REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Peugeot 206: kontrola i regulacja hamulca ręcznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Peugeot 206 kontrola i regulacja hamulca ręcznego
Peugeot 206 kontrola i regulacja hamulca ręcznego

REKLAMA

REKLAMA

Niewielu kierowców pamięta o regularnej kontroli hamulca ręcznego. W poradniku tym pokażemy jak ją przeprowadzić oraz przy okazji dokonamy regulacji hamulca awaryjnego.

Na początku zaczynamy od zabezpieczenia samochodu hamulcem awaryjnym. Pozwoli to uniknąć niespodziewanego przetoczenia auta. Hamulec awaryjny, potocznie zwany „ręcznym”, oddziałuje na dwa tylne koła. Podczas gdy ciągniemy jego dźwignię cięgno znajdujące się po środku podwozia przesuwa się do przodu. Dociśnięcie szczęki przeciwbieżnej do powierzchni roboczej bębna hamulcowego zachodzi za pomocą linek hamulca, które przemieszczają siłę napinającą z dźwigni ręcznej, którą to obsługuje kierowca, do dźwigni umieszczonej w hamulcach tylnych kół.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Peugeot 206: wymiana klocków i tarcz przednich

Mechanizm regulacji na dźwigni hamulca awaryjnego służy do podstawowej regulacji hamulca. Chcąc sprawdzić działanie ręcznego musimy najpierw umieścić auto na podłożu o niewielkim spadku i nie reagujemy na jego toczenie się. Uruchamiamy dźwignię hamulca ręcznego w taki sposób, aby zatrzymała się na pierwszej zapadce. Zaciągamy hamulec do końca i na trzeciej bądź czwartej zapadce koła muszą się zablokować. Zużyte okładziny cierne to znak, że dźwignia hamulca ma dłuższy skok.

W celu regulacji hamulca ręcznego należy wyłączyć hamulec awaryjny. Następnie podnosimy tył samochodu i podkładamy pod nim podpórki. Natomiast przednie koła zabezpieczamy, aby nie auto się nie stoczyło. Teraz wyjmujemy osłonę ze sztucznego tworzywa za dźwignią hamulca awaryjnego. Znajdziemy tam śrubę regulacyjną. Następnie ciągniemy dźwignię aż zatrzyma się na drugiej zapadce. Potem przykręcamy nakrętkę regulacyjną, aby tylne koła zaczęły hamować.

REKLAMA

Zobacz też: Peugeot 206: odpowietrzenie układu i wymiana płynu hamulcowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym momencie zaciągamy dźwignię na trzecią zapadkę. Jeśli wykonaliśmy to poprawnie koła powinny być zablokowane. Nakładamy niewielką ilość smaru na miejsce mocowania dźwigni hamulca awaryjnego. Na koniec montujemy z powrotem osłonę. W przypadku, kiedy po krótkim okresie od regulacji luz szybko się zwiększa, zdejmujemy bęben hamulcowy i sprawdzamy czy mechanizm samoczynnej regulacji luzu szczęk ma swobodny ruch.

Jeżeli dźwignia hamulca nie zmienia swojego położenia pomimo zmiany regulacji naciągu linki może to oznaczać, że jedna lub obydwie linki się zacinają. Poprawna regulacja może okazać się dosyć kłopotliwa, jednak nie należy lekceważyć tego problemu. Poprawnie działający hamulec ręczny jest bardzo ważny, jeśli chodzi o nasze bezpieczeństwo.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA