REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek wynajmu pojazdów ciężarowych cały czas na wzroście

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Nowicki
Rośnie rynek wynajmu samochodów ciężarowych
Rośnie rynek wynajmu samochodów ciężarowych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Po I kwartale 2012 roku liczba rejestracji pojazdów ciężarowych wskazuje na dwie dominujące na rynku tendencje. W grupie samochodów dostawczych o DMC poniżej 3,5 tony uzyskano wzrost o 12,4 procent w odniesieniu do analogicznego okresu roku 2011.

Głównym powodem wymiany parków pojazdów ciężarowychkoszty związane z eksploatacją tych samochodów. Jako grupa zarządzamy flotą ponad 64 tys. pojazdów i z naszego doświadczenia wynika, że optymalny czas ich użytkowania wynosi pięć lat. W dużej mierze ten okres zależy od specyfiki działalności danej firmy: użytkowania miejskiego, regionalnego czy międzynarodowego pojazdów, przebiegów, a także od procesu dystrybucyjno-logistycznego. Dużą rotację samochodów we flotach obserwujemy – na przykład – wśród firm z branży FMCG. Kluczową przyczyną są tu względy ekonomiczne, czyli potrzeba obniżenia kosztów eksploatacyjnych. Innym aspektem, który jest związany z okresem użytkowania samochodów ciężarowych we flotach, jest ich niezawodność i jakość, co ma również wpływ na wizerunek firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Coraz mniej ciężarówek

Po I kwartale 2012 roku liczba rejestracji pojazdów ciężarowych wskazuje na dwie dominujące na rynku tendencje. W grupie samochodów dostawczych o DMC poniżej 3,5 tony uzyskano wzrost o 12,4 procent w odniesieniu do analogicznego okresu roku 2011. Liczba rejestracji samochodów ciężarowych (nowych i używanych) powyżej 3,5 tony DMC zmniejszyła się o 18,5 procent, a w segmencie pojazdów powyżej 16 ton DMC spadek wyniósł 15,7 procent r/r.

Mało optymistyczne wyniki zanotował również segment ciągników siodłowych, gdzie spadek osiągnął 22,9 procent r/r.
Zgodnie z danymi Związku Polskiego Leasingu, na rynku finansowania ruchomości wartość finansowania samochodów ciężarowych w porównaniu do końca I kwartału 2011, po trzech miesiącach bieżącego roku była mniejsza o 8 procent, szczególnie w segmencie samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony. Tutaj spadek osiągnął aż 21 procent.


Pierwszy kwartał 2012 roku potwierdził wyjściowe założenia – Fraikin Polska uzyskał dobre wyniki, między innymi dzięki poprawie sytuacji na rynku transportu samochodowego towarów i polepszeniu stanu zdolności finansowych firm transportowych. Największy wzrost zanotowaliśmy w wynajmie długoterminowym. Nasza firma podpisywała umowy zarówno z klientami indywidualnymi, jak i instytucjonalnymi, takimi jak Poczta Polska czy Centralny Zarząd Służby Więziennej, któremu Fraikin Polska dostarczył w lutym br. 103 samochody. Świadczy to o dużym potencjale usługi wynajmu samochodów ciężarowych.

REKLAMA

Flota aut osobowych

Nieco inaczej wygląda sytuacja na rynku flot osobowych. - Umowy wynajmu długoterminowego są najczęściej zawierane na okres od 36 do 48 miesięcy. To optymalny czas, po którym następuje zazwyczaj wymiana firmowej floty samochodów osobowych na nową. Pojazdy, które pod koniec umowy wynajmu zwraca korzystający, są poddawane ocenie technicznej i estetycznej, dlatego ważne jest, by kierowcy traktowali służbowe auta jak swoje własne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najskuteczniejszym sposobem realizacji tego celu jest wprowadzenie w przedsiębiorstwie rygorystycznych przepisów, ujętych w dokumencie zwanym polityką flotową („car policy”). Przepisy te powinny regulować zakres odpowiedzialności kierowców aut służbowych za szkody komunikacyjne. Trudno z kolei porównać car policy dotyczącą flotowych pojazdów osobowych i ciężarowych. Samochody ciężarowe mają o wiele większe przebiegi, inne są również standardy regulujące zużycie tych aut, na przykład w zakresie przestrzeni ładunkowej.

Z pewnością jednak w obu przypadkach sprawdza się zasada, że im bardziej zadbane auto, tym większe bezpieczeństwo kierowców i mniejsze koszty dla pracodawcy - wyjaśnia Krzysztof Sosnowski ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, dyrektor ds. operacyjnych, członek zarządu Alphabet Polska Fleet Management

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA