REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wymiana klocków hamulcowych

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Najszybciej zużywającymi się elementami układu hamulcowego są klocki hamulcowe i okładziny. Podpowiadamy, jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe.
Najszybciej zużywającymi się elementami układu hamulcowego są klocki hamulcowe i okładziny. Podpowiadamy, jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe.

REKLAMA

REKLAMA

Najszybciej zużywającymi się elementami układu hamulcowego są klocki hamulcowe i okładziny. Podpowiadamy, jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe.

Wymiana klocków hamulcowych - co należy przygotować?

Przygotowania do operacji wymiany należy zacząć od zakupu nowych klocków. Ważne, aby były to oryginalne części lub dobrej jakości zamienniki dedykowane do naszego modelu auta. Koszt kompletu nowych klocków na jedną oś to wydatek od 120 PLN do 300 PLN, w zależności od klasy auta. Podczas zakupu należy sprawdzić, czy opakowanie z częściami jest kompletne, i nie brakuje żadnego elementu, takiego jak np. czujniki zużycia klocków. Kiedy już mamy wszystkie elementy, należy przygotować auto do podniesienia i zdjęcia koła zgodnie z zasadami bezpieczeństwa.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana klocków hamulcowych - potrzebne narzędzia

Narzędzia, jakich będziemy potrzebować to klucze nasadowe i oczkowe rozmiar 12, 13, 15, 17, 19, klucz do odkręcania kół, młotek, kombinerki i śrubokręt płaski.

Zobacz również: Jak oszczędzać hamulce?

Wymiana klocków hamulcowych - krok po kroku

W celu wymiany klocków hamulcowych podnosimy auto zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Odkręcamy śruby koła i zdejmujemy je. Potem odkręcamy górną śrubę mocującą zacisk hamulca tarczowego do korpusu obudowy piasty koła. Wykonując tę czynność zwróćmy uwagę na stan przewodów hamulcowych, ewentualne wycieki i zabrudzenia. Wyjmujemy śrubę, i luzujemy drugą, dolną. Dzięki temu w łatwy sposób odchylimy zacisk w dół, zsuwając klocki z tarczy i umożliwiając sobie dalsze działania. Z pomocą śrubokręta wysuwamy stare klocki hamulcowe z mocowań. 

REKLAMA

Zobacz również: Jak przedłużyć żywotność hamulców?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tym celu należy odchylić specjalne blaszki, chroniące przed przypadkowym wysunięciem się klocka z zacisku i wypchnąć go do góry. Za pomocą szczotki drucianej lub twardego pędzla oczyszczamy gniazda zacisku z pyłu. W tym momencie należy wcisnąć tłoczek hamulca do środka. Może to wymagać sporej siły. Pomóc może nam duża śruba z nakrętką. Łeb śruby umieszczamy na tłoczku, a nakrętkę blokujemy na korpusie zacisku. Kręcąc śrubą wepchniemy tłoczek. Następnie należy przygotować do montażu nowe klocki. Zwykle są one symetryczne, montujemy je okładzinami zwróconymi do tarczy, pamiętając jak podczas demontażu odchylaliśmy blaszki zabezpieczające, tutaj odchylamy je ponownie aby utwierdzić klocek w gnieździe. Wsuwamy po kolei oba klocki w gniazda.

Upewniamy się, że zostały odpowiednio dopasowane i przymocowane. Następnie odchylamy zacisk ku górze wsuwając jednocześnie pomiędzy klocki tarczę hamulcową. Wkładamy górną śrubę mocującą, i wraz z drugą śrubą, obie mocno dokręcamy. Obracamy tarczę i sprawdzamy, czy klocki ocierają o nią. Jeżeli tarcza obraca się, oznacza to, że z powodzeniem wymieniliśmy klocki. 

Należy pamiętać, że klocki hamulcowe wymieniamy parami tak, aby cała oś pojazdu była wyposażona w nowe elementy cierne.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA