REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana przednich amortyzatorów i sprężyn

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana przednich amortyzatorów i sprężyn
Opel Vectra A wymiana przednich amortyzatorów i sprężyn

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzony amortyzator lub sprężynę należy jak najszybciej wymienić. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić amortyzator i sprężyny w Oplu Vectra A.

Do wymiany amortyzatora lub sprężyn konieczny jest demontaż kolumny zawieszenia. W zależności od miasta i warsztatu ceny są bardzo zróżnicowane i zazwyczaj nie jest to tania usługa. Jak się okazuje cała operacja nie jest trudna i bez problemu poradzimy sobie we własnym zakresie.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana termostatu

REKLAMA

Pierwszy krok to wrzucenie dowolnego biegu i zaciągnięcie hamulca ręcznego. Wyjmujemy zawleczkę z nakrętki koronowej i odkręcamy ją. Wykonujemy to kiedy samochód stoi na kołach. Do wykręcenia tej nakrętki wymagana jest bardzo duża siła, dlatego samochód musi stać nieruchomo. Teraz luzujemy śruby kół przednich i podnosimy samochód. Robimy to za pomocą tradycyjnego lewarka. Pod auto podstawiamy „kobyłki”.

Zdejmujemy koła i odkręcamy czujnik prędkości obrotowej koła razem ze wspornikiem. Uwaga ta dotyczy samochodów wyposażonych w układ ABS. Teraz odkręcamy zacisk hamulcowy i zdejmujemy go. Pamiętajmy, że nie może zwisać swobodnie na przewodzie hamulcowym. W tym celu należy podwiesić go do podwozia za pomocą drutu. Nie należy odłączać przewodu, będziemy musieli odpowietrzać cały układ.

Teraz odkręcamy nakrętkę mocującą przegub kulowy drążka kierowniczego do zwrotnicy. Końcówkę odłączamy od ramienia za pomocą specjalnego ściągacza lub delikatnie wybijamy za pomocą młotka. Trzeba uważać, żeby nie uszkodzić przegubu. Następnie odłączamy przegub wahacza od zwrotnicy. Wyjmujemy półoś z piasty koła. Jeśli będą problemy to należy użyć tradycyjnego ściągacza do piast.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż chłodnicy

REKLAMA

Podwieszamy półoś za pomocą drutu i podstawiamy dodatkowy podnośnik lub drewniany klocek pod kolumnę zawieszenia, żeby nie odpadła po odkręceniu górnych mocować. Odkręcamy je za pomocą wygiętego klucza oczkowego 24. Tłoczysko przytrzymujemy za pomocą klucza imbusowego. W tym momencie możemy wyjąć całą kolumnę zawieszenia.

Przechodzimy do wymontowania amortyzatora i sprężyny. Pamiętajmy, że zarówno sprężyny jak i amortyzatory wymieniamy parami. Wymiana tylko po jednej stronie spowoduje, że samochód straci na pewnym prowadzeniu i będzie ściągał.

Do przeprowadzenia tej operacji będzie nam potrzebny ściągacz do sprężyn. Jest on do kupienia na serwisach aukcyjnych za około 20 – 40 złotych. Nie wolno rozkręcać amortyzatora bez wcześniejszego ściśnięcia sprężyny. Zakładamy solidnie ściągacz na jej zwoje i powoli napinamy. Najlepiej robić to w imadle.

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż miski olejowej

Zdejmujemy kapturek ochronny a następnie odkręcamy i zdejmujemy podporę kolumny. Do jej wykręcenia potrzebny jest wygięty klucz oczkowy. Podczas odkręcania, tłoczysko musi być przytrzymywane za pomocą klucza imbusowego. Zdejmujemy z tłoczyska górną podporę i łożysko. Demontujemy podkładkę, zderzak gumowy i podkładkę sprężyny. Jeżeli wymieniamy tylko amortyzator to nie należy rozprężać sprężyny. Odkręcamy nakrętkę mocującą i wyjmujemy amortyzator z kolumny.

Jeśli wymieniamy sprężynę to należy delikatnie poluzować ściągacz do momentu aż będzie można ją wyjąć. W jej miejsce montujemy nową i ponownie ściskamy.

Przechodzimy do złożenia wszystkich elementów. Wkładamy amortyzator do kolumny i przykręcamy go nową nakrętką momentem 200Nm. Ustawiamy na dolnej miseczce sprężynę zawieszenia. Zwracamy uwagę, żeby koniec zwoju sprężyny oparł się o występ w dolnej podporze. Teraz zakładamy na tłoczysko amortyzatora zderzak gumowy razem z plastikową osłoną.

Zobacz też: Jak prawidłowo wymieniać amortyzatory? Poradnik.

Instalujemy na sprężynę gniazdo z pierścieniem gumowym tak, żeby występ trafił na wycięcie. Nasuwamy na tłoczysko miseczkę sprężyny z pierścieniem gumowym. Pamiętajmy, że otwór w miseczce musi być przestawiony o kąt prosty w stosunku do końca zwoju sprężyny. Teraz montujemy na tłoczysko górną podporę razem z łożyskiem. Wkręcamy na tłoczysko nową nakrętkę zabezpieczającą. Robimy to za pomocą klucza oczkowego, przytrzymując jednocześnie tłoczysko kluczem imbusowym.

Rozkręcamy powoli ściągacz do sprężyn i przechodzimy do montażu kolumny w samochodzie. Najpierw wkładamy kolumnę zawieszenia od dołu i zakładamy od góry podkładkę oporową oraz nową nakrętkę mocującą. Przykręcamy ją momentem 55Nm. Wkręcając blokujemy tłoczysko. W samochodach wyposażonych w system ABS należy przykręcić czujnik razem ze wspornikiem.

Wkładamy czop półosi w piastę i instalujemy sworzeń przegubu wahacza w zwrotnicę i przykręcamy nakrętkę koronową zabezpieczając ją zawleczką. Wkładamy końcówkę drążka kierowniczego w ramię zwrotnicy i wkręcamy nakrętkę zabezpieczającą. Montujemy zacisk hamulca i zakładamy koło. Dokręcamy śruby i opuszczamy samochód. Następnie dokręcamy śruby koła oraz nakrętkę koronową czopa półosi. Na końcu zabezpieczamy ją zawleczką.

Zobacz też: Jak przy zakupie auta sprawdzić stan amortyzatorów? Ekspert radzi

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA