Czym różni się „ręczny” od elektrycznego hamulca postojowego?
REKLAMA
REKLAMA
Jeszcze kilka lat temu taki hamulec montowany był jedynie w drogich samochodach. Dziś może nie jest jeszcze standardem, ale spotkać można go w wielu pojazdach klasy średniej, nawet kompaktowych. EPB jest praktyczny w zastosowaniu i nieskomplikowany technologicznie. Zastąpił tradycyjny uchwyt hamulca ręcznego w tunelu przy drążku zmiany biegów lub w innej wersji pedał, uruchamiany stopą kierowcy. Zamiast energicznego szarpnięcia lub nacisku, do obsługi hamulca postojowego mamy mały przycisk. Wymaga to zmian przyzwyczajenia, a niekiedy i zmiany zaufanego warsztatu, ponieważ wraz z jego montażem zmienił się przebieg prac naprawczo-serwisowych układu hamulcowego. W wielu przypadkach tradycyjne narzędzia mechaników mogą po prostu zdać się na niewiele.
REKLAMA
Zobacz również: Wymiana klocków hamulcowych
Kierowcy mogą spotkać się z dwoma rodzajami EPB:
- - z centralnym aktywatorem - zaciski hamulcowe są wyposażone w elektromechaniczny centralny aktywator, który uruchamiany jest poprzez cięgno hamulca ręcznego. Przy takim rozwiązaniu zaciski hamulcowe na tylnej osi są jeszcze konwencjonalne. Jak tylko kierowca naciśnie przycisk uruchamiający lub zwalniający hamulec postojowy, wówczas sterownik wysyła elektroniczny sygnał do aktywatora, który wówczas uruchamia albo zwalnia.
- - z własnym silnikiem elektrycznym - uruchamiany jest sygnałem sterownika i po naciśnięciu na przycisk hamulca postojowego otwierane są i zamykane oba zaciski równocześnie. W tym hamulcu elektrycznym postojowym naprawa i serwis są związane z dużo większym nakładem pracy.
Zobacz również: Jak wyregulować hamulec ręczny?
REKLAMA
REKLAMA