REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek powierzchni magazynowych - tendencje

Krzysztof Kienorow, associate, Dział Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych Colliers
Krzysztof Kienorow, associate, Dział Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych Colliers
Media

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z głównych tendencji na rynku powierzchni magazynowych jest odejście od budowania spekulacyjnych obiektów magazynowych przez deweloperów.

Powodem takiego stanu rzeczy jest fakt, że obecna sytuacja rynkowa jest nieprzewidywalna pod względem popytu na powierzchnie magazynowe. Deweloperzy nauczeni doświadczeniem sprzed kilku lat, kiedy to pozostali z tysiącami metrów niewynajętej powierzchni magazynowej wybudowanej spekulacyjnie, wyciągnęli wnioski, które pozwalają im uniknąć powtórzenia tej sytuacji.

REKLAMA

REKLAMA

Deweloperzy są ostrożniejsi

Deweloperzy stali się znacznie bardziej ostrożni, jeśli chodzi o budowę nowych obiektów, które nie są objęte odpowiednimi umowami najmu. Jednak najważniejszym czynnikiem stojącym za zatrzymaniem inwestycji spekulacyjnych jest ograniczenie kredytowania inwestorów przez instytucje finansowe. W dzisiejszych realiach rynkowych deweloperzy decydują się na nowe inwestycje magazynowe, kiedy te zabezpieczone są podpisaną umową najmu, z reguły na minimum 50 proc. powierzchni inwestycji, tzw. master lease. Efektem takiej sytuacji jest obserwowany od około dwóch lat stały spadek dostępnej powierzchni wolnostojącej. Stopa pustostanów w Polsce w ciągu ostatnich dwóch lat spadła z blisko 23 proc. do ok. 12 proc. Taki trend będzie się utrzymywał przez najbliższy okres zarówno w Polsce jak i w Europie.
W związku ze spadającą podażą wolnych powierzchni magazynowych obserwujemy stabilizację cen za metr kwadratowy, a w regionach, gdzie poziom pustostanów spadł poniżej 5 proc. możemy spodziewać się wzrostu stawek czynszu.

Najemcy wykazują się ostrożnością w podejmowaniu długoterminowych zobowiązań, pomimo atrakcyjniejszych warunków cenowych oferowanych przez deweloperów w porównaniu z umowami krótkoterminowymi. Szukają bowiem balansu pomiędzy opłacalnością długoterminowego wynajmu powierzchni magazynowej a elastycznością wynikającą z długości okresu najmu. W związku z tym najczęściej zawierane umowy najmu opiewają na okres pomiędzy trzy a pięć lat w przypadku standardowych powierzchni magazynowych. Poza tym, chcąc zabezpieczyć własne interesy, najemcy nastawiający się na rozwój zabezpieczają sobie możliwość ewentualnego rozszerzenia zajmowanych powierzchni.

REKLAMA

Infrastruktura drogowa przyspiesza wynajem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potrzeba optymalizacji kosztów, szczególnie w dzisiejszych czasach sprawia, że dużym zainteresowaniem najemców cieszą się regiony z najlepiej rozbudowaną infrastrukturą drogową. Gwarancja dobrej komunikacji z krajami sąsiadującymi, jak i wygodny dostęp do lokalnych rynków dla realizacji potrzeb dystrybucyjnych to główne czynniki decydujące o lokalizacji inwestycji. Ze względu na infrastrukturę, za najatrakcyjniejsze regiony uchodzą region Górnego Śląska, Wrocławia oraz Poznania. Niezmiennie, największe wolumeny powierzchni wynajęto w regionie warszawskim, co dowodzi, że status stolicy oraz jej strategiczne położenie, wciąż przyciągają wielu najemców.

Tekst: Krzysztof Kienorow, associate, Dział Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych Colliers

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA