Jak postępować z cięgłem, które zacięło się w pancerzu?
REKLAMA
REKLAMA
Prawie zawsze pomaga wówczas zastąpienie go nowym. Blokowanie się cięgieł może być spowodowane przez dwie rzeczy: korozję i przecieranie się drutów w lince będącej cięgłem. Gdy przetrze się jeden drut, wówczas cięgło nadal pracuje, choć z wyczuwalnym oporem, czasem lekko się zacina. Kilka przetartych drutów może na trwałe unieruchomić je wewnątrz pancerza. Tak dzieje się często z linkami hamulca ręcznego oraz z linką sprzęgła w samochodach, gdzie nie jest ono sterowane układem hydraulicznym.
REKLAMA
Zobacz również: Tarcze hamulcowe - jak je wymienić?
REKLAMA
Aby stwierdzić, czy linka zacina się w pancerzu z powodu przetartych drutów, czy w wyniku korozji, trzeba spróbować rozruszać ją, ciągnąc mocno albo za nią, albo za pancerz. Najlepiej zrobić to po uwolnieniu jej jednego końca. Jeżeli linka w pancerzu przesunie się, a opór, jaki będzie przy tym stawiała, przypomina ciągnięcie twardego przedmiotu po drobnej tarce, będzie to dowód, iż nastąpiło przetarcie drutów i całe cięgło trzeba wymienić.
Tylko w nielicznych przypadkach wymienia się sam wkład, czyli linkę lub drut, pozostawiając stary pancerz. Często widoczne są przetarcia linki na zewnątrz, kiedy wystąpią w miejscu, gdzie linka opuszcza pancerz lub pracuje poza nim.
Jeżeli opór, z jakim przesuwają się linka lub drut w pancerzu, jest cały czas jednakowy, a przy tym bardzo duży, prawdopodobnie w cięgle powstały ogniska korozji. Jeżeli są małe, można spróbować je usunąć. Po wymontowaniu cięgła z samochodu należy je powiesić pionowo i wlewać od góry bardzo delikatnie jeden ze środków o działaniu smarująco-odrdzewiającym, np. WD – 40.
Zobacz również: Jak dbać o sprzęgło?
REKLAMA
Niezłe rezultaty daje zwykła apteczna parafina w płynie, która ma dobre właściwości penetrujące. Ostatecznie można zastosować zwykły olej silnikowy lub przekładniowy po rozcieńczeniu benzyną lub z bardzo dużym dodatkiem (nawet do 80%) oleju napędowego. Również płyn hamulcowy jest całkiem dobrym preparatem do uruchamiania zardzewiałych linek, tak samo jak „Elektrosol”, zwykle stosowany do konserwacji styków elektrycznych.
Po pewnym czasie można spróbować rozruszać cięgło, przesuwając po nim pancerz w obie strony. Może się to udać albo po kilku minutach, albo nawet po kilku godzinach, zależnie od tego, jak duże spustoszenia poczyniła korozja. Gdy uda się, należy napełnić cięgło gęstym olejem lub półpłynnym smarem i zamontować w samochodzie.
Cięgło, zaatakowane przez korozję, ma mniejszą wytrzymałość niż nowe, dlatego opisaną metodę należy traktować jako sposób na doraźne usunięcie awarii. Przy najbliższej sposobności trzeba tak uratowaną linkę wymienić na nową.
REKLAMA
REKLAMA