REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek powierzchni magazynowych w Europie Środkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Zasoby powierzchni magazynowej w Europie Środkowej
Zasoby powierzchni magazynowej w Europie Środkowej
Media

REKLAMA

REKLAMA

Rynek powierzchni magazynowych w Europie Środkowej wszedł w okres stabilizacji z tendencją do lekkiego ożywienia w najbliższej przyszłości. Tak tendencje na rynku powierzchni magazynowych oceniają eksperci.

Z najnowszego badania rynku powierzchni magazynowej w Europie Środkowej opublikowanego przez Cushman & Wakefield wynika, że rynek nieruchomości magazynowych w tym regionie osiągnął stan równowagi. Wskaźnik dostępnej powierzchni utrzymuje się od dwóch lat na poziomie 10,5%, a nowa podaż w ubiegłym roku wyniosła 740 000 mkw., przy czym najwięcej nowych inwestycji realizowanych jest w Polsce.

REKLAMA

„Potencjał rynku w zakresie nowych inwestycji w Europie Środkowej szacuje się na 500 000 do 1 miliona mkw. rocznie. Taka ilość powierzchni w nowoczesnych halach logistycznych i produkcyjnych powinna powstawać co roku. Dopiero wówczas w naturalny sposób zachodziłby przyrost oferowanej powierzchni, a firmy wchodzące na rynki lub planujące ekspansję miałyby możliwość wyboru obiektów do wynajęcia”, powiedział Ferdinand Hlobil, dyrektor działu powierzchni przemysłowych i magazynowych na Europę Środkowo-Wschodnią firmy Cushman & Wakefield.

Podaż na rynku powierzchni magazynowych

W 2012 r. najwięcej nowych obiektów magazynowych wybudowano w Polsce (514 000 mkw.) oraz w Czechach (106 000 mkw.) i na Słowacji (82 000 mkw.). Natomiast w Rumunii i na Węgrzech wolumen nowej powierzchni oddanej do użytku wyniósł zaledwie 20 000 mkw. W gronie najbardziej aktywnych deweloperów w regionie znaleźli się między innymi Panattoni, Goodman, Prologis, CTP oraz SEGRO (zob. wykres w pliku PDF).

Popyt na rynku powierzchni magazynowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W 2012 r. wynajęto łącznie 2,8 mln mkw. powierzchni w nowoczesnych obiektach magazynowych w Europie Środkowej, z czego ponad połowę w Polsce (1,5 mln mkw.) i ok. jedną czwartą w Czechach (670 000 mkw.). Średni wolumen najmu za poprzednie pięć lat wynosi 2,7 mln mkw. rocznie, co oznacza, że ubiegły rok zamknął się nieznaczenie powyżej średniej. Natomiast rekordowo wysoki poziom najmu odnotowano w 2011 r., gdy wynajęto łącznie 3,2 mln mkw. powierzchni.

„Prawie połowa nowoczesnych zasobów powierzchni magazynowej całego regionu znajduje się w Polsce, gdzie nastąpiła poprawa infrastruktury drogowej. Powstają nowe etapy istniejących już parków, a także obiekty w nowych lokalizacjach. W 2012 r. odnotowano spadek aktywności na rynku najmu w porównaniu z 2011 r., ale warto podkreślić ubiegłoroczny, dwudziestopięcioprocentowy wzrost podaży nowych obiektów i powierzchni. Jest to bardzo pozytywny znak świadczący o tym, że deweloperzy obiektów magazynowych dostrzegają potencjał wzrostu na polskim rynku i będą budować kolejne obiekty, aby zaspokoić popyt najemców” - powiedział Tom Listowski, Partner i dyrektor działu powierzchni przemysłowych i magazynowych firmy Cushman & Wakefield w Polsce oraz relacji z klientami korporacyjnymi na Europę Środkowo-Wschodnią.

Rynek powierzchni magazynowych - powierzchnia niewynajęta

Zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowej w Europie Środkowej wynoszą ponad 15 mln mkw., z czego 10,5% jest niewynajęte (ok. 1,6 mln mkw.). Jest to średni wskaźnik powierzchni niewynajętej dla całego regionu i uwzględnia różnice pomiędzy poszczególnymi krajami.

„Wskaźnik powierzchni niewynajętej w większości krajów wynosi 7,5-11% i jest bliski „zdrowemu” poziomowi 10%. Najmniej wolnej powierzchni (7%) znajduje się w Czechach. Dane te wskazują na potencjał nowych inwestycji w regionie" - powiedział Ferdinand Hlobil.

Rynek powierzchni magazynowych - czynsze

W ubiegłym roku czynsze bazowe utrzymały się na stabilnym poziomie 3,5-3,7 EUR/mkw./miesiąc w zależności od obiektu. Najwyższe stawki czynszów dotyczą najbardziej atrakcyjnych lokalizacji (zwłaszcza w pobliżu stolic), w których podaż wolnej powierzchni jest wysoka, a najemcy mogą liczyć na zachęty ze strony deweloperów.

Prognozy dla rynku powierzchni magazynowych 

REKLAMA

W najbliższej przyszłości oczekujemy nieznacznego ożywienia na rynku nowych inwestycji budowlanych i dalszej modernizacji istniejących obiektów magazynowych w Europie Środkowej. Czasy inwestycji na masową skalę, gdy rynki musiały uzupełnić braki w podaży nowoczesnej powierzchni magazynowej z wcześniejszych dziesięcioleci, należą już bezpowrotnie do przeszłości.

„Budowa nieruchomości magazynowych jest nadal atrakcyjnym segmentem rynku. W ubiegłym roku zainwestowano w budowę magazynów w Europie Środkowej ok. 350 mln euro. Taki poziom inwestycji może się utrzymać również w bieżącym roku. W 2012 r. wybudowano w Niemczech nieco ponad 1,5 mln mkw. nowoczesnych hal magazynowych. To prawie dwukrotnie więcej niż łącznie w Europie Środkowej i Rumunii (740 000 mkw.). Zważywszy na wysokość wzrostu gospodarczego w Niemczech i znacznie wyższą siłę nabywczą mieszkańców tego kraju, można uznać, że działalność deweloperska w Europie Środkowej stoi na bardzo przyzwoitym poziomie” – dodał Ferdinand Hlobil.

Źródło: Materiały prasowe Cushman & Wakefield

Wskaźnik pustostanów na rynku magazynowym w Europie Środkowej
Media
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA