REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność i prowizja del credere

umowa
umowa
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wynagrodzenie agenta, co do zasady, opiera się na prostym systemie prowizyjnym, ustalanym pomiędzy stronami w treści umowy agencyjnej. Zdarza się jednak, że strony umowy rozszerzają zakres wynagrodzenia agenta również o tzw. prowizję del credere (związaną z dodatkową jego odpowiedzialnością).

Czym jest prowizja i odpowiedzialność del credere

REKLAMA

REKLAMA

Prowizja del credere stanowi odrębne wynagrodzenie, przyznawane agentowi w uzgodnionym przez strony zakresie, w zamian za to, że agent ten przyjmuje na siebie dodatkową odpowiedzialność związaną z wykonaniem zobowiązania przez znalezionego przez siebie klienta. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, agent odpowiada za to, że klient spełni świadczenie. Odpowiedzialność taką agent może na siebie przyjąć niezależnie od postaci umowy agencyjnej, a więc zarówno w przypadku agencji pośredniczej, jak i przedstawicielskiej. Istotnym jest jednak to, aby zastrzeżenia del credere były dokonane w umowie w formie pisemnej.

Istota klauzuli del credere polega więc na zastrzeżeniu, że agent odpowiada za wykonanie zobowiązania przez klienta. Zgodnie z przepisem Kodeksu cywilnego, odpowiedzialność taka, może być przyjęta przez agenta „w uzgodnionym zakresie”. Oznacza to, że de facto sam agent określa więc jej zakres. Wskazanie rozmiaru odpowiedzialności del credere, przez podanie na przykład górnej jej granicy, stanowi istotny element takiego postanowienia.
Kontynuując, przepis Kodeksu cywilnego wskazuje, że jeżeli umowa nie stanowi inaczej, agent odpowiada za to, że klient spełni świadczenie – zarówno świadczenie pieniężne, jak i niepieniężne. Umowa może tak wyznaczony przedmiot odpowiedzialności jednak zmodyfikować.

Kolejne ograniczenie ww. odpowiedzialności dotyczyć może zakresu przedmiotowego i podmiotowego umów. Ustawodawca daje w tej kwestii dużo swobody stronom umowy, a mianowicie odpowiedzialność taka odnosić się może np. do konkretnej umowy czy do umów zawieranych z konkretnym podmiotem.

REKLAMA

Jeśli klauzula del credere zawarta zostaje w samej umowie agencyjnej, wskazanie umowy czy umów, których ma dotyczyć, następuje oczywiście na przyszłość. W chwili zastrzeżenia klauzuli w umowie agencyjnej, nie są bowiem zawarta żadne nowe umowy. Natomiast wprowadzenie takiego zastrzeżenia w drodze zmiany umowy agencyjnej może dotyczyć umów, które zostały już zawarte przy bezpośrednim udziale agenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowe wynagrodzenie agenta

Cechą charakterystyczną, a zarazem istotą odpowiedzialności del credere jest jej odpłatność. Wynagrodzenie to przysługuje agentowi z tytułu ponoszenia dodatkowej odpowiedzialności. Zgodnie z doktryną, pomimo przyjęcia nazewnictwa „prowizja del credere” to odrębne wynagrodzenie może być określone przez strony umowy zarówno w formie klasycznej prowizji, jak i w innej postaci (np. zryczałtowanej).
Jeżeli wynagrodzenie agenta będzie miało postać prowizji, to znajdują do niego zastosowanie przepisy art.761(3) Kodeksu cywilnego dotyczące powstania prawa do prowizji oraz wymagalności roszczenia o jej zapłatę.

Odpowiedzialność del credere a poręczenie i gwarancja

Omawiając tematykę odpowiedzialności del credere nie sposób pominąć oczywistego podobieństwa tej instytucji do instytucji poręczenia czy gwarancji.
Nie mniej, pomimo dużych podobieństw, w odróżnieniu od poręczenia, odpowiedzialność del credere nie zostaje wprowadzona na podstawie odrębnej umowy, a ponadto poręczyciel zobowiązuje się wykonać zobowiązanie na wypadek, gdyby dłużnik go nie wykonał. W odniesieniu zaś do gwarancji – rozumianej jako zobowiązanie gwaranta wobec beneficjenta do spełnienia świadczenia, w razie, gdyby dłużnik go nie spełnił – podstawową różnicą jest brak podstaw do przyjęcia solidarności między agentem a klientem dającego zlecenie.

Tekst: Łukasz Bernatowicz - radca prawny, Krzysztof Gładych - radca prawny, Kancelaria Radców Prawnych i Doradców Podatkowych Bernatowicz Komorniczak Mazur sp.p.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA