REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rok 2011 bardzo dobry dla branży flotowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie ze świeżo opublikowanymi danymi Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów branża CFM (ang. car fleet management) odnotowała w 2011 r. wzrost liczebności samochodów pod swoją opieką o ok. 12%.

Na tym tle dobrze prezentują się również wyniki ALD Automotive Polska – floty zarządzane przez nas w modelu wynajmu długoterminowego (ang. full service leasing, FSL) urosły w zeszłym roku aż o 17%. To dowodzi, że rok 2011 był okresem dobrej koniunktury dla branży flotowej. Prawdopodobnie, ulegnie ona jednak pogorszeniu w roku obecnym.

REKLAMA

Zarządzanie flotą: Obecny rok będzie słabszy

REKLAMA

W ubiegłym roku wzrostowi flot w Polsce sprzyjało kilka czynników, spośród których najważniejsze były ponad 4%-owy wzrost PKB oraz inwestycje w infrastrukturę. Lepsza od oczekiwań sytuacja gospodarcza sprawiała, że firmy chętniej inwestowały w samochody flotowe.

Co więcej, przedsiębiorstwa, które w poszukiwaniu oszczędności w poprzednich latach przedłużały umowy wynajmu długoterminowego na stare auta, wymieniały je na nowe. Negatywny wpływ na branżę miał natomiast niski kurs polskiej złotówki, przez który ceny samochodów, liczone w walutach obcych, stały się dla polskich firm droższe.

Jednak ani klęska żywiołowa w postaci trzęsień ziemi i tsunami w Japonii i wynikające z nich opóźnienia w dostawach nowych pojazdów, ani spadek zanik zainteresowania samochodami z „kratką” w wyniku zmian podatkowych nie zdołały zahamować rozwoju flot. W efekcie miniony rok zapamiętamy jako pomyślny.

REKLAMA

Bieżący rok 2012 może się okazać trudniejszy dla sektora CFM. Prognozuję, że wzrost liczebności aut zarządzanych w modelu outsourcingu zostanie utrzymany, ale jego tempo spadnie do ok. 5%. Dokładny wynik branży będzie zależał od rozwoju sytuacji gospodarczej. Kluczowe okażą się obawy przed recesją, które będą skłaniały firmy do ograniczenia wydatków na floty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trudniejszy dostęp do pieniądza spowoduje również, że wzrośnie koszt finansowania leasingiem. Pocieszające mogą być ostatnie doniesienia, które wskazują, że w Polsce, podobnie jak w USA, wzrost gospodarczy będzie się utrzymywać, a recesja w krajach Europy Zachodniej powinna być płytka.

Pozytywnym bodźcem dla flot będą również czerwcowe mistrzostwa piłkarskie Euro 2012.

Najważniejszym trendem, jaki obserwowaliśmy w branży i jakiego kontynuacji spodziewam się w tym roku, jest dalszy wzrost popularności wynajmu długoterminowego.

Udział tej usługi, łączącej zarządzanie flotą i finansowanie leasingiem, w rynku flotowym wyniósł według instytutu Keralla 78% w 2011r. i w tym roku zapewne przekroczy próg 80%. Wynika to z faktu, że FSL zapewnia firmom z niego korzystającym możliwie wiele możliwości do osiągnięcia oszczędności czasu i pieniędzy, a także zabezpieczenia się przed możliwie wieloma rodzajami ryzyka, skutkujących nieprzewidzianymi kosztami.

Jak sfinansować nowe auto w firmie?

Dlatego też, spodziewam się, że, paradoksalnie, trudniejsze położenie finansowe firm będzie skłaniało je do częstszego korzystania z wynajmu długoterminowego. Innymi słowy, oczekuję, że nowe firmy będą „przesiadać się” na FSL, choć jednocześnie nie spodziewam się, że dotychczasowi klienci będą zwiększać liczebność swoich flot.

Poszukiwanie oszczędności przez klientów firm CFM będzie widoczne również w innych obszarach. Generalnie, będą oni wywierali na swoich dostawców presję na obniżenie kosztów przy jednoczesnym zachowaniu jakości usług. Spodziewam się pogłębienia trendu, w ramach którego klienci są coraz mniej skłonni płacić za prestiż marki producenta pojazdu.

Część z nich będzie również przedłużać kontrakty na wynajem dotychczas użytkowanych aut zamiast podpisać nowe umowy. W kontekście rosnących cen oleju napędowego we flotach będzie się również pojawiać więcej samochodów napędzanych benzyną, które dla niektórych firm okażą się być bardziej ekonomiczne.

Inną tendencją, której kontynuacji oczekuję jest konsolidacja rynku. W ostatnich miesiącach byliśmy świadkami przejęć ING Car Lease przez Alphabet oraz Orbis Transport przez Arval. Pokazują one, że trudniejsze otoczenie gospodarcze sprzyja wchłanianiu mniejszych graczy przez rynkowych potentatów.

Ponieważ z takimi trudnymi warunkami będziemy mieli do czynienia w tym roku, spodziewam się, że wkrótce usłyszymy o kolejnych transakcjach.

Tomasz Ślepowroński, dyrektor zarządzający ALD Automotive Polska

ALD Automotive

ALD Automotive należy do grupy Société Générale i specjalizuje się w świadczeniu usług wynajmu długoterminowego, finansowania oraz zarządzania flotami pojazdów.

Istniejąca od 1946 r. firma zarządza parkiem ponad 900 tys. samochodów w 37 krajach i zajmuje 2. miejsce na rynku europejskim.

W Polsce ALD Automotive zarządza flotą ponad 6 tys. pojazdów i należy do czołówki graczy na naszym rynku. Działa na nim od 2003 r., kontynuując działalność Multifleet Partners. Firma ALD Automotive należy do Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA