Głębszy tor wodny do Szczecina to 4 tys. nowych miejsc pracy
REKLAMA
REKLAMA
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście opublikował analizy szczecińskich naukowców z lat 2010-2012, na temat konsekwencji pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście.
REKLAMA
Według naukowców pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście, to przede wszystkim większa dostępność do szczecińskiego portu dużych statków o nośności do 40 tys. ton oraz kontenerowców o nośności do 35 tys. ton. Wszystkie główne porty morskie położone na południowym wybrzeżu Bałtyku, z wyjątkiem Kaliningradu, dysponują lepszymi warunkami nawigacyjnymi, które pozwalają na obsługę większych statków - podkreślają eksperci.
Większe jednostki w porcie
REKLAMA
Dodają, że dla ekonomiki transportu i zysków portu znacznie korzystniejsze jest przyjmowanie wielkich jednostek. Przeciętna nośność statków zawijających do Szczecina to niewiele ponad 4 tys. ton. Do szczecińskiego portu rocznie przypływa ok. 3 tys. jednostek.Naukowcy uważają, że tylko przy realizacji inwestycji, która ma trwać trzy lata, pracę znajdzie ponad 1200 osób. W sumie jednak - wraz rozwojem portu - powstanie ok. 4 tys. nowych miejsc pracy.
Pogłębiony tor oznacza również wzrost liczby przeładunków, a tym samym wyższe przychody portu. Według naukowców inwestycja podniosłaby atrakcyjność Szczecina, który mógłby efektywniej konkurować na rynku bałtyckim z innymi portami. Prezes portów Szczecin i Świnoujście Jarosław Siergiej powiedział PAP, że publikacje te będą prezentowane "docelowo decydentom na szczeblu lokalnej administracji morskiej oraz - centralnym".
"Chcemy przedstawić korzyści, które wystąpią zarówno na etapie realizacji inwestycji, jak i po jej oddaniu do eksploatacji" - mówił. Dodał, że na inwestycji skorzystałby cały region.Z publikacjami zapoznali się już zachodniopomorscy parlamentarzyści oraz lokalne władze samorządowe oraz administracji morskiej. Zachodniopomorscy posłowie PiS wysłali w piątek premierowi Donaldowi Tuskowi ekspertyzy. Przypomnieli, że szef rządu miał zażądać uzasadnienia tej inwestycji. Poinformowała o tym w lutym br. na antenie Radia Szczecin posłanka PO Renata Zaremba.
Według wstępnych szacunków pogłębienie toru, to koszt ponad 1 mld zł. Samorządowcy, przedstawiciele gospodarki morskiej wyrażali w lutym br. obawy, że rząd nie
przeznaczy pieniędzy na modernizację toru. Wiceminister transportu Anna Wypych-Namiotko zapewniała wówczas, że inwestycja ma szanse na realizację po 2014 r.
Port w Szczecinie
REKLAMA
Tor wodny Szczecin-Świnoujście ma długość 67 km. Powstał pod koniec XIX w. Jego minimalna dopuszczalna techniczna głębokość to 10,5 m. Pozwala ona na zawijanie do portu w Szczecinie statków morskich o maksymalnym zanurzeniu do 9,15 m i długości 215 m.
Na podstawie dwu prace z lat 2010-2012: "Studium przyszłych społeczno-ekonomicznych efektów pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m" i "Wpływ pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście na rozwój gospodarczy portów Szczecin i Świnoujście oraz otoczenia", powstał dokument streszczający wnioski pt. "Efektywność inwestycji i efekty społeczno-ekonomiczne pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m".
(PAP)
REKLAMA
REKLAMA