REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek wynajmu pojazdów ciężarowych cały czas na wzroście

Artur Nowicki
Rośnie rynek wynajmu samochodów ciężarowych
Rośnie rynek wynajmu samochodów ciężarowych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Po I kwartale 2012 roku liczba rejestracji pojazdów ciężarowych wskazuje na dwie dominujące na rynku tendencje. W grupie samochodów dostawczych o DMC poniżej 3,5 tony uzyskano wzrost o 12,4 procent w odniesieniu do analogicznego okresu roku 2011.

Głównym powodem wymiany parków pojazdów ciężarowychkoszty związane z eksploatacją tych samochodów. Jako grupa zarządzamy flotą ponad 64 tys. pojazdów i z naszego doświadczenia wynika, że optymalny czas ich użytkowania wynosi pięć lat. W dużej mierze ten okres zależy od specyfiki działalności danej firmy: użytkowania miejskiego, regionalnego czy międzynarodowego pojazdów, przebiegów, a także od procesu dystrybucyjno-logistycznego. Dużą rotację samochodów we flotach obserwujemy – na przykład – wśród firm z branży FMCG. Kluczową przyczyną są tu względy ekonomiczne, czyli potrzeba obniżenia kosztów eksploatacyjnych. Innym aspektem, który jest związany z okresem użytkowania samochodów ciężarowych we flotach, jest ich niezawodność i jakość, co ma również wpływ na wizerunek firmy.

REKLAMA

Coraz mniej ciężarówek

REKLAMA

Po I kwartale 2012 roku liczba rejestracji pojazdów ciężarowych wskazuje na dwie dominujące na rynku tendencje. W grupie samochodów dostawczych o DMC poniżej 3,5 tony uzyskano wzrost o 12,4 procent w odniesieniu do analogicznego okresu roku 2011. Liczba rejestracji samochodów ciężarowych (nowych i używanych) powyżej 3,5 tony DMC zmniejszyła się o 18,5 procent, a w segmencie pojazdów powyżej 16 ton DMC spadek wyniósł 15,7 procent r/r.

Mało optymistyczne wyniki zanotował również segment ciągników siodłowych, gdzie spadek osiągnął 22,9 procent r/r.
Zgodnie z danymi Związku Polskiego Leasingu, na rynku finansowania ruchomości wartość finansowania samochodów ciężarowych w porównaniu do końca I kwartału 2011, po trzech miesiącach bieżącego roku była mniejsza o 8 procent, szczególnie w segmencie samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony. Tutaj spadek osiągnął aż 21 procent.


Pierwszy kwartał 2012 roku potwierdził wyjściowe założenia – Fraikin Polska uzyskał dobre wyniki, między innymi dzięki poprawie sytuacji na rynku transportu samochodowego towarów i polepszeniu stanu zdolności finansowych firm transportowych. Największy wzrost zanotowaliśmy w wynajmie długoterminowym. Nasza firma podpisywała umowy zarówno z klientami indywidualnymi, jak i instytucjonalnymi, takimi jak Poczta Polska czy Centralny Zarząd Służby Więziennej, któremu Fraikin Polska dostarczył w lutym br. 103 samochody. Świadczy to o dużym potencjale usługi wynajmu samochodów ciężarowych.

Flota aut osobowych

REKLAMA

Nieco inaczej wygląda sytuacja na rynku flot osobowych. - Umowy wynajmu długoterminowego są najczęściej zawierane na okres od 36 do 48 miesięcy. To optymalny czas, po którym następuje zazwyczaj wymiana firmowej floty samochodów osobowych na nową. Pojazdy, które pod koniec umowy wynajmu zwraca korzystający, są poddawane ocenie technicznej i estetycznej, dlatego ważne jest, by kierowcy traktowali służbowe auta jak swoje własne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najskuteczniejszym sposobem realizacji tego celu jest wprowadzenie w przedsiębiorstwie rygorystycznych przepisów, ujętych w dokumencie zwanym polityką flotową („car policy”). Przepisy te powinny regulować zakres odpowiedzialności kierowców aut służbowych za szkody komunikacyjne. Trudno z kolei porównać car policy dotyczącą flotowych pojazdów osobowych i ciężarowych. Samochody ciężarowe mają o wiele większe przebiegi, inne są również standardy regulujące zużycie tych aut, na przykład w zakresie przestrzeni ładunkowej.

Z pewnością jednak w obu przypadkach sprawdza się zasada, że im bardziej zadbane auto, tym większe bezpieczeństwo kierowców i mniejsze koszty dla pracodawcy - wyjaśnia Krzysztof Sosnowski ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, dyrektor ds. operacyjnych, członek zarządu Alphabet Polska Fleet Management

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA