REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opel Astra F: wymiana i kontrola pasków klinowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana i kontrola pasków klinowych.
Opel Astra F wymiana i kontrola pasków klinowych.

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak prawidłowo wymienić i dokonać regulacji pasków klinowych w Oplu Astra F. Całą operację można wykonać bez problemu we własnym zakresie.

REKLAMA

Zanim przystąpimy do wymiany pasków, warto zapoznać się z rodzajami pasków klinowych jakie były montowane w Oplu Astra F. W niektórych modelach Astry zamiast tradycyjnego paska klinowego został zastosowany pasek wieloklinowy, który nie wymaga regularnego naciągu. Występował on w autach z silnikiem 1.6 wyposażonym w klimatyzację i/lub wspomaganie kierownicy. W silnikach 1.4, który był montowany od października 1992 roku ze wspomaganiem lub/i klimatyzacją. W silnikach 1.8 i 2.0, które były montowane od października 1992 roku.

REKLAMA

Zaczynamy od wymontowania paska klinowego alternatora. W celu ułatwienia dostępu zalecamy wymontować przewód dolotowy powietrza pomiędzy filtrem powietrza a silnikiem. W tylu celu należy poluzować opaski zaciskowe na przewodzie. Następnie luzujemy dolną śrubę alternatora. Dotyczy to wszystkich silników oprócz jednostki wysokoprężnej 1.7 TD. Teraz luzujemy górną śrubę mocowania alternatora do napinacza i odchylamy alternator w kierunku silnika. W taki sposób luzujemy pasek klinowy.

Zobacz też: Opel Astra F: pomiar ciśnienia sprężania

W przypadku kiedy zamontowany jest mniejszy alternator to na napinaczu umiejscowiona jest śruba napinająca. Poluzowanie jej powoduje odsuwanie się alternatora. W silniku 1.7TD luzujemy mocowanie alternatora do wspornika napinacza i odchylamy na bok. Teraz możemy zdjąć pasek klinowy.

Przechodzimy do montażu. Najpierw zakładamy pasek klinowy na koła pasowe i odsuwamy alternator od silnika. Najlepiej zrobić to za pomocą łyżki monterskiej do opon. Przykręcamy górne mocowanie alternatora. Jeżeli mamy zamontowany alternator o mniejszych rozmiarach, to należy obracać śrubę napinającą do momentu aż pasek klinowy zostanie naciągnięty. Na końcu sprawdzamy naciąg paska klinowego. Niezależnie od paska i wersji silnika, sprawdzanie naciągu wykonujemy w taki sam sposób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdzanie naciągu pasków

W profesjonalnych warsztatach stosowane jest specjalne narzędzie do kontroli naciągu paska. Niestety niewiele osób posiada taki przyrząd. W takim przypadku pozostaje nam alternatywna metoda polegająca na naciskaniu kciukiem. Naciąg paska można przyjąć za prawidłowy, jeśli da się go ugiąć na około 5mm w połowie odległości pomiędzy kołami paskowymi. Pamiętajmy, że zbyt słabo naciągnięty pasek będzie się ślizgał.

Zobacz też: Opel Astra F: kontrola układu wydechowego i obwodu recyrkulacji spalin

Po sprawdzeniu naciągu w każdym silniku oprócz 1.7TD dokręcamy śruby górnego i dolnego mocowania alternatora. Moment dokręcania wynosi 30Nm. W jednostce wysokoprężnej 1.7TD śrubę M8 dokręcamy momentem 25Nm oraz śrubę M10 momentem 50Nm. Na końcu montujemy przewód dolotowy powietrza i zabezpieczamy.

Wymiana paska klinowego pompy wspomagania

REKLAMA

Na początku ustawiamy przednią część samochodu na podstawkach. Pamiętajmy o zachowaniu szczególnej ostrożności podczas wykonywania tej operacji. Następnie luzujemy śruby przy pompie wspomagania, jednak nie należy ich wykręcać całkowicie. Teraz luzujemy nakrętki na śrubie napinającej i zdejmujemy pasek klinowy.

Przechodzimy do montażu. Zakładamy pasek klinowy i naciągamy go za pomocą śruby napinającej. Teraz sprawdzamy naciąg paska klinowego w taki sam sposób, jak w przypadku alternatora i dokręcamy śruby mocujące. Na końcu przykręcamy nakrętkę kontrującą na śrubie napinającej. Wyjmujemy podstawki i opuszczamy samochód na koła.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana świec zapłonowych

Wymiana paska klinowego sprężarki

Wymiana paska klinowego sprężarki przebiega bardzo sprawnie. Na początku luzujemy śrubę zaciskową na wsporniku sprężarki i przesuwamy sprężarkę do silnika. W tym momencie możemy zdjąć pasek klinowy. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Zakładamy pasek klinowy i odsuwamy sprężarkę od silnika za pomocą łyżki monterskiej do kół i dokręcamy śrubę zaciskową przy naciągniętym pasku. Na końcu sprawdzamy naciąg paska.

Wymiana i regulacja paska wieloklinowego

Pasek wieloklinowy jest odpowiedzialny za napędzanie alternatora, pompy wspomagania oraz sprężarki klimatyzacji (jeśli jest na wyposażeniu auta). W przypadku paska wieloklinowego nie jest wymagana regulacja,jeśli nie wymieniamy któregokolwiek z podzespołów. Pasek wieloklinowy wymieniamy najczęściej z kilku powodów. Przede wszystkim, jeśli pojawiają się na nim pęknięcia i stracił swoją elastyczność. Jeżeli jego praca jest zbyt głośna, to również nie należy czekać z wymianą.

Zobacz też: Opel Astra F: odkręcenie przedniego zderzaka

Wymiana: silniki 8-zaworowe do sierpnia 1992 roku

Zaczynamy od silników 8-zaworowych, które były produkowane do sierpnia 1992 roku. Na wstępie luzujemy dwie śruby mocujące alternator do wspornika (na dole). W przypadku kiedy będą problemy z demontażem, zalecamy wymontować przewód dolotowy powietrza. Luzujemy górną śrubę zaciskową i odchylamy alternator do silnika. W taki sposób poluzujemy pasek wieloklinowy.

Kolejny krok to podwieszenie silnika. Do tego jest wykorzystywana specjalna belka. Niestety nie każdy ma dostęp do takiego urządzenia. W takim przypadku należy użyć rury o odpowiedniej długości, którą oprzemy na drewnianych podstawkach. Podstawki opieramy o rynienki w błotnikach. Pamiętajmy, żeby nie opierać bezpośrednio o błotnik, ponieważ w ten sposób doprowadzimy do jego uszkodzenia.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż tunelu środkowego

Podwieszamy silnik do rury za pomocą łańcucha i luzujemy prawe mocowanie silnika i unosimy go delikatnie do góry. Jeżeli nasze auto jest wyposażone w klimatyzację, to należy całkowicie zdemontować prawe mocowanie silnika. W tym momencie możemy swobodnie wyjąć pasek wieloklinowy.

Przechodzimy do montażu. Na początku przekładamy pasek poprzez zawieszenie silnika. Dokręcamy prawe mocowanie silnika i przekładamy pasek przez koła pasowe i naciągamy go. Podczas przykręcania alternatora zawsze dokręcamy górną śrubę zaciskową a następnie dwie dolne śruby przy wsporniku.

Wymiana: silniki 8-zaworowe od września 1992 roku oraz silniki 16-zaworowe.

Na początku obracamy rolkę napinacza zgodnie z ruchem wskazówek zegara i zwalniamy naciąg paska wieloklinowego. Zdejmujemy go i podwieszamy silnik. Będzie nam do tego potrzebna rura o odpowiedniej długości, którą oprzemy na drewnianych podstawkach. Podstawki opieramy o rynienki w błotnikach. Pamiętajmy, żeby nie opierać bezpośrednio o błotnik, ponieważ w ten sposób doprowadzimy do jego uszkodzenia.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tarcz

Podwieszamy silnik do rury za pomocą łańcucha i luzujemy prawe mocowanie silnika i unosimy go delikatnie do góry. Teraz możemy wyjąć pasek wieloklinowy. Przechodzimy do montażu. Na początku przekładamy pasek przez zawieszenie silnika i dokręcamy prawą podporę silnika. Obracamy rolkę napinacza w lewo i układamy dokładnie pasek na kołach pasowych. Zwracajmy uwagę, żeby pasek nie wychodził z boku poza koła.

Zwalniamy rolkę napinacza, co powoduje ustalenie odpowiedniego naciągu paska. Warto zwrócić uwagę na ułożenie nadlewu. Jeśli dotyka lewego ogranicznika, to należy wymienić pasek klinowy oraz ewentualnie napinacz.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA