REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wybrać olej silnikowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
Warto wybrać dobry olej silnikowy Fot. newspress
Warto wybrać dobry olej silnikowy Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA


Olej silnikowy to jeden z najważniejszych płynów krążących w naszym samochodzie. Warto wiedzieć, jak wybrać preparat dobrej jakości, o idealnych dla naszego silnika właściwościach. Przedstawiamy kilka porad na ten temat.

Olej spełnia w silniku kilka funkcji. Najważniejszą jest zapobieganie tarciu i nadmiernemu nagrzaniu się zabezpieczanych elementów, które mogłyby spowodować ich zniszczenie lub zakleszczenie bądź stopienie się wnętrza silnika, inaczej zatarcie. Dodatkowe substancje, w które wzbogacane są oleje silnikowe również czyszczą elementy układu z odpadów powstających w wyniku spalania mieszanki paliwa, a także zabezpieczają przed korozją. 

REKLAMA

Litery i liczby

Silniki samochodowe są różne, w związku z tym wymagają różnych rodzajów olejów. Opakowanie oleju silnikowego zawsze opatrzone jest w symbole, które świadczą o przeznaczeniu preparatu. Liczby oznaczają jego lepkość. Na ich podstawie możemy wybrać olej odpowiedni np. dla temperatury otoczenia, w której silnik będzie pracował.

Zobacz również: Jak określić stopień zużycia silnika?

REKLAMA

Jeśli olej jest mineralny (dla starych silników) lub półsyntetyczny (dla silników używanych), jego lepkość będzie zmieniała się w zależności od temperatury otoczenia. Oznacza to, że np. na zimę powinniśmy wybrać olej o mniejszej lepkości, aby przy obniżeniu temperatury nie stał się zbyt gęsty. Odwrotnie w lato, powinniśmy wybrać preparat o zwiększonej lepkości, aby przy wysokiej temperaturze nie zrobił się zbyt rzadki. 

Współczynnik lepkości będzie opisany dwoma liczbami i literą W, czyli np. 15W-40. W oznacza, że symbol dotyczy lepkości, natomiast liczby określają zasięg temperatur, w których silnik powinien pracować zalany tym właśnie olejem. Liczby te jednak nie odnoszą się do skali Celsjusza, są to specyficzne oznaczenia ale łatwo się w nich odnaleźć. Np. olej opisany symbolami 10W-40 będzie idealny na lato, zaś 0W-20 na bardzo srogą zimę. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaki olej wybrać

Olej syntetyczny jest w tej chwili najpopularniejszy. Jak sama nazwa wskazuje, jest on pozyskiwany w sposób sztuczny i składa się z różnych komponentów. Jest droższy, ale zapewnia jednakowe smarowanie niezależnie od temperatury otoczenia. Ze względu na dobre właściwości czyszczące, ale też brak wrażliwości na warunki zewnętrzne, jest on polecany dla samochodów nowych. Oleje mineralne lub półsyntetyczne powinny być stosowane w starszych silnikach dlatego, że jest w nich dużo zanieczyszczeń i olej syntetyczny mógłby je rozpuścić, co paradoksalnie mogłoby rozszczelnić motor.

Zobacz również: Dlaczego silnik ma za wysoką temperaturę i jak to naprawić?

REKLAMA

Przed zakupem oleju, najlepiej byłoby zajrzeć do instrukcji użytkownika i dowiedzieć się, jaki preparat poleca producent. Najczęściej będzie to olej konkretnej firmy a jego właściwości będą sprecyzowane. Warto stosować się do tych zaleceń, gdyż preparaty różnią się pod względem substancji dodatkowych, których może wymagać nasz silnik do zachowania jak najlepszych osiągów.

Prawidłowy olej również powinien zapewnić jednostce napędowej długą żywotność. Jeśli nasz samochód jest używany i posiada książkę serwisową, powinniśmy znaleźć informację o stosowanym oleju i używać tego samego. Jeśli książki serwisowej nie ma, jest szansa, że mechanik umieścił w widocznym miejscu w komorze silnika informację, jaki olej został wlany do motoru przy poprzedniej jego wymianie. Taką informację umieszcza się zazwyczaj w postaci naklejki lub karteczki na opasce zaciskowej na którymś z przewodów.

Nigdy nie dolewajmy oleju syntetycznego ani półsyntetycznego do mineralnego. Do oleju półsyntetycznego możemy dolać oleju mineralnego. Olej syntetyczny możemy dolewać wyłącznie do silnika zalanego właśnie takim olejem.

Olej silnikowy jest kluczowym elementem prawidłowej pracy naszego silnika, a także zachowania jego żywotności i osiągów. Warto dbać o jego właściwy stan, wymieniać regularnie (według wskazań producenta), a także zawsze pilnować, aby był on prawidłowo dobrany. Zaniedbania w tej kwestii mogą skończyć się poważną usterką.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA