REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek powierzchni magazynowych - tendencje

Krzysztof Kienorow, associate, Dział Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych Colliers
Krzysztof Kienorow, associate, Dział Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych Colliers
Media

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z głównych tendencji na rynku powierzchni magazynowych jest odejście od budowania spekulacyjnych obiektów magazynowych przez deweloperów.

Powodem takiego stanu rzeczy jest fakt, że obecna sytuacja rynkowa jest nieprzewidywalna pod względem popytu na powierzchnie magazynowe. Deweloperzy nauczeni doświadczeniem sprzed kilku lat, kiedy to pozostali z tysiącami metrów niewynajętej powierzchni magazynowej wybudowanej spekulacyjnie, wyciągnęli wnioski, które pozwalają im uniknąć powtórzenia tej sytuacji.

REKLAMA

REKLAMA

Deweloperzy są ostrożniejsi

Deweloperzy stali się znacznie bardziej ostrożni, jeśli chodzi o budowę nowych obiektów, które nie są objęte odpowiednimi umowami najmu. Jednak najważniejszym czynnikiem stojącym za zatrzymaniem inwestycji spekulacyjnych jest ograniczenie kredytowania inwestorów przez instytucje finansowe. W dzisiejszych realiach rynkowych deweloperzy decydują się na nowe inwestycje magazynowe, kiedy te zabezpieczone są podpisaną umową najmu, z reguły na minimum 50 proc. powierzchni inwestycji, tzw. master lease. Efektem takiej sytuacji jest obserwowany od około dwóch lat stały spadek dostępnej powierzchni wolnostojącej. Stopa pustostanów w Polsce w ciągu ostatnich dwóch lat spadła z blisko 23 proc. do ok. 12 proc. Taki trend będzie się utrzymywał przez najbliższy okres zarówno w Polsce jak i w Europie.
W związku ze spadającą podażą wolnych powierzchni magazynowych obserwujemy stabilizację cen za metr kwadratowy, a w regionach, gdzie poziom pustostanów spadł poniżej 5 proc. możemy spodziewać się wzrostu stawek czynszu.

Najemcy wykazują się ostrożnością w podejmowaniu długoterminowych zobowiązań, pomimo atrakcyjniejszych warunków cenowych oferowanych przez deweloperów w porównaniu z umowami krótkoterminowymi. Szukają bowiem balansu pomiędzy opłacalnością długoterminowego wynajmu powierzchni magazynowej a elastycznością wynikającą z długości okresu najmu. W związku z tym najczęściej zawierane umowy najmu opiewają na okres pomiędzy trzy a pięć lat w przypadku standardowych powierzchni magazynowych. Poza tym, chcąc zabezpieczyć własne interesy, najemcy nastawiający się na rozwój zabezpieczają sobie możliwość ewentualnego rozszerzenia zajmowanych powierzchni.

REKLAMA

Infrastruktura drogowa przyspiesza wynajem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potrzeba optymalizacji kosztów, szczególnie w dzisiejszych czasach sprawia, że dużym zainteresowaniem najemców cieszą się regiony z najlepiej rozbudowaną infrastrukturą drogową. Gwarancja dobrej komunikacji z krajami sąsiadującymi, jak i wygodny dostęp do lokalnych rynków dla realizacji potrzeb dystrybucyjnych to główne czynniki decydujące o lokalizacji inwestycji. Ze względu na infrastrukturę, za najatrakcyjniejsze regiony uchodzą region Górnego Śląska, Wrocławia oraz Poznania. Niezmiennie, największe wolumeny powierzchni wynajęto w regionie warszawskim, co dowodzi, że status stolicy oraz jej strategiczne położenie, wciąż przyciągają wielu najemców.

Tekst: Krzysztof Kienorow, associate, Dział Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych Colliers

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA