REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wzrost stawek frachtowych ma wpływ na rozwój transportu morskiego

Boris Wenzel
Jak stawki frachtowe wpływają na rozwój transportu morskiego
Jak stawki frachtowe wpływają na rozwój transportu morskiego
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Stawki na korytarzach morskich łączących Daleki Wschód z Europą były tradycyjnie głównym źródłem dochodu dla linii żeglugowych, ale w ostatnich dwóch kwartałach 2011 roku frachty morskie spadły do rekordowo niskich poziomów. Z tego względu większość linii żeglugowych zanotowała w 2011 roku straty.

I kwartał 2012 roku dla większości linii obsługujących połączenia z Dalekim Wschodem także zakończył się wynikiem ujemnym. W konsekwencji tego stanu rzeczy większość linii zdecydowała się na wprowadzenie tzw. GRI (Global Rates Increases – globalnego wzrostu stawek) w szczególności na linii Daleki Wschód - Europa.

REKLAMA

REKLAMA

Globalny wzrost stawek na połączeniach Europa-Daleki Wschód odczuwalny był również w basenie Morza Bałtyckiego, który poprzez istnienie DCT Gdańsk i bezpośrednie zawinięcia serwisu AE10 został włączony do korytarza łączącego Europę z Dalekim Wschodem. Wzrost stawek frachtowych w równym lub większym stopniu dotyczył też pozostałych portów na Bałtyku, które są obsługiwane przez mniejsze statki typu feeder z portów Europy Pólnocnej oraz Gdańska.

Stawki portowe na Bałtyku

Mimo że wzrost stawek frachtu w portach całej Europy jest znaczący, porty nadbałtyckie nie wydają się tracić swojej pozycji. Stawki za przeładunki w portach basenu Morza Bałtyckiego są bowiem wciąż nieporównywalnie niższe w stosunku do cen w portach północnoeuropejskich. Ze względu na wysoką jakość świadczonych usług porty te stają się ciekawą alternatywą dla tradycyjnie używanych portów niemieckich i Krajów Beneluxu. 

DCT Gdańsk jako jedyny głębokowodny hub na wschód od Hamburga odnotuje w tym roku wzrost przeładunków na poziomie ok. 40 proc. Dowodzi to, że nasz produkt, jakim jest obsługa statków głębokowodnych w stałych, cotygodniowych zawinięciach, stanowi ciekawą alternatywę zarówno dla portów obsługujących jedynie połączenia feederowe na krótkich odcinkach jak i dla tradycyjnie używanych hub portów europejskich, takich jak Hamburg czy Rotterdam.

REKLAMA


DCT Gdańsk w porównaniu z europejskimi potenatami w przeładunku kontenerów jest terminalem bardzo młodym, wyposażonym w nowoczesny, najwyższej klasy sprzęt oraz doskonale wyszkoloną kadrę młodych i zmotywowanych pracowników. Dzięki temu jakość naszych usług jest niejednokrotnie wyższa od jakości zapewnianej przez tradycyjne huby europejskie, przy jednocześnie lepszym położeniu geograficznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdańsk, znajdując się bliżej docelowych miejsc przeznaczenia towarów w Europie Środkowo-Wschodniej, zapewnia zdecydowanie niższe koszty transportu lądowego oraz krótszy czas dostawy ładunków. Wzrost stawek frachtowych do portów europejskich może przełożyć się na poszukiwanie przez przewoźników innych, bardziej ekonomicznych rozwiązań, w którym porty basenu Morza Bałtyckiego, w tym w DCT Gdańsk, obecnie są w stanie zapewnić.

Komentarz Spedytora: Piotr Szczęsnowicz, kierownik działu spedycji drobnicy morskiej / LCL Manager 

- Wahania cenowe stawek drobnicowych wynikają ze zmian cen frachtu oceanicznego za FCL wprowadzane przez armatorów z dość dużą częstotliwością. Fracht morski za kontener w kwietniu 2012 powrócił do poziomu z kwietnia 2010 roku, w miedzy czasie obniżony był o 54 procent poniżej dzisiejszego poziomu. Podwyżki awizowane są z niewielkim wyprzedzeniem i zawierają również różnice spowodowane podwyżkami cen paliwa, które są nieprzewidywalne. Na dzień dzisiejszy wynika z powyższego ze ceny powróciły do poziomu cen z 2010, a okres pomiędzy pozwolił klientom na skorzystanie z niskich cen frachtu.

Boris Wenzel, Dyrektor Zarządzający DCT Gdańsk
Kosycarz Foto Press KFP DCT
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA