REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stanęła konstrukcja mostu kolejowego na Martwej Wiśle

Trwa budowa nowego mostu kolejowego na Martwej Wiśle. Most znacznie ułatwi transport towarów do i gdańskiego portu. Kiedy przeprawa będzie gotowa?
Trwa budowa nowego mostu kolejowego na Martwej Wiśle. Most znacznie ułatwi transport towarów do i gdańskiego portu. Kiedy przeprawa będzie gotowa?
DCT Gdańsk S.A.

REKLAMA

REKLAMA

Trwa budowa nowego mostu kolejowego na Martwej Wiśle. Most znacznie ułatwi transport towarów do i gdańskiego portu. Kiedy przeprawa będzie gotowa?

Licząca 125,5 metra długości stalowa konstrukcja mostu kolejowego została w czwartek umieszczona nad Martwą Wisłą. Pierwsze pociągi mają pojechać po nowej przeprawie w grudniu. Most znacząco poprawi transport kolejowy towarów z i do gdańskiego portu.

REKLAMA

O zakończeniu sukcesem, trwającej kilka godzin operacji, poinformował PAP Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., na zlecenie której to firmy powstaje nowy most.

Ponad 125 metrowa konstrukcja umieszczona była na specjalnej barce. W ramach czwartkowej operacji barka przetransportowała obiekt w odpowiednie miejsce, konstrukcja mostu została uniesiona, a następnie umieszczona na przyczółkach zbudowanych wcześniej na przeciwległych brzegach Martwej Wisły.

Zobacz też: Zmodernizowano 160 wagonów PKP Intercity

Jakubowski poinformował, że na konstrukcję mostu składają się 72 stalowe elementy, które powstały w „Hucie Pokój” w Rudzie Śląskiej i zostały połączone z sobą na nabrzeżu gdyńskiej stoczni „Nauta”, skąd przetransportowano je na Martwą Wisłę na barce i ostatecznie połączono. Całość konstrukcji mostowej waży ponad 2 tysiące ton. Pierwsze pociągi mają pokonać przeprawę w grudniu br.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak przypomniał Jakubowski, nowy most kolejowy zastąpi starą przeprawę – obrotowy most kolejowy na Martwej Wiśle, który – po uruchomieniu nowego mostu, zostanie zdemontowany.

Przez nową przeprawę biec będą dwa tory (stara miała tylko jeden), co sprawi, że w ciągu doby most będzie mogło pokonać nawet 200 pociągów (to około sześć razy więcej niż dotąd). Przeprawa będzie też miała większą nośność, a pociągi będą mogły rozwinąć na niej większą prędkość: dziś ograniczona jest ona do 20 km na godzinę, a zwiększy się do nawet 100 km na godzinę.

Z nowego mostu w największym stopniu korzystać będą firmy transportujące towary do oraz z gdańskiego portu. Przeprawa poprawi więc znacznie konkurencyjność miejscowego portu.

Przy okazji skorzysta też żegluga: pod nowym mostem przepływać będą mogły jednostki do 8 metrów wysokości (stara przeprawa pozwalała na przepłynięcie jednostek do 5,5 metra), a szerokość szlaku wodnego zwiększy się z 11 do 50 metrów (stara przeprawa miała podpory w nurcie rzeki, nowa ich nie ma).

Zobacz też: PKP Intercity wozi coraz więcej pasażerów

REKLAMA

Budowa nowego mostu kolejowego na Martwej Wiśle jest częścią modernizacji towarowej trasy kolejowej łączącej Pruszcz Gdański z gdańskim portem. W ramach tego przedsięwzięcia ma powstać także ponad 30 km nowych torów oraz 5 wiaduktów i mostów. Zamontowanych zostanie też ponad 40 nowych rozjazdów. Projekt zakłada także modernizację 8 przejazdów kolejowych oraz budowę nowego systemu sterowania ruchem kolejowym.

Koszt budowy samego mostu to 35 mln zł. Modernizacja całej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny ma kosztować 370 mln zł. Jakubowski poinformował w czwartek, że całość prac ma się zakończyć w sierpniu przyszłego roku.

Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W 2014 roku w porcie w Gdańsku przeładowano rekordową ilość ładunków - ponad 32,3 mln ton, co oznacza wzrost o 7 procent w porównaniu z 2013 rokiem. Port podaje, że w ostatnich sześciu latach przeładunki wzrosły o ponad 70 procent. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

REKLAMA

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

REKLAMA