REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska - centrum europejskiej logistyki?

Subskrybuj nas na Youtube
Polska - centrum europejskiej logistyki?
Polska - centrum europejskiej logistyki?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przez Polskę przechodzi kilka drogowych szlaków panaeuropejskich. Rozwijając infrastrukturę mamy szansę stać się logistyczną europejską potęgą. W przeszłości taką szansę wykorzystała Belgia.

Belgowie szybko zdali sobie sprawę, że w położeniu w centrum Zachodniej Europy tkwi ich potencjał. Postawili na rozwój infrastruktury drogowej, kolejowej, logistycznej  m.in. na tym budując fundament bogatej gospodarki.

REKLAMA

Także Polska z racji na położenie ma szansę skopiować belgijski sukces i stawiając na rozwój infrastruktury, stać się logistyczną potęgą.

Wartość krajowego sektora TSL, szacowana przez GUS na około 5 mld złotych, stanowi 10 proc. polskiego PKB i ciągle rośnie. Według prognoz Colliers International, Polska obok Turcji może stać się najważniejszym ośrodkiem logistycznym w Europie.

Zobacz też: Usługi transportu towarów świadczone na rzecz kontrahenta unijnego poza terytorium kraju - rozliczenie VAT

Przez Polskę przebiegają transportowe korytarze panaeuropejskie

Obecnie w Polsce oddanych jest do użytku ponad 1300 km dróg ekspresowych i prawie 1500 km autostrad. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju planuje nowe inwestycje, w tym rozbudowę sieci dróg ekspresowych. Skala projektów infrastrukturalnych nie powinna dziwić z uwagi na centralne położenie Polski w Europie. Przez kraj przebiega kilka korytarzy paneuropejskich, które stanowią połączenie przede wszystkim między Wschodem i Zachodem.  Zarówno położenie geograficzne, jak i sieć dróg korzystnie wpływają na rozwój sektora transportowego w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Paneuropejskie korytarze transportowe przebiegające przez Polskę. Fot. GDDKiA

Zobacz też: Wpływ pogody na działalność firm transportowych

Polskie firmy transportowe powinny inwestować

REKLAMA

Polskie firmy z branży TSL powinny inwestować, aby zachować konkurencyjność na rynku. A jest o co walczyć, ponieważ w grę wchodzą duże pieniądze. Polskie przedsiębiorstwa najczęściej decydują się na rozwiązania mogące usprawnić obsługę klienta, poprawić komunikację z kierowcami, a także zoptymalizować koszty spalania. Pomocne mogą być tu systemy telematyczne, monitorujące i raportujące wszelkie dane dotyczące pojazdów. Te informacje z kolei przekładają się na konkretne pieniądze w postaci oszczędności  – mówi Mariusz Żyła, Sales Executive Poland Transics International.

Polacy coraz łaskawszym okiem patrzą na tego typu inwestycje. Według statystyk firmy Transics, globalnego dostawcy systemów telematycznych, liczba kilometrów przejechana przez polskie ciężarówki z zainstalowanym system Transics, pozwoliłaby na okrążenie 5489 razy naszej planety. Daje to prawie 220 mln przejechanych kilometrów, a liczba ta stale rośnie.

Zobacz też: Doładunki i przeładunki bez udziału Służby Celnej

Polska będzie jednym z liderów wzrostu wydatków konsumpcyjnych?

Po chudych, kryzysowych latach polskie firmy transportowe będą mogły zacząć odcinać kupony od inwestycji. Oprócz poprawy stanu infrastruktury i położenia geograficznego, ważnym sprzymierzeńcem rozwoju branży TSL   Polsce będą rosnące wskaźniki dotyczące rynku wewnętrznego. Raport przygotowany przez Colliers International wskazuje, że w latach 2011-2020 nasz kraj ma się uplasować na trzecim miejscu w Unii Europejskiej pod względem wzrostu wydatków konsumentów i zająć pierwsze w analogicznym okresie, co do wzrostu wartości dodanej brutto. Według prognoz CI, wśród wschodzących centrów dystrybucji znalazły się aż cztery polskie miasta: Łódź, Wrocław, Katowice i Trójmiasto. Polska obok Turcji wymieniana jest jako kluczowy element łańcucha dostaw na Starym Kontynencie w perspektywie najbliższych 5 lat.
To dobra wiadomość dla rodzimych firm TSL. Transport obecnie stanowi jedną z najsilniej rozwiniętych gałęzi europejskiej gospodarki i nic nie wskazuje, że ma się to zmienić. Przedsiębiorstwa w Polsce staną przed szansą, którą powinny wykorzystać.

Źródło: Materiały prasowe Transics International NV

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA