REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Magazyn konsygnacyjny - kto może założyć i komu służy?

Subskrybuj nas na Youtube
© endostock - Fotolia.com
© endostock - Fotolia.com
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kto może założyć magazyn konsygnacyjny oraz w jakich sytuacjach wykorzystywanie takiego magazynu jest przydatne?

Magazyn konsygnacyjny - do czego służy?

REKLAMA

Z wykorzystywaniem magazynu konsygnacyjnego spotkać się można w branżach wytwórczych korzystających z obrotu międzynarodowego, w których dużą rolę odgrywa terminowość oraz dostępność części składowych produktu. Składowane są w nim przetransportowane przez zagranicznego dostawcę zapasy komponentów, materiałów czy półproduktów niezbędnych w procesie produkcyjnym, który przeprowadzany jest w Polsce. Dopóki zapasy się w nim znajdują, stanowią własność dostawcy. Dopiero z chwilą poboru ich do produkcji, zwykle nieregularnego, dostosowanego do bieżących potrzeb produkcji, ma miejsce przeniesienie prawa własności z dostawcy na producenta.

Magazyn konsygnacyjny, a ustawa o VAT

REKLAMA

W świetle przepisów ustawy o VAT, magazyn konsygnacyjny to wyodrębnione u podatnika, zarejestrowanego jako podatnik VAT UE, miejsce przechowywania na terytorium kraju towarów należących do podatnika podatku od wartości dodanej, przemieszczonych przez niego lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do tego miejsca, z którego podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT UE, przechowujący towary, pobiera je, a przeniesienie prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel następuje w momencie ich pobrania. Jeżeli towary nie zostaną pobrane przez okres 24 miesięcy od dnia ich wprowadzenia do tego magazynu, uznaje się, że ich pobranie ma miejsce następnego dnia po upływie tego okresu.

Zatem dostawa towarów z innego kraju UE na terytorium Polski, jakiej dokonuje zagraniczny dostawca na potrzeby zaopatrzenia magazynu konsygnacyjnego jest niewidoczna dla rozliczeń VAT-u. Dostawca bowiem nie rejestruje się dla celów rozliczenia podatku w Polsce, nie musi rozpoznawać z tytułu takiej dostawy wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT), nie ma również obowiązku rozpoznania dostawy krajowej w momencie pobrania towaru z magazynu przez nabywcę. Rozliczenie podatku następuje u nabywcy z chwilą poboru jako WNT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Magazyn konsygnacyjny - kto może go założyć?

REKLAMA

Aby móc uprościć proces zaopatrzeniowy między polskim producentem a unijnym dostawcą, spełnione muszą być pewne warunki, i to zarówno po stronie dostawcy, jak i nabywcy. Przede wszystkim dostarczane do nabywcy składniki muszą służyć dalszym procesom produkcyjnym lub usługowym – sektor handlowy jest wyłączony. Dostawca musi być podatnikiem od wartości dodanej VAT zarejestrowanym w innym kraju UE oraz jednocześnie nie może być zarejestrowanym podatnikiem VAT w Polsce (czynnym czy też zwolnionym). Z kolei prowadzący magazyn konsygnacyjny musi złożyć pisemne zawiadomienie o zamiarze prowadzenia takiego magazynu, a po uzyskaniu go prowadzić ewidencję towarów wprowadzanych do magazynu.

Takie zawiadomienie podatnik powinien złożyć do naczelnika swojego urzędu skarbowego jeszcze przed pierwszym wprowadzeniem towarów do magazynu, a do zawiadomienia tego dołączyć oświadczenie o zamiarze dokonywania dostaw do tego konkretnego magazynu. Nie istnieje jeden obowiązujący wzór zawiadomienia – przepisy wskazują natomiast na niezbędne dane, które powinny się w nim znaleźć. Są to m.in. nazwy, siedziby, NIP, adres magazynu.

Magazyn konsygnacyjny - korzyści dla zagranicznych partnerów

Taka konstrukcja dostawy zwalnia zagranicznego dostawcę z niezbyt przyjemnych obowiązków zarejestrowania się w Polsce jako czynny podatnik VAT oraz późniejszego rozliczania tego podatku w naszym kraju w ramach WNT. Z kolei na nabywcy wykorzystywanych w procesie produkcyjnym składników ciąży dodatkowy obowiązek rozliczenia VAT-u, ale po założeniu magazynu konsygnacyjnego nie będzie on musiał się już martwić o jakiekolwiek spóźnienia w dostawach.

Tekst: Katarzyna Miazek - Tax Care, Katarzyna Więsik - księgowa Tax Care

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA