REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługa spedycji między państwami UE, a rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Usługa spedycji między państwami UE, a rozliczenie VAT
Usługa spedycji między państwami UE, a rozliczenie VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

ALFA Sp. z o.o. z siedzibą w Polsce wykonała na rzecz BETA (kontrahenta z Niemiec, prowadzącego działalność gospodarczą i zarejestrowanego jako podatnik VAT UE) usługę spedycji. Czy przedmiotowa usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski? Jakie obowiązki z punktu widzenia powołanej ustawy spoczywają na stronach transakcji?

REKLAMA

W pierwszej kolejności wskazać należy, iż zgodnie z art. 794 kodeksu cywilnego, przez umowę spedycji rozumie się umowę, na mocy której spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem. Jak wynika z zacytowanego przepisu, spedycja to nie tylko wysłanie i odbiór przesyłki, ale także wszystkie inne towarzyszące temu przewozowi czynności bądź usługi. A więc obejmuje nie tylko wykonanie usługi przewozu, ale również pozostałe usługi bądź świadczenia związane z przemieszczeniem towaru. Jak wskazuje wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku z dnia 28 marca 2006 r. (sygn. akt I ACa 49/06 OSAB 2006/1/27 OSA 2008/3/16), do spedycji zalicza się m.in. „udzielanie porad, zawieranie umów przewozu, sporządzanie dokumentów przewozowych, odbiór przesyłki od nadawcy, odbiór przesyłki od przewoźnika, przekazanie przesyłki odbiorcy oraz inne czynności organizacyjno-prawne”. Spedycja to działalność polegająca na organizowaniu przewozu towarów, która charakteryzuje się przejęciem całego ciężaru obowiązków wiążących się z transportem ładunku.

REKLAMA

Stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia (a zatem krajem opodatkowania) w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika (w uproszczeniu – na rzecz innego przedsiębiorcy) jest miejsce (kraj), w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. W przedstawionym pytaniu nabywca usługi (kontrahent BETA) prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Niemiec (ponosząc ekonomiczne ryzyko jej niepowodzenia i jest przy tym zarejestrowany jako podatnik VAT UE). Oznacza to, że niewątpliwie spełnia warunki do uznania go za podatnika. W konsekwencji, świadczona na jego rzecz usługa będzie opodatkowana w kraju jego siedziby (czyli w Niemczech). Podmiotem zobowiązanym do rozliczenia transakcji będzie zaś jej nabywca (czyli kontrahent BETA).

Niemniej jednak pamiętać należy, iż powyższe ustalenie nie uchyla obowiązku spółki ALFA w zakresie udokumentowania oraz zdeklarowania przedmiotowej transakcji z punktu widzenia podatku VAT w Polsce. Spółka Alfa, w celu udokumentowania tej usługi powinna wystawić tzw. fakturę NP (bez wskazania stawki i kwoty podatku) . Faktura ta powinna dodatkowo zawierać adnotację „odwrotne obciążenie” (§ 5 ust. 2 pkt 5 ww. rozporządzenia) oraz być wystawiona nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonano świadczenie (§ 9 ust. 5 ww. rozporządzenia).

REKLAMA

Ponadto, spółka ALFA powinna przedmiotową transakcję właściwie ująć w rejestrze i deklaracji podatkowej. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów określających moment powstania obowiązku podatkowego. Opisaną usługę spółka ALFA powinna wykazać w deklaracji VAT-7 w poz. 11 i 12 oraz w informacji podsumowującej VAT UE z chwilą wykonania usługi spedycyjnej .

Reasumując, krajem opodatkowania usługi spedycyjnej wykonanej na rzecz przedsiębiorstwa BETA są Niemcy. Podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT (dokładnie podatku od wartości dodanej) z jej tytułu jest kontrahent z Niemiec. W celu udokumentowania wykonanej usługi spółka ALFA powinna wystawić tzw. fakturę NP (bez wskazania stawki i kwoty podatku) oraz wykazać niniejsze świadczenie w deklaracji VAT-7 (poz. 11 i 12) i w informacji podsumowującej VAT UE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tekst: Katarzyna Ignaczak, Młodszy Konsultant Podatkowy w ECDDP Sp. z o.o., Paweł Barnik, Kierownik Zespołu ds. Podatku VAT w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA