Opel Astra F: wymiana i kontrola pasków klinowych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Zanim przystąpimy do wymiany pasków, warto zapoznać się z rodzajami pasków klinowych jakie były montowane w Oplu Astra F. W niektórych modelach Astry zamiast tradycyjnego paska klinowego został zastosowany pasek wieloklinowy, który nie wymaga regularnego naciągu. Występował on w autach z silnikiem 1.6 wyposażonym w klimatyzację i/lub wspomaganie kierownicy. W silnikach 1.4, który był montowany od października 1992 roku ze wspomaganiem lub/i klimatyzacją. W silnikach 1.8 i 2.0, które były montowane od października 1992 roku.
REKLAMA
Zaczynamy od wymontowania paska klinowego alternatora. W celu ułatwienia dostępu zalecamy wymontować przewód dolotowy powietrza pomiędzy filtrem powietrza a silnikiem. W tylu celu należy poluzować opaski zaciskowe na przewodzie. Następnie luzujemy dolną śrubę alternatora. Dotyczy to wszystkich silników oprócz jednostki wysokoprężnej 1.7 TD. Teraz luzujemy górną śrubę mocowania alternatora do napinacza i odchylamy alternator w kierunku silnika. W taki sposób luzujemy pasek klinowy.
Zobacz też: Opel Astra F: pomiar ciśnienia sprężania
W przypadku kiedy zamontowany jest mniejszy alternator to na napinaczu umiejscowiona jest śruba napinająca. Poluzowanie jej powoduje odsuwanie się alternatora. W silniku 1.7TD luzujemy mocowanie alternatora do wspornika napinacza i odchylamy na bok. Teraz możemy zdjąć pasek klinowy.
Przechodzimy do montażu. Najpierw zakładamy pasek klinowy na koła pasowe i odsuwamy alternator od silnika. Najlepiej zrobić to za pomocą łyżki monterskiej do opon. Przykręcamy górne mocowanie alternatora. Jeżeli mamy zamontowany alternator o mniejszych rozmiarach, to należy obracać śrubę napinającą do momentu aż pasek klinowy zostanie naciągnięty. Na końcu sprawdzamy naciąg paska klinowego. Niezależnie od paska i wersji silnika, sprawdzanie naciągu wykonujemy w taki sam sposób.
Sprawdzanie naciągu pasków
W profesjonalnych warsztatach stosowane jest specjalne narzędzie do kontroli naciągu paska. Niestety niewiele osób posiada taki przyrząd. W takim przypadku pozostaje nam alternatywna metoda polegająca na naciskaniu kciukiem. Naciąg paska można przyjąć za prawidłowy, jeśli da się go ugiąć na około 5mm w połowie odległości pomiędzy kołami paskowymi. Pamiętajmy, że zbyt słabo naciągnięty pasek będzie się ślizgał.
Zobacz też: Opel Astra F: kontrola układu wydechowego i obwodu recyrkulacji spalin
Po sprawdzeniu naciągu w każdym silniku oprócz 1.7TD dokręcamy śruby górnego i dolnego mocowania alternatora. Moment dokręcania wynosi 30Nm. W jednostce wysokoprężnej 1.7TD śrubę M8 dokręcamy momentem 25Nm oraz śrubę M10 momentem 50Nm. Na końcu montujemy przewód dolotowy powietrza i zabezpieczamy.
Wymiana paska klinowego pompy wspomagania
REKLAMA
Na początku ustawiamy przednią część samochodu na podstawkach. Pamiętajmy o zachowaniu szczególnej ostrożności podczas wykonywania tej operacji. Następnie luzujemy śruby przy pompie wspomagania, jednak nie należy ich wykręcać całkowicie. Teraz luzujemy nakrętki na śrubie napinającej i zdejmujemy pasek klinowy.
Przechodzimy do montażu. Zakładamy pasek klinowy i naciągamy go za pomocą śruby napinającej. Teraz sprawdzamy naciąg paska klinowego w taki sam sposób, jak w przypadku alternatora i dokręcamy śruby mocujące. Na końcu przykręcamy nakrętkę kontrującą na śrubie napinającej. Wyjmujemy podstawki i opuszczamy samochód na koła.
Zobacz też: Opel Astra F: wymiana świec zapłonowych
Wymiana paska klinowego sprężarki
Wymiana paska klinowego sprężarki przebiega bardzo sprawnie. Na początku luzujemy śrubę zaciskową na wsporniku sprężarki i przesuwamy sprężarkę do silnika. W tym momencie możemy zdjąć pasek klinowy. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Zakładamy pasek klinowy i odsuwamy sprężarkę od silnika za pomocą łyżki monterskiej do kół i dokręcamy śrubę zaciskową przy naciągniętym pasku. Na końcu sprawdzamy naciąg paska.
Wymiana i regulacja paska wieloklinowego
Pasek wieloklinowy jest odpowiedzialny za napędzanie alternatora, pompy wspomagania oraz sprężarki klimatyzacji (jeśli jest na wyposażeniu auta). W przypadku paska wieloklinowego nie jest wymagana regulacja,jeśli nie wymieniamy któregokolwiek z podzespołów. Pasek wieloklinowy wymieniamy najczęściej z kilku powodów. Przede wszystkim, jeśli pojawiają się na nim pęknięcia i stracił swoją elastyczność. Jeżeli jego praca jest zbyt głośna, to również nie należy czekać z wymianą.
Zobacz też: Opel Astra F: odkręcenie przedniego zderzaka
Wymiana: silniki 8-zaworowe do sierpnia 1992 roku
Zaczynamy od silników 8-zaworowych, które były produkowane do sierpnia 1992 roku. Na wstępie luzujemy dwie śruby mocujące alternator do wspornika (na dole). W przypadku kiedy będą problemy z demontażem, zalecamy wymontować przewód dolotowy powietrza. Luzujemy górną śrubę zaciskową i odchylamy alternator do silnika. W taki sposób poluzujemy pasek wieloklinowy.
Kolejny krok to podwieszenie silnika. Do tego jest wykorzystywana specjalna belka. Niestety nie każdy ma dostęp do takiego urządzenia. W takim przypadku należy użyć rury o odpowiedniej długości, którą oprzemy na drewnianych podstawkach. Podstawki opieramy o rynienki w błotnikach. Pamiętajmy, żeby nie opierać bezpośrednio o błotnik, ponieważ w ten sposób doprowadzimy do jego uszkodzenia.
Zobacz też: Opel Astra F: demontaż tunelu środkowego
Podwieszamy silnik do rury za pomocą łańcucha i luzujemy prawe mocowanie silnika i unosimy go delikatnie do góry. Jeżeli nasze auto jest wyposażone w klimatyzację, to należy całkowicie zdemontować prawe mocowanie silnika. W tym momencie możemy swobodnie wyjąć pasek wieloklinowy.
Przechodzimy do montażu. Na początku przekładamy pasek poprzez zawieszenie silnika. Dokręcamy prawe mocowanie silnika i przekładamy pasek przez koła pasowe i naciągamy go. Podczas przykręcania alternatora zawsze dokręcamy górną śrubę zaciskową a następnie dwie dolne śruby przy wsporniku.
Wymiana: silniki 8-zaworowe od września 1992 roku oraz silniki 16-zaworowe.
Na początku obracamy rolkę napinacza zgodnie z ruchem wskazówek zegara i zwalniamy naciąg paska wieloklinowego. Zdejmujemy go i podwieszamy silnik. Będzie nam do tego potrzebna rura o odpowiedniej długości, którą oprzemy na drewnianych podstawkach. Podstawki opieramy o rynienki w błotnikach. Pamiętajmy, żeby nie opierać bezpośrednio o błotnik, ponieważ w ten sposób doprowadzimy do jego uszkodzenia.
Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tarcz
Podwieszamy silnik do rury za pomocą łańcucha i luzujemy prawe mocowanie silnika i unosimy go delikatnie do góry. Teraz możemy wyjąć pasek wieloklinowy. Przechodzimy do montażu. Na początku przekładamy pasek przez zawieszenie silnika i dokręcamy prawą podporę silnika. Obracamy rolkę napinacza w lewo i układamy dokładnie pasek na kołach pasowych. Zwracajmy uwagę, żeby pasek nie wychodził z boku poza koła.
Zwalniamy rolkę napinacza, co powoduje ustalenie odpowiedniego naciągu paska. Warto zwrócić uwagę na ułożenie nadlewu. Jeśli dotyka lewego ogranicznika, to należy wymienić pasek klinowy oraz ewentualnie napinacz.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.