REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: przegląd i wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Vectra A przegląd i wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
Opel Vectra A przegląd i wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

REKLAMA

REKLAMA

Automatyczna skrzynia biegów wymaga dokładnych przeglądów. Poniżej znajduje się opis jak serwisować automatyczną skrzynię biegów w Oplu Vectra A.

Przegląd manualnej skrzyni biegów zaleca się wykonać, co 15 000km. Naturalnym jest, że nie musimy czekać aż do tego momentu. Wszelkie wycieki ze skrzyni biegów bywają trudne do zlokalizowania z racji lokalizacji przekładni. Na samym początku zaczniemy od sprawdzenia miejsc gdzie najczęściej pojawiają się wycieki. Do tego będzie nam potrzebny kanał lub tradycyjny podnośnik i dwie „kobyłki”

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy wiesz jak dbać o automatyczna skrzynię biegów?

Wjeżdżamy na kanał lub unosimy samochód i przystępujemy do oględzin. Pierwsze miejsce to połączenie kadłuba silnika ze skrzynią biegów. Kolejne miejsca to korki: dokładnie wlewowy i spustowy oleju oraz kołnierz wału napędowego przy skrzyni biegów. W celu dokładnego sprawdzenia musimy umyć obudowę skrzynki środkiem do mycia na zimno. Wszystkie połączenia należy posypać kredą i udać się na jazdę próbną.

Prowadzimy ją do momentu aż olej będzie dostatecznie rzadki. Najlepiej około 30km. Unosimy samochód i oglądamy wszystkie miejsca gdzie jest naniesiona kreda.

REKLAMA

Kontrola oleju odbywa się z wykorzystaniem bagnetu. Znajduje się on w przedziale silnika. Przez otwór, w którym się znajduje uzupełniamy również poziom oleju. Używamy do tego tylko i wyłącznie oleju ATF, najlepiej oryginalnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Vectra A: obsługa paska klinowego

Ustawiamy samochód na równym podłożu i zaciągamy hamulec ręczny. Uruchamiamy silnik i przełączamy dźwignie we wszystkie możliwe położenia. Na końcu ustawiamy ją w położeniu „P”.

Podczas wykonywania pomiaru poziomu oleju silnik powinien pracować na biegu jałowym. Wtedy przekładania hydrokinetyczna jest wypełniona olejem. Nie ma wymogu co do rozgrzania skrzyni biegów. Kontrolę możemy przeprowadzić w zimnej jak i rozgrzanej skrzyni biegów. Wskaźnik bagnetowy posiada dwie skale dla zimnej i rozgrzanej przekładni. Po jednej stronie jest dla temperatury +20 stopni a po drugiej dla +80 lub +94 stopni.

Jeżeli skrzynia jest zimna to kontrolę należy przeprowadzić po około minucie od uruchomienia silnika, jednak nie może być to dłużej niż dwie minuty. Wyjmujemy bagnet i wycieramy go do sucha za pomocą szmatki, która nie pozostawia włókien. Wkładamy wskaźnik ponownie i wyjmujemy. Poziom oleju jest prawidłowy, jeśli sięga poziomu MAX po stronie oznaczonej +20 stopni.

Jeżeli skrzynia jest rozgrzana no poziom oleju odczytujemy po drugiej stronie oznaczonej +80 lub +94 stopnie. W tym przypadku prawidłowy poziom oleju powinien się zawierać pomiędzy znakami MIN i MAX. Skrzynia biegów jest nagrzana po przejechaniu około 20 kilometrów (jazda dynamiczna).

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana świec zapłonowych

Olej dolewamy przez rurkę po bagnecie. Należy stosować do tego czysty lejek. Dla strony oznaczonej +20 stopni, różnica pomiędzy MIN a MAX wynosi 0.25L w przypadku silnika X20XEV jest to 0.4L. Po drugiej stronie miernika, różnica pomiędzy tymi dwoma oznaczeniami to 0.5L. Nie należy wlewać zbyt dużej ilości oleju, może to doprowadzić do zakłócenia pracy przekładni.

Warto również sprawdzić w jakim stanie jest olej w skrzyni. Wystarczy powąchać bagnet i dokładnie go obejrzeć. Jeśli poczujemy zapach spalenizny to może to oznaczać, że mamy spalone okładziny cierne. Wszelkie zanieczyszczenia w oleju mogą również negatywnie wpływać na pracę przekładni.

Jeżeli dolaliśmy oleju to ponownie wkładamy bagnet i sprawdzamy stan. Przesuwamy dźwignię zmiany biegów we wszystkie możliwe położenia.  Jeśli nadal jest zbyt niski poziom to ponownie wykonujemy dolewkę. Na końcu udajemy się na jazdę próbną.

Kolejną czynnością będzie wymiana oleju. Przekładnie automatyczne są bardzo wrażliwe, na jakość oleju dlatego należy wymieniać go regularnie. Producent przewiduje wymianę co 45 000 kilometrów. Pamiętajmy, że bez oleju nie wolno poruszać się samochodem ani go holować. Samą wymianę prowadzimy na rozgrzanej skrzyni biegów używając oryginalnego oleju ATF.

Zobacz też: Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

Pierwszy krok to uniesienie samochodu. W tym przypadku najlepiej skorzystać z platformy warsztatowej lub kanału (nie trzeba unosić auta). Teraz należy przygotować puste naczynie do zlania starego oleju. Odkręcamy korek spustowy na dole miski olejowej i czekamy aż spłynie cały olej. Zakręcamy korek spustowy używając nowej uszczelki. Stary olej oddajemy do punktu utylizacji. Nie można go wylewać w dowolne miejsce.

Wlewamy do skrzynie około 3 litrów oleju. Wykonujemy to poprzez lejek wsadzony w otwór po bagnecie do kontroli poziomu oleju. Teraz przechodzimy do kontroli poziomu oleju. Wykonujemy to w taki sam sposób jak został opisany powyżej.

Na koniec wykonujemy jazdę próbną i po powrocie kontrolujemy szczelność przekładni.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA