REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność i prowizja del credere

umowa
umowa
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wynagrodzenie agenta, co do zasady, opiera się na prostym systemie prowizyjnym, ustalanym pomiędzy stronami w treści umowy agencyjnej. Zdarza się jednak, że strony umowy rozszerzają zakres wynagrodzenia agenta również o tzw. prowizję del credere (związaną z dodatkową jego odpowiedzialnością).

Czym jest prowizja i odpowiedzialność del credere

REKLAMA

REKLAMA

Prowizja del credere stanowi odrębne wynagrodzenie, przyznawane agentowi w uzgodnionym przez strony zakresie, w zamian za to, że agent ten przyjmuje na siebie dodatkową odpowiedzialność związaną z wykonaniem zobowiązania przez znalezionego przez siebie klienta. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, agent odpowiada za to, że klient spełni świadczenie. Odpowiedzialność taką agent może na siebie przyjąć niezależnie od postaci umowy agencyjnej, a więc zarówno w przypadku agencji pośredniczej, jak i przedstawicielskiej. Istotnym jest jednak to, aby zastrzeżenia del credere były dokonane w umowie w formie pisemnej.

Istota klauzuli del credere polega więc na zastrzeżeniu, że agent odpowiada za wykonanie zobowiązania przez klienta. Zgodnie z przepisem Kodeksu cywilnego, odpowiedzialność taka, może być przyjęta przez agenta „w uzgodnionym zakresie”. Oznacza to, że de facto sam agent określa więc jej zakres. Wskazanie rozmiaru odpowiedzialności del credere, przez podanie na przykład górnej jej granicy, stanowi istotny element takiego postanowienia.
Kontynuując, przepis Kodeksu cywilnego wskazuje, że jeżeli umowa nie stanowi inaczej, agent odpowiada za to, że klient spełni świadczenie – zarówno świadczenie pieniężne, jak i niepieniężne. Umowa może tak wyznaczony przedmiot odpowiedzialności jednak zmodyfikować.

Kolejne ograniczenie ww. odpowiedzialności dotyczyć może zakresu przedmiotowego i podmiotowego umów. Ustawodawca daje w tej kwestii dużo swobody stronom umowy, a mianowicie odpowiedzialność taka odnosić się może np. do konkretnej umowy czy do umów zawieranych z konkretnym podmiotem.

Jeśli klauzula del credere zawarta zostaje w samej umowie agencyjnej, wskazanie umowy czy umów, których ma dotyczyć, następuje oczywiście na przyszłość. W chwili zastrzeżenia klauzuli w umowie agencyjnej, nie są bowiem zawarta żadne nowe umowy. Natomiast wprowadzenie takiego zastrzeżenia w drodze zmiany umowy agencyjnej może dotyczyć umów, które zostały już zawarte przy bezpośrednim udziale agenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowe wynagrodzenie agenta

Cechą charakterystyczną, a zarazem istotą odpowiedzialności del credere jest jej odpłatność. Wynagrodzenie to przysługuje agentowi z tytułu ponoszenia dodatkowej odpowiedzialności. Zgodnie z doktryną, pomimo przyjęcia nazewnictwa „prowizja del credere” to odrębne wynagrodzenie może być określone przez strony umowy zarówno w formie klasycznej prowizji, jak i w innej postaci (np. zryczałtowanej).
Jeżeli wynagrodzenie agenta będzie miało postać prowizji, to znajdują do niego zastosowanie przepisy art.761(3) Kodeksu cywilnego dotyczące powstania prawa do prowizji oraz wymagalności roszczenia o jej zapłatę.

Odpowiedzialność del credere a poręczenie i gwarancja

Omawiając tematykę odpowiedzialności del credere nie sposób pominąć oczywistego podobieństwa tej instytucji do instytucji poręczenia czy gwarancji.
Nie mniej, pomimo dużych podobieństw, w odróżnieniu od poręczenia, odpowiedzialność del credere nie zostaje wprowadzona na podstawie odrębnej umowy, a ponadto poręczyciel zobowiązuje się wykonać zobowiązanie na wypadek, gdyby dłużnik go nie wykonał. W odniesieniu zaś do gwarancji – rozumianej jako zobowiązanie gwaranta wobec beneficjenta do spełnienia świadczenia, w razie, gdyby dłużnik go nie spełnił – podstawową różnicą jest brak podstaw do przyjęcia solidarności między agentem a klientem dającego zlecenie.

Tekst: Łukasz Bernatowicz - radca prawny, Krzysztof Gładych - radca prawny, Kancelaria Radców Prawnych i Doradców Podatkowych Bernatowicz Komorniczak Mazur sp.p.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

REKLAMA

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

REKLAMA