REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po co jest ochrona parku logistycznego?

Magazyn DSV
Magazyn DSV
Media

REKLAMA

REKLAMA

Ochrona spotykana w parkach logistycznych często ogranicza się do sporadycznego patrolowania terenu parku przez ochroniarzy. Do czego przyda się i jak powinna wyglądać rzetelna ochrona obiektów logistycznych?

Cele ochrony paków logistycznych

REKLAMA

REKLAMA

Co do idei - ochrona ma zapewnić bezpieczeństwo ludzi i towaru na danym terenie. Ochronić, to znaczy pracować w ramach systemu, zakładającemu możliwość zapobiegania stratom. Niestety, coraz częściej korzystanie z agencji ochrony kojarzy się z najmem pracownika siedzącego przy bramie, którego jedynym zadaniem jest okazjonalne patrolowanie terenu. 

Przyczyna pierwsza to brak pomysłu na udział ochrony w faktycznym zabezpieczeniu procesu logistycznego. Bardzo często firmy działające na rynku TSL nie potrafią zwerbalizować realnych potrzeb w zakresie ochrony. Skupiając się na prowadzeniu swojej zasadniczej działalności, oczekują wsparcia eksperckiego ze strony agencji.
Kolejna przyczyna, to brak umiejętności agencji ochrony do uświadomienia swoim klientom ich potrzeb w zakresie zabezpieczania terenu i towaru oraz korzyści wynikających z wdrożenia nowoczesnych rozwiązań w tym zakresie. Agencje często nie potrafią konstruktywnie przygotować oferty, tak aby klient miał możliwość zapoznania się ze wszystkimi wartościami dodanymi, wynikającymi z profesjonalnej obsługi.
Ostatnia przyczyna wynika w dużej mierze z winy firm zatrudniających agencje ochrony. Klienci bardzo często nie widzą sensu w płaceniu za ochronę więcej, skoro jedyne co za te pieniądze otrzymują, to pracowników pilnujących ogrodzenia i bramy. Dlatego też, wybierane są często agencje najtańsze, ponieważ ich obecność jest wymagana przez umowę z ubezpieczycielem. 

Niedociągnięcia agencji ochrony

Spośród liderów na rynku firm zajmujących się ochroną, tylko jedna agencja do tej pory stworzyła kompleksowy program bezpieczeństwa logistyki, który został wdrożony u przynajmniej jednego operatora. Jedna z mniejszych agencji natomiast, certyfikowała się w zakresie normy ISO 28000 (Security Management Systems for the Supply Chain). U konkurencji natomiast nie widać na razie żadnych inicjatyw w zakresie specjalizacji do ochrony firm działających na rynku TSL.
Dodatkowo agencje nie modernizują swoich usług i systemów, tak by oferować ochronę na najwyższym poziomie. Główny zarzut dotyczy skupienia się na ochronie fizycznej w postaci pracownika, zapominając o nowoczesnych systemach ułatwiających monitoring i zabezpieczenie terenu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po co nam nowoczesność w ochronie parków logistycznych

Dla porównania w krajach Europy Zachodniej i Stanach Zjednoczonych proces zastępowania pracownika ochrony elementami systemów monitoringu wizyjnego, alarmami lub inteligentnymi systemami zarządzania postępuje już od pewnego czasu. W Polsce ten proces dopiero się rozwija. Dużym impulsem do zmian w postrzeganiu rynku ochrony, były Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej EURO 2012. W wielu agencjach doszło wtedy do istotnych zmian: słabsi gracze na rynku zostali przejęci, inni wyspecjalizowali się w konkretnych usługach, a jeszcze inni zainwestowali w supernowoczesne systemy ochrony.
Polski rynek usług ochrony w 2009 oceniony został na ponad 1,6 mln Euro, z tendencją wzrostową do szacowanych 2,9 mln Euro w roku 2015. Ta różnica wynika między innymi z szerszej oferty zabezpieczenia technicznego. Rynek TSL jest wyjątkowo dynamiczny i firmom nie zawsze opłaca się inwestować w zakup nowoczesnego systemu monitoringu, ponieważ nie zawsze mają pewność co do długoterminowego przeznaczenia danego magazynu.
Zupełnie inaczej planuje się zabezpieczenie magazynu z elektroniką, alkoholem, papierosami czy lekami, a inaczej dla komponentów spożywczych, składowanych w workach. Czasami zupełnie satysfakcjonującym rozwiązaniem mogłoby być po prostu odtworzenie obrazu z kamer po incydencie. W dobie bardzo niskich cen komponentów sprzętu monitorującego, należałoby się spodziewać oferty czasowego zainstalowania jakiegoś sprzętu. Szybko, tanio i tymczasowo. Niestety obecnie na rynku prawie nie sposób znaleźć ofertę na tani, funkcjonalny leasing systemu monitoringu wizyjnego..
Skuteczna ochrona to również sprawny system monitorowania oraz raportowania incydentów, szczególnie istotny w sytuacji prowadzenia operacji w kilku lub kilkunastu lokalizacjach. Dyrektor danego oddziału firmy logistycznej, powinien mieć dostęp do aplikacji sieciowej, współdzielonej z agencją ochrony, w której mógłby znaleźć wszystkie raporty, dotyczące zdarzeń na terenie danego obiektu. 

Ochrona w trzech pierścieniach

Lokalizacje oddziałów DSV Road i Solutions to, oprócz jednego przypadku, wynajmowane powierzchnie w renomowanych parkach branży przestrzeni magazynowych. Każda z nich, już na etapie wyboru, musiała sprostać wysokim wymaganiom naszej firmy.
Na bezpieczeństwo ludzi pracujących w magazynach oraz produktów tam przechowywanych patrzymy jako na dobra ochraniane w „trzech pierścieniach”:
„Pierścień peryferyjny” to ogrodzenie parku logistycznego i jakość pracy firmy ochrony mienia. Pod tym względem z pewnością nie należymy do grona łatwych w obsłudze klientów dla administratorów obiektów. Naszym celem jest jednak bezpieczeństwo ludzi, produktów i biznesu DSV, a nie dobre samopoczucie administratora czy przełożonego ochrony. Na szczęście nasza skuteczność w zabieganiu o jakość wszystkim na końcu wychodzi na dobre.
„Pierścień zewnętrzny” to cały system kontroli dostępu do obiektu właściwego. Począwszy od procedur, poprzez system alarmowy, kontroli dostępu ACS (access control system), po zabezpieczenia mechaniczne. Wszystkie te elementy składają się na starannie przemyślany system, który dodatkowo jest regularnie poddawany krytycznej ocenie audytorów.
„Pierścień wewnętrzny” to przede wszystkim rozbudowany ilościowo oraz jakościowo system kamer CCTV oraz procedury obowiązujące wszystkich pracowników DSV. Zapleczem tego elementu ochrony są także bardzo pojemne dyski z zapisanym materiałem CCTV, które stanowią skuteczny oręż w walce o bezpieczeństwo. 

Tekst: Jacek Tyburka, Doradca ds. Ryzyka i Bezpieczeństwa w DSV

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA