REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Peugeot 206: wymiana szczęk i bębnów hamulcowych

Robert Kuśpiel
Peugeot 206 wymiana szczęk i bębnów hamulcowych
Peugeot 206 wymiana szczęk i bębnów hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak wymienić szczęki oraz bębny hamulcowe w Peugeocie 206.

Zaczynamy od demontażu bębna hamulcowego. Na początku musimy podnieść tył pojazdu i podeprzeć go na podstawkach. Zdejmujemy koło i przystępujemy do demontażu bębna. Na początku upewniamy się, że mamy zwolniony hamulec ręczny. Następnie podważamy i zdejmujemy osłonę nakrętki piasty koła. Odginamy zagniecenie zabezpieczające nakrętki piasty i wykręcamy ją. Zdejmujemy bęben.

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku problemów z demontażem możemy delikatnie opukać bęben młotkiem. Po tym zabiegu wkładamy śrubokręt w otwór śruby i przesuwamy dźwignię regulacyjną do wewnątrz. Następnie przesuwamy ją do tylu tak, żeby szczęki zostały całkowicie odciążone. Zazwyczaj po opukaniu bębna młotkiem nie ma problemów ze zdjęciem go. W warsztatach używany jest specjalny ściągacz.

Sprawdzamy dokładnie całą powierzchnię bębna. Kontrolujemy go pod względem uszkodzeń lub ewentualnych rys. Przeciągając palcem nie powinniśmy wyczuwać jakichkolwiek wyżłobień. Warto oczyścić cały hamulec za pomocą szmatki zamoczonej w spirytusie. Pamiętajmy, żeby ni wdychać pyłu.  Przechodzimy teraz do wymiany szczęk hamulcowych. W poradniku tym przedstawimy dwa typy, które były montowane w modelu 206: Lucas i Bosch.

Zaczynamy od firmy Lucas. Po zdjęciu bębna mamy widok wszystkich elementów. Pierwszy krok to zdjęcie sprężyny odwodzącej i mechanizmu samoczynnej regulacji. Ta pierwsza znajduje się najbliżej tyłu auta, natomiast druga sprężyna znajduje się na samej górze. Nad nią jest specjalny talerzyk, który musimy obrócić o ¼ obrotu, po czym zdejmujemy mocowanie szczęki z prowadnika.

Zobacz też: Peugeot 206: kontrola układu hamulcowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Teraz wyjmujemy szczęki z dolnego oparcia. Następnie zbliżamy do siebie dolne końce szczęk w celu wysunięcia ich górnej części z rowków w tłoczkach cylinderka. Kolejny krok to odchylenie do przodu szczęk razem z mechanizmem samoregulacji. Odłączamy linkę hamulca ręcznego i zabezpieczamy rozpieram za pomocą ścisku stolarskiego lub zwyczajnej klamry zaciskowej.

Przecieramy dokładnie wszystkie elementy hamulca bębnowego i sprawdzamy działanie cylinderka.  Przechodzimy do montażu. Na początku warto nasmarować ruchome elementy za pomocą pasty miedziowej. Następnie sprawdzamy czy dźwignie rozpierająca hamulca ręcznego działa bez żadnego oporu. Upewniamy się, że nakrętka zębata mechanizmu samoczynnej regulacji obraca się swobodnie. Jeżeli tak jest wkręcamy ją do końca, żeby mechanizm samoregulacji był ustawiony w pozycji wyjściowej.

Szczęki montujemy w kolejności odwrotnej do demontażu. Montujemy bęben używając nowej nakrętki zabezpieczającej. Moment dokręcania bębna to 200Nm. Jeżeli nie dysponujemy kluczem dynamometrycznym możemy zrobić to z odpowiednim wyczuciem, aż poczujemy wyraźny opór. Zabezpieczamy nakrętkę piasty koła za pomocą punktaka i montujemy osłonę.

Naciskamy kilkanaście razy pedał hamulca w celu odpowiedniego ustawienia szczęk i mechanizmu regulacji. Zakładamy koło i regulujemy hamulec ręczny, opis został przedstawiony w odrębnym poradniku.

Przechodzimy do układu hamulcowego firmy Bosch. Po zdjęciu bębna za pomocą szczypiec musimy zdjąć sprężynę odwodzącą szczęk hamulca. Znajduje się ona na samej górze. Następnie przyciskamy talerzyk i obracamy go o 1/4 obrotu i zdejmujemy szczęki z prowadnika. Następnie wyjmujemy szczęki z dolnego oparcia i zbliżamy do siebie dolne końce szczęk, żeby górne końce wyszły z rowków w tłoczkach cylinderka.

Kolejny krok to odchylenie do przodu szczęki razem z mechanizmem samoregulacji. Potem odłączamy linkę hamulca ręcznego i zabezpieczamy cylinderek klamrą zaciskową. Przed zamontowaniem nowych szczęk, czyścimy dokładnie wnętrze hamulców za pomocą szmatki zamoczonej w spirytusie. Najpierw musimy nasmarować ruchome elementy za pomocą pasty miedziowej. Następnie sprawdzamy czy dźwignia rozpierająca hamulca ręcznego działa bez żadnego oporu.

Zobacz też: Peugeot 206: kontrola ciśnienia sprężania

Przechodzimy do montażu. Należy pamiętać żeby wyregulować dźwignię rozpierającą hamulca ręcznego oraz zamocować nową zapinkę sprężystą szczęki przeciwbieżnej. Krótszy zaczep sprężyny musi być osadzony w otworze szczęki hamulcowej. Nakładamy ją na zwisającą w dół dźwignię rozpierającą i przesuwamy ją wzdłuż szczeki ku górze do momentu aż zaskoczy w odpowiednim położeniu.

Pamiętajmy, żeby sprężyna nie blokowała się pomiędzy dźwignią a nakrętką zębatą, musi być tam pewien luz. Montujemy szczękę współbieżną na dźwigni rozpierającej i łączymy z drugą szczęką za pomocą sprężyny. Zbliżamy do siebie dolne końce szczęki do momentu aż damy radę osadzić mocowanie mechanizmu samoczynnej regulacji w gnieździe szczęki współbieżnej.

Zdejmujemy z cylinderka klamrę zaciskową i wciskamy tłoczek w cylinderek. Ponownie zbliżamy dolne części szczęk w celu zamocowania górnych części w rowkach tłoczków cylinderka. Dolne końce opieramy na sworzniach oporowych. Pozostaje nam osadzić szczęki w prowadnikach i ustawienie szczęk tak, żeby nie ocierały o bęben. Robimy to za pomocą nakrętki zębatej mechanizmu regulacji.

Montujemy bęben używając nowej nakrętki zabezpieczającej. Moment dokręcania bębna to 200Nm. Jeżeli nie dysponujemy kluczem dynamometrycznym możemy zrobić to z odpowiednim wyczuciem, aż poczujemy wyraźny opór. Zabezpieczamy nakrętkę piasty koła za pomocą punktaka i montujemy osłonę.

Naciskamy kilkanaście razy pedał hamulca w celu odpowiedniego ustawienia szczęk i mechanizmu regulacji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA