REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyregulować hamulec ręczny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Dobrze wyregulowany hamulec ręczny to duży krok do bezpieczeństwa fot. Smart
Dobrze wyregulowany hamulec ręczny to duży krok do bezpieczeństwa fot. Smart

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowa regulacja hamulców, w tym pomocniczego (nazywanego ręcznym) ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W nowoczesnych samochodach hamulec zasadniczy nie wymaga żadnych regulacji, które można przeprowadzić domowym sposobem. Można za to i należy regulować hamulec ręczny, niesłusznie zwany postojowym. W przypadku awarii hamulca zasadniczego to przecież jedyna deska ratunku!

REKLAMA

Zobacz galerię: Muscle Cary wczoraj i dziś

Przed przystąpieniem do regulacji należy unieść obustronnie tył samochodu tak, aby tylne koła wisiały w powietrzu. Samochód powinien spocząć na solidnych podstawkach, np. na mocnych klockach, pieńkach drewnianych lub na specjalnych kobyłkach. Nie powinien przy tym się kołysać – przednie koła muszą mocno stać na podłożu.

Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonywać prace pod samochodem?

REKLAMA

Najpierw należy przygotować lampę warsztatową lub przenośną samochodową, a w ich zastępstwie zwykłą latarkę. Następnie - zorganizować sobie miejsce pracy. Z braku specjalnego wózka do prac pod samochodem, popularnego wśród kierowców wielkich ciężarówek, można pod pojazd wsunąć karimatę, gruby materac piankowy (ale uwaga - będzie potem trudno go oczyścić!) lub zwykły koc. Po wsunięciu się na tak przygotowane legowisko następnym krokiem jest odszukanie linek hamulca ręcznego. Układają się one w kształt litery „V”. Miejsce, w którym się łączą, jest częścią dźwigni hamulca ręcznego. Tu zwykle znajduje się śruba regulacyjna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W bardzo starych modelach samochodów i w nielicznych nowszych linki hamulca ręcznego są połączone z cięgłem Bowdena, które prowadzi aż w rejon pod tablicą przyrządów (deską rozdzielczą), gdzie znajduje się uchwyt z zapadką służący do zaciągania i zwalniania hamulca ręcznego. To rozwiązane od dawna nie jest stosowane w popularnych typach samochodów.

Śruba regulacyjna hamulca ręcznego zwykle jest zapieczona lub zardzewiała. Należy zastosować do jej „reanimacji” środki opisane w artykule Jak odkręcać zardzewiałe śruby i wkręty, gdy polewanie coca-colą nie pomaga?, a następnie przeprowadzić regulację tak, aby hamulec przy opuszczonej dźwigni nie tylko nie blokował kół, ale też nie powodował ocierania nakładek hamulcowych (lub klocków) o bębny (lub tarcze hamulcowe). Koła muszą się obracać swobodnie.

Zobacz również: Jak wymienić koło?

REKLAMA

Kolejnym krokiem jest sprawdzenie poprawności regulacji. Można ją uznać za poprawną, jeżeli po „zaciągnięciu” dźwigni hamulca ręcznego na piąty lub szósty ząb następuje całkowita blokada tylnych kół – dźwigni nie można „zaciągnąć” na kolejny ząb. Jednocześnie po jej zwolnieniu koła powinny się swobodnie obracać. Mniejszym złem jest, gdy hamulec ręczny zablokuje koła dopiero „na siódmym lub ósmym zębie”, niż gdyby zwolnienie go nie pozwalało na całkowicie swobodne obracanie kołami.

W przypadku napędu na tylne koła przed próbą sprawdzenia poprawności regulacji hamulca ręcznego, należy ustawić skrzynię biegów w pozycji „luz”, czyli bieg jałowy (N – Neutral w przypadku automatycznej skrzyni biegów).

Po zakończeniu regulacji trzeba zabezpieczyć gwint śruby regulacyjnej warstwą gęstego smaru, np. ŁT – 34, i po uniesieniu go podnośnikiem usunąć spod niego podstawki, na których spoczywał, a następnie opuścić delikatnie na podłoże.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA