REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra G/Zafira A: wymiana rozrusznika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana rozrusznika w Oplu Astra nie jest skomplikowaną czynnością. Fot. Fotolia
Wymiana rozrusznika w Oplu Astra nie jest skomplikowaną czynnością. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić rozrusznik w Astrze G i Zafirze A. Wbrew pozorom nie jest to trudne.

Na samym początku przybliżymy budowę samego rozrusznika oraz pomożemy wybrać alternatywę dla naprawy lub wymiany naszego starego rozrusznika. Rozrusznik składa się z obudowy komutatora, uzwojeń oraz zespołu sprzęgła zębnika. W samym korpusie i obudowie jest wirnik i komutator razem ze szczotko-trzymaczem. To właśnie w nim znajdują się szczotki węglowe, które ulegają zużyciu. Rozrusznik przestaje poprawnie funkcjonować kiedy szczotki są zbyt mocno zużyte.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: demontaż wentylatora i chłodnicy

REKLAMA

Po wymontowaniu starego rozrusznika musimy podjąć decyzję co do jego dalszego losu. Możemy kupić nowy. Jednak tutaj słowo „nowy” nie oddaje w pełni autentycznego stanu rozrusznika. Zazwyczaj są to chińskie zamienniki, które jakościowo odstają od oryginału. Należy o tym pamiętać decydując się na taki zakup. Nie powinniśmy być mocno zdziwieni, jeżeli nie wytrzyma on do końca okresu gwarancyjnego.

Można przemyśleć zakup używanego. Jednak tutaj musimy być pewni co do źródła. W innym przypadku taki zakup to duże ryzyko. Może się okazać, że ten używane będzie w znacznie gorszym stanie niż ten, który wyjęliśmy z naszego auta. Jednak kiedy trafimy na dobry egzemplarz warto zastanowić się nad kupnem. Jakby nie było to nadal pozostajemy przy oryginale.

Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest regeneracja starego rozrusznika. Cenowo wychodzi prawie tak samo lub taniej jak zakup chińskiej podróbki. Jeżeli wykonujemy taką usługę w dobrym warsztacie to możemy być pewni, że posłuży nam dłuższy czas. Ceniące się zakłady dają na taką regenerację pisemną gwarancję. Zazwyczaj mają rozruszniki na wymianę lub można poczekać na regenerację naszego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Astra G/ Zafira A: wymiana tylnych klocków i tarcz

REKLAMA

Kiedy zdecydowaliśmy o losie naszego starego rozrusznika to nadszedł czas, żeby go wymontować. Znajduje się on z tyłu na kadłubie silnika. Wyjmuje się go do dołu. Na początku musimy odpiąć ujemną klemę akumulatora. Teraz podnosimy samochód, najlepiej zrobić to za pomocą platformy warsztatowej, wówczas zapewnimy sobie dobre dojście do wykonywania tej pracy.

Zaczynamy od silników X14XE, Z14XE, X16XEL, Z16XE, X18XE. Na samym początku musimy wymontować podporę kolektora dolotowego. Następnie odkręcamy przewody od rozrusznika a następnie znajdujący się w jego górnej części przewód masowy. Teraz odkręcamy nakrętkę mocującą razem ze śrubą i możemy swobodnie wyjąć rozrusznik.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy, żeby przykręcić dokładnie wszystkie mocowania i przewody. Kolejnym silnikiem jest wysokoprężny 2.0. Tutaj również jest potrzebne uniesienie auta. Po tej czynności musimy wymontować dolną osłonę silnika. Następnie odkręcamy śruby mocujące od osłony termicznej oraz osłony rozrusznika. Kolejnym krokiem jest odkręcenie śrub mocujących osłony przewodów oraz przewodu masowego, który jest w tylnej części.

Teraz wykręcamy śrubę mocującą wspornik rozrusznika. Razem z nią wyjmujemy podporę kolektora wylotowego. Kolejnym krokiem jest odkręceni od rozrusznika nakrętki mocującej przewody. Pozostaje nam wyjąć osłonę od turbosprężarki oraz rozłączyć przewody znajdujące się nad rozrusznikiem. Po tym zabiegu wykręcamy śruby mocujące i wyjmujemy rozrusznik. W tym przypadku wychodzi do góry.

Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Jak widać mieliśmy tutaj kilka dodatkowych elementów do zdemontowania. Należy je bardzo dobrze przykręcić. Przechodzimy do silnika benzynowego 2.0. Standardowo przed rozpoczęciem pracy musimy podnieść cały samochód do góry. Następnie demontujemy podporę kolektora dolotowego od kolektora oraz kadłuba silnika. Następnie odłączyć przewód elektryczny od rozrusznika.

Następnie odkręcamy górną śrubę mocującą od skrzyni biegów. Na końcu wykręcamy dolną śrubę od rozrusznika i wyjmujemy go do dołu. Podobnie jak w poprzednich przypadkach montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Kolejnym silnikiem będzie X16SZR i Z16SE. Tutaj również warto mieć samochód w górze co znacznie ułatwi nam pracę. Na początku odpinamy przewody elektryczne od rozrusznika.

Kolejnym krokiem jest wypięcie przewodu masowego od rozrusznika. Po tym kroku możemy odkręcić nakrętkę mocującą razem ze śrubą, która go trzyma. Teraz możemy swobodnie wyjąć cały rozrusznik. Wychodzi on bez problemu od dołu. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Na końcu pozostały nam silnik 1.7. Pierwszą niezbędną czynnością będzie wymontowanie kolektora wylotowego. Nie jest to trudne zadanie. Należy jednak pamiętać, że przy montażu stosujemy nowe uszczelki na wszystkich powierzchniach łączących.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: demontaż kolumny zawieszenia

Następnie demontujemy obudowę filtru powietrza razem z przewodem dolotowym i przepływomierzem. Jeżeli mamy klimatyzację, musimy dodatkowo wymontować pasek klinowy. W tym celu należy poluzować rolkę napinającą. Na końcu odkręcamy przewód elektryczny od rozrusznika oraz dolną śrubę mocującą do silnika. Pozostaje nam tylko górne mocowanie. Odkręcamy górną śrubę i wyjmujemy rozrusznik do dołu. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA