REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Magazyn konsygnacyjny - kto może założyć i komu służy?

© endostock - Fotolia.com
© endostock - Fotolia.com
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kto może założyć magazyn konsygnacyjny oraz w jakich sytuacjach wykorzystywanie takiego magazynu jest przydatne?

Magazyn konsygnacyjny - do czego służy?

REKLAMA

Z wykorzystywaniem magazynu konsygnacyjnego spotkać się można w branżach wytwórczych korzystających z obrotu międzynarodowego, w których dużą rolę odgrywa terminowość oraz dostępność części składowych produktu. Składowane są w nim przetransportowane przez zagranicznego dostawcę zapasy komponentów, materiałów czy półproduktów niezbędnych w procesie produkcyjnym, który przeprowadzany jest w Polsce. Dopóki zapasy się w nim znajdują, stanowią własność dostawcy. Dopiero z chwilą poboru ich do produkcji, zwykle nieregularnego, dostosowanego do bieżących potrzeb produkcji, ma miejsce przeniesienie prawa własności z dostawcy na producenta.

Magazyn konsygnacyjny, a ustawa o VAT

REKLAMA

W świetle przepisów ustawy o VAT, magazyn konsygnacyjny to wyodrębnione u podatnika, zarejestrowanego jako podatnik VAT UE, miejsce przechowywania na terytorium kraju towarów należących do podatnika podatku od wartości dodanej, przemieszczonych przez niego lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do tego miejsca, z którego podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT UE, przechowujący towary, pobiera je, a przeniesienie prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel następuje w momencie ich pobrania. Jeżeli towary nie zostaną pobrane przez okres 24 miesięcy od dnia ich wprowadzenia do tego magazynu, uznaje się, że ich pobranie ma miejsce następnego dnia po upływie tego okresu.

Zatem dostawa towarów z innego kraju UE na terytorium Polski, jakiej dokonuje zagraniczny dostawca na potrzeby zaopatrzenia magazynu konsygnacyjnego jest niewidoczna dla rozliczeń VAT-u. Dostawca bowiem nie rejestruje się dla celów rozliczenia podatku w Polsce, nie musi rozpoznawać z tytułu takiej dostawy wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT), nie ma również obowiązku rozpoznania dostawy krajowej w momencie pobrania towaru z magazynu przez nabywcę. Rozliczenie podatku następuje u nabywcy z chwilą poboru jako WNT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Magazyn konsygnacyjny - kto może go założyć?

REKLAMA

Aby móc uprościć proces zaopatrzeniowy między polskim producentem a unijnym dostawcą, spełnione muszą być pewne warunki, i to zarówno po stronie dostawcy, jak i nabywcy. Przede wszystkim dostarczane do nabywcy składniki muszą służyć dalszym procesom produkcyjnym lub usługowym – sektor handlowy jest wyłączony. Dostawca musi być podatnikiem od wartości dodanej VAT zarejestrowanym w innym kraju UE oraz jednocześnie nie może być zarejestrowanym podatnikiem VAT w Polsce (czynnym czy też zwolnionym). Z kolei prowadzący magazyn konsygnacyjny musi złożyć pisemne zawiadomienie o zamiarze prowadzenia takiego magazynu, a po uzyskaniu go prowadzić ewidencję towarów wprowadzanych do magazynu.

Takie zawiadomienie podatnik powinien złożyć do naczelnika swojego urzędu skarbowego jeszcze przed pierwszym wprowadzeniem towarów do magazynu, a do zawiadomienia tego dołączyć oświadczenie o zamiarze dokonywania dostaw do tego konkretnego magazynu. Nie istnieje jeden obowiązujący wzór zawiadomienia – przepisy wskazują natomiast na niezbędne dane, które powinny się w nim znaleźć. Są to m.in. nazwy, siedziby, NIP, adres magazynu.

Magazyn konsygnacyjny - korzyści dla zagranicznych partnerów

Taka konstrukcja dostawy zwalnia zagranicznego dostawcę z niezbyt przyjemnych obowiązków zarejestrowania się w Polsce jako czynny podatnik VAT oraz późniejszego rozliczania tego podatku w naszym kraju w ramach WNT. Z kolei na nabywcy wykorzystywanych w procesie produkcyjnym składników ciąży dodatkowy obowiązek rozliczenia VAT-u, ale po założeniu magazynu konsygnacyjnego nie będzie on musiał się już martwić o jakiekolwiek spóźnienia w dostawach.

Tekst: Katarzyna Miazek - Tax Care, Katarzyna Więsik - księgowa Tax Care

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA