Stanęła konstrukcja mostu kolejowego na Martwej Wiśle
REKLAMA
REKLAMA
Licząca 125,5 metra długości stalowa konstrukcja mostu kolejowego została w czwartek umieszczona nad Martwą Wisłą. Pierwsze pociągi mają pojechać po nowej przeprawie w grudniu. Most znacząco poprawi transport kolejowy towarów z i do gdańskiego portu.
REKLAMA
O zakończeniu sukcesem, trwającej kilka godzin operacji, poinformował PAP Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., na zlecenie której to firmy powstaje nowy most.
Ponad 125 metrowa konstrukcja umieszczona była na specjalnej barce. W ramach czwartkowej operacji barka przetransportowała obiekt w odpowiednie miejsce, konstrukcja mostu została uniesiona, a następnie umieszczona na przyczółkach zbudowanych wcześniej na przeciwległych brzegach Martwej Wisły.
Zobacz też: Zmodernizowano 160 wagonów PKP Intercity
Jakubowski poinformował, że na konstrukcję mostu składają się 72 stalowe elementy, które powstały w „Hucie Pokój” w Rudzie Śląskiej i zostały połączone z sobą na nabrzeżu gdyńskiej stoczni „Nauta”, skąd przetransportowano je na Martwą Wisłę na barce i ostatecznie połączono. Całość konstrukcji mostowej waży ponad 2 tysiące ton. Pierwsze pociągi mają pokonać przeprawę w grudniu br.
Jak przypomniał Jakubowski, nowy most kolejowy zastąpi starą przeprawę – obrotowy most kolejowy na Martwej Wiśle, który – po uruchomieniu nowego mostu, zostanie zdemontowany.
Przez nową przeprawę biec będą dwa tory (stara miała tylko jeden), co sprawi, że w ciągu doby most będzie mogło pokonać nawet 200 pociągów (to około sześć razy więcej niż dotąd). Przeprawa będzie też miała większą nośność, a pociągi będą mogły rozwinąć na niej większą prędkość: dziś ograniczona jest ona do 20 km na godzinę, a zwiększy się do nawet 100 km na godzinę.
Z nowego mostu w największym stopniu korzystać będą firmy transportujące towary do oraz z gdańskiego portu. Przeprawa poprawi więc znacznie konkurencyjność miejscowego portu.
Przy okazji skorzysta też żegluga: pod nowym mostem przepływać będą mogły jednostki do 8 metrów wysokości (stara przeprawa pozwalała na przepłynięcie jednostek do 5,5 metra), a szerokość szlaku wodnego zwiększy się z 11 do 50 metrów (stara przeprawa miała podpory w nurcie rzeki, nowa ich nie ma).
Zobacz też: PKP Intercity wozi coraz więcej pasażerów
REKLAMA
Budowa nowego mostu kolejowego na Martwej Wiśle jest częścią modernizacji towarowej trasy kolejowej łączącej Pruszcz Gdański z gdańskim portem. W ramach tego przedsięwzięcia ma powstać także ponad 30 km nowych torów oraz 5 wiaduktów i mostów. Zamontowanych zostanie też ponad 40 nowych rozjazdów. Projekt zakłada także modernizację 8 przejazdów kolejowych oraz budowę nowego systemu sterowania ruchem kolejowym.
Koszt budowy samego mostu to 35 mln zł. Modernizacja całej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny ma kosztować 370 mln zł. Jakubowski poinformował w czwartek, że całość prac ma się zakończyć w sierpniu przyszłego roku.
Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
W 2014 roku w porcie w Gdańsku przeładowano rekordową ilość ładunków - ponad 32,3 mln ton, co oznacza wzrost o 7 procent w porównaniu z 2013 rokiem. Port podaje, że w ostatnich sześciu latach przeładunki wzrosły o ponad 70 procent. (PAP)
REKLAMA
REKLAMA