REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Peugeot 206: wymiana szczęk i bębnów hamulcowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Peugeot 206 wymiana szczęk i bębnów hamulcowych
Peugeot 206 wymiana szczęk i bębnów hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak wymienić szczęki oraz bębny hamulcowe w Peugeocie 206.

Zaczynamy od demontażu bębna hamulcowego. Na początku musimy podnieść tył pojazdu i podeprzeć go na podstawkach. Zdejmujemy koło i przystępujemy do demontażu bębna. Na początku upewniamy się, że mamy zwolniony hamulec ręczny. Następnie podważamy i zdejmujemy osłonę nakrętki piasty koła. Odginamy zagniecenie zabezpieczające nakrętki piasty i wykręcamy ją. Zdejmujemy bęben.

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku problemów z demontażem możemy delikatnie opukać bęben młotkiem. Po tym zabiegu wkładamy śrubokręt w otwór śruby i przesuwamy dźwignię regulacyjną do wewnątrz. Następnie przesuwamy ją do tylu tak, żeby szczęki zostały całkowicie odciążone. Zazwyczaj po opukaniu bębna młotkiem nie ma problemów ze zdjęciem go. W warsztatach używany jest specjalny ściągacz.

Sprawdzamy dokładnie całą powierzchnię bębna. Kontrolujemy go pod względem uszkodzeń lub ewentualnych rys. Przeciągając palcem nie powinniśmy wyczuwać jakichkolwiek wyżłobień. Warto oczyścić cały hamulec za pomocą szmatki zamoczonej w spirytusie. Pamiętajmy, żeby ni wdychać pyłu.  Przechodzimy teraz do wymiany szczęk hamulcowych. W poradniku tym przedstawimy dwa typy, które były montowane w modelu 206: Lucas i Bosch.

Zaczynamy od firmy Lucas. Po zdjęciu bębna mamy widok wszystkich elementów. Pierwszy krok to zdjęcie sprężyny odwodzącej i mechanizmu samoczynnej regulacji. Ta pierwsza znajduje się najbliżej tyłu auta, natomiast druga sprężyna znajduje się na samej górze. Nad nią jest specjalny talerzyk, który musimy obrócić o ¼ obrotu, po czym zdejmujemy mocowanie szczęki z prowadnika.

Zobacz też: Peugeot 206: kontrola układu hamulcowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Teraz wyjmujemy szczęki z dolnego oparcia. Następnie zbliżamy do siebie dolne końce szczęk w celu wysunięcia ich górnej części z rowków w tłoczkach cylinderka. Kolejny krok to odchylenie do przodu szczęk razem z mechanizmem samoregulacji. Odłączamy linkę hamulca ręcznego i zabezpieczamy rozpieram za pomocą ścisku stolarskiego lub zwyczajnej klamry zaciskowej.

Przecieramy dokładnie wszystkie elementy hamulca bębnowego i sprawdzamy działanie cylinderka.  Przechodzimy do montażu. Na początku warto nasmarować ruchome elementy za pomocą pasty miedziowej. Następnie sprawdzamy czy dźwignie rozpierająca hamulca ręcznego działa bez żadnego oporu. Upewniamy się, że nakrętka zębata mechanizmu samoczynnej regulacji obraca się swobodnie. Jeżeli tak jest wkręcamy ją do końca, żeby mechanizm samoregulacji był ustawiony w pozycji wyjściowej.

Szczęki montujemy w kolejności odwrotnej do demontażu. Montujemy bęben używając nowej nakrętki zabezpieczającej. Moment dokręcania bębna to 200Nm. Jeżeli nie dysponujemy kluczem dynamometrycznym możemy zrobić to z odpowiednim wyczuciem, aż poczujemy wyraźny opór. Zabezpieczamy nakrętkę piasty koła za pomocą punktaka i montujemy osłonę.

Naciskamy kilkanaście razy pedał hamulca w celu odpowiedniego ustawienia szczęk i mechanizmu regulacji. Zakładamy koło i regulujemy hamulec ręczny, opis został przedstawiony w odrębnym poradniku.

Przechodzimy do układu hamulcowego firmy Bosch. Po zdjęciu bębna za pomocą szczypiec musimy zdjąć sprężynę odwodzącą szczęk hamulca. Znajduje się ona na samej górze. Następnie przyciskamy talerzyk i obracamy go o 1/4 obrotu i zdejmujemy szczęki z prowadnika. Następnie wyjmujemy szczęki z dolnego oparcia i zbliżamy do siebie dolne końce szczęk, żeby górne końce wyszły z rowków w tłoczkach cylinderka.

Kolejny krok to odchylenie do przodu szczęki razem z mechanizmem samoregulacji. Potem odłączamy linkę hamulca ręcznego i zabezpieczamy cylinderek klamrą zaciskową. Przed zamontowaniem nowych szczęk, czyścimy dokładnie wnętrze hamulców za pomocą szmatki zamoczonej w spirytusie. Najpierw musimy nasmarować ruchome elementy za pomocą pasty miedziowej. Następnie sprawdzamy czy dźwignia rozpierająca hamulca ręcznego działa bez żadnego oporu.

Zobacz też: Peugeot 206: kontrola ciśnienia sprężania

Przechodzimy do montażu. Należy pamiętać żeby wyregulować dźwignię rozpierającą hamulca ręcznego oraz zamocować nową zapinkę sprężystą szczęki przeciwbieżnej. Krótszy zaczep sprężyny musi być osadzony w otworze szczęki hamulcowej. Nakładamy ją na zwisającą w dół dźwignię rozpierającą i przesuwamy ją wzdłuż szczeki ku górze do momentu aż zaskoczy w odpowiednim położeniu.

Pamiętajmy, żeby sprężyna nie blokowała się pomiędzy dźwignią a nakrętką zębatą, musi być tam pewien luz. Montujemy szczękę współbieżną na dźwigni rozpierającej i łączymy z drugą szczęką za pomocą sprężyny. Zbliżamy do siebie dolne końce szczęki do momentu aż damy radę osadzić mocowanie mechanizmu samoczynnej regulacji w gnieździe szczęki współbieżnej.

Zdejmujemy z cylinderka klamrę zaciskową i wciskamy tłoczek w cylinderek. Ponownie zbliżamy dolne części szczęk w celu zamocowania górnych części w rowkach tłoczków cylinderka. Dolne końce opieramy na sworzniach oporowych. Pozostaje nam osadzić szczęki w prowadnikach i ustawienie szczęk tak, żeby nie ocierały o bęben. Robimy to za pomocą nakrętki zębatej mechanizmu regulacji.

Montujemy bęben używając nowej nakrętki zabezpieczającej. Moment dokręcania bębna to 200Nm. Jeżeli nie dysponujemy kluczem dynamometrycznym możemy zrobić to z odpowiednim wyczuciem, aż poczujemy wyraźny opór. Zabezpieczamy nakrętkę piasty koła za pomocą punktaka i montujemy osłonę.

Naciskamy kilkanaście razy pedał hamulca w celu odpowiedniego ustawienia szczęk i mechanizmu regulacji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA