REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie VAT w transakcji łańcuchowej

Subskrybuj nas na Youtube
Rozliczenie VAT w transakcji łańcuchowej
Rozliczenie VAT w transakcji łańcuchowej
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Polska Spółka A dokonała sprzedaży towaru (maszyny) na rzecz niemieckiej Spółki B na warunkach Incoterms 2010: FCA Wrocław. Przy czym, towar ten został przetransportowany z Polski bezpośrednio do ostatecznego nabywcy – Spółki C (również z siedzibą w Niemczech), która nabyła tę maszynę od B. Transakcja pomiędzy B i C została zrealizowana na warunkach DAP wg Incoterms 2010. Za transport maszyny z Polski do Niemiec odpowiedzialny był podmiot B. Według jakich zasad Spółka A powinna rozliczyć dostawę towaru realizowaną na rzecz podmiotu niemieckiego B?

Przepisy ustawy o VAT

REKLAMA

Stosownie do art. 7 ust 8 ustawy o VAT, w przypadku, gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorący udział w tych czynnościach. Oznacza to, że nawet podmiot, który fizycznie towaru nie otrzymał, również dokonuje opodatkowanej dostawy.

Ponadto, zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru są przyporządkowane tylko jednej dostawie. Natomiast, jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towaru należy przyporządkować jego dostawie.

Więcej informacji na temat VAT w logistyce znajdziesz tutaj

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stosownie do treści art. 22 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru, tę dostawę, która:

  1. poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów,
  2. następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Zobacz też: Przyspieszony zwrot VAT w przedsiębiorstwie transportowym po zmianach od 1 stycznia 2017 r.

Przypisanie transportu do jednej dostawy towarów

W przedmiotowej sprawie najpierw doszło do dostawy towarów pomiędzy polską Spółką A oraz niemiecką Spółką B. Następnie Spółka B sprzedała ten towar spółce C (również z siedzibą w Niemczech). Pierwsza dostawa dokonana była między spółkami A i B na warunkach FCA Wrocław, zaś dostawa między B i C była dokonana na warunkach DAP. Co istotne, w rozpatrywanym przypadku miała miejsce tylko jedna wysyłka – z Polski do Niemiec (od Spółki A do Spółki C). Według ustalonych przez spółki reguł transakcji, podmiotem odpowiedzialnym za transport była Spółka B.

Zobacz też: Kompensata nie uprawnia do przyspieszonego zwrotu podatku VAT

W przypadku udziału kontrahentów w transakcji łańcuchowej, która ma charakter międzynarodowy – towar ulega przemieszczeniu między różnymi państwami, istotną kwestią jest ustalenie, do której dostawy należy przyporządkować transport tych towarów. Jest to niezbędne dla ustalenia miejsca świadczenia dla każdej
z dostaw w łańcuchu, co z kolei umożliwia określenie skutków podatkowych dla poszczególnych podmiotów dokonujących dostaw w transakcji łańcuchowej. Przypisanie transportu w transakcji o charakterze łańcuchowym, w której to pośrednik organizuje transport towaru do konkretnej dostawy zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy o VAT, może przysparzać trudności. W związku z tym, warto przywołać wyrok TSUE z 16.12.2010 r. w sprawie C-430/09, w którym Trybunał orzekł, iż: „transport wspólnotowy powinien zostać przypisany pierwszej dostawie, pod warunkiem że prawo do rozporządzania towarem jak właściciel zostało przeniesione na drugiego nabywcę w państwie członkowskim przeznaczenia transportu wewnątrzwspólnotowego”.

Zobacz też: VAT: usługa transportu pomiędzy państwem UE innym niż Polska a miejscem poza UE

Z powyższego można wyinterpretować, że skoro prawo do ekonomicznego władztwa nad towarem zostało przekazane na Spółkę C, czyli drugiego w łańcuchu nabywcę, na terytorium Niemiec, tj. w państwie zakończenia transportu (zgodnie z ustalonymi regułami DAP), to transport ten należy przypisać dostawie dokonanej dla tego pośrednika, czyli dostawie towaru dokonanej między Spółką A i B. Innymi słowy, ponieważ pośrednicząca Spółka B nabywając towar od Spółki A, uzyskała władztwo ekonomiczne nad towarem na terytorium Polski (na warunkach FCA), ale następnie przekazała to władztwo na rzecz Spółki C już na terytorium Niemiec (reguła DAP), za tzw. transakcję ruchomą w rozumieniu art. 22 ust. 2 ustawy o VAT należy uznać pierwszą w kolejności dostawę realizowaną między podmiotami A i B (tej dostawie przypisano transport).

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że po stronie Spółki A powstanie obowiązek rozliczenia wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT) na rzecz niemieckiej Spółki B (sprzedaż między B i C będzie miała charakter dostawy krajowej na terytorium Niemiec). Stosownie do reguły ogólnej wyrażonej w art. 22 ust. 1 pkt 1, miejscem dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Zatem Spółka A rozliczy WDT dla spółki B w Polsce. Ponadto, jeśli zostaną spełnione przesłanki z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, Spółka A będzie miała prawo do opodatkowania ww. dostawy towaru stawką 0% VAT.

Tekst: Monika Cieślak, Młodszy Konsultant Podatkowy ECDDP Sp.z.o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA