REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Głębszy tor wodny do Szczecina to 4 tys. nowych miejsc pracy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Cztery tysiące nowych miejsc pracy dzięki pogłębieniu toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m. Tak szacują szczecińscy naukowcy w analizach dotyczących tej inwestycji. Roczna wartość powstałego dzięki inwestycji PKB, to ok. 400 mln zł

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście opublikował analizy szczecińskich naukowców z lat 2010-2012, na temat konsekwencji pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście.

REKLAMA

REKLAMA

Według naukowców pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście, to przede wszystkim większa dostępność do szczecińskiego portu dużych statków o nośności do 40 tys. ton oraz kontenerowców o nośności do 35 tys. ton. Wszystkie główne porty morskie położone na południowym wybrzeżu Bałtyku, z wyjątkiem Kaliningradu, dysponują lepszymi warunkami nawigacyjnymi, które pozwalają na obsługę większych statków - podkreślają eksperci. 

Większe jednostki w porcie

Dodają, że dla ekonomiki transportu i zysków portu znacznie korzystniejsze jest przyjmowanie wielkich jednostek. Przeciętna nośność statków zawijających do Szczecina to niewiele ponad 4 tys. ton. Do szczecińskiego portu rocznie przypływa ok. 3 tys. jednostek.Naukowcy uważają, że tylko przy realizacji inwestycji, która ma trwać trzy lata, pracę znajdzie ponad 1200 osób. W sumie jednak - wraz rozwojem portu - powstanie ok. 4 tys. nowych miejsc pracy.

Pogłębiony tor oznacza również wzrost liczby przeładunków, a tym samym wyższe przychody portu. Według naukowców inwestycja podniosłaby atrakcyjność Szczecina, który mógłby efektywniej konkurować na rynku bałtyckim z innymi portami. Prezes portów Szczecin i Świnoujście Jarosław Siergiej powiedział PAP, że publikacje te będą prezentowane "docelowo decydentom na szczeblu lokalnej administracji morskiej oraz - centralnym".

REKLAMA

"Chcemy przedstawić korzyści, które wystąpią zarówno na etapie realizacji inwestycji, jak i po jej oddaniu do eksploatacji" - mówił. Dodał, że na inwestycji skorzystałby cały region.Z publikacjami zapoznali się już zachodniopomorscy parlamentarzyści oraz lokalne władze samorządowe oraz administracji morskiej. Zachodniopomorscy posłowie PiS wysłali w piątek premierowi Donaldowi Tuskowi ekspertyzy. Przypomnieli, że szef rządu miał zażądać uzasadnienia tej inwestycji. Poinformowała o tym w lutym br. na antenie Radia Szczecin posłanka PO Renata Zaremba.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według wstępnych szacunków pogłębienie toru, to koszt ponad 1 mld zł. Samorządowcy, przedstawiciele gospodarki morskiej wyrażali w lutym br. obawy, że rząd nie
przeznaczy pieniędzy na modernizację toru. Wiceminister transportu Anna Wypych-Namiotko zapewniała wówczas, że inwestycja ma szanse na realizację po 2014 r.

Port w Szczecinie

Tor wodny Szczecin-Świnoujście ma długość 67 km. Powstał pod koniec XIX w. Jego minimalna dopuszczalna techniczna głębokość to 10,5 m. Pozwala ona na zawijanie do portu w Szczecinie statków morskich o maksymalnym zanurzeniu do 9,15 m i długości 215 m.

Na podstawie dwu prace z lat 2010-2012: "Studium przyszłych społeczno-ekonomicznych efektów pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m" i "Wpływ pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście na rozwój gospodarczy portów Szczecin i Świnoujście oraz otoczenia", powstał dokument streszczający wnioski pt. "Efektywność inwestycji i efekty społeczno-ekonomiczne pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m".

(PAP)


Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA