REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skład podatkowy receptą na banderolowanie wina za granicą?

Subskrybuj nas na Youtube
Skład podatkowy receptą na banderolowanie wina za granicą?
Skład podatkowy receptą na banderolowanie wina za granicą?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Mali importerzy wina niejednokrotnie muszą słono płacić zagranicznym producentom wina za naklejenie banderol zanim butelki trafią do Polski. Czy receptą na niedogodności okażą się składy podatkowe?

Niespodzianki czyhające na osoby zamierzające sprowadzać wino do Polski

REKLAMA

Na osoby, które chciałyby zostać importerami win, czeka wiele przykrych niespodzianek. Koszty banderolowania nie są wcale największą przeszkodą. Największym zaskoczeniem są czas i złożoność procedur akcyzowych.

Najwięksi importerzy mają własne składy celne z procedurą odroczonej płatności, która pozwala im na znaczne obniżenie kosztów całego procesu sprowadzania win do Polski, a także daje przewagę rynkową ze względu na podniesienie płynności finansowej. Akcyzę mogą bowiem płacić 25 dni po wysłaniu towaru na półki sklepowe, co nierzadko oznacza, że finansują ją z pieniędzy ze sprzedaży wina konsumentom.

Mniejsze firmy nie tylko muszą wysyłać banderole do producentów za granicę w specjalnej procedurze przesyłkowej, ale też tracą czas na ręczne banderolowanie produktów, co niejednokrotnie trwa kilka lub kilkanaście dni.

Usługowy skład podatkowy ułatwi import wina?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaledwie od kilku tygodni działa pierwszy w Polsce usługowy skład podatkowy dający średnim i małym importerom alkoholi możliwość sprowadzania towaru bezpośrednio do składu, banderolowania na miejscu oraz płacenia akcyzy dopiero 25 dni po wyjechaniu towaru ze składu do sklepów. Otwarty skład daje możliwość precyzyjnego zaplanowania procesu importu alkoholu – skrócenia i uproszczenia procesu banderolowania oraz obniżenia kosztów logistyki towaru, a także podwyższenia płynności finansowej poprzez odroczoną płatność akcyzy.

Wpływ konieczności banderolowania na rynek win w Polsce - badanie

Spółka Pro-Log SA, która rusza właśnie z usługą ogólnodostępnego składu podatkowego, zleciła badanie dotyczące wpływu banderolowania win na rynek. Przeprowadzono je za pomocą ankiety telefonicznej wśród 76 importerów win w Polsce. Objęło ono wyłącznie małe i średnie firmy, czyli te, które nie mają własnego składu celnego na terenie Polski i zgodnie z prawem banderolują wino u producenta.

Francuzi niechętni polskim przepisom akcyzowym

Jak wynika z badania, francuscy winiarze wykazują się najmniejszym zrozumieniem dla polskich przepisów akcyzowych. Polscy importerzy narzekają, że poza nielicznymi wyjątkami Francuzi nie używają etykieciarek ani nie mają rozwiązań organizacyjnych do szybkiego banderolowania nawet niewielkich partii wina. Koszty banderolowania wahają się pomiędzy 15 a 40 eurocentów, ale dwóch importerów mówiło nawet o cenie 1 euro za naklejenie jednej banderoli u producenta. W niektórych przypadkach to aż 30% kosztu butelki wina! Dla porównania: skład podatkowy Pro-Log SA wykonuje taką usługę za 28 groszy (0,07 euro!). Francuskie wina w Polsce szeroko dostępne są w sieci E.Lecrerc, która jest niekwestionowanym liderem ich sprzedaży.

We Włoszech koszt banderolowania jest wliczony w cenę wina

W trakcie rozmów z 26 importerami win włoskich nie padł ani jeden głos krytyczny na temat banderolowania produktów alkoholowych we Włoszech. Importerzy nie byli również w stanie odpowiedzieć na pytanie dotyczące kosztów takiej dodatkowej usługi, ponieważ w każdym przypadku jest ona wliczona w cenę i pojawia się jedynie w czasie negocjacji dotyczących samego wina. – Wszyscy producenci, z którymi współpracujemy, są przygotowani na banderolowanie produktów na rynek polski, robią to sprawnie i bez dodatkowych kosztów – mówi Daniele Demuro, właściciel firmy Vini Italiani. – Po naszej stronie pozostaje jedynie dostarczenie producentom odpowiednich banderol – wyjaśnia Pan Demuro.

Niemcy zazwyczaj ze zrozumieniem podchodzą do kwestii banderol

REKLAMA

Niemcy, przyzwyczajeni do precyzji, technologii i przestrzegania przepisów, zdaniem importerów polskich nie wyrażają zdziwienia takimi wymaganiami swojego sąsiada ze wschodu. Najchętniej jednak zasięgają języka wśród swoich kolegów z branży winnej na miejscu i w ten sposób przyjmują nowe procedury.

Niektórzy importerzy przygotowują tłumaczone na języki obce specjalne podręczniki, w których przedstawiają wszystkie wymogi formalne tego procesu, a także instrukcję postępowania, procedurę – z opisem kleju używanego do banderolowania i ze zdjęciami prawidłowo i nieprawidłowo przyklejonych znaków akcyzowych. Dotyczy to jednak większych firm, które działają na dużą skalę i mają własne działy kontroli jakości.

Poza Biedronką z Portugalii nikt nie importuje?

Faktycznie to portugalska Biedronka, która jest obecnie największą siecią spożywczą w Polsce, jest niekwestionowanym liderem w imporcie win z tego kraju. Tego typu sytuacja nie zachęca mniejszych importerów do konkurowania z nią produktami portugalskimi. Wśród biorących udział w badaniu napotkaliśmy tylko jednego importera win z tego kraju.

Słoneczna Hiszpania – elastyczna

Również na Hiszpanów nie skarżą się polscy importerzy win. Tam nasze banderole będą naklejone bez większych trudności, a koszty albo zawierają się w cenie wina, albo są nieznaczne, 15-20 eurocentów.

Sprowadzanie wina na indywidualne zamówienie

Importerzy wskazują, że niszowe wina najczęściej zamawiane są dla branży gastronomicznej. Restauracje i hotele chcą wyróżniać się ciekawym winem, którego nie można kupić nigdzie indziej, zwłaszcza w sklepach, nawet tych specjalistycznych. Dlatego sprowadzający wino raz po raz dostają zamówienia na wina od małych producentów, którzy nie są zaznajomieni z polskim prawem, przepisami akcyzowymi i którzy nie mają urządzeń do banderolowania. Zwykle jest to kwestia wyższej ceny zakupu dla odbiorcy ostatecznego, czasami jednak czas jest na wagę złota. Tak było w przypadku zamówienia 300 butelek drogiego wina z Francji w cenie hurtowej 15 euro za butelkę na wesele polsko-belgijskiej pary, która potrzebowała go na wystawną uroczystość w ekskluzywnym lokalu w Krakowie.

Źródło: Pro-Log SA

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA