REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wybrać olej silnikowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
Warto wybrać dobry olej silnikowy Fot. newspress
Warto wybrać dobry olej silnikowy Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA


Olej silnikowy to jeden z najważniejszych płynów krążących w naszym samochodzie. Warto wiedzieć, jak wybrać preparat dobrej jakości, o idealnych dla naszego silnika właściwościach. Przedstawiamy kilka porad na ten temat.

Olej spełnia w silniku kilka funkcji. Najważniejszą jest zapobieganie tarciu i nadmiernemu nagrzaniu się zabezpieczanych elementów, które mogłyby spowodować ich zniszczenie lub zakleszczenie bądź stopienie się wnętrza silnika, inaczej zatarcie. Dodatkowe substancje, w które wzbogacane są oleje silnikowe również czyszczą elementy układu z odpadów powstających w wyniku spalania mieszanki paliwa, a także zabezpieczają przed korozją. 

REKLAMA

Litery i liczby

Silniki samochodowe są różne, w związku z tym wymagają różnych rodzajów olejów. Opakowanie oleju silnikowego zawsze opatrzone jest w symbole, które świadczą o przeznaczeniu preparatu. Liczby oznaczają jego lepkość. Na ich podstawie możemy wybrać olej odpowiedni np. dla temperatury otoczenia, w której silnik będzie pracował.

Zobacz również: Jak określić stopień zużycia silnika?

REKLAMA

Jeśli olej jest mineralny (dla starych silników) lub półsyntetyczny (dla silników używanych), jego lepkość będzie zmieniała się w zależności od temperatury otoczenia. Oznacza to, że np. na zimę powinniśmy wybrać olej o mniejszej lepkości, aby przy obniżeniu temperatury nie stał się zbyt gęsty. Odwrotnie w lato, powinniśmy wybrać preparat o zwiększonej lepkości, aby przy wysokiej temperaturze nie zrobił się zbyt rzadki. 

Współczynnik lepkości będzie opisany dwoma liczbami i literą W, czyli np. 15W-40. W oznacza, że symbol dotyczy lepkości, natomiast liczby określają zasięg temperatur, w których silnik powinien pracować zalany tym właśnie olejem. Liczby te jednak nie odnoszą się do skali Celsjusza, są to specyficzne oznaczenia ale łatwo się w nich odnaleźć. Np. olej opisany symbolami 10W-40 będzie idealny na lato, zaś 0W-20 na bardzo srogą zimę. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaki olej wybrać

Olej syntetyczny jest w tej chwili najpopularniejszy. Jak sama nazwa wskazuje, jest on pozyskiwany w sposób sztuczny i składa się z różnych komponentów. Jest droższy, ale zapewnia jednakowe smarowanie niezależnie od temperatury otoczenia. Ze względu na dobre właściwości czyszczące, ale też brak wrażliwości na warunki zewnętrzne, jest on polecany dla samochodów nowych. Oleje mineralne lub półsyntetyczne powinny być stosowane w starszych silnikach dlatego, że jest w nich dużo zanieczyszczeń i olej syntetyczny mógłby je rozpuścić, co paradoksalnie mogłoby rozszczelnić motor.

Zobacz również: Dlaczego silnik ma za wysoką temperaturę i jak to naprawić?

REKLAMA

Przed zakupem oleju, najlepiej byłoby zajrzeć do instrukcji użytkownika i dowiedzieć się, jaki preparat poleca producent. Najczęściej będzie to olej konkretnej firmy a jego właściwości będą sprecyzowane. Warto stosować się do tych zaleceń, gdyż preparaty różnią się pod względem substancji dodatkowych, których może wymagać nasz silnik do zachowania jak najlepszych osiągów.

Prawidłowy olej również powinien zapewnić jednostce napędowej długą żywotność. Jeśli nasz samochód jest używany i posiada książkę serwisową, powinniśmy znaleźć informację o stosowanym oleju i używać tego samego. Jeśli książki serwisowej nie ma, jest szansa, że mechanik umieścił w widocznym miejscu w komorze silnika informację, jaki olej został wlany do motoru przy poprzedniej jego wymianie. Taką informację umieszcza się zazwyczaj w postaci naklejki lub karteczki na opasce zaciskowej na którymś z przewodów.

Nigdy nie dolewajmy oleju syntetycznego ani półsyntetycznego do mineralnego. Do oleju półsyntetycznego możemy dolać oleju mineralnego. Olej syntetyczny możemy dolewać wyłącznie do silnika zalanego właśnie takim olejem.

Olej silnikowy jest kluczowym elementem prawidłowej pracy naszego silnika, a także zachowania jego żywotności i osiągów. Warto dbać o jego właściwy stan, wymieniać regularnie (według wskazań producenta), a także zawsze pilnować, aby był on prawidłowo dobrany. Zaniedbania w tej kwestii mogą skończyć się poważną usterką.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA