REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Import usług przy transporcie towarów z Polski poza UE

Import usług przy transporcie towarów z Polski poza UE. Fot. Fotolia
Import usług przy transporcie towarów z Polski poza UE. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W celu realizacji transportu z Polski poza UE polskie firmy transportowe korzystają niejednokrotnie z usług świadczonych przez miejscowych podwykonawców. Rola polskich firm sprowadza się wówczas najczęściej do znalezienia przewoźników zdolnych do wykonania określonego zlecenia, weryfikacji uprawnień przewoźnika oraz dbałości o prawidłowe wykonanie zleceń. Z punktu widzenia podatku VAT polscy podatnicy dokonują w tym przypadku importu usług.

REKLAMA

Na gruncie podatku VAT opodatkowaniu podlega przede wszystkim odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W przypadku usług transportowych świadczonych na rzecz podatników miejscem świadczenia jest zasadniczo miejsce gdzie usługobiorca posiada swoją siedzibę. W konsekwencji polska firma zlecająca wykonanie transportu na terenie innego kraju powinna rozliczyć podatek VAT w Polsce (o ile świadczącym usługę jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą). W takim przypadku mamy bowiem do czynienia z importem usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy  o VAT.

REKLAMA

W przypadku importu usług obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z zasadą ogólną wynikającą z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, a więc z chwilą wykonania usługi. W konsekwencji podatnik zobowiązany jest do wykazania podatku VAT należnego od nabywanych usług przewozu w deklaracji podatkowej składanej za miesiąc w którym usługi te wykonano (tj. w momencie zrealizowania przewozu). W przypadku importu usług kwota podatku należnego stanowić będzie podatek VAT naliczony podlegający odliczeniu zasadniczo w tej samej deklaracji podatkowej.

Zobacz też: Dokumentowanie udzielenia bonusu w VAT od 1 stycznia 2014 r.

Stawka 0% VAT dla transportu międzynarodowego

REKLAMA

Co do zasady w przypadku importu usług przewozowych zastosowanie znajduje stawka podatku VAT wynosząca 23%.  Jednocześnie jednak w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, dla transportu międzynarodowego przewidziano preferencyjną stawkę podatku w wysokości 0% .

Na podstawie art. 83 ust. 3 ustawy o VAT, przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się:
1. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;
2. usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane ze wskazanymi wyżej usługami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Eksport za pośrednictwem innego kraju członkowskiego UE, a VAT

Definicja transportu międzynarodowego

Z powyższej ustawowej definicji transportu międzynarodowego wynika, że transportem międzynarodowym jest ten transport, który zaczyna się lub kończy poza UE, czyli na terytorium kraju trzeciego. W takiej sytuacji całość usługi transportowej dotyczącej towarów uznawana jest za transport międzynarodowy, opodatkowany w kraju stawką 0%.

W przypadku zatem gdy, usługi świadczone przez przewoźników polegające na przewozie można zakwalifikować je jako transport międzynarodowy, podatnik rozpoznając import usług, może opodatkować przedmiotową usługę stawką 0%. Warunkiem jest tutaj posiadanie dokumentów niezbędnych dla zastosowania tej stawki.

Stosownie do art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, transportu międzynarodowego, są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).

Zobacz też: Nowe obowiązki dla przewoźników wwożących towary do Unii Celnej

Przykład

Polski przewoźnik otrzymał zlecenie przetransportowania towaru z Polski na Ukrainę. W tym zakresie skorzystał z usług podwykonawcy – ukraińskiej firmy przewozowej, która to firma  przetransportowała towar na Ukrainę. Polska firma transportowa posiada fakturę wystawioną przez ukraińskiego przewoźnika oraz CMR (tj. Międzynarodowy List Przewozowy).

Z tytułu dokonanej transakcji polski przewoźnik powinien rozpoznać import usług, opodatkowując przedmiotową usługę stawką 0%.

Tekst: Ewelina Błądek, Konsultant Podatkowy, ECDDP Sp. z o. o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA