REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak postępować z cięgłem, które zacięło się w pancerzu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się czasem, na szczęście dość rzadko, że ważne cięgło zaczyna się blokować, pracuje z coraz większym oporem, aż w końcu zacina się na dobre.

Prawie zawsze pomaga wówczas zastąpienie go nowym. Blokowanie się cięgieł może być spowodowane przez dwie rzeczy: korozję i przecieranie się drutów w lince będącej cięgłem. Gdy przetrze się jeden drut, wówczas cięgło nadal pracuje, choć z wyczuwalnym oporem, czasem lekko się zacina. Kilka przetartych drutów może na trwałe unieruchomić je wewnątrz pancerza. Tak dzieje się często z linkami hamulca ręcznego oraz z linką sprzęgła w samochodach, gdzie nie jest ono sterowane układem hydraulicznym. 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Tarcze hamulcowe - jak je wymienić?

Aby stwierdzić, czy linka zacina się w pancerzu z powodu przetartych drutów, czy w wyniku korozji, trzeba spróbować rozruszać ją, ciągnąc mocno albo za nią, albo za pancerz. Najlepiej zrobić to po uwolnieniu jej jednego końca. Jeżeli linka w pancerzu przesunie się, a opór, jaki będzie przy tym stawiała, przypomina ciągnięcie twardego przedmiotu po drobnej tarce, będzie to dowód, iż nastąpiło przetarcie drutów i całe cięgło trzeba wymienić.

Tylko w nielicznych przypadkach wymienia się sam wkład, czyli linkę lub drut, pozostawiając stary pancerz. Często widoczne są przetarcia linki na zewnątrz, kiedy wystąpią w miejscu, gdzie linka opuszcza pancerz lub pracuje poza nim.

REKLAMA

Jeżeli opór, z jakim przesuwają się linka lub drut w pancerzu, jest cały czas jednakowy, a przy tym bardzo duży, prawdopodobnie w cięgle powstały ogniska korozji. Jeżeli są małe, można spróbować je usunąć. Po wymontowaniu cięgła z samochodu należy je powiesić pionowo i wlewać od góry bardzo delikatnie jeden ze środków o działaniu smarująco-odrdzewiającym, np. WD – 40.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak dbać o sprzęgło?

Niezłe rezultaty daje zwykła apteczna parafina w płynie, która ma dobre właściwości penetrujące. Ostatecznie można zastosować zwykły olej silnikowy lub przekładniowy po rozcieńczeniu benzyną lub z bardzo dużym dodatkiem (nawet do 80%) oleju napędowego. Również płyn hamulcowy jest całkiem dobrym preparatem do uruchamiania zardzewiałych linek, tak samo jak „Elektrosol”, zwykle stosowany do konserwacji styków elektrycznych.

Po pewnym czasie można spróbować rozruszać cięgło, przesuwając po nim pancerz w obie strony. Może się to udać albo po kilku minutach, albo nawet po kilku godzinach, zależnie od tego, jak duże spustoszenia poczyniła korozja. Gdy uda się, należy napełnić cięgło gęstym olejem lub półpłynnym smarem i zamontować w samochodzie.

Cięgło, zaatakowane przez korozję, ma mniejszą wytrzymałość niż nowe, dlatego opisaną metodę należy traktować jako sposób na doraźne usunięcie awarii. Przy najbliższej sposobności trzeba tak uratowaną linkę wymienić na nową.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA