Opel Vectra A: demontaż wtryskiwaczy w silniku Diesla
REKLAMA
REKLAMA
Wtryskiwacze to jedne z ważniejszych elementów w silniku Diesla. Usterka może doprowadzić do uszkodzenia panewek. Zanim przystąpimy do wymiany należy wykonać najłatwiejszy test w celu sprawdzenia wtryskiwaczy. Uruchamiamy silnik i pozostawiamy go pracującego na biegu jałowym. Następnie zaczynamy luzować nakrętki na przewodach wtryskowych. Jeżeli odgłos dzwonienia ustanie po odkręceniu którejś z nakrętek to znak, że dany wtryskiwacz wymaga wymiany.
REKLAMA
Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż manualnej skrzyni biegów
REKLAMA
Kolejną metodą jest luzowanie nakrętek kiedy silnik pracuje na wysokich obrotach (również na biegu jałowym). Jeżeli po poluzowaniu danej nakrętki prędkość obrotowa nie ulegnie zmianie to znak, że dany wtryskiwacz wymaga wymiany. Warto wiedzieć jakie są pierwsze objawy uszkodzonych wtryskiwaczy. Przede wszystkim będzie to spadek mocy silnika i zwiększone zużycie paliwa. Z efektów wizualnych możemy zaobserwować czarną barwę spalin. Tym objawom może towarzyszyć również przegrzanie silnika i problemy z rozruchem.
Przechodzimy do wymontowania wtryskiwaczy. Zaczniemy od silnika 1.7D. Tutaj na początku należy oczyścić dokładnie przewody wtryskowe. Po ich dokładnym wyczyszczeniu należy je wymontować. W tym celu będziemy potrzebować klucza oczkowego oczkowego. Można sobie samemu przygotować takie narzędzie lub kupić gotowe (17x19). Luzujemy wszystkie nakrętki, pamiętając, żeby nie przeginać przewodów a tym bardziej zmieniać ich kształtów.
Teraz odkręcamy nakrętki mocujące przewody powrotne i zdejmujemy je. Następnie odkręcamy obsady razem z wtryskiwaczami za pomocą klucza nasadowego. Na końcu z każdego z otworów wyjmujemy podkładkę i miedziane uszczelki.
Zobacz też: Jak odpowietrzyć układ wtryskowy w silniku Diesla?
REKLAMA
Po wyjęciu uszkodzonego wtryskiwacza przechodzimy do montażu nowego. Do każdego z otworów wkładamy nową uszczelkę. Wkładamy tulejkę w taki sposób, żeby mniejszą średnicą była skierowana do dołu. Na tulejkę zakładamy nową uszczelkę miedzianą natomiast w tulejkę nową podkładkę kształtową. Dokręcamy wtryskiwacze momentem 70Nm oraz przewody wtryskowe momentem 25Nm.
Przechodzimy do silnika 1.7TD. Tutaj wymiana wygląda bardzo podobnie. Na początku należy zdemontować kolektor dolotowy. Następnie odkręcamy wszystkie przewody wtryskowe. W tym celu również będziemy potrzebować rozciętego klucza oczkowego. Uważamy, żeby nie wyginać przewodów. Niedopuszczalne jest zmienianie ich kształtów. Teraz odkręcamy nakrętki mocujące przewody powrotne i zdejmujemy je.
Zobacz też: Mercedes W210: wymiana wtryskiwaczy w silniku Diesla
Odkręcamy obsady z wtryskiwaczami i wyjmujemy z każdego otworu podkładkę i uszczelki miedziane. Przechodzimy do montażu. W każdy otwór wkładamy nową uszczelkę i nową podkładkę. Instalujemy wtryskiwacz w otwór tak, żeby znak na obsadzie był naprzeciw uwypuklenia na głowicy. Dokręcamy górną część obsady (60Nm) przytrzymując kluczem płaskim nakrętkę łączącą wtryskiwacza.
Instalujemy przewody powrotne (moment dokręcania 30Nm) i wtryskowe (moment dokręcania 25Nm), a na końcu dokręcamy kolektor dolotowy (moment dokręcania 30Nm).
REKLAMA
REKLAMA