Opel Astra G/Zafira A: wymiana alternatora
REKLAMA
REKLAMA
Pierwszy krok podczas wymiany alternatora w Oplach Astra G i Zafira A to sprawdzenie stanu naszego obecnego alternatora. Będzie nam do tego potrzebny woltomierz lub miernik uniwersalny, który jest dostępny w hipermarketach lub sklepach elektronicznych. Pomiar jest bardzo łatwy do wykonania. Podłączamy miernik pod akumulator i uruchamiamy silnik. Podczas tej operacji napięcie nie powinno być powyżej 9.5V. Teraz ustawiamy obroty na 4000 obr/min i odczytujemy wartość z miernika. Powinna być z zakresu 14.2 do 15.2V. Jeżeli tak jest to znak, że nasz alternator pracuje prawidłowo.
REKLAMA
Zobacz też: Opel Astra G/ Zafira A: wymiana tylnych klocków i tarcz
REKLAMA
Przybliżymy kilka ważnych informacji odnośnie samego alternatora. W Oplu Astra G i Zafira A zastosowane są różne typy alternatorów. W zależności od rodzaju silnika legitymują się odmiennymi mocami. W przypadku awarii musimy przemyśleć najważniejszy problem, jaki alternator wybrać.
Do rozpatrzenia mamy trzy warianty. Oddajemy nasz stary do regeneracji, kupujemy nowy lub decydujemy się na używany. Kilka słów rozwinięcia o poszczególnych opcjach. Decydując się na regenerację warto wybrać sprawdzony zakład, który oferuję minimum roczną gwarancję. Zazwyczaj alternatory po takim zabiegu sprawują się bez zarzutów. W przypadku nowego wygląda to bardzo różnie. Często zdarza się, że te nowe oryginalne rozruszniki są tanimi zamiennikami o wątpliwej jakości. Za nowy oryginalny rozrusznik trzeba zapłacić wysoką cenę.
REKLAMA
W przypadku używanych bywa różnie. Jeżeli mamy dostęp do pewnych, sprawdzonych części to można dokonać takiego zakupu. Zaletą tego rozwiązania jest zachowanie oryginalnej jakości produktu. Montujemy identyczny alternator jak mieliśmy. Zdarzają się przypadki, że można trafić w dobrym stanie za mniejszą kwotę niż regeneracja.
Kiedy mamy informację o stanie naszego alternatora oraz wiemy jaki wariant zastosujemy podczas wymiany możemy zacząć naszą właściwą pracę. Na początku musimy odpiąć ujemną klemę akumulatora. Kolejne kroki będą przedstawione dla każdej wersji silnikowej. Zaczynamy od silnika X16SZR i Z16SE. Na początku musimy zdemontować obudowę filtru powietrza z dolotem. W tym celu odkręcamy opaskę zaciskową w górnej części obudowy. Mocuje ona przewód biegnący od filtra do silnika. Następnie zdejmujemy przewód dolotowy powietrza. Znajduje się on w dolnej części obudowy. Na końcu odkręcamy śrubę mocującą filtr powietrza i wyjmujemy go z mocowań.
Teraz musimy zdjąć pasek wieloklinowy. W tym celu obracamy rolkę napinającą przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Do tej operacji będzie nam potrzebny klucz 15. Następnie odkręcamy podporę alternatora i kolektora dolotowego. Kolejny krok to odkręcenie mocowania alternatora do łącznika razem ze wspornikiem przewodów. Odciągamy go do tyłu i odpinamy przewody elektryczne od alternatora. Pozostaje nam ostatnia śruba, na dole. Odkręcamy ją i wyjmujemy alternator.
Przechodzimy do silników X14XE, Z14XE, X16XEL, Z16XE, X18XE1. Pierwszy krok to demontaż obudowy filtru powietrza. Robimy to w identyczny sposób jak zostało opisane powyżej dla silników X16SZR i Z16SE. Podobnie postępujemy z paskiem wieloklinowym na alternatorze. W silniku 1.8 musimy odpiąć złącze od czujnika położenia wału korbowego oraz czujnika ciśnienia oleju.
Kolejne kroki są identyczne dla każdej wersji. Najpierw rozłączamy przewody z tyłu alternatora. Wykręcamy śruby mocujące i możemy wyjąć go do góry razem ze wspornikiem. Jeżeli nasze auto ma klimatyzację, zalecamy wypiąć przewód od tego układu co pozwoli na łatwiejsze wyjęcie alternatora. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności, pamiętając o dodatkowych czynnościach przy silniku 1.8.
Zabieramy się za demontaż w silnikach Diesla. Zaczynamy od wysokoprężnego 1.7. Początek identyczny jak w przypadku opracowanych już silników. Na początku demontaż filtru powietrza i paska wieloklinowego. Dodatkowo przy filtrze powietrza należy wymontować przepływomierz. Następnie odkręcamy śruby mocujące wspornik alternatora. W tym silniku występuje specjalna śruba ustalająca, którą należy poluzować. Teraz za pomocą nakrętki regulacyjnej luzujemy pasek.
Wyjmujemy pasek klinowy z koła pasowego i odkręcamy śrubę ustalającą alternator. Kolejnym krokiem jest odłączenie od głowicy cylindrów specjalnego jarzm, które napina alternator. Wypinamy przewody elektryczne i odkręcamy od głowicy wspornik alternatora. Sam alternator wyjmujemy razem z nim. Demontujemy go bezpośrednio po wyjęciu z samochodu. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
Przechodzimy do silnika 2.0. Początek taki sam jak dla wersji 1.7. Jednak w tym modelu przed zdjęciem paska klinowego należy zdemontować dolną osłonę silnika. Dopiero wtedy możemy zacząć zdejmować pasek klinowy. Teraz odkręcamy trzy śruby od osłony przewodów i wyjmujemy ją. Następnie odczepiamy przewody elektryczne od alternatora. Musimy również wymontować osłonę turbiny i rozrusznika.
Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: demontaż wentylatora i chłodnicy
Odkręcamy dolną śrubę mocującą i odpinamy złącze razem z przewodem od zaworu regulatora ciśnienia doładowania. Jak da się zauważyć w innym przypadku będzie ciężki demontaż. Na końcu odkręcamy dolną śrubę mocującą i wyjmujemy alternator. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.
REKLAMA
REKLAMA