REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska - centrum europejskiej logistyki?

Subskrybuj nas na Youtube
Polska - centrum europejskiej logistyki?
Polska - centrum europejskiej logistyki?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przez Polskę przechodzi kilka drogowych szlaków panaeuropejskich. Rozwijając infrastrukturę mamy szansę stać się logistyczną europejską potęgą. W przeszłości taką szansę wykorzystała Belgia.

Belgowie szybko zdali sobie sprawę, że w położeniu w centrum Zachodniej Europy tkwi ich potencjał. Postawili na rozwój infrastruktury drogowej, kolejowej, logistycznej  m.in. na tym budując fundament bogatej gospodarki.

REKLAMA

Także Polska z racji na położenie ma szansę skopiować belgijski sukces i stawiając na rozwój infrastruktury, stać się logistyczną potęgą.

Wartość krajowego sektora TSL, szacowana przez GUS na około 5 mld złotych, stanowi 10 proc. polskiego PKB i ciągle rośnie. Według prognoz Colliers International, Polska obok Turcji może stać się najważniejszym ośrodkiem logistycznym w Europie.

Zobacz też: Usługi transportu towarów świadczone na rzecz kontrahenta unijnego poza terytorium kraju - rozliczenie VAT

Przez Polskę przebiegają transportowe korytarze panaeuropejskie

Obecnie w Polsce oddanych jest do użytku ponad 1300 km dróg ekspresowych i prawie 1500 km autostrad. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju planuje nowe inwestycje, w tym rozbudowę sieci dróg ekspresowych. Skala projektów infrastrukturalnych nie powinna dziwić z uwagi na centralne położenie Polski w Europie. Przez kraj przebiega kilka korytarzy paneuropejskich, które stanowią połączenie przede wszystkim między Wschodem i Zachodem.  Zarówno położenie geograficzne, jak i sieć dróg korzystnie wpływają na rozwój sektora transportowego w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Paneuropejskie korytarze transportowe przebiegające przez Polskę. Fot. GDDKiA

Zobacz też: Wpływ pogody na działalność firm transportowych

Polskie firmy transportowe powinny inwestować

REKLAMA

Polskie firmy z branży TSL powinny inwestować, aby zachować konkurencyjność na rynku. A jest o co walczyć, ponieważ w grę wchodzą duże pieniądze. Polskie przedsiębiorstwa najczęściej decydują się na rozwiązania mogące usprawnić obsługę klienta, poprawić komunikację z kierowcami, a także zoptymalizować koszty spalania. Pomocne mogą być tu systemy telematyczne, monitorujące i raportujące wszelkie dane dotyczące pojazdów. Te informacje z kolei przekładają się na konkretne pieniądze w postaci oszczędności  – mówi Mariusz Żyła, Sales Executive Poland Transics International.

Polacy coraz łaskawszym okiem patrzą na tego typu inwestycje. Według statystyk firmy Transics, globalnego dostawcy systemów telematycznych, liczba kilometrów przejechana przez polskie ciężarówki z zainstalowanym system Transics, pozwoliłaby na okrążenie 5489 razy naszej planety. Daje to prawie 220 mln przejechanych kilometrów, a liczba ta stale rośnie.

Zobacz też: Doładunki i przeładunki bez udziału Służby Celnej

Polska będzie jednym z liderów wzrostu wydatków konsumpcyjnych?

Po chudych, kryzysowych latach polskie firmy transportowe będą mogły zacząć odcinać kupony od inwestycji. Oprócz poprawy stanu infrastruktury i położenia geograficznego, ważnym sprzymierzeńcem rozwoju branży TSL   Polsce będą rosnące wskaźniki dotyczące rynku wewnętrznego. Raport przygotowany przez Colliers International wskazuje, że w latach 2011-2020 nasz kraj ma się uplasować na trzecim miejscu w Unii Europejskiej pod względem wzrostu wydatków konsumentów i zająć pierwsze w analogicznym okresie, co do wzrostu wartości dodanej brutto. Według prognoz CI, wśród wschodzących centrów dystrybucji znalazły się aż cztery polskie miasta: Łódź, Wrocław, Katowice i Trójmiasto. Polska obok Turcji wymieniana jest jako kluczowy element łańcucha dostaw na Starym Kontynencie w perspektywie najbliższych 5 lat.
To dobra wiadomość dla rodzimych firm TSL. Transport obecnie stanowi jedną z najsilniej rozwiniętych gałęzi europejskiej gospodarki i nic nie wskazuje, że ma się to zmienić. Przedsiębiorstwa w Polsce staną przed szansą, którą powinny wykorzystać.

Źródło: Materiały prasowe Transics International NV

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA