REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT: Miejsce (kraj) opodatkowania usługi transportowej na rzecz podmiotu zagranicznego

Subskrybuj nas na Youtube
VAT: Miejsce (kraj) opodatkowania usługi transportowej na rzecz podmiotu zagranicznego,  Fot. Fotolia
VAT: Miejsce (kraj) opodatkowania usługi transportowej na rzecz podmiotu zagranicznego, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy i w jakich wypadkach Spółka świadcząca usługi transportu towarów na rzecz zagranicznych kontrahentów powinna zapłacić polski podatek VAT od świadczonych usług transportowych?

Spółka świadczy usługi transportu towarów na rzecz kontrahentów (podmiotów prowadzących działalność gospodarczą) z siedzibą poza granicami Polski. Poszczególne usługi transportowe są realizowane na różnych transach; możliwe są następujące sytuacje: transport odbywa się w całości an terytorium Polski; transport następuje pomiędzy Polską a innym państwem UE; transport spoza UE do UE; transport w całości poza terytorium UE.

REKLAMA

REKLAMA

Czy i w jakich wypadkach Spółka powinna zapłacić polski podatek VAT od świadczonych usług transportowych?

Zobacz też: Usługi spedycyjne na rzecz podmiotu z innego państwa członkowskiego UE

Odpowiedź:

REKLAMA

W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawy o VAT), opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług an terytorium kraju (Polski). W związku z tym opodatkowane w Polsce będą tylko te usługi, które uznaje się za wykonane na terytorium kraju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z ogólną zasadą dotyczącą ustalania miejsca świadczenia (czyli kraju opodatkowania), wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika (w uproszczeniu przedsiębiorcy) jest miejsce (kraj), w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej (…). Zatem, co do zasady, usługę uznaje się za wykonaną w państwie, w którym siedzibę ma usługobiorca (będący podatnikiem). Jeżeli więc usługobiorca ma siedzibę za granicą, to usługę uznaje się za wykonana w jego państwie (a nie w Polsce). W konsekwencji taka transakcja nie jest opodatkowana polskim podatkiem VAT.

Zobacz też: Podatek u źródła uregulowany przez płatnika a prawo do kosztów

Przykład:

Spółka świadczy usługi transportu towarów na rzecz firmy z Niemiec. Bez względu na to na jakich trasach odbywa się transport  usługa nie będzie opodatkowana w Polsce.

Od powyższej zasady przewidziano szereg wyjątków, z których w analizowanej sytuacji istotny jest ten zawarty w art. 28f ust. 1a pkt 1 ustawy o VAT. Przywołany przepis stanowi, że miejscem świadczenia (krajem opodatkowania) usług transportu towarów na rzecz podatnika posiadającego na terytorium państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.

Regulacja ta dotyczy usług spełniających poniższe warunki:

  1. usługa dotyczy transportu towarów;
  2. usługa jest dokonywana rzecz przedsiębiorcy posiadającego siedzibę na terytorium państwa trzeciego (czyli poza UE);
  3. transport jest dokonany w całości na terytorium Polski.

Spełnienie powyższych warunków sprawia, że usługa będzie uważana za wykonaną w Polsce, a nie w kraju usługobiorcy. W pozostałych przypadkach miejscem opodatkowania usług transportowych świadczonych na rzecz zagranicznych kontrahentów będzie kraj ich siedziby.

Zobacz też: Jak ograniczyć koszty paliwa w spedycji?

Przykład:

Spółka świadczy usługę transportu towarów na rzecz podmiotu posiadającego siedzibę w Chinach. Transport odbywa się w całości na terytorium Polski. Spółka powinna opodatkować tę usługę polskim podatkiem VAT.

Przykład:

Spółka świadczy usługi transportu towarów na rzecz podmiotu posiadającego siedzibę w Rosji. Transport, w ramach poszczególnych usług, odbywa się:

- w całości poza terytorium UE;

- pomiędzy Polską a innym krajem członkowskim;

- pomiędzy dwoma innymi niż Polska państwami członkowskimi UE.

We wszystkich powyższych sytuacjach usługi nie będą opodatkowane w Polsce.

Tekst: Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA