REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przenoszenie kosztów naprawy pantografu

Przenoszenie kosztów naprawy pantografu.
Przenoszenie kosztów naprawy pantografu.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy spółką zajmującą się transportem kolejowym. Na jednej z tras doszło do połamania pantografu w naszym pociągu towarowym. Przyczyną powyższego zdarzenia była uszkodzona sieć trakcyjna. Mamy zamiar obciążyć operatora sieci trakcyjnej kosztami naprawy pantografu (naprawę zamówiliśmy u serwisanta). W związku z powyższym mamy wątpliwość czy tego rodzaju obciążenia powinniśmy dokonać wystawiając fakturę (refakturę), czy też notę księgową (obciążeniową). Ponadto usługa naprawy została opłacona w walucie euro. Jaki kurs przeliczeniowy na gruncie VAT powinniśmy zastosować obciążając operatora sieci trakcyjnej.

Aby odpowiedzieć na powyższe pytanie w pierwszej kolejności należy zbadać czy przedmiotowe obciążenie należne jest z tytułu jakiegokolwiek świadczenia. W myśl art. 106b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwaną dalej ustawą o VAT), podatnik obowiązany jest wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż. Na gruncie ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się m.in. odpłatną dostawę towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Fakturę powinna więc wystawić Spółka wyłącznie w celu udokumentowania dokonanej czynności opodatkowanej.

REKLAMA

Zobacz też: Koszty związane z transportem w podstawie opodatkowania importu towarów

W przedstawionej przez Spółkę sytuacji można ewentualnie rozpatrywać czy miało miejsce świadczenie usług. Spółka samodzielnie zamówiła usługę naprawy od podmiotu trzeciego. W takim przypadku należy rozstrzygnąć czy mamy do czynienia z tzw. refakturowaniem usług. W świetle art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Zobacz też: Refakturowanie usługi transportu

REKLAMA

Z przytoczonego wyżej przepisu wynika, iż tzw. refakturowanie usług ma miejsce, gdy podatnik działa we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Należy uznać, iż powyższe nie zaistniało w przedstawionej przez Spółkę sytuacji. Spółka nabyła usługę naprawy działając we własnym imieniu, jednocześnie usługa ta została nabyta na rzecz Spółki. To ona jest właścicielem pociągu towarowego, jest bezpośrednim beneficjentem naprawy. W związku z usługą naprawy operator sieci trakcyjnej nie otrzymuje żadnego świadczenia. W konsekwencji nie można przedmiotowego obciążenia udokumentować fakturą. Operator sieci trakcyjnej nie nabywa w rzeczywistości żadnej usługi, pomiędzy Spółką (czy też za jej pośrednictwem) a kontrahentem nie dochodzi do żadnych świadczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tym samym z uwagi na fakt, iż pomiędzy stronami nie doszło do świadczenia żadnych usług, tego rodzaju obciążenie nie może być dokumentowane fakturą. Znajduje się ono bowiem poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Spółka powinna więc obciążyć kontrahenta wystawiając inny dokument księgowy, np. notę księgową (obciążeniową).

REKLAMA

Nabyta usługa naprawy została opłacona w walucie euro. Dla celów ewidencyjnych (czy też w celu sporządzenia deklaracji) Spółka powinna dokonać przeliczenia waluty obcej na złote. Jeżeli nabyta usługa naprawy stanowi import usług (w przypadku gdy serwisant jest podmiotem z innego państwa członkowskiego) to przeliczenie waluty konieczne jest z uwagi na obowiązek wykazania podatku należnego. W myśl art. 31a ust. 1 zd. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego.

Przepis powyższy zastosowanie znajdzie wyłącznie do transakcji zawartej między Spółką a serwisantem. Nie znajdzie natomiast zastosowania do obciążenia operatora sieci trakcyjnej. Jak zostało wcześniej wykazane, obciążenie to pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Tym samym przepisy ustawy o VAT określające sposób przeliczania walut nie znajdą zastosowania do obciążenia kosztami naprawy operatora sieci trakcyjnej.

Tekst: Piotr Kępisty, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

REKLAMA

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

REKLAMA