REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana przednich amortyzatorów i sprężyn

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana przednich amortyzatorów i sprężyn
Opel Vectra A wymiana przednich amortyzatorów i sprężyn

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzony amortyzator lub sprężynę należy jak najszybciej wymienić. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić amortyzator i sprężyny w Oplu Vectra A.

Do wymiany amortyzatora lub sprężyn konieczny jest demontaż kolumny zawieszenia. W zależności od miasta i warsztatu ceny są bardzo zróżnicowane i zazwyczaj nie jest to tania usługa. Jak się okazuje cała operacja nie jest trudna i bez problemu poradzimy sobie we własnym zakresie.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana termostatu

REKLAMA

Pierwszy krok to wrzucenie dowolnego biegu i zaciągnięcie hamulca ręcznego. Wyjmujemy zawleczkę z nakrętki koronowej i odkręcamy ją. Wykonujemy to kiedy samochód stoi na kołach. Do wykręcenia tej nakrętki wymagana jest bardzo duża siła, dlatego samochód musi stać nieruchomo. Teraz luzujemy śruby kół przednich i podnosimy samochód. Robimy to za pomocą tradycyjnego lewarka. Pod auto podstawiamy „kobyłki”.

Zdejmujemy koła i odkręcamy czujnik prędkości obrotowej koła razem ze wspornikiem. Uwaga ta dotyczy samochodów wyposażonych w układ ABS. Teraz odkręcamy zacisk hamulcowy i zdejmujemy go. Pamiętajmy, że nie może zwisać swobodnie na przewodzie hamulcowym. W tym celu należy podwiesić go do podwozia za pomocą drutu. Nie należy odłączać przewodu, będziemy musieli odpowietrzać cały układ.

Teraz odkręcamy nakrętkę mocującą przegub kulowy drążka kierowniczego do zwrotnicy. Końcówkę odłączamy od ramienia za pomocą specjalnego ściągacza lub delikatnie wybijamy za pomocą młotka. Trzeba uważać, żeby nie uszkodzić przegubu. Następnie odłączamy przegub wahacza od zwrotnicy. Wyjmujemy półoś z piasty koła. Jeśli będą problemy to należy użyć tradycyjnego ściągacza do piast.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż chłodnicy

REKLAMA

Podwieszamy półoś za pomocą drutu i podstawiamy dodatkowy podnośnik lub drewniany klocek pod kolumnę zawieszenia, żeby nie odpadła po odkręceniu górnych mocować. Odkręcamy je za pomocą wygiętego klucza oczkowego 24. Tłoczysko przytrzymujemy za pomocą klucza imbusowego. W tym momencie możemy wyjąć całą kolumnę zawieszenia.

Przechodzimy do wymontowania amortyzatora i sprężyny. Pamiętajmy, że zarówno sprężyny jak i amortyzatory wymieniamy parami. Wymiana tylko po jednej stronie spowoduje, że samochód straci na pewnym prowadzeniu i będzie ściągał.

Do przeprowadzenia tej operacji będzie nam potrzebny ściągacz do sprężyn. Jest on do kupienia na serwisach aukcyjnych za około 20 – 40 złotych. Nie wolno rozkręcać amortyzatora bez wcześniejszego ściśnięcia sprężyny. Zakładamy solidnie ściągacz na jej zwoje i powoli napinamy. Najlepiej robić to w imadle.

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż miski olejowej

Zdejmujemy kapturek ochronny a następnie odkręcamy i zdejmujemy podporę kolumny. Do jej wykręcenia potrzebny jest wygięty klucz oczkowy. Podczas odkręcania, tłoczysko musi być przytrzymywane za pomocą klucza imbusowego. Zdejmujemy z tłoczyska górną podporę i łożysko. Demontujemy podkładkę, zderzak gumowy i podkładkę sprężyny. Jeżeli wymieniamy tylko amortyzator to nie należy rozprężać sprężyny. Odkręcamy nakrętkę mocującą i wyjmujemy amortyzator z kolumny.

Jeśli wymieniamy sprężynę to należy delikatnie poluzować ściągacz do momentu aż będzie można ją wyjąć. W jej miejsce montujemy nową i ponownie ściskamy.

Przechodzimy do złożenia wszystkich elementów. Wkładamy amortyzator do kolumny i przykręcamy go nową nakrętką momentem 200Nm. Ustawiamy na dolnej miseczce sprężynę zawieszenia. Zwracamy uwagę, żeby koniec zwoju sprężyny oparł się o występ w dolnej podporze. Teraz zakładamy na tłoczysko amortyzatora zderzak gumowy razem z plastikową osłoną.

Zobacz też: Jak prawidłowo wymieniać amortyzatory? Poradnik.

Instalujemy na sprężynę gniazdo z pierścieniem gumowym tak, żeby występ trafił na wycięcie. Nasuwamy na tłoczysko miseczkę sprężyny z pierścieniem gumowym. Pamiętajmy, że otwór w miseczce musi być przestawiony o kąt prosty w stosunku do końca zwoju sprężyny. Teraz montujemy na tłoczysko górną podporę razem z łożyskiem. Wkręcamy na tłoczysko nową nakrętkę zabezpieczającą. Robimy to za pomocą klucza oczkowego, przytrzymując jednocześnie tłoczysko kluczem imbusowym.

Rozkręcamy powoli ściągacz do sprężyn i przechodzimy do montażu kolumny w samochodzie. Najpierw wkładamy kolumnę zawieszenia od dołu i zakładamy od góry podkładkę oporową oraz nową nakrętkę mocującą. Przykręcamy ją momentem 55Nm. Wkręcając blokujemy tłoczysko. W samochodach wyposażonych w system ABS należy przykręcić czujnik razem ze wspornikiem.

Wkładamy czop półosi w piastę i instalujemy sworzeń przegubu wahacza w zwrotnicę i przykręcamy nakrętkę koronową zabezpieczając ją zawleczką. Wkładamy końcówkę drążka kierowniczego w ramię zwrotnicy i wkręcamy nakrętkę zabezpieczającą. Montujemy zacisk hamulca i zakładamy koło. Dokręcamy śruby i opuszczamy samochód. Następnie dokręcamy śruby koła oraz nakrętkę koronową czopa półosi. Na końcu zabezpieczamy ją zawleczką.

Zobacz też: Jak przy zakupie auta sprawdzić stan amortyzatorów? Ekspert radzi

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA