Wymiana szczęk hamulcowych
REKLAMA
REKLAMA
Typy hamulców
REKLAMA
W samochodach obecnie stosowane są 2 typy hamulców odpowiadających za tylną oś:
- tarczowe;
- bębnowe.
Zobacz również: Jak objawiają się problemy z hamulcami?
Hamulec bębnowy składa się: ze szczęki hamulcowej, bębna, rozpieracza oraz sprężyn odciągających. Podczas wymiany szczęk warto przyjrzeć się ogólnemu stanowi bębna. A także zwrócić uwagę na to czy przypadkiem w okolicach rozpieracza hydraulicznego nie znajdują się jakieś wycieki lub nie jest on zapieczony.
Wymiana szczęk
Pracę rozpoczynamy od zdjęcia pokrywy piasty. Odpowiednim kluczem nasadowym (w zależności od producenta samochodu – np. 32 bądź 30) odkręcamy nakrętkę piasty. Delikatnie luzujemy śruby (lub nakrętki) kół. Korzystając z podnośnika, unosimy auto do góry na wysokość umożliwiającą zdjęcie koła. Upewniamy się, że lewarek hamulca ręcznego mamy zwolniony i przystępujemy do zdjęcia koła wraz z bębnem, poruszając nim na boki i ciągnąc do siebie. Następnie odkręcamy koło z uprzednio zdemontowanego bębna. Naszym oczom ukaże się widok, prezentujący zespół szczęk hamulca.
Zobacz również: Wymiana klocków hamulcowych
Demontujemy kolejno sprężyny odciągające, zabezpieczając rozpieracz hydrauliczny przed wysunięciem tłoczków. Kolejnym krokiem będzie wyjęcie samych szczęk. Przy tej operacji warto oczyścić regulator hydrauliczny oraz sam bęben, by zapewnić płynną późniejszą pracę. Nowe szczęki zakładamy wraz z zespołem sprężyn i resztę czynności wykonujemy analogicznie, w odwrotnej kolejności.
REKLAMA
REKLAMA