REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niemcy, Włosi i Węgrzy zablokują zmiany w homologacji pojazdów w UE?

Subskrybuj nas na Youtube
Niemcy, Włosi i Węgrzy zablokują zmiany w homologacji pojazdów w UE?
Niemcy, Włosi i Węgrzy zablokują zmiany w homologacji pojazdów w UE?
/
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska przedstawiła propozycję zmian w przepisach o wydawaniu certyfikatów poświadczających, że samochód spełnia wszystkie standardy (np. środowiskowe) i może trafić na rynek.

Niemcy, Włosi i Węgrzy zablokują zmiany w homologacji pojazdów w UE?

Organizacja konsumentów BEUC dotarła do nieujawnionych danych zebranych przez sekretariat Rady UE, z których wynika, że 11 krajów UE, w tym Niemcy, Włochy i Węgry, sprzeciwia się zmianom w przepisach o wydawaniu homologacji dla nowych samochodów.

REKLAMA

Nowe przepisy miałyby zapobiegać oszustwom podobnym do tych, które wyszły na jaw wraz ze skandalem wokół Volkswagena, kiedy okazało się, że niemiecki koncern stosował nielegalne oprogramowanie, by oszukiwać podczas testów emisji spalin.

Zobacz też: Czy ustawa o systemie monitorowania przewozu towarów uderzy w właścicieli warsztatów samochodowych?

Zmiany w procedurze homologacji zaproponowane przez Komisję Europejską

REKLAMA

W reakcji na tzw. Dieselgate Komisja Europejska przedstawiła propozycję zmian w przepisach o wydawaniu certyfikatów poświadczających, że samochód spełnia wszystkie standardy (np. środowiskowe) i może trafić na rynek. Obecnie wydawanie homologacji leży w gestii władz krajowych, które bardzo często nie chcą narazić się producentom samochodów. To miałoby się jednak zmienić. KE chce, żeby w całej UE obowiązywały jednolite zasady wydawania homologacji. Ponadto państwa członkowskie miałyby wprowadzić krajowe programy nadzoru rynku oraz finansować ośrodki testujące auta. Możliwe będzie też nałożenie grzywny wysokości 30 tys. euro od samochodu na producenta, którego pojazdy nie będą spełniać wymogów lub który będzie próbował oszukiwać w testach.

Propozycje KE poparła w ubiegłym tygodniu komisja PE ds. rynku wewnętrznego. Kwestia reformy systemu homologacji pojazdów zostanie poruszona przez państwa członkowskie 20 lutego podczas Rady ds. konkurencyjności, gdzie prezydencja maltańska przedstawi swój raport z postępu prac w tym zakresie. W raporcie mowa jest o dwóch grupach państw, które albo wspierają reformę systemu, albo się jej sprzeciwiają, nie zostały one jednak wyszczególnione.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Zakaz wjazdu do centrów miast dla silników Diesla od 2025 r.

REKLAMA

Tymczasem europejska organizacja konsumencka BEUC dotarła do niepublikowanych danych zebranych przez sekretariat Rady UE. BEUC przeanalizował odpowiedzi państw Wspólnoty na sondaż przeprowadzony przez Radę UE pod koniec 2016 r. Pytania dotyczyły zwłaszcza propozycji KE w sprawie zmian w wydawaniu homologacji dla nowych samochodów oraz programów nadzoru rynku. Wyniki badania pokazują, że 11 krajów UE - Bułgaria, Cypr, Czechy, Niemcy, Węgry, Włochy, Łotwa, Litwa, Portugalia, Rumunia i Szwecja - jest przeciwnych zmianom w przepisach. Kraje popierające reformę to: Austria, Dania, Francja, Malta, Holandia i Hiszpania. „Pośrodku” znajdują się natomiast: Belgia, Chorwacja, Estonia, Grecja, Wielka Brytania i Polska.

„To oznacza, że państwa znajdujące się +pośrodku+, jak np. Polska, co prawda nie blokują reformy systemu homologacji, ale też nie robią nic, żeby przyspieszyć jej wprowadzenie” – mówi PAP Pauline Constant z BEUC.

Organizacja ta obawia się, że jeśli 11 państw UE sprzeciwi się nowym przepisom, to cała reforma stanie pod znakiem zapytania.

„To bardzo niepokojące, że kilkanaście państw członkowskich próbuje podkopać wysiłki UE w celu niedopuszczenia do kolejnego skandalu w stylu +Dieselgate+. Wiele z tych krajów nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo w tej kwestii potrzebny jest nadzór na poziomie europejskim. Nie chcą też słyszeć o tym, jaką rolę w tym wszystkim pełni konflikt interesów między producentami samochodów, władzami krajowymi a prywatnymi ośrodkami testującymi. Kiedy widzimy, że Komisja (Europejska) i PE robią wszystko, by rozwiązać problem, to bardzo rozczarowuje, że kraje Wspólnoty unikają realnej zmiany” – mówi Monique Goyens, dyrektor generalna BEUC.

Zdaniem Goyens, jeśli UE chce uniknąć kolejnego skandalu jak ten z Volkswagenem i sprawić, że klienci odzyskają zaufanie do sektora motoryzacyjnego, „to kraje członkowskie powinny poprzeć Parlament Europejski i jak najszybciej, w ciągu najbliższych tygodni, przyjąć stanowisko w tej sprawie”.

Z Brukseli Jowita Kiwnik Pargana (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

REKLAMA

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

REKLAMA