REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyregulować hamulec ręczny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Dobrze wyregulowany hamulec ręczny to duży krok do bezpieczeństwa fot. Smart
Dobrze wyregulowany hamulec ręczny to duży krok do bezpieczeństwa fot. Smart

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowa regulacja hamulców, w tym pomocniczego (nazywanego ręcznym) ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W nowoczesnych samochodach hamulec zasadniczy nie wymaga żadnych regulacji, które można przeprowadzić domowym sposobem. Można za to i należy regulować hamulec ręczny, niesłusznie zwany postojowym. W przypadku awarii hamulca zasadniczego to przecież jedyna deska ratunku!

REKLAMA

Zobacz galerię: Muscle Cary wczoraj i dziś

Przed przystąpieniem do regulacji należy unieść obustronnie tył samochodu tak, aby tylne koła wisiały w powietrzu. Samochód powinien spocząć na solidnych podstawkach, np. na mocnych klockach, pieńkach drewnianych lub na specjalnych kobyłkach. Nie powinien przy tym się kołysać – przednie koła muszą mocno stać na podłożu.

Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonywać prace pod samochodem?

REKLAMA

Najpierw należy przygotować lampę warsztatową lub przenośną samochodową, a w ich zastępstwie zwykłą latarkę. Następnie - zorganizować sobie miejsce pracy. Z braku specjalnego wózka do prac pod samochodem, popularnego wśród kierowców wielkich ciężarówek, można pod pojazd wsunąć karimatę, gruby materac piankowy (ale uwaga - będzie potem trudno go oczyścić!) lub zwykły koc. Po wsunięciu się na tak przygotowane legowisko następnym krokiem jest odszukanie linek hamulca ręcznego. Układają się one w kształt litery „V”. Miejsce, w którym się łączą, jest częścią dźwigni hamulca ręcznego. Tu zwykle znajduje się śruba regulacyjna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W bardzo starych modelach samochodów i w nielicznych nowszych linki hamulca ręcznego są połączone z cięgłem Bowdena, które prowadzi aż w rejon pod tablicą przyrządów (deską rozdzielczą), gdzie znajduje się uchwyt z zapadką służący do zaciągania i zwalniania hamulca ręcznego. To rozwiązane od dawna nie jest stosowane w popularnych typach samochodów.

Śruba regulacyjna hamulca ręcznego zwykle jest zapieczona lub zardzewiała. Należy zastosować do jej „reanimacji” środki opisane w artykule Jak odkręcać zardzewiałe śruby i wkręty, gdy polewanie coca-colą nie pomaga?, a następnie przeprowadzić regulację tak, aby hamulec przy opuszczonej dźwigni nie tylko nie blokował kół, ale też nie powodował ocierania nakładek hamulcowych (lub klocków) o bębny (lub tarcze hamulcowe). Koła muszą się obracać swobodnie.

Zobacz również: Jak wymienić koło?

REKLAMA

Kolejnym krokiem jest sprawdzenie poprawności regulacji. Można ją uznać za poprawną, jeżeli po „zaciągnięciu” dźwigni hamulca ręcznego na piąty lub szósty ząb następuje całkowita blokada tylnych kół – dźwigni nie można „zaciągnąć” na kolejny ząb. Jednocześnie po jej zwolnieniu koła powinny się swobodnie obracać. Mniejszym złem jest, gdy hamulec ręczny zablokuje koła dopiero „na siódmym lub ósmym zębie”, niż gdyby zwolnienie go nie pozwalało na całkowicie swobodne obracanie kołami.

W przypadku napędu na tylne koła przed próbą sprawdzenia poprawności regulacji hamulca ręcznego, należy ustawić skrzynię biegów w pozycji „luz”, czyli bieg jałowy (N – Neutral w przypadku automatycznej skrzyni biegów).

Po zakończeniu regulacji trzeba zabezpieczyć gwint śruby regulacyjnej warstwą gęstego smaru, np. ŁT – 34, i po uniesieniu go podnośnikiem usunąć spod niego podstawki, na których spoczywał, a następnie opuścić delikatnie na podłoże.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA