REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra G/Zafira A: wymiana alternatora

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Astra G/Zafira A wymiana alternatora
Opel Astra G/Zafira A wymiana alternatora

REKLAMA

REKLAMA

Awaria alternatora sprawi, że akumulator nie będzie doładowywany. W poradniku tym pokażemy jak wymienić alternator w Oplu Astrze G i Oplu Zafirze A.

Pierwszy krok podczas wymiany alternatora w Oplach Astra G i Zafira A to sprawdzenie stanu naszego obecnego alternatora. Będzie nam do tego potrzebny woltomierz lub miernik uniwersalny, który jest dostępny w hipermarketach lub sklepach elektronicznych. Pomiar jest bardzo łatwy do wykonania. Podłączamy miernik pod akumulator i uruchamiamy silnik. Podczas tej operacji napięcie nie powinno być powyżej 9.5V. Teraz ustawiamy obroty na 4000 obr/min i odczytujemy wartość z miernika. Powinna być z zakresu 14.2 do 15.2V. Jeżeli tak jest to znak, że nasz alternator pracuje prawidłowo.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra G/ Zafira A: wymiana tylnych klocków i tarcz

REKLAMA

Przybliżymy kilka ważnych informacji odnośnie samego alternatora. W Oplu Astra G i Zafira A zastosowane są różne typy alternatorów. W zależności od rodzaju silnika legitymują się odmiennymi mocami. W przypadku awarii musimy przemyśleć najważniejszy problem, jaki alternator wybrać.

Do rozpatrzenia mamy trzy warianty. Oddajemy nasz stary do regeneracji, kupujemy nowy lub decydujemy się na używany. Kilka słów rozwinięcia o poszczególnych opcjach. Decydując się na regenerację warto wybrać sprawdzony zakład, który oferuję minimum roczną gwarancję. Zazwyczaj alternatory po takim zabiegu sprawują się bez zarzutów. W przypadku nowego wygląda to bardzo różnie. Często zdarza się, że te nowe oryginalne rozruszniki są tanimi zamiennikami o wątpliwej jakości. Za nowy oryginalny rozrusznik trzeba zapłacić wysoką cenę.

REKLAMA

W przypadku używanych bywa różnie. Jeżeli mamy dostęp do pewnych, sprawdzonych części to można dokonać takiego zakupu. Zaletą tego rozwiązania jest zachowanie oryginalnej jakości produktu. Montujemy identyczny alternator jak mieliśmy. Zdarzają się przypadki, że można trafić w dobrym stanie za mniejszą kwotę niż regeneracja.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy mamy informację o stanie naszego alternatora oraz wiemy jaki wariant zastosujemy podczas wymiany możemy zacząć naszą właściwą pracę. Na początku musimy odpiąć ujemną klemę akumulatora. Kolejne kroki będą przedstawione dla każdej wersji silnikowej. Zaczynamy od silnika X16SZR i Z16SE. Na początku musimy zdemontować obudowę filtru powietrza z dolotem. W tym celu odkręcamy opaskę zaciskową w górnej części obudowy. Mocuje ona przewód biegnący od filtra do silnika. Następnie zdejmujemy przewód dolotowy powietrza. Znajduje się on w dolnej części obudowy. Na końcu odkręcamy śrubę mocującą filtr powietrza i wyjmujemy go z mocowań.

Teraz musimy zdjąć pasek wieloklinowy. W tym celu obracamy rolkę napinającą przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Do tej operacji będzie nam potrzebny klucz 15. Następnie odkręcamy podporę alternatora i kolektora dolotowego. Kolejny krok to odkręcenie mocowania alternatora do łącznika razem ze wspornikiem przewodów. Odciągamy go do tyłu i odpinamy przewody elektryczne od alternatora. Pozostaje nam ostatnia śruba, na dole. Odkręcamy ją i wyjmujemy alternator.

Przechodzimy do silników X14XE, Z14XE, X16XEL, Z16XE, X18XE1. Pierwszy krok to demontaż obudowy filtru powietrza. Robimy to w identyczny sposób jak zostało opisane powyżej dla silników X16SZR i Z16SE. Podobnie postępujemy z paskiem wieloklinowym na alternatorze. W silniku 1.8 musimy odpiąć złącze od czujnika położenia wału korbowego oraz czujnika ciśnienia oleju.

Kolejne kroki są identyczne dla każdej wersji. Najpierw rozłączamy przewody z tyłu alternatora. Wykręcamy śruby mocujące i możemy wyjąć go do góry razem ze wspornikiem. Jeżeli nasze auto ma klimatyzację, zalecamy wypiąć przewód od tego układu co pozwoli na łatwiejsze wyjęcie alternatora. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności, pamiętając o dodatkowych czynnościach przy silniku 1.8.

Zabieramy się za demontaż w silnikach Diesla. Zaczynamy od wysokoprężnego 1.7. Początek identyczny jak w przypadku opracowanych już silników. Na początku demontaż filtru powietrza i paska wieloklinowego. Dodatkowo przy filtrze powietrza należy wymontować przepływomierz. Następnie odkręcamy śruby mocujące wspornik alternatora. W tym silniku występuje specjalna śruba ustalająca, którą należy poluzować. Teraz za pomocą nakrętki regulacyjnej luzujemy pasek.

Wyjmujemy pasek klinowy z koła pasowego i odkręcamy śrubę ustalającą alternator. Kolejnym krokiem jest odłączenie od głowicy cylindrów specjalnego jarzm, które napina alternator. Wypinamy przewody elektryczne i odkręcamy od głowicy wspornik alternatora. Sam alternator wyjmujemy razem z nim. Demontujemy go bezpośrednio po wyjęciu z samochodu. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Przechodzimy do silnika 2.0. Początek taki sam jak dla wersji 1.7. Jednak w tym modelu przed zdjęciem paska klinowego należy zdemontować dolną osłonę silnika. Dopiero wtedy możemy zacząć zdejmować pasek klinowy. Teraz odkręcamy trzy śruby od osłony przewodów i wyjmujemy ją. Następnie odczepiamy przewody elektryczne od alternatora. Musimy również wymontować osłonę turbiny i rozrusznika.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: demontaż wentylatora i chłodnicy

Odkręcamy dolną śrubę mocującą i odpinamy złącze razem z przewodem od zaworu regulatora ciśnienia doładowania. Jak da się zauważyć w innym przypadku będzie ciężki demontaż. Na końcu odkręcamy dolną śrubę mocującą i wyjmujemy alternator. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA