REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto korzystać z ubezpieczenia cargo?

Przemysław Wierzbicki
Przemysław Wierzbicki
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są rodzaje ubezpieczeń związanych z działalnością TSL. Kiedy i kogo obowiązują. Jakie korzyści daje ubezpieczenie cargo i przy jakich ładunkach warto z niego skorzystać.

Ponieważ ze strony spedytorów padają często pytania dotyczące kwestii ubezpieczenia cargo, postaramy się wyjaśnić kilka najistotniejszych kwestii.

REKLAMA

REKLAMA

Każdy spedytor zazwyczaj ma do czynienia z kilkoma ubezpieczeniami związanymi z działalnością TSL: ubezpieczeniem OC spedytora, ubezpieczeniem OC przewoźnika, ubezpieczeniem cargo towaru.

Istotą spedycji jest wykonywanie czynności niezbędnych do przemieszczenia towaru, w szczególności chodzi o koordynowanie procesu przewozu, załadunku i rozładunku.

Zlecone czynności spedytor powinien wykonywać z zachowaniem profesjonalnej (należytej) staranności.

REKLAMA

Przyjmuje się, iż w ramach tej działalności spedytor powinien, na przykład, dopilnować, by każdy przewoźnik podejmujący towar do przewozu posiadał ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem zazwyczaj spedytor ma do czynienia z ubezpieczeniem OC przewoźnika, tj. z ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z przewozem towarów (warto pamiętać, iż spedytor, który wykonuje przewóz, odpowiada jak przewoźnik, więc OC spedytora go wtedy nie chroni).

Ponieważ przewoźnik odpowiada na zasadzie ryzyka (za wszelkie przypadki, chyba że wykaże brak swojej odpowiedzialności), jest z założeniami w trudniejszej sytuacji niż spedytor, jeśli dojdzie do szkody (np.: zostanie ukradziony samochód).

Bardzo często okazuje się również, iż ubezpieczenie nie pokrywa pewnych rodzajów szkód albo wymagane są akty staranności, o których w praktyce się zapomina. Jeśli ubezpieczyciel pokryje szkodę wyrządzoną przez przewoźnika może mieć regres do bezpośredniego sprawcy szkody (np.: do nietrzeźwego kierowcy ciężarówki, który spowodował wypadek).

Natomiast ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej spedytora przeznaczone jest dla firm spedycyjnych wykonujących usługi spedycyjne i obejmuje odpowiedzialność cywilnoprawną spedytora za szkody powstałe w wyniku niewykonania umowy spedycji (np.: zniszczenie, zagubienie lub utrata przesyłki).

Ma ono służyć zminimalizowaniu ryzyka zachwiania płynności finansowej firm spedycyjnych, poprzez przejęcie przez ubezpieczyciela ryzyka odpowiedzialności. Na tej podstawie dzięki ubezpieczeniu, firma spedycyjna zyskuje wiarygodność wobec zleceniodawców, a jednocześnie poczucie bezpieczeństwa własnej działalności.

Inaczej niż w przypadku przewoźników, odpowiedzialność spedytora nie ma charakteru odpowiedzialności na zasadzie ryzyka.

Oznacza to, iż ustalając, czy spedytor jest zobowiązany do zapłaty swojemu kontrahentowi odszkodowania, istotne jest określenie, czy spedytor ponosi winę za spowodowanie szkody.


Możliwe są bowiem dwa rodzaje sytuacji:

  • gdy szkoda powstała na skutek nienależytego wykonania obowiązku przez samego spedytora (np. nieodpowiednie przechowywanie towarów w magazynie, podstawienie niewłaściwego środka transportowego, wadliwy załadunek) zastosowanie znajdą zwykłe zasady odpowiedzialności (art. 471 KC) stanowiące, iż dłużnik odpowiada za szkodę wynikłą z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania. Spedytor może wykazać, iż nie ponosi winy i w ten sposób uwolnić się od odpowiedzialności, natomiast
  • odmiennie natomiast kształtuje się odpowiedzialność spedytora za szkody, które zostały wyrządzone przez dalszych spedytorów bądź przewoźników, którymi spedytor posłużył się przy wykonywaniu swojego zadania. Wówczas spedytor odpowiada również za ich działania, chyba że nie ponosi winy w wyborze. Oznacza to, iż w pierwszej kolejności odpowiedzialność spedytora zależy zatem od tego czy spedytor dochował należytej staranności przy wyborze swojego podwykonawcy - czy znalazł swojemu klientowi wiarygodnego przewoźnika. W wielu przypadkach spedytorzy korzystają z giełd transportowych i zlecają przewóz przypadkowym przewoźnikom. Skutkuje to często brakiem możliwości ich weryfikacji i prowadzi do powierzenia przewozu przewoźnikowi - oszustowi.

Komplementarnym a zarazem fakultatywnym rozwiązaniem w stosunku do ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej jest ubezpieczenie ładunków w transporcie (CARGO). W tym przypadku niejako cała uwaga skupia się bezpośrednio i wprost na uszkodzonym bądź zniszczonym w czasie transportu ładunku. Stanowi ono ubezpieczenie mienia w transporcie. Należy mieć jednak na uwadze, iż umowę ubezpieczenia CARGO można zawrzeć wyłącznie na rzecz właściciela ładunku, jako że tylko on ponosi bezpośrednią stratę we własnym majątku, a nie np. na rzecz spedytora realizującego przewóz.

Zobacz także: Ubezpieczenie Cargo – o czym należy pamiętać wykupując polisę?

W tym przypadku wystarczy, że uprawniony do odszkodowania wykaże powstanie szkody. Ubezpieczeniem CARGO można objąć zarówno towar w transporcie drogowym, kolejowym, lotniczym jak i śródlądowym. Pozwala ono uniknąć konsekwencji utraty, ubytku lub uszkodzenia towaru. Niektórzy wręcz uważają, iż spedytor powinien co najmniej wskazać klientowi możliwość wykupienia ubezpieczenia CARGO (należyta staranność spedytora).

Należy pokreślić, iż przy przewozie m. in. leków, elektroniki czy perfum przewoźnicy często padają ofiarą napadów. W związku z tym warto, aby firmy spedycyjne dodatkowo skłaniały swoich klientów do zawierania umów ubezpieczenia CARGO (np.: odpowiednia adnotacja w formularzu zlecenia spedycyjnego), które oferuje pełną i najbardziej adekwatną ochronę przewożonych towarów celem uniknięcia uszczerbku w swoim własnym majątku.

Na zakończenie warto pamiętać o mniej przyjemnej stronie medalu - otóż, jeśli zakład ubezpieczeń naprawi szkodę właścicielowi towaru, może próbować przerzucić koszty na bezpośredniego sprawcę szkody (w ramach regresu) - i tu niestety może się zwrócić przeciwko spedytorowi lub przewoźnikowi.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA