REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wzrost stawek frachtowych ma wpływ na rozwój transportu morskiego

Boris Wenzel
Jak stawki frachtowe wpływają na rozwój transportu morskiego
Jak stawki frachtowe wpływają na rozwój transportu morskiego
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Stawki na korytarzach morskich łączących Daleki Wschód z Europą były tradycyjnie głównym źródłem dochodu dla linii żeglugowych, ale w ostatnich dwóch kwartałach 2011 roku frachty morskie spadły do rekordowo niskich poziomów. Z tego względu większość linii żeglugowych zanotowała w 2011 roku straty.

I kwartał 2012 roku dla większości linii obsługujących połączenia z Dalekim Wschodem także zakończył się wynikiem ujemnym. W konsekwencji tego stanu rzeczy większość linii zdecydowała się na wprowadzenie tzw. GRI (Global Rates Increases – globalnego wzrostu stawek) w szczególności na linii Daleki Wschód - Europa.

REKLAMA

REKLAMA

Globalny wzrost stawek na połączeniach Europa-Daleki Wschód odczuwalny był również w basenie Morza Bałtyckiego, który poprzez istnienie DCT Gdańsk i bezpośrednie zawinięcia serwisu AE10 został włączony do korytarza łączącego Europę z Dalekim Wschodem. Wzrost stawek frachtowych w równym lub większym stopniu dotyczył też pozostałych portów na Bałtyku, które są obsługiwane przez mniejsze statki typu feeder z portów Europy Pólnocnej oraz Gdańska.

Stawki portowe na Bałtyku

Mimo że wzrost stawek frachtu w portach całej Europy jest znaczący, porty nadbałtyckie nie wydają się tracić swojej pozycji. Stawki za przeładunki w portach basenu Morza Bałtyckiego są bowiem wciąż nieporównywalnie niższe w stosunku do cen w portach północnoeuropejskich. Ze względu na wysoką jakość świadczonych usług porty te stają się ciekawą alternatywą dla tradycyjnie używanych portów niemieckich i Krajów Beneluxu. 

DCT Gdańsk jako jedyny głębokowodny hub na wschód od Hamburga odnotuje w tym roku wzrost przeładunków na poziomie ok. 40 proc. Dowodzi to, że nasz produkt, jakim jest obsługa statków głębokowodnych w stałych, cotygodniowych zawinięciach, stanowi ciekawą alternatywę zarówno dla portów obsługujących jedynie połączenia feederowe na krótkich odcinkach jak i dla tradycyjnie używanych hub portów europejskich, takich jak Hamburg czy Rotterdam.

REKLAMA


DCT Gdańsk w porównaniu z europejskimi potenatami w przeładunku kontenerów jest terminalem bardzo młodym, wyposażonym w nowoczesny, najwyższej klasy sprzęt oraz doskonale wyszkoloną kadrę młodych i zmotywowanych pracowników. Dzięki temu jakość naszych usług jest niejednokrotnie wyższa od jakości zapewnianej przez tradycyjne huby europejskie, przy jednocześnie lepszym położeniu geograficznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdańsk, znajdując się bliżej docelowych miejsc przeznaczenia towarów w Europie Środkowo-Wschodniej, zapewnia zdecydowanie niższe koszty transportu lądowego oraz krótszy czas dostawy ładunków. Wzrost stawek frachtowych do portów europejskich może przełożyć się na poszukiwanie przez przewoźników innych, bardziej ekonomicznych rozwiązań, w którym porty basenu Morza Bałtyckiego, w tym w DCT Gdańsk, obecnie są w stanie zapewnić.

Komentarz Spedytora: Piotr Szczęsnowicz, kierownik działu spedycji drobnicy morskiej / LCL Manager 

- Wahania cenowe stawek drobnicowych wynikają ze zmian cen frachtu oceanicznego za FCL wprowadzane przez armatorów z dość dużą częstotliwością. Fracht morski za kontener w kwietniu 2012 powrócił do poziomu z kwietnia 2010 roku, w miedzy czasie obniżony był o 54 procent poniżej dzisiejszego poziomu. Podwyżki awizowane są z niewielkim wyprzedzeniem i zawierają również różnice spowodowane podwyżkami cen paliwa, które są nieprzewidywalne. Na dzień dzisiejszy wynika z powyższego ze ceny powróciły do poziomu cen z 2010, a okres pomiędzy pozwolił klientom na skorzystanie z niskich cen frachtu.

Boris Wenzel, Dyrektor Zarządzający DCT Gdańsk
Kosycarz Foto Press KFP DCT
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA