REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rok 2011 bardzo dobry dla branży flotowej

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie ze świeżo opublikowanymi danymi Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów branża CFM (ang. car fleet management) odnotowała w 2011 r. wzrost liczebności samochodów pod swoją opieką o ok. 12%.

Na tym tle dobrze prezentują się również wyniki ALD Automotive Polska – floty zarządzane przez nas w modelu wynajmu długoterminowego (ang. full service leasing, FSL) urosły w zeszłym roku aż o 17%. To dowodzi, że rok 2011 był okresem dobrej koniunktury dla branży flotowej. Prawdopodobnie, ulegnie ona jednak pogorszeniu w roku obecnym.

REKLAMA

Zarządzanie flotą: Obecny rok będzie słabszy

REKLAMA

W ubiegłym roku wzrostowi flot w Polsce sprzyjało kilka czynników, spośród których najważniejsze były ponad 4%-owy wzrost PKB oraz inwestycje w infrastrukturę. Lepsza od oczekiwań sytuacja gospodarcza sprawiała, że firmy chętniej inwestowały w samochody flotowe.

Co więcej, przedsiębiorstwa, które w poszukiwaniu oszczędności w poprzednich latach przedłużały umowy wynajmu długoterminowego na stare auta, wymieniały je na nowe. Negatywny wpływ na branżę miał natomiast niski kurs polskiej złotówki, przez który ceny samochodów, liczone w walutach obcych, stały się dla polskich firm droższe.

Jednak ani klęska żywiołowa w postaci trzęsień ziemi i tsunami w Japonii i wynikające z nich opóźnienia w dostawach nowych pojazdów, ani spadek zanik zainteresowania samochodami z „kratką” w wyniku zmian podatkowych nie zdołały zahamować rozwoju flot. W efekcie miniony rok zapamiętamy jako pomyślny.

REKLAMA

Bieżący rok 2012 może się okazać trudniejszy dla sektora CFM. Prognozuję, że wzrost liczebności aut zarządzanych w modelu outsourcingu zostanie utrzymany, ale jego tempo spadnie do ok. 5%. Dokładny wynik branży będzie zależał od rozwoju sytuacji gospodarczej. Kluczowe okażą się obawy przed recesją, które będą skłaniały firmy do ograniczenia wydatków na floty.

Trudniejszy dostęp do pieniądza spowoduje również, że wzrośnie koszt finansowania leasingiem. Pocieszające mogą być ostatnie doniesienia, które wskazują, że w Polsce, podobnie jak w USA, wzrost gospodarczy będzie się utrzymywać, a recesja w krajach Europy Zachodniej powinna być płytka.

Pozytywnym bodźcem dla flot będą również czerwcowe mistrzostwa piłkarskie Euro 2012.

Najważniejszym trendem, jaki obserwowaliśmy w branży i jakiego kontynuacji spodziewam się w tym roku, jest dalszy wzrost popularności wynajmu długoterminowego.

Udział tej usługi, łączącej zarządzanie flotą i finansowanie leasingiem, w rynku flotowym wyniósł według instytutu Keralla 78% w 2011r. i w tym roku zapewne przekroczy próg 80%. Wynika to z faktu, że FSL zapewnia firmom z niego korzystającym możliwie wiele możliwości do osiągnięcia oszczędności czasu i pieniędzy, a także zabezpieczenia się przed możliwie wieloma rodzajami ryzyka, skutkujących nieprzewidzianymi kosztami.

Jak sfinansować nowe auto w firmie?

Dlatego też, spodziewam się, że, paradoksalnie, trudniejsze położenie finansowe firm będzie skłaniało je do częstszego korzystania z wynajmu długoterminowego. Innymi słowy, oczekuję, że nowe firmy będą „przesiadać się” na FSL, choć jednocześnie nie spodziewam się, że dotychczasowi klienci będą zwiększać liczebność swoich flot.

Poszukiwanie oszczędności przez klientów firm CFM będzie widoczne również w innych obszarach. Generalnie, będą oni wywierali na swoich dostawców presję na obniżenie kosztów przy jednoczesnym zachowaniu jakości usług. Spodziewam się pogłębienia trendu, w ramach którego klienci są coraz mniej skłonni płacić za prestiż marki producenta pojazdu.

Część z nich będzie również przedłużać kontrakty na wynajem dotychczas użytkowanych aut zamiast podpisać nowe umowy. W kontekście rosnących cen oleju napędowego we flotach będzie się również pojawiać więcej samochodów napędzanych benzyną, które dla niektórych firm okażą się być bardziej ekonomiczne.

Inną tendencją, której kontynuacji oczekuję jest konsolidacja rynku. W ostatnich miesiącach byliśmy świadkami przejęć ING Car Lease przez Alphabet oraz Orbis Transport przez Arval. Pokazują one, że trudniejsze otoczenie gospodarcze sprzyja wchłanianiu mniejszych graczy przez rynkowych potentatów.

Ponieważ z takimi trudnymi warunkami będziemy mieli do czynienia w tym roku, spodziewam się, że wkrótce usłyszymy o kolejnych transakcjach.

Tomasz Ślepowroński, dyrektor zarządzający ALD Automotive Polska

ALD Automotive

ALD Automotive należy do grupy Société Générale i specjalizuje się w świadczeniu usług wynajmu długoterminowego, finansowania oraz zarządzania flotami pojazdów.

Istniejąca od 1946 r. firma zarządza parkiem ponad 900 tys. samochodów w 37 krajach i zajmuje 2. miejsce na rynku europejskim.

W Polsce ALD Automotive zarządza flotą ponad 6 tys. pojazdów i należy do czołówki graczy na naszym rynku. Działa na nim od 2003 r., kontynuując działalność Multifleet Partners. Firma ALD Automotive należy do Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA