REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra G/Zafira A: obsługa paska wieloklinowego

Robert Kuśpiel
Opel Astra G/Zafira A obsługa paska wieloklinowego
Opel Astra G/Zafira A obsługa paska wieloklinowego

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym przedstawimy kompletną obsługę paska wieloklinowego w Oplu Astra G i Zafira A. W poradniku tym znajdują się poszczególne kroki postępowania.

Na obsługę paska wieloklinowego składa się kilka czynności, które przybliżymy w tym poradniku. Na początku dokonamy standardowej kontroli, która pozwoli nam na realną ocenę w jakim stanie znajduje się nasz pasek. W tym celu musimy wyłączyć zapłon. Następnie rysujemy znak na pasku, najlepiej za pomocą kredy. Zaczynamy obracać wałem korbowym. Robimy to w odstępach tak, żeby można było obejrzeć dokładnie powierzchnie paska. Wałem obracamy za pomocą klucza umocowanego na kole pasowym.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: demontaż wentylatora i chłodnicy

REKLAMA

Lokalizujemy czy nie ma żadnych uszkodzeń ani przesłanek o nieprawidłowym stanie. Niedopuszczalne są wszelkie ślady smaru i oleju. Ewentualne zużycia bocznych powierzchni, stwardnienia, szkliste powierzchnie są niedozwolone. Zwracajmy również uwagę na pęknięcia, wyrwania oraz zanieczyszczenia. W przypadku zlokalizowania któregoś z uszkodzeń należy wymienić pasek.

Robimy to w następujący sposób. Na początku musimy zdemontować obudowę filtru powietrza z dolotem. W tym celu odkręcamy opaskę zaciskową w górnej części obudowy. Mocuje ona przewód biegnący od filtra do silnika. Następnie zdejmujemy przewód dolotowy powietrza. Znajduje się on w dolnej części obudowy. Na końcu odkręcamy śrubę mocującą filtr powietrza i wyjmujemy go z mocowań.

Teraz musimy zdjąć pasek wieloklinowy. W tym celu obracamy rolkę napinającą przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Do tej operacji będzie nam potrzebny klucz 15. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Na początku obracamy rolkę napinającą w lewo i osadzamy pasek. Następnie obracamy ją w prawo i delikatnie dosuwamy do paska klinowego. W tym momencie następuje samoregulacja naciągu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W silniku benzynowym 1.2 cała operacja jest trochę trudniejsza. W celu wyjęcia paska musimy wymontować prawą poduszkę silnika. Na początku oznaczamy jej położenie i delikatnie podnosimy silnik od dołu za pomocą podnośnika warsztatowego. Kiedy wyczujemy, że się unosi luzujemy śruby mocujące. Wyjmujemy poduszkę i możemy zdejmować pasek. Wystarczy obrócić napinacz zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

W silniku 1.7 samochody wyposażone w układ klimatyzacji mają pasek wieloklinowy. Jeżeli taki model posiadamy to postępujemy podobnie jak w powyższych czyli obracamy napinacz i zdejmujemy pasek. W wysokoprężnym 2.0 na początku musimy zdemontować dolną osłonę silnika. Następnie zaznaczamy położenie ciężaru wyrównawczego na prawej półosi i odkręcamy go. Chcąc zdjąć pasek musimy obrócić napinacz za specjalny, widoczny nadlew w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara.

Może zdarzyć się tak, że nasz samochód będzie wymagał wymiany napinacza. Zazwyczaj objawia się to specyficznym piskiem. Oczywiście można podejrzewać sam pasek, jeżeli po jego wymianie takie dźwięki nie ustają to możemy podejrzewać sam napinacz. Jego wymiana nie jest dosyć skomplikowana i poradzimy sobie bez problemu. Początek jest taki sam jak w przypadku sprawdzania stanu paska wieloklinowego.

Na początku musimy wymontować filtr powietrza. Po tej operacji pozostaje nam wymontowanie paska wieloklinowego. Czynność ta została również opisana w tym poradniku w części mówiącej o jego kontroli a w końcowym efekcie wymianie. Teraz należy podnieść samochód za pomocą tradycyjnego podnośnika. Oczywiście pomocne będą podstawki. Kolejnym krokiem jest demontaż nadkoli w naszej Astrze G lub Zafirze A. Po wyjęciu wszystkich spinek i odkręceniu śrubek mamy dostęp do napinacza. Odkręcamy go i wymieniamy na nowy.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Na końcu przedstawimy silnik 1.7. Jak już wspominaliśmy pasek wieloklinowy występuje tylko w modelach z systemem klimatyzacji. Jeżeli posiadamy taki samochód to sposób postępowania w celu wymiany paska jest podobny jak w przypadku innych wersji silnikowych. Pierwszy krok to demontaż filtru powietrza. Zostało to opisane na początku poradnika. Kolejnym krokiem jest wymontowanie paska wieloklinowego – opis również w tym samym miejscu.

Następnie odkręcamy wspornik alternatora oraz luzujemy śrubę blokującą. Teraz możemy swobodnie odkręcić nakrętkę regulacyjną i zdjąć pasek klinowy. W przypadku tego silnika należy pamiętać o sprawdzaniu naciągu. Jeżeli jest odpowiedni to nie ulegnie szybszemu zużyciu. Dopuszczalne ugięcie paska to 10mm. Jeżeli jest więcej to należy jak najszybciej dokonać regulacji.

Zobacz też: Opel Astra G/ Zafira A: wymiana tylnych klocków i tarcz

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Jeśli chodzi o regulację to w modelu 1.7 jest specjalna śrubka odpowiedzialna za regulację naciągu paska. W serwisach do pomiaru stosowane jest specjalne narzędzie. Nie należy zbyt długo czekać z regulacją naciągu paska. Na końcu montujemy wszystkie dodatkowe elementy, które zostały wcześniej wymontowane. Pamiętajmy o dokładnym przykręceniu wszystkich mocowań.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA