REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana przednich amortyzatorów i sprężyn

Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana przednich amortyzatorów i sprężyn
Opel Vectra A wymiana przednich amortyzatorów i sprężyn

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzony amortyzator lub sprężynę należy jak najszybciej wymienić. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić amortyzator i sprężyny w Oplu Vectra A.

Do wymiany amortyzatora lub sprężyn konieczny jest demontaż kolumny zawieszenia. W zależności od miasta i warsztatu ceny są bardzo zróżnicowane i zazwyczaj nie jest to tania usługa. Jak się okazuje cała operacja nie jest trudna i bez problemu poradzimy sobie we własnym zakresie.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana termostatu

Pierwszy krok to wrzucenie dowolnego biegu i zaciągnięcie hamulca ręcznego. Wyjmujemy zawleczkę z nakrętki koronowej i odkręcamy ją. Wykonujemy to kiedy samochód stoi na kołach. Do wykręcenia tej nakrętki wymagana jest bardzo duża siła, dlatego samochód musi stać nieruchomo. Teraz luzujemy śruby kół przednich i podnosimy samochód. Robimy to za pomocą tradycyjnego lewarka. Pod auto podstawiamy „kobyłki”.

Zdejmujemy koła i odkręcamy czujnik prędkości obrotowej koła razem ze wspornikiem. Uwaga ta dotyczy samochodów wyposażonych w układ ABS. Teraz odkręcamy zacisk hamulcowy i zdejmujemy go. Pamiętajmy, że nie może zwisać swobodnie na przewodzie hamulcowym. W tym celu należy podwiesić go do podwozia za pomocą drutu. Nie należy odłączać przewodu, będziemy musieli odpowietrzać cały układ.

REKLAMA

Teraz odkręcamy nakrętkę mocującą przegub kulowy drążka kierowniczego do zwrotnicy. Końcówkę odłączamy od ramienia za pomocą specjalnego ściągacza lub delikatnie wybijamy za pomocą młotka. Trzeba uważać, żeby nie uszkodzić przegubu. Następnie odłączamy przegub wahacza od zwrotnicy. Wyjmujemy półoś z piasty koła. Jeśli będą problemy to należy użyć tradycyjnego ściągacza do piast.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż chłodnicy

Podwieszamy półoś za pomocą drutu i podstawiamy dodatkowy podnośnik lub drewniany klocek pod kolumnę zawieszenia, żeby nie odpadła po odkręceniu górnych mocować. Odkręcamy je za pomocą wygiętego klucza oczkowego 24. Tłoczysko przytrzymujemy za pomocą klucza imbusowego. W tym momencie możemy wyjąć całą kolumnę zawieszenia.

Przechodzimy do wymontowania amortyzatora i sprężyny. Pamiętajmy, że zarówno sprężyny jak i amortyzatory wymieniamy parami. Wymiana tylko po jednej stronie spowoduje, że samochód straci na pewnym prowadzeniu i będzie ściągał.

Do przeprowadzenia tej operacji będzie nam potrzebny ściągacz do sprężyn. Jest on do kupienia na serwisach aukcyjnych za około 20 – 40 złotych. Nie wolno rozkręcać amortyzatora bez wcześniejszego ściśnięcia sprężyny. Zakładamy solidnie ściągacz na jej zwoje i powoli napinamy. Najlepiej robić to w imadle.

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż miski olejowej

Zdejmujemy kapturek ochronny a następnie odkręcamy i zdejmujemy podporę kolumny. Do jej wykręcenia potrzebny jest wygięty klucz oczkowy. Podczas odkręcania, tłoczysko musi być przytrzymywane za pomocą klucza imbusowego. Zdejmujemy z tłoczyska górną podporę i łożysko. Demontujemy podkładkę, zderzak gumowy i podkładkę sprężyny. Jeżeli wymieniamy tylko amortyzator to nie należy rozprężać sprężyny. Odkręcamy nakrętkę mocującą i wyjmujemy amortyzator z kolumny.

Jeśli wymieniamy sprężynę to należy delikatnie poluzować ściągacz do momentu aż będzie można ją wyjąć. W jej miejsce montujemy nową i ponownie ściskamy.

Przechodzimy do złożenia wszystkich elementów. Wkładamy amortyzator do kolumny i przykręcamy go nową nakrętką momentem 200Nm. Ustawiamy na dolnej miseczce sprężynę zawieszenia. Zwracamy uwagę, żeby koniec zwoju sprężyny oparł się o występ w dolnej podporze. Teraz zakładamy na tłoczysko amortyzatora zderzak gumowy razem z plastikową osłoną.

Zobacz też: Jak prawidłowo wymieniać amortyzatory? Poradnik.

Instalujemy na sprężynę gniazdo z pierścieniem gumowym tak, żeby występ trafił na wycięcie. Nasuwamy na tłoczysko miseczkę sprężyny z pierścieniem gumowym. Pamiętajmy, że otwór w miseczce musi być przestawiony o kąt prosty w stosunku do końca zwoju sprężyny. Teraz montujemy na tłoczysko górną podporę razem z łożyskiem. Wkręcamy na tłoczysko nową nakrętkę zabezpieczającą. Robimy to za pomocą klucza oczkowego, przytrzymując jednocześnie tłoczysko kluczem imbusowym.

Rozkręcamy powoli ściągacz do sprężyn i przechodzimy do montażu kolumny w samochodzie. Najpierw wkładamy kolumnę zawieszenia od dołu i zakładamy od góry podkładkę oporową oraz nową nakrętkę mocującą. Przykręcamy ją momentem 55Nm. Wkręcając blokujemy tłoczysko. W samochodach wyposażonych w system ABS należy przykręcić czujnik razem ze wspornikiem.

Wkładamy czop półosi w piastę i instalujemy sworzeń przegubu wahacza w zwrotnicę i przykręcamy nakrętkę koronową zabezpieczając ją zawleczką. Wkładamy końcówkę drążka kierowniczego w ramię zwrotnicy i wkręcamy nakrętkę zabezpieczającą. Montujemy zacisk hamulca i zakładamy koło. Dokręcamy śruby i opuszczamy samochód. Następnie dokręcamy śruby koła oraz nakrętkę koronową czopa półosi. Na końcu zabezpieczamy ją zawleczką.

Zobacz też: Jak przy zakupie auta sprawdzić stan amortyzatorów? Ekspert radzi

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA