REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kabotaż w UE

Subskrybuj nas na Youtube
Kabotaż w UE
Kabotaż w UE
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dla wielu polskich przewoźników przewozy kabotażowe w Niemczech i w Francji stały się całkiem dochodową opcją. Niniejszy artykuł ma celu przybliżenie zasad, na których taki przewóz może się odbywać przez przewoźników z Polski na terytorium UE.

Co to jest transport kabotażowy?

REKLAMA

REKLAMA

O transporcie kabotażowym w ruchu drogowym (i tylko taki jest przedmiotem niniejszego artykułu) mówimy, jeśli przedsiębiorca transportowy świadczy usługę transportu krajowego w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej nie mając siedziby w tym kraju. Czyli np. polski przewoźnik przyjmuje zlecenie transportu z Berlina do Monachium.
Ramy prawne dla kabotażu stanowią Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr. 1072/2009 wraz z rozporządzeniami krajowymi, które jedynie doprecyzowują postanowienia ww. Rozporządzenia UE. Przewóz kabotażowy w krajach UE dozwolony jest jedynie zgodnie z tymi przepisami. Dziś nie mamy więc do czynienia z absolutnym zakazem kabotażu dla przewoźników z UE a jedynie z ograniczeniami.

Zasady przewozu kabotażowego

Przewóź kabotażowy przeprowadzić może każdy, kto posiada koncesję wspólnotową w rozumieniu przepisów Rozporządzenia (WE) 1072/2009.
Przewoź kabotażowy w rozumieniu ww. przepisów dopuszczony jest w dwóch wariantach: kabotaż w kraju pierwszego rozładunku przewozu międzynarodowego oraz kabotaż w innych krajach członkowskich po rozładunku przewozu międzynarodowego. Należy być świadomym tego, że kabotaż rozumiany w ten sposób (i tylko taki dopuszczony jest w UE) nierozłącznie związany jest z transportem międzynarodowym. Bowiem dopuszcza się przewóź kabotażu tylko w następstwie przewozu międzynarodowego – w myśl zasady, że powrót bez ładunku dla przewoźnika jest nieekonomiczny a dla środowiska szkodliwy. Nie możliwe jest zatem świadczenie usług na terenie innego kraju UE bez wcześniejszego przewozu międzynarodowego. Ze względu na swoją konstrukcję kabotaż ma charakter krótkotrwałego świadczenia usług przez przewoźnika z jednego kraju w drugim kraju członkowskim.

REKLAMA

Ponadto terminem kabotażu określa się jedynie transport krajowy – zatem ładunek i rozładunek nastąpić muszą na terytorium jednego kraju. Jeśli polski przewoźnik załaduje fracht w Berlinie a miejscem przeznaczenia jest Poznań, to nie mamy do czynienia z kabotażem tylko znów z przewozem międzynarodowym. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dokumenty niezbędne w transporcie kabotażowym

Dokumenty niezbędne (które kierowca zawsze musi mieć przy sobie) aby udokumentować, że nastąpił przewóz międzynarodowy oraz że spełnione są warunki dla kabotażu są:
1. List CMR z pierwszego przewozu, jakim był przewóz międzynarodowy na teren drugiego kraju UE
2. List przewozowy (lub podobny dokument) dla każdego transportu kabotażowego, z którego wynikają dane i podpis nadawcy, przewoźnika, odbiorcy (po dostawie wraz z podpisem i miejscem rozładunku), adres dostawy, opis ładunku (towaru), waga bądź inne określenia ilości. List bądź dokument taki musi zawierać również numery rejestracyjne pojazdu, którym dokonuje się danego przewozu.
Dokumenty mogą mieć formę elektroniczną, należy jedynie pamiętać o tym, że informacje muszą być dostępne na miejscu w razie kontroli przez organy kontrolujące ruch drogowy lub transport drogowy.

Terminy – czyli reguły 3 w 7 i 1 w 3

Transport kabotażowy w pierwszym wariancie dopuszczony jest w terminie 7 dni po ostatnim rozładunku przewozu międzynarodowego – takie jest brzmienie Rozporządzenie UE. W okresie tych 7 dni dopuszcza się 3 przewozy kabotażowy w kraju ostatniego rozładunku przewozu międzynarodowego. Jeśli polski przewoźnik rozładował fracht z Poznania do Berlinie, to może po ostatnim rozładunku przewozu międzynarodowego dokonać w Niemczech 3 przewozów kabotażowych – czyli krajowych na terytorium Niemiec.

Może w drugim wariancie dokonać transportu kabotażowego w sąsiednich krajach UE. Rozporządzenie dopuszcza do 3 transportów kabotażowych w krajach innych niż kraj dostawy przewozu międzynarodowego w terminie 3 dni od daty wjechania bez ładunku na terytorium kraju. Polski przewoźnik po rozładowaniu frachtu z przewozu międzynarodowego w Niemczech może dokonać jednego transportu kabotażowego np. w Holandii, pod warunkiem, że dokona go w ciągu 3 dni od daty wjechania bez ładunku na terytorium Holandii. Później może w dwóch innych krajach UE dokonać pozostałych dwóch przewozów kabotażowych, pod warunkiem, że każdy z nich dokona w ciągu 3 dni od daty wjechania bez ładunku na terytorium kraju. 

Warianty powyższe może kombinować jedynie pod warunkiem, że nie przekroczy się liczby 3 transportów i terminu 7 dni. To znaczy, że polski przewoźnik może po przewozie międzynarodowym i jego rozładunku w Hiszpanii dokonać jednego transportu kabotażowego w Hiszpanii, jednego we Francji (pod warunkiem, że rozładunek kabotażu nastąpi w ciągu 3 dni od daty wjechania na terytorium Francji bez ładunku) oraz jednego w Niemczech (również pod warunkiem, że rozładunek kabotażu nastąpi w ciągu 3 dni od daty wjechania na terytorium Francji bez ładunku).
Jeśli po ostatnim transporcie kabotażowym przewoźnik załaduję fracht do Polski to wówczas nie mówimy już o kabotażu, tylko o przewozie międzynarodowym. Przewoźnik nie musi opuszczać kraju przyjmującego (np. Niemiec) bez ładunku.

Wykroczenia i kary w transporcie kabotażowym

Przepisy unijne nie rozstrzygają kwestii kar za wykroczenia. Przepisy dot. wykroczeń i kar są przedmiotem przepisów krajowych. Dla przykładu w Niemczech kary nakładane są zarówno na przewoźnika (przedsiębiorcę) jak i na kierowcę osobiście. Grzywny nakładane są zarówno za nieprzestrzeganie ograniczeń w transporcie kabotażowym jak i za brakujące dokumenty, o których mowa powyżej. Kwoty sięgają do 2.000 EUR za każde przewinienie dla przedsiębiorcy i do 100 EUR dla kierowcy. We Francji grzywny dla przedsiębiorców sięgają nawet 15.000 EUR za nieprzestrzeganie ograniczeń oraz do 1.500 EUR za brak dokumentów, o których mowa powyżej. Dodatkowo należy liczyć się z tym, że pojazd zostaje zatrzymany.

Obcy kraj – obce przepisy

Należy pamiętać, że podczas transportu kabotażowego podlegamy przepisom danego kraju, w którym przeprowadzamy taki transport. To znaczy, że zastosowanie mają nie tylko przepisy regulujące ruch transportu drogowego (np. czas pracy kierowcy) ale też przepisy o podatku VAT. Wystawiając fakturę VAT za taką usługę pamiętajmy, że wystawiamy ją zgodnie z zasadami obowiązującymi dla wewnątrzwspólnotowej dostawy usług i taka usługa opodatkowana jest w kraju dostawy – np. w Niemczech, jeśli kabotaż ma miejsce w Niemczech. Fakturę wystawiamy więc bez VAT’ u a odbiorca usługi jest w takim przypadku płatnikiem podatku na podstawie krajowych przepisów. Polski przewoźnik w tym zakresie nie podlega ani rejestracji do podatku VAT w danym kraju ani opodatkowaniu z tytułu VAT. Przewoźnik jednak musi we właściwym dla miejsca siedziby swojej działalności Urzędzie Skarbowym złożyć wniosek o nadanie NIP-UE.

Tekst: Magdalena Pakosińska-Krawczyńska, Rechtsanwältin (adw. niemiecki), www.kmpk.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA