REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na paliwo do samochodów zastępczych

Subskrybuj nas na Youtube
Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na paliwo do samochodów zastępczych
Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na paliwo do samochodów zastępczych

REKLAMA

REKLAMA

Na czas naprawy samochodu firmowego często przedsiębiorcy otrzymują pojazd zastępczy. Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na zakup paliwa do samochodów zastępczych?

W związku z koniecznością naprawy  leasingowanego samochodu, spółka z o.o. korzysta z samochodu zastępczego. W związku z powyższym zadała pytanie o możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na zakup paliwa.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy cena OC zależy od rodzaju nadwozia samochodowego?

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP), nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków, z zastrzeżeniem pkt 30, z tytułu kosztów używania, dla potrzeb działalności gospodarczej, samochodów osobowych niestanowiących składników
majątku podatnika – w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu dla celów podatnika oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra; podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu. Pod pojęciem stawki za 1 km przebiegu pojazdu należy rozumieć stawkę określoną dla samochodów osobowych, uwzględniającą odpowiednio pojemność silnika (art. 16 ust.4 ustawy o PDOP).

Na podstawie art. 16 ust. 3b ustawy o PDOP, przepis art.16 ust. 1 pkt 51 nie dotyczy samochodów osobowych używanych na podstawie umowy leasingu w rozumieniu ustawy o PDOP.

REKLAMA

Zobacz też: Przydatność systemów telematycznych w efektywnym zarządzaniu flotą

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na zakup paliwa do samochodów zastępczych?

Jeżeli leasingowany samochód został oddany do naprawy do serwisu, a na czas tej naprawy serwis udostępnił samochód zastępczy (auto nie zostało wydane w ramach obowiązującej umowy leasingowej), wówczas wydatki dotyczące używania samochodu zastępczego będą stanowić koszty podatkowe tylko do limitu tzw. kilometrówki. W tej sytuacji konieczne jest  prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu.

Ewidencja ta zawiera dane służące weryfikacji rzeczywistego wykorzystywania pojazdu na cele służbowe. Do kosztów faktycznych użycia samochodu osobowego można zaliczać: koszty paliwa, koszty serwisu, koszty płynów eksploatacyjnych, koszty przeglądów serwisowych, koszty remontów, koszty zakupu części zamiennych, ubezpieczenia pojazdu, ale także koszty przejazdu autostradą i opłaty parkingowe (np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 8.5.2014 r., sygn.akt III SA/Wa 3005/13).
Nie zalicza się natomiast do omawianego limitu kosztów poniesionych z tytułu najmu takiego samochodu. Wydatek tego typu należy traktować jak zwykły koszt podatkowy (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 05.01.2015 r., znak:ILPB4/423-483/14-4/ŁM).

Ewidencja przebiegu pojazdu nie stanowi jednak dowodu potwierdzającego poniesienie wydatków. Wartości z niej wynikające  określają jedynie limit wydatków, które można zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Natomiast kosztem podatkowym mogą być jedynie, w wyznaczonym przez ww. ewidencję limicie, faktycznie poniesione i właściwie udokumentowane wydatki (w tym wydatki na paliwo) związane z samochodem osobowym, dla którego jest ona prowadzona.

Reasumując, wydatki eksploatacyjne (tu: wydatki na paliwo) poniesione w związku z używaniem samochodu osobowego, który nie stanowi składnika majątku Spółki, mogą być zaliczone do kosztów podatkowych wyłącznie w ramach limitu tzw. kilometrówki.

Tekst: Anna Dziura ECDDP sp. z o. o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA