łączące skrzynię biegów z silnikiem. W tym momencie pozostaje nam odciągnąć skrzynię od silnika i wyjąć ją do dołu.

Do demontażu skrzyni przyda nam się pomoc drugiej osoby. Należy robić to bardzo ostrożnie. Pod żadnym pozorem nie wolno jej opierać na czopie wałka sprzęgłowego, na przegubie drążka zmiany biegów, na dźwigni wyłączania sprzęgła, napędzie prędkościomierza czy na wyłączniku świateł cofania.

Przechodzimy do montażu. Pierwszy krok to sprawdzenie stanu sprzęgła. Przede wszystkim kontrolujemy czy tarcza dociskowa nie jest porysowana lub popękana z przegrzania. Jeżeli sprzęgło ma uszkodzone lub luźne nity to należy je wymienić. Oczywiście nie ma konieczności zakupu nowego. Istnieją firmy trudniące się regeneracją sprzęgieł. Oddanie tarczy sprzęgła do „nabicia” wychodzi znacznie taniej niż zakup nowej.

Teraz z pomocą drugiej osoby podnosimy skrzynię biegów i przykładamy ją do silnika. Wkręcamy delikatnie wszystkie śruby mocujące a na koniec dokręcamy je momentem 75Nm. Następnie montujemy osłonę sprzęgła i montujemy je. Instalujemy sprzęgło i wciskamy wałek sprzęgłowy. Przykręcamy przewód masy do skrzyni biegów. W silniku C20XE należy zwrócić szczególną uwagę, żeby nie przetrzeć przewodu o element pokrywy przedziału silnika. Jest on z bardzo twardego plastiku.

Montujemy do skrzyni biegów wspornik lewego przedniego zawieszenia silnika i dokręcamy poduszkę skrzyni jednocześnie wyrównując ustawienie skrzyni biegów. Kolejny krok to zamontowanie półosi napędowych. Odpowiedni opis znajduje się w oddzielnym poradniku. Następnie montujemy sanki wraz z zawieszeniem przednim. Instalujemy drążek zmiany biegów na sworzeń dźwigni pośredniej. Nie należy regulować dźwigni, zrobimy to na samym końcu.

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż miski olejowej

Montujemy przednią rurę wydechową, śruby zabezpieczamy preparatem odpornym na działanie wysokich temperatur. Teraz zakładamy przednie koła i dokręcamy śruby. Opuszczamy samochód i dociągamy je solidnie. Teraz zdejmujemy belkę podtrzymującą silnik, która znajduje się nad nim. Dokręcamy górne śruby łączące skrzynię biegów z silnikiem. Śruby powinny być dokręcone momentem 75Nm.

Podłączamy przewody elektryczne do wyłącznika świateł cofania i wkładamy linkę prędkościomierza w gniazdo przy skrzyni biegów oraz dokręcamy nakrętkę. Jeżeli nasz silnik wyposażony jest w układ Motronic to należy podłączyć przewód elektryczny do skrzyni biegów. Teraz należy zainstalować linkę sprzęgła. Wkładamy w ścianę czołową linkę sprzęgła i podłączamy ją do pedału sprzęgła.

Sprawdzamy czy jest solidnie zamocowana i zaczepiamy sprężynę odciągającą. Mocujemy drugi koniec linki w dźwigni wyłączania sprzęgła bezpośrednio przy skrzyni biegów. Sprawdzamy poziom oleju w skrzyni biegów. Robimy to wykręcając korek kontrolny. Prawidłowy stan jest wtedy gdy olej sięga dolnej krawędzi otworu. Na końcu pozostaje nam wyregulowanie mechanizmu zmiany biegów.

Zobacz też: Skrzynia biegów – jaką wybrać, automatyczną, czy manualną?

Zdejmujemy mieszek z tunelu i odwijamy go. Ustawiamy dźwignię zmiany biegów w pozycję neutralną. Teraz unosimy samochód stawiamy go na podstawkach. Luzujemy śrubę na obejmie drążka zmiany biegów. Wyjmujemy zaślepkę z pokrywy mechanizmu zmiany biegów. Przekręcamy drążek zmiany biegów w lewo do momentu aż da się włożyć do końca specjalny przyrząd do regulacji.

Jak wiadomo nie każdy ma dostęp do takiego narzędzia. Dlatego można je zastąpić tradycyjnym wiertłem o średnicy 5mm. w tym momencie przyda nam się pomoc drugiej osoby. Musi ona ustawić drążek zmiany biegów na luz, w położeniu do włączenia biegów 1 i 2. Lewarek zmiany biegów powinien bez żadnych problemów dotykać do ogranicznika. W tym położeniu dokręcamy śrubę obejmy.

Sprawdzamy czy biegi przełączają się poprawnie, w razie potrzeby ponownie regulujemy. Zatykamy otwór nową zaślepką i odbywamy jazdę próbną.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA