REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek powierzchni magazynowych - tendencje

Krzysztof Kienorow, associate, Dział Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych Colliers
Krzysztof Kienorow, associate, Dział Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych Colliers
Media

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z głównych tendencji na rynku powierzchni magazynowych jest odejście od budowania spekulacyjnych obiektów magazynowych przez deweloperów.

Powodem takiego stanu rzeczy jest fakt, że obecna sytuacja rynkowa jest nieprzewidywalna pod względem popytu na powierzchnie magazynowe. Deweloperzy nauczeni doświadczeniem sprzed kilku lat, kiedy to pozostali z tysiącami metrów niewynajętej powierzchni magazynowej wybudowanej spekulacyjnie, wyciągnęli wnioski, które pozwalają im uniknąć powtórzenia tej sytuacji.

REKLAMA

Deweloperzy są ostrożniejsi

REKLAMA

Deweloperzy stali się znacznie bardziej ostrożni, jeśli chodzi o budowę nowych obiektów, które nie są objęte odpowiednimi umowami najmu. Jednak najważniejszym czynnikiem stojącym za zatrzymaniem inwestycji spekulacyjnych jest ograniczenie kredytowania inwestorów przez instytucje finansowe. W dzisiejszych realiach rynkowych deweloperzy decydują się na nowe inwestycje magazynowe, kiedy te zabezpieczone są podpisaną umową najmu, z reguły na minimum 50 proc. powierzchni inwestycji, tzw. master lease. Efektem takiej sytuacji jest obserwowany od około dwóch lat stały spadek dostępnej powierzchni wolnostojącej. Stopa pustostanów w Polsce w ciągu ostatnich dwóch lat spadła z blisko 23 proc. do ok. 12 proc. Taki trend będzie się utrzymywał przez najbliższy okres zarówno w Polsce jak i w Europie.
W związku ze spadającą podażą wolnych powierzchni magazynowych obserwujemy stabilizację cen za metr kwadratowy, a w regionach, gdzie poziom pustostanów spadł poniżej 5 proc. możemy spodziewać się wzrostu stawek czynszu.

Najemcy wykazują się ostrożnością w podejmowaniu długoterminowych zobowiązań, pomimo atrakcyjniejszych warunków cenowych oferowanych przez deweloperów w porównaniu z umowami krótkoterminowymi. Szukają bowiem balansu pomiędzy opłacalnością długoterminowego wynajmu powierzchni magazynowej a elastycznością wynikającą z długości okresu najmu. W związku z tym najczęściej zawierane umowy najmu opiewają na okres pomiędzy trzy a pięć lat w przypadku standardowych powierzchni magazynowych. Poza tym, chcąc zabezpieczyć własne interesy, najemcy nastawiający się na rozwój zabezpieczają sobie możliwość ewentualnego rozszerzenia zajmowanych powierzchni.

Infrastruktura drogowa przyspiesza wynajem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potrzeba optymalizacji kosztów, szczególnie w dzisiejszych czasach sprawia, że dużym zainteresowaniem najemców cieszą się regiony z najlepiej rozbudowaną infrastrukturą drogową. Gwarancja dobrej komunikacji z krajami sąsiadującymi, jak i wygodny dostęp do lokalnych rynków dla realizacji potrzeb dystrybucyjnych to główne czynniki decydujące o lokalizacji inwestycji. Ze względu na infrastrukturę, za najatrakcyjniejsze regiony uchodzą region Górnego Śląska, Wrocławia oraz Poznania. Niezmiennie, największe wolumeny powierzchni wynajęto w regionie warszawskim, co dowodzi, że status stolicy oraz jej strategiczne położenie, wciąż przyciągają wielu najemców.

Tekst: Krzysztof Kienorow, associate, Dział Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych Colliers

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA