REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: przegląd i wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Vectra A przegląd i wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
Opel Vectra A przegląd i wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

REKLAMA

REKLAMA

Automatyczna skrzynia biegów wymaga dokładnych przeglądów. Poniżej znajduje się opis jak serwisować automatyczną skrzynię biegów w Oplu Vectra A.

Przegląd manualnej skrzyni biegów zaleca się wykonać, co 15 000km. Naturalnym jest, że nie musimy czekać aż do tego momentu. Wszelkie wycieki ze skrzyni biegów bywają trudne do zlokalizowania z racji lokalizacji przekładni. Na samym początku zaczniemy od sprawdzenia miejsc gdzie najczęściej pojawiają się wycieki. Do tego będzie nam potrzebny kanał lub tradycyjny podnośnik i dwie „kobyłki”

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy wiesz jak dbać o automatyczna skrzynię biegów?

Wjeżdżamy na kanał lub unosimy samochód i przystępujemy do oględzin. Pierwsze miejsce to połączenie kadłuba silnika ze skrzynią biegów. Kolejne miejsca to korki: dokładnie wlewowy i spustowy oleju oraz kołnierz wału napędowego przy skrzyni biegów. W celu dokładnego sprawdzenia musimy umyć obudowę skrzynki środkiem do mycia na zimno. Wszystkie połączenia należy posypać kredą i udać się na jazdę próbną.

Prowadzimy ją do momentu aż olej będzie dostatecznie rzadki. Najlepiej około 30km. Unosimy samochód i oglądamy wszystkie miejsca gdzie jest naniesiona kreda.

REKLAMA

Kontrola oleju odbywa się z wykorzystaniem bagnetu. Znajduje się on w przedziale silnika. Przez otwór, w którym się znajduje uzupełniamy również poziom oleju. Używamy do tego tylko i wyłącznie oleju ATF, najlepiej oryginalnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Vectra A: obsługa paska klinowego

Ustawiamy samochód na równym podłożu i zaciągamy hamulec ręczny. Uruchamiamy silnik i przełączamy dźwignie we wszystkie możliwe położenia. Na końcu ustawiamy ją w położeniu „P”.

Podczas wykonywania pomiaru poziomu oleju silnik powinien pracować na biegu jałowym. Wtedy przekładania hydrokinetyczna jest wypełniona olejem. Nie ma wymogu co do rozgrzania skrzyni biegów. Kontrolę możemy przeprowadzić w zimnej jak i rozgrzanej skrzyni biegów. Wskaźnik bagnetowy posiada dwie skale dla zimnej i rozgrzanej przekładni. Po jednej stronie jest dla temperatury +20 stopni a po drugiej dla +80 lub +94 stopni.

Jeżeli skrzynia jest zimna to kontrolę należy przeprowadzić po około minucie od uruchomienia silnika, jednak nie może być to dłużej niż dwie minuty. Wyjmujemy bagnet i wycieramy go do sucha za pomocą szmatki, która nie pozostawia włókien. Wkładamy wskaźnik ponownie i wyjmujemy. Poziom oleju jest prawidłowy, jeśli sięga poziomu MAX po stronie oznaczonej +20 stopni.

Jeżeli skrzynia jest rozgrzana no poziom oleju odczytujemy po drugiej stronie oznaczonej +80 lub +94 stopnie. W tym przypadku prawidłowy poziom oleju powinien się zawierać pomiędzy znakami MIN i MAX. Skrzynia biegów jest nagrzana po przejechaniu około 20 kilometrów (jazda dynamiczna).

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana świec zapłonowych

Olej dolewamy przez rurkę po bagnecie. Należy stosować do tego czysty lejek. Dla strony oznaczonej +20 stopni, różnica pomiędzy MIN a MAX wynosi 0.25L w przypadku silnika X20XEV jest to 0.4L. Po drugiej stronie miernika, różnica pomiędzy tymi dwoma oznaczeniami to 0.5L. Nie należy wlewać zbyt dużej ilości oleju, może to doprowadzić do zakłócenia pracy przekładni.

Warto również sprawdzić w jakim stanie jest olej w skrzyni. Wystarczy powąchać bagnet i dokładnie go obejrzeć. Jeśli poczujemy zapach spalenizny to może to oznaczać, że mamy spalone okładziny cierne. Wszelkie zanieczyszczenia w oleju mogą również negatywnie wpływać na pracę przekładni.

Jeżeli dolaliśmy oleju to ponownie wkładamy bagnet i sprawdzamy stan. Przesuwamy dźwignię zmiany biegów we wszystkie możliwe położenia.  Jeśli nadal jest zbyt niski poziom to ponownie wykonujemy dolewkę. Na końcu udajemy się na jazdę próbną.

Kolejną czynnością będzie wymiana oleju. Przekładnie automatyczne są bardzo wrażliwe, na jakość oleju dlatego należy wymieniać go regularnie. Producent przewiduje wymianę co 45 000 kilometrów. Pamiętajmy, że bez oleju nie wolno poruszać się samochodem ani go holować. Samą wymianę prowadzimy na rozgrzanej skrzyni biegów używając oryginalnego oleju ATF.

Zobacz też: Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

Pierwszy krok to uniesienie samochodu. W tym przypadku najlepiej skorzystać z platformy warsztatowej lub kanału (nie trzeba unosić auta). Teraz należy przygotować puste naczynie do zlania starego oleju. Odkręcamy korek spustowy na dole miski olejowej i czekamy aż spłynie cały olej. Zakręcamy korek spustowy używając nowej uszczelki. Stary olej oddajemy do punktu utylizacji. Nie można go wylewać w dowolne miejsce.

Wlewamy do skrzynie około 3 litrów oleju. Wykonujemy to poprzez lejek wsadzony w otwór po bagnecie do kontroli poziomu oleju. Teraz przechodzimy do kontroli poziomu oleju. Wykonujemy to w taki sam sposób jak został opisany powyżej.

Na koniec wykonujemy jazdę próbną i po powrocie kontrolujemy szczelność przekładni.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA