REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra G/Zafira A: wymiana alternatora

Robert Kuśpiel
Opel Astra G/Zafira A wymiana alternatora
Opel Astra G/Zafira A wymiana alternatora

REKLAMA

REKLAMA

Awaria alternatora sprawi, że akumulator nie będzie doładowywany. W poradniku tym pokażemy jak wymienić alternator w Oplu Astrze G i Oplu Zafirze A.

Pierwszy krok podczas wymiany alternatora w Oplach Astra G i Zafira A to sprawdzenie stanu naszego obecnego alternatora. Będzie nam do tego potrzebny woltomierz lub miernik uniwersalny, który jest dostępny w hipermarketach lub sklepach elektronicznych. Pomiar jest bardzo łatwy do wykonania. Podłączamy miernik pod akumulator i uruchamiamy silnik. Podczas tej operacji napięcie nie powinno być powyżej 9.5V. Teraz ustawiamy obroty na 4000 obr/min i odczytujemy wartość z miernika. Powinna być z zakresu 14.2 do 15.2V. Jeżeli tak jest to znak, że nasz alternator pracuje prawidłowo.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra G/ Zafira A: wymiana tylnych klocków i tarcz

REKLAMA

Przybliżymy kilka ważnych informacji odnośnie samego alternatora. W Oplu Astra G i Zafira A zastosowane są różne typy alternatorów. W zależności od rodzaju silnika legitymują się odmiennymi mocami. W przypadku awarii musimy przemyśleć najważniejszy problem, jaki alternator wybrać.

Do rozpatrzenia mamy trzy warianty. Oddajemy nasz stary do regeneracji, kupujemy nowy lub decydujemy się na używany. Kilka słów rozwinięcia o poszczególnych opcjach. Decydując się na regenerację warto wybrać sprawdzony zakład, który oferuję minimum roczną gwarancję. Zazwyczaj alternatory po takim zabiegu sprawują się bez zarzutów. W przypadku nowego wygląda to bardzo różnie. Często zdarza się, że te nowe oryginalne rozruszniki są tanimi zamiennikami o wątpliwej jakości. Za nowy oryginalny rozrusznik trzeba zapłacić wysoką cenę.

REKLAMA

W przypadku używanych bywa różnie. Jeżeli mamy dostęp do pewnych, sprawdzonych części to można dokonać takiego zakupu. Zaletą tego rozwiązania jest zachowanie oryginalnej jakości produktu. Montujemy identyczny alternator jak mieliśmy. Zdarzają się przypadki, że można trafić w dobrym stanie za mniejszą kwotę niż regeneracja.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy mamy informację o stanie naszego alternatora oraz wiemy jaki wariant zastosujemy podczas wymiany możemy zacząć naszą właściwą pracę. Na początku musimy odpiąć ujemną klemę akumulatora. Kolejne kroki będą przedstawione dla każdej wersji silnikowej. Zaczynamy od silnika X16SZR i Z16SE. Na początku musimy zdemontować obudowę filtru powietrza z dolotem. W tym celu odkręcamy opaskę zaciskową w górnej części obudowy. Mocuje ona przewód biegnący od filtra do silnika. Następnie zdejmujemy przewód dolotowy powietrza. Znajduje się on w dolnej części obudowy. Na końcu odkręcamy śrubę mocującą filtr powietrza i wyjmujemy go z mocowań.

Teraz musimy zdjąć pasek wieloklinowy. W tym celu obracamy rolkę napinającą przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Do tej operacji będzie nam potrzebny klucz 15. Następnie odkręcamy podporę alternatora i kolektora dolotowego. Kolejny krok to odkręcenie mocowania alternatora do łącznika razem ze wspornikiem przewodów. Odciągamy go do tyłu i odpinamy przewody elektryczne od alternatora. Pozostaje nam ostatnia śruba, na dole. Odkręcamy ją i wyjmujemy alternator.

Przechodzimy do silników X14XE, Z14XE, X16XEL, Z16XE, X18XE1. Pierwszy krok to demontaż obudowy filtru powietrza. Robimy to w identyczny sposób jak zostało opisane powyżej dla silników X16SZR i Z16SE. Podobnie postępujemy z paskiem wieloklinowym na alternatorze. W silniku 1.8 musimy odpiąć złącze od czujnika położenia wału korbowego oraz czujnika ciśnienia oleju.

Kolejne kroki są identyczne dla każdej wersji. Najpierw rozłączamy przewody z tyłu alternatora. Wykręcamy śruby mocujące i możemy wyjąć go do góry razem ze wspornikiem. Jeżeli nasze auto ma klimatyzację, zalecamy wypiąć przewód od tego układu co pozwoli na łatwiejsze wyjęcie alternatora. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności, pamiętając o dodatkowych czynnościach przy silniku 1.8.

Zabieramy się za demontaż w silnikach Diesla. Zaczynamy od wysokoprężnego 1.7. Początek identyczny jak w przypadku opracowanych już silników. Na początku demontaż filtru powietrza i paska wieloklinowego. Dodatkowo przy filtrze powietrza należy wymontować przepływomierz. Następnie odkręcamy śruby mocujące wspornik alternatora. W tym silniku występuje specjalna śruba ustalająca, którą należy poluzować. Teraz za pomocą nakrętki regulacyjnej luzujemy pasek.

Wyjmujemy pasek klinowy z koła pasowego i odkręcamy śrubę ustalającą alternator. Kolejnym krokiem jest odłączenie od głowicy cylindrów specjalnego jarzm, które napina alternator. Wypinamy przewody elektryczne i odkręcamy od głowicy wspornik alternatora. Sam alternator wyjmujemy razem z nim. Demontujemy go bezpośrednio po wyjęciu z samochodu. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Przechodzimy do silnika 2.0. Początek taki sam jak dla wersji 1.7. Jednak w tym modelu przed zdjęciem paska klinowego należy zdemontować dolną osłonę silnika. Dopiero wtedy możemy zacząć zdejmować pasek klinowy. Teraz odkręcamy trzy śruby od osłony przewodów i wyjmujemy ją. Następnie odczepiamy przewody elektryczne od alternatora. Musimy również wymontować osłonę turbiny i rozrusznika.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: demontaż wentylatora i chłodnicy

Odkręcamy dolną śrubę mocującą i odpinamy złącze razem z przewodem od zaworu regulatora ciśnienia doładowania. Jak da się zauważyć w innym przypadku będzie ciężki demontaż. Na końcu odkręcamy dolną śrubę mocującą i wyjmujemy alternator. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

REKLAMA

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

REKLAMA

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

REKLAMA