Rynek wynajmu pojazdów ciężarowych cały czas na wzroście
REKLAMA
REKLAMA
Głównym powodem wymiany parków pojazdów ciężarowych są koszty związane z eksploatacją tych samochodów. Jako grupa zarządzamy flotą ponad 64 tys. pojazdów i z naszego doświadczenia wynika, że optymalny czas ich użytkowania wynosi pięć lat. W dużej mierze ten okres zależy od specyfiki działalności danej firmy: użytkowania miejskiego, regionalnego czy międzynarodowego pojazdów, przebiegów, a także od procesu dystrybucyjno-logistycznego. Dużą rotację samochodów we flotach obserwujemy – na przykład – wśród firm z branży FMCG. Kluczową przyczyną są tu względy ekonomiczne, czyli potrzeba obniżenia kosztów eksploatacyjnych. Innym aspektem, który jest związany z okresem użytkowania samochodów ciężarowych we flotach, jest ich niezawodność i jakość, co ma również wpływ na wizerunek firmy.
REKLAMA
Coraz mniej ciężarówek
REKLAMA
Po I kwartale 2012 roku liczba rejestracji pojazdów ciężarowych wskazuje na dwie dominujące na rynku tendencje. W grupie samochodów dostawczych o DMC poniżej 3,5 tony uzyskano wzrost o 12,4 procent w odniesieniu do analogicznego okresu roku 2011. Liczba rejestracji samochodów ciężarowych (nowych i używanych) powyżej 3,5 tony DMC zmniejszyła się o 18,5 procent, a w segmencie pojazdów powyżej 16 ton DMC spadek wyniósł 15,7 procent r/r.
Mało optymistyczne wyniki zanotował również segment ciągników siodłowych, gdzie spadek osiągnął 22,9 procent r/r.
Zgodnie z danymi Związku Polskiego Leasingu, na rynku finansowania ruchomości wartość finansowania samochodów ciężarowych w porównaniu do końca I kwartału 2011, po trzech miesiącach bieżącego roku była mniejsza o 8 procent, szczególnie w segmencie samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony. Tutaj spadek osiągnął aż 21 procent.
Pierwszy kwartał 2012 roku potwierdził wyjściowe założenia – Fraikin Polska uzyskał dobre wyniki, między innymi dzięki poprawie sytuacji na rynku transportu samochodowego towarów i polepszeniu stanu zdolności finansowych firm transportowych. Największy wzrost zanotowaliśmy w wynajmie długoterminowym. Nasza firma podpisywała umowy zarówno z klientami indywidualnymi, jak i instytucjonalnymi, takimi jak Poczta Polska czy Centralny Zarząd Służby Więziennej, któremu Fraikin Polska dostarczył w lutym br. 103 samochody. Świadczy to o dużym potencjale usługi wynajmu samochodów ciężarowych.
Flota aut osobowych
REKLAMA
Nieco inaczej wygląda sytuacja na rynku flot osobowych. - Umowy wynajmu długoterminowego są najczęściej zawierane na okres od 36 do 48 miesięcy. To optymalny czas, po którym następuje zazwyczaj wymiana firmowej floty samochodów osobowych na nową. Pojazdy, które pod koniec umowy wynajmu zwraca korzystający, są poddawane ocenie technicznej i estetycznej, dlatego ważne jest, by kierowcy traktowali służbowe auta jak swoje własne.
Najskuteczniejszym sposobem realizacji tego celu jest wprowadzenie w przedsiębiorstwie rygorystycznych przepisów, ujętych w dokumencie zwanym polityką flotową („car policy”). Przepisy te powinny regulować zakres odpowiedzialności kierowców aut służbowych za szkody komunikacyjne. Trudno z kolei porównać car policy dotyczącą flotowych pojazdów osobowych i ciężarowych. Samochody ciężarowe mają o wiele większe przebiegi, inne są również standardy regulujące zużycie tych aut, na przykład w zakresie przestrzeni ładunkowej.
Z pewnością jednak w obu przypadkach sprawdza się zasada, że im bardziej zadbane auto, tym większe bezpieczeństwo kierowców i mniejsze koszty dla pracodawcy - wyjaśnia Krzysztof Sosnowski ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, dyrektor ds. operacyjnych, członek zarządu Alphabet Polska Fleet Management
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.