Jak uszczelniać przewody paliwowe?
REKLAMA
REKLAMA
Przewody paliwowe są wykonywane albo z odpowiedniego tworzywa sztucznego nieelektryzującego się albo – podobnie, jak przewody hamulcowe – z metalu. Dawniej wykonywano je także z gumy olejoodpornej w osłonie z metalowej siatki. Nieszczelności mogą powstawać więc w różnych miejscach, z których najczęstszym są punkty podłączenia ich do elementów współpracujących, takich jak zbiornik paliwa, filtry czy pompa paliwa lub gaźnik. Zdarza się, na szczęście bardzo rzadko, że przewód paliwa przeciera się w miejscu, gdzie dotyka karoserii lub metalowych przedmiotów. Przewód taki należy wymienić – żadna doraźna naprawa nie zapewni wymaganej szczelności.
REKLAMA
Zobacz również: Jak oczyścić gaźnik?
REKLAMA
Najłatwiej uszczelnić miejsca połączeń przewodów plastikowych z metalowymi rurkami, które są zakończone specjalnymi zgrubieniami, tzw. fasolkami. Koniec takiego przewodu, po rozgrzaniu w gorącej lub nawet wrzącej wodzie łatwo nasuwa się na takie zgrubienie i potem, kurcząc się podczas stygnięcia zaciska na metalowej rurce, gwarantując szczelne połączenie. Można dodatkowo zacisnąć go specjalną metalową obejmką, ale nie wolno jej nigdy zakładać bezpośrednio na plastik, gdyż mogłaby go przeciąć. Najlepiej jako podkład dla niej zastosować zwykły apteczny plaster przylepiec (bez opatrunku). Po kilkukrotnym silnym okręceniu przewodu można na nim bez obaw zacisnąć obejmkę.
Gdy przewód paliwowy ma specjalną końcówkę w postaci metalowego oczka, przez które przechodzi śruba (zazwyczaj mosiężna) z osiowym otworem i kilkoma otworkami promieniście do niego dochodzącymi, uszczelnienie takiego miejsca wymaga specjalnych podkładek. Są one wykonane z odpowiedniego tworzywa, przypominającego materiał uszczelek, stosowanych w zaworach wodnych i innych elementach domowej hydrauliki.
Zobacz również: Jak samemu wymienić tłumik?
Uszczelki hydrauliczne nie nadają się do kontaktów z paliwem, zwykle zaczynają szybko przemiękać!
Jeżeli oczko przewodu paliwowego jest przykręcane do aluminiowego korpusu, np. pokrywy komory pływakowej gaźnika, nie wolno stosować do uszczelniania miedzianych podkładek. Są one co prawda bardzo miękkie, ale nie na tyle, aby gwarantować pełną szczelność połączenia. Nie pomoże dokręcanie śruby z kanałem, o której mowa wyżej, może w najgorszym wypadku skończyć się zerwaniem gwintu w aluminiowym elemencie.
Przykręcając oczko przewodu paliwowego do metalowego korpusu pamiętać, aby uszczelki założyć po jego obu stronach!
REKLAMA
REKLAMA