REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra G/Zafira A: wymiana rozrusznika

Robert Kuśpiel
Wymiana rozrusznika w Oplu Astra nie jest skomplikowaną czynnością. Fot. Fotolia
Wymiana rozrusznika w Oplu Astra nie jest skomplikowaną czynnością. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić rozrusznik w Astrze G i Zafirze A. Wbrew pozorom nie jest to trudne.

Na samym początku przybliżymy budowę samego rozrusznika oraz pomożemy wybrać alternatywę dla naprawy lub wymiany naszego starego rozrusznika. Rozrusznik składa się z obudowy komutatora, uzwojeń oraz zespołu sprzęgła zębnika. W samym korpusie i obudowie jest wirnik i komutator razem ze szczotko-trzymaczem. To właśnie w nim znajdują się szczotki węglowe, które ulegają zużyciu. Rozrusznik przestaje poprawnie funkcjonować kiedy szczotki są zbyt mocno zużyte.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: demontaż wentylatora i chłodnicy

Po wymontowaniu starego rozrusznika musimy podjąć decyzję co do jego dalszego losu. Możemy kupić nowy. Jednak tutaj słowo „nowy” nie oddaje w pełni autentycznego stanu rozrusznika. Zazwyczaj są to chińskie zamienniki, które jakościowo odstają od oryginału. Należy o tym pamiętać decydując się na taki zakup. Nie powinniśmy być mocno zdziwieni, jeżeli nie wytrzyma on do końca okresu gwarancyjnego.

Można przemyśleć zakup używanego. Jednak tutaj musimy być pewni co do źródła. W innym przypadku taki zakup to duże ryzyko. Może się okazać, że ten używane będzie w znacznie gorszym stanie niż ten, który wyjęliśmy z naszego auta. Jednak kiedy trafimy na dobry egzemplarz warto zastanowić się nad kupnem. Jakby nie było to nadal pozostajemy przy oryginale.

REKLAMA

Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest regeneracja starego rozrusznika. Cenowo wychodzi prawie tak samo lub taniej jak zakup chińskiej podróbki. Jeżeli wykonujemy taką usługę w dobrym warsztacie to możemy być pewni, że posłuży nam dłuższy czas. Ceniące się zakłady dają na taką regenerację pisemną gwarancję. Zazwyczaj mają rozruszniki na wymianę lub można poczekać na regenerację naszego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Astra G/ Zafira A: wymiana tylnych klocków i tarcz

Kiedy zdecydowaliśmy o losie naszego starego rozrusznika to nadszedł czas, żeby go wymontować. Znajduje się on z tyłu na kadłubie silnika. Wyjmuje się go do dołu. Na początku musimy odpiąć ujemną klemę akumulatora. Teraz podnosimy samochód, najlepiej zrobić to za pomocą platformy warsztatowej, wówczas zapewnimy sobie dobre dojście do wykonywania tej pracy.

Zaczynamy od silników X14XE, Z14XE, X16XEL, Z16XE, X18XE. Na samym początku musimy wymontować podporę kolektora dolotowego. Następnie odkręcamy przewody od rozrusznika a następnie znajdujący się w jego górnej części przewód masowy. Teraz odkręcamy nakrętkę mocującą razem ze śrubą i możemy swobodnie wyjąć rozrusznik.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy, żeby przykręcić dokładnie wszystkie mocowania i przewody. Kolejnym silnikiem jest wysokoprężny 2.0. Tutaj również jest potrzebne uniesienie auta. Po tej czynności musimy wymontować dolną osłonę silnika. Następnie odkręcamy śruby mocujące od osłony termicznej oraz osłony rozrusznika. Kolejnym krokiem jest odkręcenie śrub mocujących osłony przewodów oraz przewodu masowego, który jest w tylnej części.

Teraz wykręcamy śrubę mocującą wspornik rozrusznika. Razem z nią wyjmujemy podporę kolektora wylotowego. Kolejnym krokiem jest odkręceni od rozrusznika nakrętki mocującej przewody. Pozostaje nam wyjąć osłonę od turbosprężarki oraz rozłączyć przewody znajdujące się nad rozrusznikiem. Po tym zabiegu wykręcamy śruby mocujące i wyjmujemy rozrusznik. W tym przypadku wychodzi do góry.

Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Jak widać mieliśmy tutaj kilka dodatkowych elementów do zdemontowania. Należy je bardzo dobrze przykręcić. Przechodzimy do silnika benzynowego 2.0. Standardowo przed rozpoczęciem pracy musimy podnieść cały samochód do góry. Następnie demontujemy podporę kolektora dolotowego od kolektora oraz kadłuba silnika. Następnie odłączyć przewód elektryczny od rozrusznika.

Następnie odkręcamy górną śrubę mocującą od skrzyni biegów. Na końcu wykręcamy dolną śrubę od rozrusznika i wyjmujemy go do dołu. Podobnie jak w poprzednich przypadkach montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Kolejnym silnikiem będzie X16SZR i Z16SE. Tutaj również warto mieć samochód w górze co znacznie ułatwi nam pracę. Na początku odpinamy przewody elektryczne od rozrusznika.

Kolejnym krokiem jest wypięcie przewodu masowego od rozrusznika. Po tym kroku możemy odkręcić nakrętkę mocującą razem ze śrubą, która go trzyma. Teraz możemy swobodnie wyjąć cały rozrusznik. Wychodzi on bez problemu od dołu. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Na końcu pozostały nam silnik 1.7. Pierwszą niezbędną czynnością będzie wymontowanie kolektora wylotowego. Nie jest to trudne zadanie. Należy jednak pamiętać, że przy montażu stosujemy nowe uszczelki na wszystkich powierzchniach łączących.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: demontaż kolumny zawieszenia

Następnie demontujemy obudowę filtru powietrza razem z przewodem dolotowym i przepływomierzem. Jeżeli mamy klimatyzację, musimy dodatkowo wymontować pasek klinowy. W tym celu należy poluzować rolkę napinającą. Na końcu odkręcamy przewód elektryczny od rozrusznika oraz dolną śrubę mocującą do silnika. Pozostaje nam tylko górne mocowanie. Odkręcamy górną śrubę i wyjmujemy rozrusznik do dołu. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA