REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refaktura usługi transportu międzynarodowego - stawka VAT

Refaktura usługi transportu międzynarodowego - stawka VAT
Refaktura usługi transportu międzynarodowego - stawka VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Polska spółka zamierza refakturować na krajowy podmiot usługę transportu towarów z Rosji do Niemiec. Transport przebiegał przez terytorium Polski. Usługa została nabyta od polskiego przewoźnika i opodatkowana 0% stawką podatku VAT. Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować w tym przypadku?

Na wstępie warto zauważyć, że ustawa o VAT nie posługuje się pojęciem refaktury. Jest to potoczne określenie odnoszące się do sytuacji nabycia przez podatnika usługi we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Zatem polska spółka, która zamierza refakturować usługę transportu towarów, zakupiła tę usługę we własnym imieniu, ale jej ostatecznym beneficjentem (rzeczywiście korzystającym) był inny podmiot. W takim przypadku, na gruncie podatku VAT, przyjmuje się fikcję prawną, zgodnie z którą  podmiot nabywający usługę we własnym imieniu, ale na cudzą rzecz uznawany jest za rzeczywiście „świadczącego” usługi. Zatem, refakturując usługę transportu polska spółka będzie działać tak jakby sama wyświadczyła refakturowaną usługę. W związku z czym będzie zobowiązana m. in. do zapłaty podatku i wystawienia faktury.

REKLAMA

Zobacz też: Udostępnienie majątku podwykonawcy w branży logistycznej bez podatku VAT

Transport towarów z Rosji do Niemiec przez terytorium Polski stanowi (w świetle ustawy o VAT) transport międzynarodowy, do którego po spełnieniu określonych warunków znajduje zastosowanie preferencyjna 0% stawka podatku VAT (art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z ust. 3 pkt 1 lit. d ustawy o VAT). Możliwość skorzystania z tej preferencyjnej stawki uzależniona jest jednakże od posiadania określonych dokumentów. Do dokumentów tych należą:
1. list przewozowy lub dokument spedytorski (stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej) lub inny dokument z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim
2. oraz faktura wystawiona przez przewoźnika.
Co ważne,
3. w przypadku towarów importowanych (a do takich należą towary przemieszczone z Rosji do Niemiec przez terytorium Polski), należy także dysponować dokumentem potwierdzonym przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (art. 83 ust. 5 ustawy o VAT).

Zobacz też: Eksport za pośrednictwem innego kraju członkowskiego UE, a VAT

REKLAMA

Jak już wskazano, w przypadku refakturowania przez polską spółkę usługi transportu towarów z Rosji do Niemiec (kwalifikowanej jako usługa transportu międzynarodowego) należy uznać, że spółka sama wykonuje tę usługę. Zatem, spółka będzie mogła zastosować przy ww. refakturowaniu 0% stawkę VAT, jeżeli spełni opisane powyżej warunki dokumentacyjne. Tzn. gdy będzie posiadać list przewozowy bądź dokument spedytorski (ewentualnie inny dokument, którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim), fakturę oraz dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. W razie braku wskazanej wyżej dokumentacji konieczne stanie się zastosowanie podstawowej 23 % stawki analizowanego podatku.

Reasumując, polska spółka refakturująca usługę transportu towarów z Rosji do Niemiec (przez terytorium Polski) może zastosować preferencyjną stawkę VAT 0%, jeżeli będzie dysponować wskazywanymi powyżej dokumentami. W przypadku braku dokumentów usługa powinna zostać opodatkowana podstawową stawką VAT wynosząca 23%.   

  Tekst: Magdalena Kozłowska, Konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o. o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA