REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek powierzchni magazynowych - tendencje

Subskrybuj nas na Youtube
Krzysztof Kienorow, associate, Dział Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych Colliers
Krzysztof Kienorow, associate, Dział Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych Colliers
Media

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z głównych tendencji na rynku powierzchni magazynowych jest odejście od budowania spekulacyjnych obiektów magazynowych przez deweloperów.

Powodem takiego stanu rzeczy jest fakt, że obecna sytuacja rynkowa jest nieprzewidywalna pod względem popytu na powierzchnie magazynowe. Deweloperzy nauczeni doświadczeniem sprzed kilku lat, kiedy to pozostali z tysiącami metrów niewynajętej powierzchni magazynowej wybudowanej spekulacyjnie, wyciągnęli wnioski, które pozwalają im uniknąć powtórzenia tej sytuacji.

REKLAMA

Deweloperzy są ostrożniejsi

REKLAMA

Deweloperzy stali się znacznie bardziej ostrożni, jeśli chodzi o budowę nowych obiektów, które nie są objęte odpowiednimi umowami najmu. Jednak najważniejszym czynnikiem stojącym za zatrzymaniem inwestycji spekulacyjnych jest ograniczenie kredytowania inwestorów przez instytucje finansowe. W dzisiejszych realiach rynkowych deweloperzy decydują się na nowe inwestycje magazynowe, kiedy te zabezpieczone są podpisaną umową najmu, z reguły na minimum 50 proc. powierzchni inwestycji, tzw. master lease. Efektem takiej sytuacji jest obserwowany od około dwóch lat stały spadek dostępnej powierzchni wolnostojącej. Stopa pustostanów w Polsce w ciągu ostatnich dwóch lat spadła z blisko 23 proc. do ok. 12 proc. Taki trend będzie się utrzymywał przez najbliższy okres zarówno w Polsce jak i w Europie.
W związku ze spadającą podażą wolnych powierzchni magazynowych obserwujemy stabilizację cen za metr kwadratowy, a w regionach, gdzie poziom pustostanów spadł poniżej 5 proc. możemy spodziewać się wzrostu stawek czynszu.

Najemcy wykazują się ostrożnością w podejmowaniu długoterminowych zobowiązań, pomimo atrakcyjniejszych warunków cenowych oferowanych przez deweloperów w porównaniu z umowami krótkoterminowymi. Szukają bowiem balansu pomiędzy opłacalnością długoterminowego wynajmu powierzchni magazynowej a elastycznością wynikającą z długości okresu najmu. W związku z tym najczęściej zawierane umowy najmu opiewają na okres pomiędzy trzy a pięć lat w przypadku standardowych powierzchni magazynowych. Poza tym, chcąc zabezpieczyć własne interesy, najemcy nastawiający się na rozwój zabezpieczają sobie możliwość ewentualnego rozszerzenia zajmowanych powierzchni.

Infrastruktura drogowa przyspiesza wynajem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potrzeba optymalizacji kosztów, szczególnie w dzisiejszych czasach sprawia, że dużym zainteresowaniem najemców cieszą się regiony z najlepiej rozbudowaną infrastrukturą drogową. Gwarancja dobrej komunikacji z krajami sąsiadującymi, jak i wygodny dostęp do lokalnych rynków dla realizacji potrzeb dystrybucyjnych to główne czynniki decydujące o lokalizacji inwestycji. Ze względu na infrastrukturę, za najatrakcyjniejsze regiony uchodzą region Górnego Śląska, Wrocławia oraz Poznania. Niezmiennie, największe wolumeny powierzchni wynajęto w regionie warszawskim, co dowodzi, że status stolicy oraz jej strategiczne położenie, wciąż przyciągają wielu najemców.

Tekst: Krzysztof Kienorow, associate, Dział Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych Colliers

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA