REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra G/Zafira A: wymiana alternatora

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Astra G/Zafira A wymiana alternatora
Opel Astra G/Zafira A wymiana alternatora

REKLAMA

REKLAMA

Awaria alternatora sprawi, że akumulator nie będzie doładowywany. W poradniku tym pokażemy jak wymienić alternator w Oplu Astrze G i Oplu Zafirze A.

Pierwszy krok podczas wymiany alternatora w Oplach Astra G i Zafira A to sprawdzenie stanu naszego obecnego alternatora. Będzie nam do tego potrzebny woltomierz lub miernik uniwersalny, który jest dostępny w hipermarketach lub sklepach elektronicznych. Pomiar jest bardzo łatwy do wykonania. Podłączamy miernik pod akumulator i uruchamiamy silnik. Podczas tej operacji napięcie nie powinno być powyżej 9.5V. Teraz ustawiamy obroty na 4000 obr/min i odczytujemy wartość z miernika. Powinna być z zakresu 14.2 do 15.2V. Jeżeli tak jest to znak, że nasz alternator pracuje prawidłowo.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra G/ Zafira A: wymiana tylnych klocków i tarcz

REKLAMA

Przybliżymy kilka ważnych informacji odnośnie samego alternatora. W Oplu Astra G i Zafira A zastosowane są różne typy alternatorów. W zależności od rodzaju silnika legitymują się odmiennymi mocami. W przypadku awarii musimy przemyśleć najważniejszy problem, jaki alternator wybrać.

Do rozpatrzenia mamy trzy warianty. Oddajemy nasz stary do regeneracji, kupujemy nowy lub decydujemy się na używany. Kilka słów rozwinięcia o poszczególnych opcjach. Decydując się na regenerację warto wybrać sprawdzony zakład, który oferuję minimum roczną gwarancję. Zazwyczaj alternatory po takim zabiegu sprawują się bez zarzutów. W przypadku nowego wygląda to bardzo różnie. Często zdarza się, że te nowe oryginalne rozruszniki są tanimi zamiennikami o wątpliwej jakości. Za nowy oryginalny rozrusznik trzeba zapłacić wysoką cenę.

REKLAMA

W przypadku używanych bywa różnie. Jeżeli mamy dostęp do pewnych, sprawdzonych części to można dokonać takiego zakupu. Zaletą tego rozwiązania jest zachowanie oryginalnej jakości produktu. Montujemy identyczny alternator jak mieliśmy. Zdarzają się przypadki, że można trafić w dobrym stanie za mniejszą kwotę niż regeneracja.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy mamy informację o stanie naszego alternatora oraz wiemy jaki wariant zastosujemy podczas wymiany możemy zacząć naszą właściwą pracę. Na początku musimy odpiąć ujemną klemę akumulatora. Kolejne kroki będą przedstawione dla każdej wersji silnikowej. Zaczynamy od silnika X16SZR i Z16SE. Na początku musimy zdemontować obudowę filtru powietrza z dolotem. W tym celu odkręcamy opaskę zaciskową w górnej części obudowy. Mocuje ona przewód biegnący od filtra do silnika. Następnie zdejmujemy przewód dolotowy powietrza. Znajduje się on w dolnej części obudowy. Na końcu odkręcamy śrubę mocującą filtr powietrza i wyjmujemy go z mocowań.

Teraz musimy zdjąć pasek wieloklinowy. W tym celu obracamy rolkę napinającą przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Do tej operacji będzie nam potrzebny klucz 15. Następnie odkręcamy podporę alternatora i kolektora dolotowego. Kolejny krok to odkręcenie mocowania alternatora do łącznika razem ze wspornikiem przewodów. Odciągamy go do tyłu i odpinamy przewody elektryczne od alternatora. Pozostaje nam ostatnia śruba, na dole. Odkręcamy ją i wyjmujemy alternator.

Przechodzimy do silników X14XE, Z14XE, X16XEL, Z16XE, X18XE1. Pierwszy krok to demontaż obudowy filtru powietrza. Robimy to w identyczny sposób jak zostało opisane powyżej dla silników X16SZR i Z16SE. Podobnie postępujemy z paskiem wieloklinowym na alternatorze. W silniku 1.8 musimy odpiąć złącze od czujnika położenia wału korbowego oraz czujnika ciśnienia oleju.

Kolejne kroki są identyczne dla każdej wersji. Najpierw rozłączamy przewody z tyłu alternatora. Wykręcamy śruby mocujące i możemy wyjąć go do góry razem ze wspornikiem. Jeżeli nasze auto ma klimatyzację, zalecamy wypiąć przewód od tego układu co pozwoli na łatwiejsze wyjęcie alternatora. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności, pamiętając o dodatkowych czynnościach przy silniku 1.8.

Zabieramy się za demontaż w silnikach Diesla. Zaczynamy od wysokoprężnego 1.7. Początek identyczny jak w przypadku opracowanych już silników. Na początku demontaż filtru powietrza i paska wieloklinowego. Dodatkowo przy filtrze powietrza należy wymontować przepływomierz. Następnie odkręcamy śruby mocujące wspornik alternatora. W tym silniku występuje specjalna śruba ustalająca, którą należy poluzować. Teraz za pomocą nakrętki regulacyjnej luzujemy pasek.

Wyjmujemy pasek klinowy z koła pasowego i odkręcamy śrubę ustalającą alternator. Kolejnym krokiem jest odłączenie od głowicy cylindrów specjalnego jarzm, które napina alternator. Wypinamy przewody elektryczne i odkręcamy od głowicy wspornik alternatora. Sam alternator wyjmujemy razem z nim. Demontujemy go bezpośrednio po wyjęciu z samochodu. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Przechodzimy do silnika 2.0. Początek taki sam jak dla wersji 1.7. Jednak w tym modelu przed zdjęciem paska klinowego należy zdemontować dolną osłonę silnika. Dopiero wtedy możemy zacząć zdejmować pasek klinowy. Teraz odkręcamy trzy śruby od osłony przewodów i wyjmujemy ją. Następnie odczepiamy przewody elektryczne od alternatora. Musimy również wymontować osłonę turbiny i rozrusznika.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: demontaż wentylatora i chłodnicy

Odkręcamy dolną śrubę mocującą i odpinamy złącze razem z przewodem od zaworu regulatora ciśnienia doładowania. Jak da się zauważyć w innym przypadku będzie ciężki demontaż. Na końcu odkręcamy dolną śrubę mocującą i wyjmujemy alternator. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA