REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własna działalność gospodarcza w pracy kierowcy – wady i zalety

Subskrybuj nas na Youtube
Własna działalność gospodarcza w pracy kierowcy – wady i zalety
Własna działalność gospodarcza w pracy kierowcy – wady i zalety

REKLAMA

REKLAMA

Zawodowi kierowcy coraz częściej stają przed dylematem, czy decydować się na samozatrudnienie. Jakie są zalety i wady prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej w branży transportowej?

Jakie są zalety i wady prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej w branży transportowej?

REKLAMA

Atrakcyjniejsza pensja i samodzielność versus odpowiedzialność i niepewna przyszłość – tak w skrócie można zestawić największe korzyści i wątpliwości związane z zakładaniem własnej działalności gospodarczej. Trend ten nie ominął również branży transportowej, gdzie kierowcy coraz częściej stają się zarazem jednoosobowymi firmami. Jakie są przyczyny i konsekwencje takiego stanu rzeczy?

REKLAMA

Na rynku pracy znacznie wyższą renomą cieszą się oferty gwarantujące umowę o pracę na pełny etat. Rosnące z roku na rok koszty zatrudniania pracowników na takich zasadach powodują, że nasilającą się tendencją jest nakłanianie pracowników do zakładania własnej działalności, co zapewnia im samodzielność i wyższe zarobki, ale i nakłada większą odpowiedzialność. Działanie na własny rachunek ma swoje plusy i minusy. Zasadniczą korzyścią jest swoboda działania, wyższa pensja, jak również brak zależności służbowej szef-podwładny. Do grona słabych punktów klasyfikuje się troska o zdobywanie zleceń oraz przede wszystkim konieczność dopilnowania całej dokumentacji i znacznie większa odpowiedzialność. W ostatnich latach trend polegający na samozatrudnieniu jest szczególnie widoczny w branży transportowej.

Zobacz też: Kary za obowiązek rejestracji kierowcy przed wjazdem do Austrii

Jednoosobowa działalność gospodarcza kierowcy - zalety

Warto zacząć od najbardziej oczywistych plusów takiej sytuacji. – Własna działalność gospodarcza to zdecydowanie niższe koszty, jakie ponosi jej właściciel w stosunku do kwot opłacanych przez pracodawcę zatrudniającego na umowę o pracę. Przykładowo, przy zarobkach rzędu 5 tys. zł opłaty jakie pracodawca musi ponieść przy umowie o pracę wynoszą około 8 537,97 zł, a przy umowie zleceniu 8056,55 zł. Zakładając działalność gospodarczą zleceniobiorca zarobi 5 tys. zł wystawiając fakturę na kwotę 7060,52 zł. Jest to tańsze, i co za tym idzie, atrakcyjniejsze dla zleceniodawcy, a samemu właścicielowi działalności daje duże możliwości negocjacji ceny i ustalenia wyższej stawki, niż wynosiłaby jego standardowa pensja (w tym wypadku nawias ten wynosi około 1500 zł) – mówi ekspert z kancelarii transportowej ITD-PIP, Mariusz Hendzel. Ponadto dla przedsiębiorcy znacznie korzystniejsze jest zatrudnienie kierowcy z własną działalnością, gdyż zdejmuje z niego ciężar odpowiedzialności. Z kolei kierowca może pozwolić sobie na dowolną selekcję zleceń oraz przyjmować jedynie te najbardziej intratne.

Zobacz też: Usługi transportu towarów na rzecz kontrahenta spoza UE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mylące pozory

Gdy forma pracy, bazująca na działalności gospodarczej i umowie zleceniu jest realizowana zgodnie z prawem, ciężko doszukać się większych wad, skoro obie strony dobrowolnie się na nią decydują. W istocie niechęć do samozatrudnienia wynika raczej z mentalności osób zatrudnianych, które z zasady czują się bezpieczniej i stabilniej, posiadając umowę o pracę. Bardziej problematyczne są praktyki z rejonu tzw. „szarej strefy”. Zdarza się bowiem, że zatrudnienie zleceniodawca-zleceniobiorca jest pozorne, a w istocie ma generować całkowitą zależność kierowcy od przedsiębiorcy minimalizując jednocześnie koszty ponoszone przez pracodawcę. - Opracowane zostały procedury mające na celu ograniczenie takiego stanu rzeczy. Przede wszystkim Państwowa Inspekcja Pracy weryfikuje, czy pracownik tuż po zwolnieniu nie założył własnej działalności i nie zaczął realizować zleceń dla swojego wcześniejszego pracodawcy. Okres karencji w zatrudnieniu byłego pracownika wynosi 30 dni, co i tak można uznać za czas dość krótki. W przypadku wykazania takiej zależności PIP wnioskuje do sądu o stwierdzenie próby omijania stosunku pracy i zatrudnienie takiego pracownika ponownie na podstawie umowy o pracę. Wprowadzono również minimalną stawkę godzinową dla samozatrudnionych, która wynosi 13 zł. Dzięki temu pracodawca nie może zaniżyć wartości wykonania zlecenia i za wykonanie, np. 200 godzin pracy, wymaga wypłaty na poziomie 2600 zł brutto a nie przysłowiowych 500 zł. Także Unia Europejska weryfikuje poprawność zawieranych umów sprawdzając, czy tak pojazd, jak i zlecenie wystawione są na kierowcę. Jeśli zarówno własność auta, jak i zlecenie przewozu dotyczy innego przedsiębiorcy, wymagane jest rozlicznie w zgodzie z obowiązującą w danym kraju płacą minimalną – wyjaśnia ekspert z kancelarii transportowej ITD-PIP.

Zobacz też: Zasady jazdy po węgierskich drogach - poradnik dla przewoźników

Czy działalność gospodarcza kierowcy wymusza zakup własnego samochodu?

Założona działalność gospodarcza nie wiąże się automatycznie z koniecznością zakupu własnego pojazdu. Firmy transportowe często zlecają podwykonawcom jedynie usługę przewozu ładunku. Wtedy też pojazd należy wciąż do firmy zlecającej, rodzi to niemniej pewne komplikacje dla samego kierowcy, który odpowiada za ewentualne uszkodzenia, zarówno auta, jak i ładunku, a dodatkowo zobowiązany jest świadczyć usługę na poziomie oczekiwanym przez zleceniodawcę, co często jest trudne do zweryfikowania. - Aby zabezpieczyć się przed roszczeniami przedsiębiorstw zlecających warto, by kierowca samodzielnie wykupił ubezpieczenie OC. Rozliczaniem ewidencji czasu pracy (w stosunku płacy wynoszącym nie mniej niż 13 zł/h) zajmuje się z kolei pracodawca. Gdy kierowca posiada własny pojazd i, zakładając działalność gospodarczą staje się jednocześnie podwykonawcą i przewoźnikiem, dochodzi do tego szereg dodatkowych kwestii, których trzeba dopilnować. Należą do nich między innymi stan techniczny pojazdu, prawidłowe zabezpieczenie ładunku, pasy z odpowiednim atestem oraz, w przypadku kursów zagranicznych, rejestr pracy kierowcy (kontrollbuch) – mówi ekspert.

Jakie mogą być konsekwencje utrzymywania się tendencji związanej z samozatrudnieniem w branży transportowej? Większość kierowców wciąż wyżej stawia umowę o pracę. Dlatego też konieczność zakładania własnej działalności może ich skłonić do zatrudnienia się w firmach zagranicznych (np. niemieckich), gdzie kierowcy są tylko i wyłącznie zatrudniani w oparciu o taką umowę i dodatkowo otrzymują atrakcyjniejsze wynagrodzenie.

Źródło: Newseria

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA