Opel Vectra A: przegląd układu kierowniczego
REKLAMA
REKLAMA
Przegląd należy przeprowadzać raz do roku, najlepiej o tej samej porze roku, lub co 15 000 kilometrów. Nie potrzeba do tego specjalnych narzędzi ani wieloletniego doświadczenia. W przypadku kontroli oleju w układzie wspomagania, producent zaleca wykonywać taką czynność co 30 000 kilometrów.
REKLAMA
Zobacz też: Opel Vectra A: kontrola i wymiana płynu w układzie chłodzenia
REKLAMA
Zaczynamy od sprawdzenia osłon gumowych przegubów kulowych. W tym celu należy unieść przód samochodu i podeprzeć go na podstawkach. Za pomocą mocnej lampy oświetlamy dokładnie osłonę gumową i sprawdzamy czy nie ma widocznego uszkodzenia, lub śladów smaru w pobliżu przegubu. Jeżeli są widoczne uszkodzenia to nie należy czekać z wymianą. Zanieczyszczenia, które się dostały na pewno go uszkodzą.
Przechodzimy do sprawdzenia luzu na kole kierownicy. najpierw ustawiamy je w położenie środkowe – do jazdy na wprost. Opuszczamy szybę kierowcy, wychodzimy na zewnątrz i chwytamy za kierownicę. Zaczynamy poruszać nią w obie strony. Dopuszczalny luz bez poruszenia kół to 25mm. Jeżeli stwierdzimy, że jest większy to należy sprawdzić drążki kierownicze, łożyska kół i przekładnię kierowniczą. W przypadku drążków najlepiej mocno je chwycić i poruszać, nie powinien być wyczuwalny żaden luz.
Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana filtra powietrza i paliwa
Na końcu kontrolujemy poziom oleju w układzie wspomagania. Producent zaleca wykonywać tą czynność co 30 000 kilometrów. Poziom oleju można sprawdzać kiedy olej jest nagrzany lub zimny. Odkręcamy pokrywę zbiorniczka wyrównawczego. W autach z napędem na 4 koła należy włączyć zapłon i wcisnąć pedał hamulca około 15 razy.
Pod pokrywą znajduje się specjalna miarka. Wyjmujemy ją i wycieramy dokładnie za pomocą szmatki niepozostawiającej włókien. Wkładamy ponownie i odczytujemy poziom. Przy rozgrzanym silniku olej powinien znajdować się w okolicy górnego znaku. Przy zimnym silniku poziom może znajdować się poniżej dolnego znaku. W przypadku konieczności wykonania dolewki należy zakupić odpowiedni olej ATF, najlepiej rekomendowany przez firmę Opel.
Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana oleju silnikowego
Po dolaniu należy uruchomić silnik i obrócić kilka razy koło kierownicy do oporu (prawo – lewo) w celu odpowietrzenia układu wspomagania. Wyłączamy silnik i ponownie sprawdzamy poziom oleju. Przy rozgrzanym silniku olej nie może przekroczyć górnego oznaczenia. Nadmiar oleju należy usunąć.
REKLAMA
REKLAMA