REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Programy do zarządzania flotą samochodową

Subskrybuj nas na Youtube
Programy do zarządzania flotą samochodową
Programy do zarządzania flotą samochodową
Media

REKLAMA

REKLAMA

Skuteczne prowadzenie firmy wymaga dziś wsparcia ze strony odpowiednich narzędzi informatycznych. Zarządzanie relacjami z klientami, własnymi zasobami ludzkimi czy parkiem samochodowym jest łatwiejsze i efektywniejsze przy wykorzystaniu programów komputerowych i, co ważne, pomaga lepiej kontrolować koszty.

W miarę rozwoju firmy szukanie informacji w segregatorach czy nawet korzystanie z arkuszy kalkulacyjnych staje się uciążliwe. Wykorzystanie oprogramowania, które pomaga segregować informacje, analizować je, tworzyć raporty, bardzo ułatwia pracę. Nie inaczej jest w przypadku powiększania się parku samochodowego. Gromadzenie danych w Excelu staje się w pewnym momencie mało efektywne i wówczas warto pomyśleć o odpowiedniej aplikacji, dzięki której będzie łatwiej nie tylko porządkować informacje i tworzyć raporty, ale także kontrolować setki faktur, wykrywać nadużycia i w porę reagować na zbliżające się ważne daty związane z przeglądami i zawartymi umowami oraz znaleźć obszary, w których możliwe jest osiągnięcie oszczędności.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy dla pracownika. Skutki podatkowe.

Wybór oprogramowania dla fleet managerów

Bogata oferta wcale nie ułatwia wyboru, dlatego szukając oprogramowania dla firmy, trzeba wziąć pod uwagę kilka aspektów.
Jak radzą eksperci, bezpieczniej jest się zdecydować na standardowe rozwiązanie, tzw. program z półki, niż tworzyć program od podstaw, który w założeniu ma idealnie spełnić konkretne oczekiwania. Za takim rozwiązaniem przemawia kilka argumentów. Po pierwsze cena takiego programu będzie zdecydowanie niższa niż w przypadku rozwiązania stworzonego tylko na potrzeby konkretnej firmy. Po drugie korzystniejsze będą także warunki i koszty serwisowania. Poza tym zdecydowanie bezpieczniej współpracować z kontrahentem o ugruntowanej pozycji, gwarantującym stały i stabilny rozwój aplikacji. Jest to szczególnie ważne w przypadku zmian przepisów, kiedy producent oprogramowania musi zadziałać odpowiednio szybko i skutecznie dostosować aplikację do nowych uwarunkowań.
Ważne jest, aby oprogramowanie można było łatwo dostosowywać do konkretnych potrzeb i rozwoju firmy.
Program flotowy to narzędzie, przy którym fleet manager spędza sporo czasu. Dlatego warto zadbać, by program był łatwy i przyjemny w obsłudze i pełnił funkcję pomocnego przyjaciela, a nie upiornego współpracownika.

Zobacz też: Kiedy warto skorzystać z wynajmu długoterminowego?

REKLAMA

Rodzaje programów flotowych

Osoba zarządzająca autami ma ogromne możliwości wyboru oprogramowania: od prostych aplikacji oferowanych przez mniej znanych producentów, przez te oferowane jako dodatek do innej usługi czy produktu np. przez emitentów kart paliwowych, aż do zaawansowanych aplikacji producentów systemów monitorowania i oprogramowania finansowego. Najpierw trzeba sobie zatem odpowiedzieć na pytanie, czego konkretnie potrzebujemy, na jakiej funkcji nam zależy. Na rynku znajdziemy programy różniące się podstawowym przeznaczeniem, skupiające się przede wszystkim na lokalizacji pojazdów (np. Finder czy AutoGuard), wspomagające zarządzenie spedycją (np. Softrans, PasCom), wspomagające zarządzanie flotą (np. Softra, Virtual Carmen), a także programy przeznaczone dla CFM oraz wypożyczalni pojazdów. Jak wskazują badania, w ostatnim czasie rośnie zainteresowanie sektora MŚP korzystaniem z aplikacji w tzw. chmurze. Amatorzy takiego rozwiązania także znajdą rozwiązania dla siebie (np. Projekt SZeF, czyli System Zarządzania Flotą Pojazdów, umożliwia ograniczenie wydatków na paliwo).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Urządzenie do automatycznego generowanie raportów VAT

Korzyści z używania oprogramowania do obsługi flot samochodowych

Oprogramowanie wspomagające zarządzanie parkiem aut pozwala przede wszystkim uporządkować dane o samochodach firmowych oraz ich użytkownikach. W programie gromadzone są np. numery VIN pojazdów, ich wyposażenie, historia polis, opon, informacje określające pochodzenie pojazdów (własny, leasingowany, wynajmowany), dane związane ze szkodami komunikacyjnymi, historia serwisowa, mandaty oraz wszelkie elektroniczne dokumenty kosztowe (faktury, paragony). Bardzo przydatny w firmach flotowych może się okazać moduł parkingów służący do ewidencji i przydziału miejsc postojowych dla pracowników.

Dzięki takiej aplikacji administrator floty nie przeoczy też ważnych terminów, np. przeglądów technicznych czy wniesienia opłaty na ubezpieczenie. Programy pozwalają też kontrolować koszty eksploatacji (spalanie, usterki, szkodowość), także w podziale na poszczególnych użytkowników. Zwłaszcza po zintegrowaniu programu z systemami GPS uzyskuje się łatwą kontrolę nad eksploatacją pojazdów, która działa dyscyplinująco na kierowców.
Obecne programy wspomagające zarządzanie flotami nie mają w założeniu pełnić jedynie funkcji ewidencyjnych i administracyjnych, ale również analityczne. Na podstawie zebranych danych i generowanych przez system cyklicznych raportów można dokonywać szerokich analiz floty, począwszy od ogólnych trendów aż do oceny jednego samochodu i pracownika. Niejednokrotnie zebrane dane mogą się przydać przy negocjacjach stawek ubezpieczeniowych czy też do kontroli brokera ubezpieczeniowego.

Zobacz też: Odliczenie VAT przy wykorzystaniu prywatnego samochodu w celach służbowych

Programy wspomagające zarządzanie flotami dają możliwości tworzenia rozmaitych raportów i analiz graficznych (bez konieczności opracowywania ich w Excelu czy PowerPoint), które następnie można zapisać w wybranym formacie lub wydrukować.

Wybierając oprogramowanie, warto zwrócić uwagę na skrócenie pracy związanej z obróbką faktur. Wprowadzenie danych do komputera jest czasochłonne. Dobry program umożliwi zaimportowanie elektronicznych załączników do faktur od jak największej liczby podmiotów zewnętrznych: od koncernów paliwowych, autoryzowanych serwisów firm oponiarskich i innych dostawców.
Ważne jest także, aby program umożliwił skrócenie czasu rozliczania szkód, zgłoszeń wykroczeń drogowych oraz wykonywanie raportów administracyjnych.
W miarę rozwoju firmy i floty istotne może się okazać zintegrowanie programu z innymi programami działającymi w firmie, np. z programem księgowym czy kadrowym. Z kolei sprzężenie systemu flotowego z pocztą elektroniczną umożliwia wysyłanie komunikatów i przypomnień do użytkowników pojazdów.

Na początek – kontrola nad paliwem

W ramach programów wspomagających zarządzanie flotami dostawcy oferują dziesiątki różnorodnych modułów, które zależnie od potrzeb indywidualnie dobierają fleet managerowie. W wielu firmach, szczególnie mniejszych, tak rozbudowane systemy nie są konieczne i z powodzeniem mogą one wykorzystywać prostsze programy. Prym w tym względzie wiodą firmy oferujące do niedawna jedynie systemy monitorowania i lokalizacji pojazdów wykorzystujące technologię GPS (np. AutoGuard, FM Solutions) lub też oprogramowanie dla firm sektora finansowego (ADH Soft). Z czasem wprowadzały one dodatkowe moduły i całe programy umożliwiające uproszczone zarządzanie pojazdami.
Znaczącą część kosztów związanych z eksploatacją parku samochodowego pochłaniają paliwa. Popularnym sposobem kontroli kosztów we flotach są również karty paliwowe (np. Orlen, DKV lub BP). Wsparcie ze strony odpowiedniego oprogramowania jest bardo ważne, aby wygenerować oszczędności w tym obszarze. Emitenci kart flotowych oferują swoim klientom proste programy do zarządzania kosztami paliwa w pojazdach służbowych. Skorzystanie z takiej możliwości jest dobrym krokiem, aby przekonać się, że wykorzystywanie w firmie oprogramowania ułatwiającego zarządzanie pomaga w pracy i może być opłacalne.
Dla przykładu BP Fleet Reporter, program dostępny przez internet, opracowany przez koncern paliwowy BP, służy przede wszystkim do kontrolowania zakupów dokonywanych kartą paliwową. Za pomocą aplikacji możemy przejrzeć wszystkie transakcje nawet do dwóch lat wstecz. Zarządzający parkiem samochodowym w firmach mają do dyspozycji także raporty, dzięki którym mogą dokładnie określić kiedy i gdzie dana karta została użyta, za jaki towar dokonano zapłaty itp., w jaki dzień tygodnia, a nawet o której godzinie. Łatwo wychwycić, którzy użytkownicy zużywają firmowe paliwo w czasie weekendów albo którym z nich zdarza się tankować paliwo poza terenem pracy. Program oferowany przez BP umożliwia także gromadzenie danych na temat samochodów. Pełna dokumentacja auta w postaci elektronicznej pozwala panować nad informacjami dotyczącymi zużycia samochodów, zanotowanych szkód.

Zobacz też: Instytucja przedstawiciela podatkowego w podatku od towarów i usług

Programy flotowe nie także dla małych przedsiębiorstw

Profesjonalne programy do zarządzania flotą samochodową nie są kierowane tylko do dużych przedsiębiorstw z wielkimi parkami aut. Jak zapewnia np. firma Softra, ma ona w swojej ofercie oprogramowanie, które sprawdzi się przy flocie składającej się z kilkunastu pojazdów. Program Flota Commandor pomaga zarządzać pojazdami od wspomagania administracji po kontrolę kosztów eksploatacji samochodów oraz analizę. Możliwe jest także przekazywanie danych do systemów finansowo-księgowych (np. SAP). Podstawową właściwością programu jest możliwość precyzyjnego zewidencjonowania pojazdów i historii ich eksploatacji. Dzięki opcjom kalendarza program przypomina o zbliżających się przeglądach rejestracyjnych, wygasaniu polis ubezpieczeniowych, przeglądach serwisowych itp. Kontrola kosztów zakupów pozwala na osiąganie znacznych oszczędności w zakresie zakupów paliwa i usług związanych z samochodami. Oprócz optymalizowania zakupów program pozwala wychwytywać ewidentne nadużycia, jak nadmierne zakupy paliwa, zakupy innego rodzaju paliwa niż to spalane przez samochód. Ułatwieniem jest możliwość importowania plików dostarczanych przez działy kart paliwowych różnych koncernów. Transakcje są analizowane i automatycznie rozksięgowywane. Zależnie od dodatkowych modułów instalowanych w aplikacji system współpracuje np. z przeglądarką internetową on-line lub systemami GPS.

Zobacz też: Czy szkolenia dla kierowców flotowych mają sens?

Podobnie firma Drabpol będąca dystrybutorem produktów VDO Siemens twierdzi, że użytkowanie oferowanego przez nich programu Fleet Manager jest opłacalna już w przypadku floty liczącej 5 aut, choć oczywiście im więcej aut, tym większa opłacalność. System Fleet Manager gromadzi dokładną dokumentację o samochodach i kierowcach, wspomaga nadzór nad ważnymi terminami, pozwala monitorować przebiegi, ilości tankowanego paliwa. System można także wzbogacić o aktywne śledzenie, dzięki czemu ma się kontrolę nad użytkownikami pojazdów, ich stylem jazdy, czasem pracy itp.

Konieczność zastosowania systemów informatycznych we flotach pojawia się naturalnie. Okazuje się, że osoba nadzorująca auta przy użyciu Excela zaczyna mieć problemy z uporządkowaniem danych oraz z ewidencją faktur. Równocześnie rozbudowane pliki Excel mogą działać wolno i praca z nimi jest mało komfortowa. Inwestycje w programy wspomagające zarządzanie autami mają wiele zalet, porządkują dane, przyczyniają się do obniżenia kosztów oraz czynią pracę administratora floty efektywniejszą.

Tekst: Magdalena Czarkowska, materiał pochodzi z magazynu Biznes Car

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA