REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie VAT w transakcji łańcuchowej

Rozliczenie VAT w transakcji łańcuchowej
Rozliczenie VAT w transakcji łańcuchowej
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Polska Spółka A dokonała sprzedaży towaru (maszyny) na rzecz niemieckiej Spółki B na warunkach Incoterms 2010: FCA Wrocław. Przy czym, towar ten został przetransportowany z Polski bezpośrednio do ostatecznego nabywcy – Spółki C (również z siedzibą w Niemczech), która nabyła tę maszynę od B. Transakcja pomiędzy B i C została zrealizowana na warunkach DAP wg Incoterms 2010. Za transport maszyny z Polski do Niemiec odpowiedzialny był podmiot B. Według jakich zasad Spółka A powinna rozliczyć dostawę towaru realizowaną na rzecz podmiotu niemieckiego B?

Przepisy ustawy o VAT

REKLAMA

Stosownie do art. 7 ust 8 ustawy o VAT, w przypadku, gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorący udział w tych czynnościach. Oznacza to, że nawet podmiot, który fizycznie towaru nie otrzymał, również dokonuje opodatkowanej dostawy.

Ponadto, zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru są przyporządkowane tylko jednej dostawie. Natomiast, jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towaru należy przyporządkować jego dostawie.

Więcej informacji na temat VAT w logistyce znajdziesz tutaj

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stosownie do treści art. 22 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru, tę dostawę, która:

  1. poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów,
  2. następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Zobacz też: Przyspieszony zwrot VAT w przedsiębiorstwie transportowym po zmianach od 1 stycznia 2017 r.

Przypisanie transportu do jednej dostawy towarów

W przedmiotowej sprawie najpierw doszło do dostawy towarów pomiędzy polską Spółką A oraz niemiecką Spółką B. Następnie Spółka B sprzedała ten towar spółce C (również z siedzibą w Niemczech). Pierwsza dostawa dokonana była między spółkami A i B na warunkach FCA Wrocław, zaś dostawa między B i C była dokonana na warunkach DAP. Co istotne, w rozpatrywanym przypadku miała miejsce tylko jedna wysyłka – z Polski do Niemiec (od Spółki A do Spółki C). Według ustalonych przez spółki reguł transakcji, podmiotem odpowiedzialnym za transport była Spółka B.

Zobacz też: Kompensata nie uprawnia do przyspieszonego zwrotu podatku VAT

W przypadku udziału kontrahentów w transakcji łańcuchowej, która ma charakter międzynarodowy – towar ulega przemieszczeniu między różnymi państwami, istotną kwestią jest ustalenie, do której dostawy należy przyporządkować transport tych towarów. Jest to niezbędne dla ustalenia miejsca świadczenia dla każdej
z dostaw w łańcuchu, co z kolei umożliwia określenie skutków podatkowych dla poszczególnych podmiotów dokonujących dostaw w transakcji łańcuchowej. Przypisanie transportu w transakcji o charakterze łańcuchowym, w której to pośrednik organizuje transport towaru do konkretnej dostawy zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy o VAT, może przysparzać trudności. W związku z tym, warto przywołać wyrok TSUE z 16.12.2010 r. w sprawie C-430/09, w którym Trybunał orzekł, iż: „transport wspólnotowy powinien zostać przypisany pierwszej dostawie, pod warunkiem że prawo do rozporządzania towarem jak właściciel zostało przeniesione na drugiego nabywcę w państwie członkowskim przeznaczenia transportu wewnątrzwspólnotowego”.

Zobacz też: VAT: usługa transportu pomiędzy państwem UE innym niż Polska a miejscem poza UE

Z powyższego można wyinterpretować, że skoro prawo do ekonomicznego władztwa nad towarem zostało przekazane na Spółkę C, czyli drugiego w łańcuchu nabywcę, na terytorium Niemiec, tj. w państwie zakończenia transportu (zgodnie z ustalonymi regułami DAP), to transport ten należy przypisać dostawie dokonanej dla tego pośrednika, czyli dostawie towaru dokonanej między Spółką A i B. Innymi słowy, ponieważ pośrednicząca Spółka B nabywając towar od Spółki A, uzyskała władztwo ekonomiczne nad towarem na terytorium Polski (na warunkach FCA), ale następnie przekazała to władztwo na rzecz Spółki C już na terytorium Niemiec (reguła DAP), za tzw. transakcję ruchomą w rozumieniu art. 22 ust. 2 ustawy o VAT należy uznać pierwszą w kolejności dostawę realizowaną między podmiotami A i B (tej dostawie przypisano transport).

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że po stronie Spółki A powstanie obowiązek rozliczenia wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT) na rzecz niemieckiej Spółki B (sprzedaż między B i C będzie miała charakter dostawy krajowej na terytorium Niemiec). Stosownie do reguły ogólnej wyrażonej w art. 22 ust. 1 pkt 1, miejscem dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Zatem Spółka A rozliczy WDT dla spółki B w Polsce. Ponadto, jeśli zostaną spełnione przesłanki z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, Spółka A będzie miała prawo do opodatkowania ww. dostawy towaru stawką 0% VAT.

Tekst: Monika Cieślak, Młodszy Konsultant Podatkowy ECDDP Sp.z.o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA