REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: przegląd i wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Vectra A przegląd i wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
Opel Vectra A przegląd i wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

REKLAMA

REKLAMA

Automatyczna skrzynia biegów wymaga dokładnych przeglądów. Poniżej znajduje się opis jak serwisować automatyczną skrzynię biegów w Oplu Vectra A.

Przegląd manualnej skrzyni biegów zaleca się wykonać, co 15 000km. Naturalnym jest, że nie musimy czekać aż do tego momentu. Wszelkie wycieki ze skrzyni biegów bywają trudne do zlokalizowania z racji lokalizacji przekładni. Na samym początku zaczniemy od sprawdzenia miejsc gdzie najczęściej pojawiają się wycieki. Do tego będzie nam potrzebny kanał lub tradycyjny podnośnik i dwie „kobyłki”

REKLAMA

Zobacz też: Czy wiesz jak dbać o automatyczna skrzynię biegów?

Wjeżdżamy na kanał lub unosimy samochód i przystępujemy do oględzin. Pierwsze miejsce to połączenie kadłuba silnika ze skrzynią biegów. Kolejne miejsca to korki: dokładnie wlewowy i spustowy oleju oraz kołnierz wału napędowego przy skrzyni biegów. W celu dokładnego sprawdzenia musimy umyć obudowę skrzynki środkiem do mycia na zimno. Wszystkie połączenia należy posypać kredą i udać się na jazdę próbną.

Prowadzimy ją do momentu aż olej będzie dostatecznie rzadki. Najlepiej około 30km. Unosimy samochód i oglądamy wszystkie miejsca gdzie jest naniesiona kreda.

Kontrola oleju odbywa się z wykorzystaniem bagnetu. Znajduje się on w przedziale silnika. Przez otwór, w którym się znajduje uzupełniamy również poziom oleju. Używamy do tego tylko i wyłącznie oleju ATF, najlepiej oryginalnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Vectra A: obsługa paska klinowego

Ustawiamy samochód na równym podłożu i zaciągamy hamulec ręczny. Uruchamiamy silnik i przełączamy dźwignie we wszystkie możliwe położenia. Na końcu ustawiamy ją w położeniu „P”.

REKLAMA

Podczas wykonywania pomiaru poziomu oleju silnik powinien pracować na biegu jałowym. Wtedy przekładania hydrokinetyczna jest wypełniona olejem. Nie ma wymogu co do rozgrzania skrzyni biegów. Kontrolę możemy przeprowadzić w zimnej jak i rozgrzanej skrzyni biegów. Wskaźnik bagnetowy posiada dwie skale dla zimnej i rozgrzanej przekładni. Po jednej stronie jest dla temperatury +20 stopni a po drugiej dla +80 lub +94 stopni.

Jeżeli skrzynia jest zimna to kontrolę należy przeprowadzić po około minucie od uruchomienia silnika, jednak nie może być to dłużej niż dwie minuty. Wyjmujemy bagnet i wycieramy go do sucha za pomocą szmatki, która nie pozostawia włókien. Wkładamy wskaźnik ponownie i wyjmujemy. Poziom oleju jest prawidłowy, jeśli sięga poziomu MAX po stronie oznaczonej +20 stopni.

Jeżeli skrzynia jest rozgrzana no poziom oleju odczytujemy po drugiej stronie oznaczonej +80 lub +94 stopnie. W tym przypadku prawidłowy poziom oleju powinien się zawierać pomiędzy znakami MIN i MAX. Skrzynia biegów jest nagrzana po przejechaniu około 20 kilometrów (jazda dynamiczna).

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana świec zapłonowych

REKLAMA

Olej dolewamy przez rurkę po bagnecie. Należy stosować do tego czysty lejek. Dla strony oznaczonej +20 stopni, różnica pomiędzy MIN a MAX wynosi 0.25L w przypadku silnika X20XEV jest to 0.4L. Po drugiej stronie miernika, różnica pomiędzy tymi dwoma oznaczeniami to 0.5L. Nie należy wlewać zbyt dużej ilości oleju, może to doprowadzić do zakłócenia pracy przekładni.

Warto również sprawdzić w jakim stanie jest olej w skrzyni. Wystarczy powąchać bagnet i dokładnie go obejrzeć. Jeśli poczujemy zapach spalenizny to może to oznaczać, że mamy spalone okładziny cierne. Wszelkie zanieczyszczenia w oleju mogą również negatywnie wpływać na pracę przekładni.

Jeżeli dolaliśmy oleju to ponownie wkładamy bagnet i sprawdzamy stan. Przesuwamy dźwignię zmiany biegów we wszystkie możliwe położenia.  Jeśli nadal jest zbyt niski poziom to ponownie wykonujemy dolewkę. Na końcu udajemy się na jazdę próbną.

Kolejną czynnością będzie wymiana oleju. Przekładnie automatyczne są bardzo wrażliwe, na jakość oleju dlatego należy wymieniać go regularnie. Producent przewiduje wymianę co 45 000 kilometrów. Pamiętajmy, że bez oleju nie wolno poruszać się samochodem ani go holować. Samą wymianę prowadzimy na rozgrzanej skrzyni biegów używając oryginalnego oleju ATF.

Zobacz też: Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

Pierwszy krok to uniesienie samochodu. W tym przypadku najlepiej skorzystać z platformy warsztatowej lub kanału (nie trzeba unosić auta). Teraz należy przygotować puste naczynie do zlania starego oleju. Odkręcamy korek spustowy na dole miski olejowej i czekamy aż spłynie cały olej. Zakręcamy korek spustowy używając nowej uszczelki. Stary olej oddajemy do punktu utylizacji. Nie można go wylewać w dowolne miejsce.

Wlewamy do skrzynie około 3 litrów oleju. Wykonujemy to poprzez lejek wsadzony w otwór po bagnecie do kontroli poziomu oleju. Teraz przechodzimy do kontroli poziomu oleju. Wykonujemy to w taki sam sposób jak został opisany powyżej.

Na koniec wykonujemy jazdę próbną i po powrocie kontrolujemy szczelność przekładni.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA