REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rok 2011 bardzo dobry dla branży flotowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie ze świeżo opublikowanymi danymi Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów branża CFM (ang. car fleet management) odnotowała w 2011 r. wzrost liczebności samochodów pod swoją opieką o ok. 12%.

Na tym tle dobrze prezentują się również wyniki ALD Automotive Polska – floty zarządzane przez nas w modelu wynajmu długoterminowego (ang. full service leasing, FSL) urosły w zeszłym roku aż o 17%. To dowodzi, że rok 2011 był okresem dobrej koniunktury dla branży flotowej. Prawdopodobnie, ulegnie ona jednak pogorszeniu w roku obecnym.

REKLAMA

Zarządzanie flotą: Obecny rok będzie słabszy

REKLAMA

W ubiegłym roku wzrostowi flot w Polsce sprzyjało kilka czynników, spośród których najważniejsze były ponad 4%-owy wzrost PKB oraz inwestycje w infrastrukturę. Lepsza od oczekiwań sytuacja gospodarcza sprawiała, że firmy chętniej inwestowały w samochody flotowe.

Co więcej, przedsiębiorstwa, które w poszukiwaniu oszczędności w poprzednich latach przedłużały umowy wynajmu długoterminowego na stare auta, wymieniały je na nowe. Negatywny wpływ na branżę miał natomiast niski kurs polskiej złotówki, przez który ceny samochodów, liczone w walutach obcych, stały się dla polskich firm droższe.

Jednak ani klęska żywiołowa w postaci trzęsień ziemi i tsunami w Japonii i wynikające z nich opóźnienia w dostawach nowych pojazdów, ani spadek zanik zainteresowania samochodami z „kratką” w wyniku zmian podatkowych nie zdołały zahamować rozwoju flot. W efekcie miniony rok zapamiętamy jako pomyślny.

REKLAMA

Bieżący rok 2012 może się okazać trudniejszy dla sektora CFM. Prognozuję, że wzrost liczebności aut zarządzanych w modelu outsourcingu zostanie utrzymany, ale jego tempo spadnie do ok. 5%. Dokładny wynik branży będzie zależał od rozwoju sytuacji gospodarczej. Kluczowe okażą się obawy przed recesją, które będą skłaniały firmy do ograniczenia wydatków na floty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trudniejszy dostęp do pieniądza spowoduje również, że wzrośnie koszt finansowania leasingiem. Pocieszające mogą być ostatnie doniesienia, które wskazują, że w Polsce, podobnie jak w USA, wzrost gospodarczy będzie się utrzymywać, a recesja w krajach Europy Zachodniej powinna być płytka.

Pozytywnym bodźcem dla flot będą również czerwcowe mistrzostwa piłkarskie Euro 2012.

Najważniejszym trendem, jaki obserwowaliśmy w branży i jakiego kontynuacji spodziewam się w tym roku, jest dalszy wzrost popularności wynajmu długoterminowego.

Udział tej usługi, łączącej zarządzanie flotą i finansowanie leasingiem, w rynku flotowym wyniósł według instytutu Keralla 78% w 2011r. i w tym roku zapewne przekroczy próg 80%. Wynika to z faktu, że FSL zapewnia firmom z niego korzystającym możliwie wiele możliwości do osiągnięcia oszczędności czasu i pieniędzy, a także zabezpieczenia się przed możliwie wieloma rodzajami ryzyka, skutkujących nieprzewidzianymi kosztami.

Jak sfinansować nowe auto w firmie?

Dlatego też, spodziewam się, że, paradoksalnie, trudniejsze położenie finansowe firm będzie skłaniało je do częstszego korzystania z wynajmu długoterminowego. Innymi słowy, oczekuję, że nowe firmy będą „przesiadać się” na FSL, choć jednocześnie nie spodziewam się, że dotychczasowi klienci będą zwiększać liczebność swoich flot.

Poszukiwanie oszczędności przez klientów firm CFM będzie widoczne również w innych obszarach. Generalnie, będą oni wywierali na swoich dostawców presję na obniżenie kosztów przy jednoczesnym zachowaniu jakości usług. Spodziewam się pogłębienia trendu, w ramach którego klienci są coraz mniej skłonni płacić za prestiż marki producenta pojazdu.

Część z nich będzie również przedłużać kontrakty na wynajem dotychczas użytkowanych aut zamiast podpisać nowe umowy. W kontekście rosnących cen oleju napędowego we flotach będzie się również pojawiać więcej samochodów napędzanych benzyną, które dla niektórych firm okażą się być bardziej ekonomiczne.

Inną tendencją, której kontynuacji oczekuję jest konsolidacja rynku. W ostatnich miesiącach byliśmy świadkami przejęć ING Car Lease przez Alphabet oraz Orbis Transport przez Arval. Pokazują one, że trudniejsze otoczenie gospodarcze sprzyja wchłanianiu mniejszych graczy przez rynkowych potentatów.

Ponieważ z takimi trudnymi warunkami będziemy mieli do czynienia w tym roku, spodziewam się, że wkrótce usłyszymy o kolejnych transakcjach.

Tomasz Ślepowroński, dyrektor zarządzający ALD Automotive Polska

ALD Automotive

ALD Automotive należy do grupy Société Générale i specjalizuje się w świadczeniu usług wynajmu długoterminowego, finansowania oraz zarządzania flotami pojazdów.

Istniejąca od 1946 r. firma zarządza parkiem ponad 900 tys. samochodów w 37 krajach i zajmuje 2. miejsce na rynku europejskim.

W Polsce ALD Automotive zarządza flotą ponad 6 tys. pojazdów i należy do czołówki graczy na naszym rynku. Działa na nim od 2003 r., kontynuując działalność Multifleet Partners. Firma ALD Automotive należy do Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA