REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługa spedycji między państwami UE, a rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Usługa spedycji między państwami UE, a rozliczenie VAT
Usługa spedycji między państwami UE, a rozliczenie VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

ALFA Sp. z o.o. z siedzibą w Polsce wykonała na rzecz BETA (kontrahenta z Niemiec, prowadzącego działalność gospodarczą i zarejestrowanego jako podatnik VAT UE) usługę spedycji. Czy przedmiotowa usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski? Jakie obowiązki z punktu widzenia powołanej ustawy spoczywają na stronach transakcji?

REKLAMA

W pierwszej kolejności wskazać należy, iż zgodnie z art. 794 kodeksu cywilnego, przez umowę spedycji rozumie się umowę, na mocy której spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem. Jak wynika z zacytowanego przepisu, spedycja to nie tylko wysłanie i odbiór przesyłki, ale także wszystkie inne towarzyszące temu przewozowi czynności bądź usługi. A więc obejmuje nie tylko wykonanie usługi przewozu, ale również pozostałe usługi bądź świadczenia związane z przemieszczeniem towaru. Jak wskazuje wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku z dnia 28 marca 2006 r. (sygn. akt I ACa 49/06 OSAB 2006/1/27 OSA 2008/3/16), do spedycji zalicza się m.in. „udzielanie porad, zawieranie umów przewozu, sporządzanie dokumentów przewozowych, odbiór przesyłki od nadawcy, odbiór przesyłki od przewoźnika, przekazanie przesyłki odbiorcy oraz inne czynności organizacyjno-prawne”. Spedycja to działalność polegająca na organizowaniu przewozu towarów, która charakteryzuje się przejęciem całego ciężaru obowiązków wiążących się z transportem ładunku.

REKLAMA

Stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia (a zatem krajem opodatkowania) w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika (w uproszczeniu – na rzecz innego przedsiębiorcy) jest miejsce (kraj), w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. W przedstawionym pytaniu nabywca usługi (kontrahent BETA) prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Niemiec (ponosząc ekonomiczne ryzyko jej niepowodzenia i jest przy tym zarejestrowany jako podatnik VAT UE). Oznacza to, że niewątpliwie spełnia warunki do uznania go za podatnika. W konsekwencji, świadczona na jego rzecz usługa będzie opodatkowana w kraju jego siedziby (czyli w Niemczech). Podmiotem zobowiązanym do rozliczenia transakcji będzie zaś jej nabywca (czyli kontrahent BETA).

Niemniej jednak pamiętać należy, iż powyższe ustalenie nie uchyla obowiązku spółki ALFA w zakresie udokumentowania oraz zdeklarowania przedmiotowej transakcji z punktu widzenia podatku VAT w Polsce. Spółka Alfa, w celu udokumentowania tej usługi powinna wystawić tzw. fakturę NP (bez wskazania stawki i kwoty podatku) . Faktura ta powinna dodatkowo zawierać adnotację „odwrotne obciążenie” (§ 5 ust. 2 pkt 5 ww. rozporządzenia) oraz być wystawiona nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonano świadczenie (§ 9 ust. 5 ww. rozporządzenia).

REKLAMA

Ponadto, spółka ALFA powinna przedmiotową transakcję właściwie ująć w rejestrze i deklaracji podatkowej. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów określających moment powstania obowiązku podatkowego. Opisaną usługę spółka ALFA powinna wykazać w deklaracji VAT-7 w poz. 11 i 12 oraz w informacji podsumowującej VAT UE z chwilą wykonania usługi spedycyjnej .

Reasumując, krajem opodatkowania usługi spedycyjnej wykonanej na rzecz przedsiębiorstwa BETA są Niemcy. Podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT (dokładnie podatku od wartości dodanej) z jej tytułu jest kontrahent z Niemiec. W celu udokumentowania wykonanej usługi spółka ALFA powinna wystawić tzw. fakturę NP (bez wskazania stawki i kwoty podatku) oraz wykazać niniejsze świadczenie w deklaracji VAT-7 (poz. 11 i 12) i w informacji podsumowującej VAT UE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tekst: Katarzyna Ignaczak, Młodszy Konsultant Podatkowy w ECDDP Sp. z o.o., Paweł Barnik, Kierownik Zespołu ds. Podatku VAT w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA