REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: przegląd i wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

Robert Kuśpiel
Opel Vectra A przegląd i wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
Opel Vectra A przegląd i wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

REKLAMA

REKLAMA

Automatyczna skrzynia biegów wymaga dokładnych przeglądów. Poniżej znajduje się opis jak serwisować automatyczną skrzynię biegów w Oplu Vectra A.

Przegląd manualnej skrzyni biegów zaleca się wykonać, co 15 000km. Naturalnym jest, że nie musimy czekać aż do tego momentu. Wszelkie wycieki ze skrzyni biegów bywają trudne do zlokalizowania z racji lokalizacji przekładni. Na samym początku zaczniemy od sprawdzenia miejsc gdzie najczęściej pojawiają się wycieki. Do tego będzie nam potrzebny kanał lub tradycyjny podnośnik i dwie „kobyłki”

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy wiesz jak dbać o automatyczna skrzynię biegów?

Wjeżdżamy na kanał lub unosimy samochód i przystępujemy do oględzin. Pierwsze miejsce to połączenie kadłuba silnika ze skrzynią biegów. Kolejne miejsca to korki: dokładnie wlewowy i spustowy oleju oraz kołnierz wału napędowego przy skrzyni biegów. W celu dokładnego sprawdzenia musimy umyć obudowę skrzynki środkiem do mycia na zimno. Wszystkie połączenia należy posypać kredą i udać się na jazdę próbną.

Prowadzimy ją do momentu aż olej będzie dostatecznie rzadki. Najlepiej około 30km. Unosimy samochód i oglądamy wszystkie miejsca gdzie jest naniesiona kreda.

REKLAMA

Kontrola oleju odbywa się z wykorzystaniem bagnetu. Znajduje się on w przedziale silnika. Przez otwór, w którym się znajduje uzupełniamy również poziom oleju. Używamy do tego tylko i wyłącznie oleju ATF, najlepiej oryginalnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Vectra A: obsługa paska klinowego

Ustawiamy samochód na równym podłożu i zaciągamy hamulec ręczny. Uruchamiamy silnik i przełączamy dźwignie we wszystkie możliwe położenia. Na końcu ustawiamy ją w położeniu „P”.

Podczas wykonywania pomiaru poziomu oleju silnik powinien pracować na biegu jałowym. Wtedy przekładania hydrokinetyczna jest wypełniona olejem. Nie ma wymogu co do rozgrzania skrzyni biegów. Kontrolę możemy przeprowadzić w zimnej jak i rozgrzanej skrzyni biegów. Wskaźnik bagnetowy posiada dwie skale dla zimnej i rozgrzanej przekładni. Po jednej stronie jest dla temperatury +20 stopni a po drugiej dla +80 lub +94 stopni.

Jeżeli skrzynia jest zimna to kontrolę należy przeprowadzić po około minucie od uruchomienia silnika, jednak nie może być to dłużej niż dwie minuty. Wyjmujemy bagnet i wycieramy go do sucha za pomocą szmatki, która nie pozostawia włókien. Wkładamy wskaźnik ponownie i wyjmujemy. Poziom oleju jest prawidłowy, jeśli sięga poziomu MAX po stronie oznaczonej +20 stopni.

Jeżeli skrzynia jest rozgrzana no poziom oleju odczytujemy po drugiej stronie oznaczonej +80 lub +94 stopnie. W tym przypadku prawidłowy poziom oleju powinien się zawierać pomiędzy znakami MIN i MAX. Skrzynia biegów jest nagrzana po przejechaniu około 20 kilometrów (jazda dynamiczna).

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana świec zapłonowych

Olej dolewamy przez rurkę po bagnecie. Należy stosować do tego czysty lejek. Dla strony oznaczonej +20 stopni, różnica pomiędzy MIN a MAX wynosi 0.25L w przypadku silnika X20XEV jest to 0.4L. Po drugiej stronie miernika, różnica pomiędzy tymi dwoma oznaczeniami to 0.5L. Nie należy wlewać zbyt dużej ilości oleju, może to doprowadzić do zakłócenia pracy przekładni.

Warto również sprawdzić w jakim stanie jest olej w skrzyni. Wystarczy powąchać bagnet i dokładnie go obejrzeć. Jeśli poczujemy zapach spalenizny to może to oznaczać, że mamy spalone okładziny cierne. Wszelkie zanieczyszczenia w oleju mogą również negatywnie wpływać na pracę przekładni.

Jeżeli dolaliśmy oleju to ponownie wkładamy bagnet i sprawdzamy stan. Przesuwamy dźwignię zmiany biegów we wszystkie możliwe położenia.  Jeśli nadal jest zbyt niski poziom to ponownie wykonujemy dolewkę. Na końcu udajemy się na jazdę próbną.

Kolejną czynnością będzie wymiana oleju. Przekładnie automatyczne są bardzo wrażliwe, na jakość oleju dlatego należy wymieniać go regularnie. Producent przewiduje wymianę co 45 000 kilometrów. Pamiętajmy, że bez oleju nie wolno poruszać się samochodem ani go holować. Samą wymianę prowadzimy na rozgrzanej skrzyni biegów używając oryginalnego oleju ATF.

Zobacz też: Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

Pierwszy krok to uniesienie samochodu. W tym przypadku najlepiej skorzystać z platformy warsztatowej lub kanału (nie trzeba unosić auta). Teraz należy przygotować puste naczynie do zlania starego oleju. Odkręcamy korek spustowy na dole miski olejowej i czekamy aż spłynie cały olej. Zakręcamy korek spustowy używając nowej uszczelki. Stary olej oddajemy do punktu utylizacji. Nie można go wylewać w dowolne miejsce.

Wlewamy do skrzynie około 3 litrów oleju. Wykonujemy to poprzez lejek wsadzony w otwór po bagnecie do kontroli poziomu oleju. Teraz przechodzimy do kontroli poziomu oleju. Wykonujemy to w taki sam sposób jak został opisany powyżej.

Na koniec wykonujemy jazdę próbną i po powrocie kontrolujemy szczelność przekładni.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA