REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyszłość kolejowych przewozów cargo

REKLAMA

REKLAMA

Według ekspertów za 10-15 lat główne kolejowe przewozy cargo w UE będą odbywały się prawdopodobnie między hubami, dlatego PKP Cargo tworzy już własną sieć terminalową.

Podczas kongresowych obrad perspektywy możliwości rozwoju europejskiego rynku kolejowych przewozów towarowych i udziału w nim polskich przewoźników nakreślił b. członek zarządu PKP SA Krzysztof Niemiec, pełniący obecnie funkcję wiceprezesa spółki Fusion Invest Polska.

REKLAMA

REKLAMA

Jego zdaniem, w kilkunastoletniej perspektywie, główna część kolejowych przewozów cargo w Europie będzie odbywała się na podobnej zasadzie, jak już teraz w transporcie lotniczym - między hubami. Nieprzypadkowo - według Niemca - niedawno zmodernizowany został jeden z najważniejszych niemieckich węzłów kolejowych w Mannheim. Z kwoty inwestycji rzędu 100 mln euro 65 mln euro wyłożył niemiecki rząd. Już teraz należy myśleć pod tym kątem np. budując terminale - wskazywał Niemiec

Ekspert wskazał też, że polityka UE odnośnie inwestycji w linie kolejowe preferuje obecnie trasy o największym natężeniu ruchu, połączenia międzynarodowe i tranzytowe. "Tylko krok będzie nas dzielił od powstania jednego czy dwóch dużych centrów dyspozycyjnych, będzie rywalizacja, gdzie one powstaną. Przewozy na tych ciągach będą najbardziej rentowne" - powiedział Niemiec.

"To nie będzie nasze, to będzie zarządzane skądś. Przewozy będą między hubami, a więc albo będziemy dowozić (towary - PAP) do innego kraju, albo wytworzymy kilka takich hubów w Polsce" - ocenił. Jako jedno z takich potencjalnych miejsc pod możliwy hub wskazał stację Zajączkowo Tczewskie obsługującą porty w Gdańsku i Gdyni.

REKLAMA

Tworzenie takich hubów - mówił Niemiec - nie powinno być jednak domeną poszczególnych przewoźników. Ze względu na konieczne nakłady ich tworzenie powinno wynikać ze strategii państwa, która powinna istnieć i być stabilna. "A takiego dokumentu przejrzystego nie ma" - przypomniał ekspert. Jego zdaniem nie ma szans, aby kolej w Polsce zaczęła konkurować z samochodami, bez sformułowania i wdrożenia takiej, rozłożonej na co najmniej 10 lat, strategii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce np. w okolicach Poznania powstaje kilka niewielkich terminali. "Z takiego terminala nigdy nie wygenerujemy kilku pociągów dziennie. Jeśli dziś uważamy to za sukces i otwieramy następne terminale, jak Kutno, Gądki czy Franowo, to nie wpisujemy się w tę nową organizację" - podkreślił ekspert. Przypomniał, że tę drogę wspiera polityka państwa. Niedawne dotacje na rozwój przewozów intermodalnych trafiły właśnie na takie niewielkie terminale.

Odnosząc się do prognozy Niemca prezes PKP Cargo Wojciech Balczun zaakcentował m.in., że jedna z głównych różnic między np. kolejami polskimi, a niemieckimi polega na tym, że tam planowanie strategiczne odbywa się w znacznie dłuższej perspektywie. "To wszystko, co się w tej chwili dzieje, to kreowanie porządku na najbliższe kilkadziesiąt być może lat" - ocenił.

Balczun wskazał również, że PKP Cargo dąży do "urentownienia własnego modelu" - m.in. poprzez tworzenie własnej sieci terminalowej. "Być może nie ma takiego operatora, który stworzyłby jedno wielkie centrum logistyczne w okolicach Poznania, z którego korzystaliby wszyscy przewoźnicy. To konsekwencja tego, że walka konkurencyjna jest twarda" - ocenił prezes.

"Wiemy, że jeśli będziemy dysponowali dobrym terminalem w okolicach Poznania (...), jesteśmy w stanie przy naszym (...) modelu w zakresie przewozów rozproszonych ten terminal dobrze wykorzystać i rozwinąć" - dodał prezes PKP Cargo.

Jak ocenił prof. Wojciech Paprocki z SGH, mimo powszechnego w Polsce poczucia, że kolej działa fatalnie, przewoźnicy kolejowi cargo funkcjonują całkiem przyzwoicie. Problemem jest - jego zdaniem - m.in. kwestia szeroko pojętej strategii rozwoju kolei; np. ostatnia wersja unijnej transportowej białej księgi zawiera - jak mówił - cele, których w Europie zrealizować się nie da.

"Miała zwiększać się rola kolei, a się zmniejsza" - zaznaczył Paprocki dodając, że jednym z błędnych strategicznych założeń był już dokonany w Europie przed 20 laty rozdział przewoźników od zarządców infrastruktury.

(PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA