Opel Vectra A: przegląd i demontaż układu wydechowego
REKLAMA
REKLAMA
Zanim przejdziemy do wymiany układu wydechowego warto skontrolować dokładnie w jakim jest stanie. Możliwe, że poza zlokalizowaną wcześniej usterką jest jeszcze kilka mniejszych trudnych do wyszukania.
REKLAMA
Zobacz też: Jak działa układ wydechowy?
To, w jakim stanie będzie nasz układ zależy głównej mierze od sposobu, w jaki używane jest nasze auto. Pokonując tylko i wyłącznie krótkie odcinki nasz układ nie ma szans na duży przebieg.
REKLAMA
Najmniej narażona na działanie rdzy jest przednia rura razem z katalizatorem (jeśli występuje). Jest to pierwszy odcinek, jaki pokonują gazy. Zazwyczaj mają temperaturę ok. 900 stopni. Na wylocie mają już od 300 stopni. To właśnie mieszanina tych gazów z zebraną w tłumiku wodą powodują rdzę. To samo powoduje sól, która jest używana w okresach zimowych. Kontakt rozgrzanego tłumika z zimną wodą również nie jest korzystny. Taka sytuacja doprowadza do powstania mikropęknięć. Wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne (uderzenia kamieni) również przyczyniają się do krótszej eksploatacji.
Przechodzimy do kontroli układu. Na początku sprawdzamy wszystkie gumowe wieszaki układu. Po kilku latach zazwyczaj są naderwane, sparciałe lub po prostu rozciągnięte. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek objawów zużycia wymieniamy je na nowe. Prowadzimy oględziny połączeń rur. Nie powinno być na nich żadnych przedmuchów. Jeżeli zauważymy czarny nalot oznacza to, że w danym miejscu jest nieszczelność.
Zobacz też: Opel Vectra A: przegląd manualnej skrzyni biegów
Jeżeli widzimy ogniska korozji nie musimy wymieniać tego elementu. Widoczne dziury i ubytki blachy są nie do przyjęcia. Jeżeli zdecydujemy się na wymianę któregoś z elementów musimy pamiętać o pewnych zasadach, które warto stosować podczas całego procesu. Podstawa to poprawne podparcie samochodu. Musi być na tyle solidne, żeby nasze auto nie poruszało się podczas użycia dużej siły.
W przypadku braku możliwości wykręcenia którejś ze śrub nie należy się nadmiernie mocować, lepiej ją ukręcić i zamontować nową. Zazwyczaj większość połączeń jest mocno skorodowana. W celu rozłączenia ich najlepiej użyć młotka lub palnika. Podgrzewanie i opukiwanie zazwyczaj rozłącza wszystkie potrzebne elementy układu wydechowego.
Zobacz też: Opel Vectra A: przegląd i wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
Jeżeli zlokalizujemy uszkodzony odcinek układu wydechowego to nie należy demontować całego układu. Wystarczy ten element, który wymaga wymiany. Cała praca musi zostać wykonana z pozycji kanału lub platformy warsztatowej. Odradzamy prowadzenia jakichkolwiek prac z pozycji tradycyjnego podnośnika i podstawek. Jest bardzo duże ryzyko wypadku. W poradniku tym pokażemy jak zdemontować każdy element układu wydechowego.
Zobacz też: Układ wydechowy
Pierwszy krok to spryskanie wszystkich połączeń śrubowych za pomocą odrdzewiacza. Czekamy kilka minut i ponownie polewamy połączenia odrdzewiaczem. Jeżeli nadal będą problemy można skorzystać z wyżej wymienionych metod – palnik i młotek. W przypadku połączeń śrubowych w ostateczności ukręcamy śrubę. Najpierw odkręcamy obejmę zaciskową.
Zobacz też: Opel Vectra A: kontrola i wymiana płynu w układzie chłodzenia
REKLAMA
REKLAMA