Refaktura usługi transportu międzynarodowego - stawka VAT
REKLAMA
REKLAMA
Na wstępie warto zauważyć, że ustawa o VAT nie posługuje się pojęciem refaktury. Jest to potoczne określenie odnoszące się do sytuacji nabycia przez podatnika usługi we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Zatem polska spółka, która zamierza refakturować usługę transportu towarów, zakupiła tę usługę we własnym imieniu, ale jej ostatecznym beneficjentem (rzeczywiście korzystającym) był inny podmiot. W takim przypadku, na gruncie podatku VAT, przyjmuje się fikcję prawną, zgodnie z którą podmiot nabywający usługę we własnym imieniu, ale na cudzą rzecz uznawany jest za rzeczywiście „świadczącego” usługi. Zatem, refakturując usługę transportu polska spółka będzie działać tak jakby sama wyświadczyła refakturowaną usługę. W związku z czym będzie zobowiązana m. in. do zapłaty podatku i wystawienia faktury.
REKLAMA
Zobacz też: Udostępnienie majątku podwykonawcy w branży logistycznej bez podatku VAT
Transport towarów z Rosji do Niemiec przez terytorium Polski stanowi (w świetle ustawy o VAT) transport międzynarodowy, do którego po spełnieniu określonych warunków znajduje zastosowanie preferencyjna 0% stawka podatku VAT (art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z ust. 3 pkt 1 lit. d ustawy o VAT). Możliwość skorzystania z tej preferencyjnej stawki uzależniona jest jednakże od posiadania określonych dokumentów. Do dokumentów tych należą:
1. list przewozowy lub dokument spedytorski (stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej) lub inny dokument z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim
2. oraz faktura wystawiona przez przewoźnika.
Co ważne,
3. w przypadku towarów importowanych (a do takich należą towary przemieszczone z Rosji do Niemiec przez terytorium Polski), należy także dysponować dokumentem potwierdzonym przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (art. 83 ust. 5 ustawy o VAT).
Zobacz też: Eksport za pośrednictwem innego kraju członkowskiego UE, a VAT
REKLAMA
Jak już wskazano, w przypadku refakturowania przez polską spółkę usługi transportu towarów z Rosji do Niemiec (kwalifikowanej jako usługa transportu międzynarodowego) należy uznać, że spółka sama wykonuje tę usługę. Zatem, spółka będzie mogła zastosować przy ww. refakturowaniu 0% stawkę VAT, jeżeli spełni opisane powyżej warunki dokumentacyjne. Tzn. gdy będzie posiadać list przewozowy bądź dokument spedytorski (ewentualnie inny dokument, którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim), fakturę oraz dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. W razie braku wskazanej wyżej dokumentacji konieczne stanie się zastosowanie podstawowej 23 % stawki analizowanego podatku.
Reasumując, polska spółka refakturująca usługę transportu towarów z Rosji do Niemiec (przez terytorium Polski) może zastosować preferencyjną stawkę VAT 0%, jeżeli będzie dysponować wskazywanymi powyżej dokumentami. W przypadku braku dokumentów usługa powinna zostać opodatkowana podstawową stawką VAT wynosząca 23%.
Tekst: Magdalena Kozłowska, Konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o. o.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.