REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: przegląd i wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

Robert Kuśpiel
Opel Vectra A przegląd i wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
Opel Vectra A przegląd i wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

REKLAMA

REKLAMA

Automatyczna skrzynia biegów wymaga dokładnych przeglądów. Poniżej znajduje się opis jak serwisować automatyczną skrzynię biegów w Oplu Vectra A.

Przegląd manualnej skrzyni biegów zaleca się wykonać, co 15 000km. Naturalnym jest, że nie musimy czekać aż do tego momentu. Wszelkie wycieki ze skrzyni biegów bywają trudne do zlokalizowania z racji lokalizacji przekładni. Na samym początku zaczniemy od sprawdzenia miejsc gdzie najczęściej pojawiają się wycieki. Do tego będzie nam potrzebny kanał lub tradycyjny podnośnik i dwie „kobyłki”

REKLAMA

Zobacz też: Czy wiesz jak dbać o automatyczna skrzynię biegów?

Wjeżdżamy na kanał lub unosimy samochód i przystępujemy do oględzin. Pierwsze miejsce to połączenie kadłuba silnika ze skrzynią biegów. Kolejne miejsca to korki: dokładnie wlewowy i spustowy oleju oraz kołnierz wału napędowego przy skrzyni biegów. W celu dokładnego sprawdzenia musimy umyć obudowę skrzynki środkiem do mycia na zimno. Wszystkie połączenia należy posypać kredą i udać się na jazdę próbną.

Prowadzimy ją do momentu aż olej będzie dostatecznie rzadki. Najlepiej około 30km. Unosimy samochód i oglądamy wszystkie miejsca gdzie jest naniesiona kreda.

Kontrola oleju odbywa się z wykorzystaniem bagnetu. Znajduje się on w przedziale silnika. Przez otwór, w którym się znajduje uzupełniamy również poziom oleju. Używamy do tego tylko i wyłącznie oleju ATF, najlepiej oryginalnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Vectra A: obsługa paska klinowego

Ustawiamy samochód na równym podłożu i zaciągamy hamulec ręczny. Uruchamiamy silnik i przełączamy dźwignie we wszystkie możliwe położenia. Na końcu ustawiamy ją w położeniu „P”.

REKLAMA

Podczas wykonywania pomiaru poziomu oleju silnik powinien pracować na biegu jałowym. Wtedy przekładania hydrokinetyczna jest wypełniona olejem. Nie ma wymogu co do rozgrzania skrzyni biegów. Kontrolę możemy przeprowadzić w zimnej jak i rozgrzanej skrzyni biegów. Wskaźnik bagnetowy posiada dwie skale dla zimnej i rozgrzanej przekładni. Po jednej stronie jest dla temperatury +20 stopni a po drugiej dla +80 lub +94 stopni.

Jeżeli skrzynia jest zimna to kontrolę należy przeprowadzić po około minucie od uruchomienia silnika, jednak nie może być to dłużej niż dwie minuty. Wyjmujemy bagnet i wycieramy go do sucha za pomocą szmatki, która nie pozostawia włókien. Wkładamy wskaźnik ponownie i wyjmujemy. Poziom oleju jest prawidłowy, jeśli sięga poziomu MAX po stronie oznaczonej +20 stopni.

Jeżeli skrzynia jest rozgrzana no poziom oleju odczytujemy po drugiej stronie oznaczonej +80 lub +94 stopnie. W tym przypadku prawidłowy poziom oleju powinien się zawierać pomiędzy znakami MIN i MAX. Skrzynia biegów jest nagrzana po przejechaniu około 20 kilometrów (jazda dynamiczna).

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana świec zapłonowych

REKLAMA

Olej dolewamy przez rurkę po bagnecie. Należy stosować do tego czysty lejek. Dla strony oznaczonej +20 stopni, różnica pomiędzy MIN a MAX wynosi 0.25L w przypadku silnika X20XEV jest to 0.4L. Po drugiej stronie miernika, różnica pomiędzy tymi dwoma oznaczeniami to 0.5L. Nie należy wlewać zbyt dużej ilości oleju, może to doprowadzić do zakłócenia pracy przekładni.

Warto również sprawdzić w jakim stanie jest olej w skrzyni. Wystarczy powąchać bagnet i dokładnie go obejrzeć. Jeśli poczujemy zapach spalenizny to może to oznaczać, że mamy spalone okładziny cierne. Wszelkie zanieczyszczenia w oleju mogą również negatywnie wpływać na pracę przekładni.

Jeżeli dolaliśmy oleju to ponownie wkładamy bagnet i sprawdzamy stan. Przesuwamy dźwignię zmiany biegów we wszystkie możliwe położenia.  Jeśli nadal jest zbyt niski poziom to ponownie wykonujemy dolewkę. Na końcu udajemy się na jazdę próbną.

Kolejną czynnością będzie wymiana oleju. Przekładnie automatyczne są bardzo wrażliwe, na jakość oleju dlatego należy wymieniać go regularnie. Producent przewiduje wymianę co 45 000 kilometrów. Pamiętajmy, że bez oleju nie wolno poruszać się samochodem ani go holować. Samą wymianę prowadzimy na rozgrzanej skrzyni biegów używając oryginalnego oleju ATF.

Zobacz też: Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

Pierwszy krok to uniesienie samochodu. W tym przypadku najlepiej skorzystać z platformy warsztatowej lub kanału (nie trzeba unosić auta). Teraz należy przygotować puste naczynie do zlania starego oleju. Odkręcamy korek spustowy na dole miski olejowej i czekamy aż spłynie cały olej. Zakręcamy korek spustowy używając nowej uszczelki. Stary olej oddajemy do punktu utylizacji. Nie można go wylewać w dowolne miejsce.

Wlewamy do skrzynie około 3 litrów oleju. Wykonujemy to poprzez lejek wsadzony w otwór po bagnecie do kontroli poziomu oleju. Teraz przechodzimy do kontroli poziomu oleju. Wykonujemy to w taki sam sposób jak został opisany powyżej.

Na koniec wykonujemy jazdę próbną i po powrocie kontrolujemy szczelność przekładni.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

REKLAMA

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

Noga z gazu. Posypią się mandaty. Policja szykuje akcję na weekend

Mazowiecka policja ogłosiła, że w najbliższą sobotę na drogach Mazowsza przeprowadzi akcję "Kaskadowy pomiar prędkości". W ramach tej inicjatywy policjanci będą korzystać zarówno z oznakowanych, jak i nieoznakowanych radiowozów wyposażonych w wideorejestratory oraz ręczne mierniki prędkości.

REKLAMA