REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wybrać olej silnikowy?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Warto wybrać dobry olej silnikowy Fot. newspress
Warto wybrać dobry olej silnikowy Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA


Olej silnikowy to jeden z najważniejszych płynów krążących w naszym samochodzie. Warto wiedzieć, jak wybrać preparat dobrej jakości, o idealnych dla naszego silnika właściwościach. Przedstawiamy kilka porad na ten temat.

Olej spełnia w silniku kilka funkcji. Najważniejszą jest zapobieganie tarciu i nadmiernemu nagrzaniu się zabezpieczanych elementów, które mogłyby spowodować ich zniszczenie lub zakleszczenie bądź stopienie się wnętrza silnika, inaczej zatarcie. Dodatkowe substancje, w które wzbogacane są oleje silnikowe również czyszczą elementy układu z odpadów powstających w wyniku spalania mieszanki paliwa, a także zabezpieczają przed korozją. 

REKLAMA

REKLAMA

Litery i liczby

Silniki samochodowe są różne, w związku z tym wymagają różnych rodzajów olejów. Opakowanie oleju silnikowego zawsze opatrzone jest w symbole, które świadczą o przeznaczeniu preparatu. Liczby oznaczają jego lepkość. Na ich podstawie możemy wybrać olej odpowiedni np. dla temperatury otoczenia, w której silnik będzie pracował.

Zobacz również: Jak określić stopień zużycia silnika?

Jeśli olej jest mineralny (dla starych silników) lub półsyntetyczny (dla silników używanych), jego lepkość będzie zmieniała się w zależności od temperatury otoczenia. Oznacza to, że np. na zimę powinniśmy wybrać olej o mniejszej lepkości, aby przy obniżeniu temperatury nie stał się zbyt gęsty. Odwrotnie w lato, powinniśmy wybrać preparat o zwiększonej lepkości, aby przy wysokiej temperaturze nie zrobił się zbyt rzadki. 

REKLAMA

Współczynnik lepkości będzie opisany dwoma liczbami i literą W, czyli np. 15W-40. W oznacza, że symbol dotyczy lepkości, natomiast liczby określają zasięg temperatur, w których silnik powinien pracować zalany tym właśnie olejem. Liczby te jednak nie odnoszą się do skali Celsjusza, są to specyficzne oznaczenia ale łatwo się w nich odnaleźć. Np. olej opisany symbolami 10W-40 będzie idealny na lato, zaś 0W-20 na bardzo srogą zimę. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaki olej wybrać

Olej syntetyczny jest w tej chwili najpopularniejszy. Jak sama nazwa wskazuje, jest on pozyskiwany w sposób sztuczny i składa się z różnych komponentów. Jest droższy, ale zapewnia jednakowe smarowanie niezależnie od temperatury otoczenia. Ze względu na dobre właściwości czyszczące, ale też brak wrażliwości na warunki zewnętrzne, jest on polecany dla samochodów nowych. Oleje mineralne lub półsyntetyczne powinny być stosowane w starszych silnikach dlatego, że jest w nich dużo zanieczyszczeń i olej syntetyczny mógłby je rozpuścić, co paradoksalnie mogłoby rozszczelnić motor.

Zobacz również: Dlaczego silnik ma za wysoką temperaturę i jak to naprawić?

Przed zakupem oleju, najlepiej byłoby zajrzeć do instrukcji użytkownika i dowiedzieć się, jaki preparat poleca producent. Najczęściej będzie to olej konkretnej firmy a jego właściwości będą sprecyzowane. Warto stosować się do tych zaleceń, gdyż preparaty różnią się pod względem substancji dodatkowych, których może wymagać nasz silnik do zachowania jak najlepszych osiągów.

Prawidłowy olej również powinien zapewnić jednostce napędowej długą żywotność. Jeśli nasz samochód jest używany i posiada książkę serwisową, powinniśmy znaleźć informację o stosowanym oleju i używać tego samego. Jeśli książki serwisowej nie ma, jest szansa, że mechanik umieścił w widocznym miejscu w komorze silnika informację, jaki olej został wlany do motoru przy poprzedniej jego wymianie. Taką informację umieszcza się zazwyczaj w postaci naklejki lub karteczki na opasce zaciskowej na którymś z przewodów.

Nigdy nie dolewajmy oleju syntetycznego ani półsyntetycznego do mineralnego. Do oleju półsyntetycznego możemy dolać oleju mineralnego. Olej syntetyczny możemy dolewać wyłącznie do silnika zalanego właśnie takim olejem.

Olej silnikowy jest kluczowym elementem prawidłowej pracy naszego silnika, a także zachowania jego żywotności i osiągów. Warto dbać o jego właściwy stan, wymieniać regularnie (według wskazań producenta), a także zawsze pilnować, aby był on prawidłowo dobrany. Zaniedbania w tej kwestii mogą skończyć się poważną usterką.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA