Opel Astra G/Zafira A: demontaż wentylatora i chłodnicy
REKLAMA
REKLAMA
Wymiana chłodnicy w Oplu Astrze G i Oplu Zafirze Anie jest zbyt trudna jeśli mamy odpowiednie narzędzia i miejsce do takiej operacji. Naszą pracę będziemy wykonywać na przykładzie samochodu bez układu klimatyzacji. W autach z takim wyposażeniem niezbędne jest spuszczenie czynnika chłodzącego. Oczywiście, można podjąć próbę demontażu bez opróżnienia układu, jednak wtedy istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia przewodów od klimatyzacji.
REKLAMA
Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych
REKLAMA
Na początku musimy podnieść samochód. Możemy zrobić to z pozycji platformy warsztatowej lub tradycyjnego lewarka z podstawkami. Teraz należy wymontować wentylator. Pierwszy krok to odłączenie ujemnej klemy akumulatora. Przy wentylatorze znajduje się specjalne złącze, które musimy rozpiąć. Następnie odkręcamy obudowę wentylatora. Odkręcamy silnik od obudowy wentylatora oraz od wirnika wentylatora.
W silniku 1.7 należy dodatkowo wymontować akumulator razem ze wspornikiem, przewody od powietrza doładowującego, przewody od chłodnicy oleju. W tym modelu występuje wentylator dodatkowy. Należy go wymontować. Na początku odpinamy złącze elektryczne i zdejmujemy jego obudowę. Odkręcamy silnik wentylatora od obudowy oraz wirnik od silnika wentylatora.
Kolejnym krokiem jest zlanie płynu chłodzącego z chłodnicy. Odkręcamy korek zbiorniczka wyrównawczego i podstawiamy puste naczynie pod chłodnicę. Na dole znajduje się korek spustowy, który należy wykręcić. Po upewnieniu się, że spłynął cały płyn zakręcamy go. Dodatkowo w silniku 2.2 Diesel należy zlać płyn z kadłuba silnika. W tym celu odkręcamy korek spustowy pomiędzy pompą wtryskową a filtrem oleju. Robimy to za pomocą klucza imbusowego.
Teraz zdejmujemy górny przewód z obudowy termostatu. Następnie odłączamy przewód cieczy chłodzącej od chłodnicy do zbiornika wyrównawczego. Na końcu demontujemy dolny przewód od chłodnicy. Kolejnym krokiem jest demontaż przedniego zderzaka. Na początku musimy odkręcić dwa nadkola. Potem odkręcamy dwie śruby mocowania zderzaka na górze obok osłony chłodnicy. Dodatkowo są dwa boczne mocowania w miejscu łączenia zderzaka z nadkolem (wykręcamy przy demontażu nadkola)
Zobacz też: Opel Astra G/ Zafira A: wymiana tylnych klocków i tarcz
Dolne mocowania to kołki plastikowe, które należy wyjąć. Jest ich dokładnie 5 sztuk. Prosimy o pomoc drugą osobę, chwytam zderzak za boki i ciągniemy do siebie. Mocujemy chłodnicę do górnych zaczepów tak, żeby nie opadła. Następnie odkręcamy dolne wsporniki od samochodu. Nie należy mylić kolejność gdyż różnią się od siebie. Odpinamy górne mocowanie i wyjmujemy chłodnicę do dołu. W silniku 1.7 należy przełożyć na nową chłodnicę, chłodnicę powietrza doładowującego oraz chłodnicę oleju.
REKLAMA
REKLAMA