REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra G/Zafira A: obsługa paska wieloklinowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Astra G/Zafira A obsługa paska wieloklinowego
Opel Astra G/Zafira A obsługa paska wieloklinowego

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym przedstawimy kompletną obsługę paska wieloklinowego w Oplu Astra G i Zafira A. W poradniku tym znajdują się poszczególne kroki postępowania.

Na obsługę paska wieloklinowego składa się kilka czynności, które przybliżymy w tym poradniku. Na początku dokonamy standardowej kontroli, która pozwoli nam na realną ocenę w jakim stanie znajduje się nasz pasek. W tym celu musimy wyłączyć zapłon. Następnie rysujemy znak na pasku, najlepiej za pomocą kredy. Zaczynamy obracać wałem korbowym. Robimy to w odstępach tak, żeby można było obejrzeć dokładnie powierzchnie paska. Wałem obracamy za pomocą klucza umocowanego na kole pasowym.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: demontaż wentylatora i chłodnicy

REKLAMA

Lokalizujemy czy nie ma żadnych uszkodzeń ani przesłanek o nieprawidłowym stanie. Niedopuszczalne są wszelkie ślady smaru i oleju. Ewentualne zużycia bocznych powierzchni, stwardnienia, szkliste powierzchnie są niedozwolone. Zwracajmy również uwagę na pęknięcia, wyrwania oraz zanieczyszczenia. W przypadku zlokalizowania któregoś z uszkodzeń należy wymienić pasek.

Robimy to w następujący sposób. Na początku musimy zdemontować obudowę filtru powietrza z dolotem. W tym celu odkręcamy opaskę zaciskową w górnej części obudowy. Mocuje ona przewód biegnący od filtra do silnika. Następnie zdejmujemy przewód dolotowy powietrza. Znajduje się on w dolnej części obudowy. Na końcu odkręcamy śrubę mocującą filtr powietrza i wyjmujemy go z mocowań.

Teraz musimy zdjąć pasek wieloklinowy. W tym celu obracamy rolkę napinającą przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Do tej operacji będzie nam potrzebny klucz 15. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Na początku obracamy rolkę napinającą w lewo i osadzamy pasek. Następnie obracamy ją w prawo i delikatnie dosuwamy do paska klinowego. W tym momencie następuje samoregulacja naciągu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W silniku benzynowym 1.2 cała operacja jest trochę trudniejsza. W celu wyjęcia paska musimy wymontować prawą poduszkę silnika. Na początku oznaczamy jej położenie i delikatnie podnosimy silnik od dołu za pomocą podnośnika warsztatowego. Kiedy wyczujemy, że się unosi luzujemy śruby mocujące. Wyjmujemy poduszkę i możemy zdejmować pasek. Wystarczy obrócić napinacz zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

W silniku 1.7 samochody wyposażone w układ klimatyzacji mają pasek wieloklinowy. Jeżeli taki model posiadamy to postępujemy podobnie jak w powyższych czyli obracamy napinacz i zdejmujemy pasek. W wysokoprężnym 2.0 na początku musimy zdemontować dolną osłonę silnika. Następnie zaznaczamy położenie ciężaru wyrównawczego na prawej półosi i odkręcamy go. Chcąc zdjąć pasek musimy obrócić napinacz za specjalny, widoczny nadlew w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara.

Może zdarzyć się tak, że nasz samochód będzie wymagał wymiany napinacza. Zazwyczaj objawia się to specyficznym piskiem. Oczywiście można podejrzewać sam pasek, jeżeli po jego wymianie takie dźwięki nie ustają to możemy podejrzewać sam napinacz. Jego wymiana nie jest dosyć skomplikowana i poradzimy sobie bez problemu. Początek jest taki sam jak w przypadku sprawdzania stanu paska wieloklinowego.

Na początku musimy wymontować filtr powietrza. Po tej operacji pozostaje nam wymontowanie paska wieloklinowego. Czynność ta została również opisana w tym poradniku w części mówiącej o jego kontroli a w końcowym efekcie wymianie. Teraz należy podnieść samochód za pomocą tradycyjnego podnośnika. Oczywiście pomocne będą podstawki. Kolejnym krokiem jest demontaż nadkoli w naszej Astrze G lub Zafirze A. Po wyjęciu wszystkich spinek i odkręceniu śrubek mamy dostęp do napinacza. Odkręcamy go i wymieniamy na nowy.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Na końcu przedstawimy silnik 1.7. Jak już wspominaliśmy pasek wieloklinowy występuje tylko w modelach z systemem klimatyzacji. Jeżeli posiadamy taki samochód to sposób postępowania w celu wymiany paska jest podobny jak w przypadku innych wersji silnikowych. Pierwszy krok to demontaż filtru powietrza. Zostało to opisane na początku poradnika. Kolejnym krokiem jest wymontowanie paska wieloklinowego – opis również w tym samym miejscu.

Następnie odkręcamy wspornik alternatora oraz luzujemy śrubę blokującą. Teraz możemy swobodnie odkręcić nakrętkę regulacyjną i zdjąć pasek klinowy. W przypadku tego silnika należy pamiętać o sprawdzaniu naciągu. Jeżeli jest odpowiedni to nie ulegnie szybszemu zużyciu. Dopuszczalne ugięcie paska to 10mm. Jeżeli jest więcej to należy jak najszybciej dokonać regulacji.

Zobacz też: Opel Astra G/ Zafira A: wymiana tylnych klocków i tarcz

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Jeśli chodzi o regulację to w modelu 1.7 jest specjalna śrubka odpowiedzialna za regulację naciągu paska. W serwisach do pomiaru stosowane jest specjalne narzędzie. Nie należy zbyt długo czekać z regulacją naciągu paska. Na końcu montujemy wszystkie dodatkowe elementy, które zostały wcześniej wymontowane. Pamiętajmy o dokładnym przykręceniu wszystkich mocowań.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

REKLAMA

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA