REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto korzystać z ubezpieczenia cargo?

Przemysław Wierzbicki
Przemysław Wierzbicki
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są rodzaje ubezpieczeń związanych z działalnością TSL. Kiedy i kogo obowiązują. Jakie korzyści daje ubezpieczenie cargo i przy jakich ładunkach warto z niego skorzystać.

Ponieważ ze strony spedytorów padają często pytania dotyczące kwestii ubezpieczenia cargo, postaramy się wyjaśnić kilka najistotniejszych kwestii.

REKLAMA

REKLAMA

Każdy spedytor zazwyczaj ma do czynienia z kilkoma ubezpieczeniami związanymi z działalnością TSL: ubezpieczeniem OC spedytora, ubezpieczeniem OC przewoźnika, ubezpieczeniem cargo towaru.

Istotą spedycji jest wykonywanie czynności niezbędnych do przemieszczenia towaru, w szczególności chodzi o koordynowanie procesu przewozu, załadunku i rozładunku.

Zlecone czynności spedytor powinien wykonywać z zachowaniem profesjonalnej (należytej) staranności.

REKLAMA

Przyjmuje się, iż w ramach tej działalności spedytor powinien, na przykład, dopilnować, by każdy przewoźnik podejmujący towar do przewozu posiadał ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem zazwyczaj spedytor ma do czynienia z ubezpieczeniem OC przewoźnika, tj. z ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z przewozem towarów (warto pamiętać, iż spedytor, który wykonuje przewóz, odpowiada jak przewoźnik, więc OC spedytora go wtedy nie chroni).

Ponieważ przewoźnik odpowiada na zasadzie ryzyka (za wszelkie przypadki, chyba że wykaże brak swojej odpowiedzialności), jest z założeniami w trudniejszej sytuacji niż spedytor, jeśli dojdzie do szkody (np.: zostanie ukradziony samochód).

Bardzo często okazuje się również, iż ubezpieczenie nie pokrywa pewnych rodzajów szkód albo wymagane są akty staranności, o których w praktyce się zapomina. Jeśli ubezpieczyciel pokryje szkodę wyrządzoną przez przewoźnika może mieć regres do bezpośredniego sprawcy szkody (np.: do nietrzeźwego kierowcy ciężarówki, który spowodował wypadek).

Natomiast ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej spedytora przeznaczone jest dla firm spedycyjnych wykonujących usługi spedycyjne i obejmuje odpowiedzialność cywilnoprawną spedytora za szkody powstałe w wyniku niewykonania umowy spedycji (np.: zniszczenie, zagubienie lub utrata przesyłki).

Ma ono służyć zminimalizowaniu ryzyka zachwiania płynności finansowej firm spedycyjnych, poprzez przejęcie przez ubezpieczyciela ryzyka odpowiedzialności. Na tej podstawie dzięki ubezpieczeniu, firma spedycyjna zyskuje wiarygodność wobec zleceniodawców, a jednocześnie poczucie bezpieczeństwa własnej działalności.

Inaczej niż w przypadku przewoźników, odpowiedzialność spedytora nie ma charakteru odpowiedzialności na zasadzie ryzyka.

Oznacza to, iż ustalając, czy spedytor jest zobowiązany do zapłaty swojemu kontrahentowi odszkodowania, istotne jest określenie, czy spedytor ponosi winę za spowodowanie szkody.


Możliwe są bowiem dwa rodzaje sytuacji:

  • gdy szkoda powstała na skutek nienależytego wykonania obowiązku przez samego spedytora (np. nieodpowiednie przechowywanie towarów w magazynie, podstawienie niewłaściwego środka transportowego, wadliwy załadunek) zastosowanie znajdą zwykłe zasady odpowiedzialności (art. 471 KC) stanowiące, iż dłużnik odpowiada za szkodę wynikłą z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania. Spedytor może wykazać, iż nie ponosi winy i w ten sposób uwolnić się od odpowiedzialności, natomiast
  • odmiennie natomiast kształtuje się odpowiedzialność spedytora za szkody, które zostały wyrządzone przez dalszych spedytorów bądź przewoźników, którymi spedytor posłużył się przy wykonywaniu swojego zadania. Wówczas spedytor odpowiada również za ich działania, chyba że nie ponosi winy w wyborze. Oznacza to, iż w pierwszej kolejności odpowiedzialność spedytora zależy zatem od tego czy spedytor dochował należytej staranności przy wyborze swojego podwykonawcy - czy znalazł swojemu klientowi wiarygodnego przewoźnika. W wielu przypadkach spedytorzy korzystają z giełd transportowych i zlecają przewóz przypadkowym przewoźnikom. Skutkuje to często brakiem możliwości ich weryfikacji i prowadzi do powierzenia przewozu przewoźnikowi - oszustowi.

Komplementarnym a zarazem fakultatywnym rozwiązaniem w stosunku do ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej jest ubezpieczenie ładunków w transporcie (CARGO). W tym przypadku niejako cała uwaga skupia się bezpośrednio i wprost na uszkodzonym bądź zniszczonym w czasie transportu ładunku. Stanowi ono ubezpieczenie mienia w transporcie. Należy mieć jednak na uwadze, iż umowę ubezpieczenia CARGO można zawrzeć wyłącznie na rzecz właściciela ładunku, jako że tylko on ponosi bezpośrednią stratę we własnym majątku, a nie np. na rzecz spedytora realizującego przewóz.

Zobacz także: Ubezpieczenie Cargo – o czym należy pamiętać wykupując polisę?

W tym przypadku wystarczy, że uprawniony do odszkodowania wykaże powstanie szkody. Ubezpieczeniem CARGO można objąć zarówno towar w transporcie drogowym, kolejowym, lotniczym jak i śródlądowym. Pozwala ono uniknąć konsekwencji utraty, ubytku lub uszkodzenia towaru. Niektórzy wręcz uważają, iż spedytor powinien co najmniej wskazać klientowi możliwość wykupienia ubezpieczenia CARGO (należyta staranność spedytora).

Należy pokreślić, iż przy przewozie m. in. leków, elektroniki czy perfum przewoźnicy często padają ofiarą napadów. W związku z tym warto, aby firmy spedycyjne dodatkowo skłaniały swoich klientów do zawierania umów ubezpieczenia CARGO (np.: odpowiednia adnotacja w formularzu zlecenia spedycyjnego), które oferuje pełną i najbardziej adekwatną ochronę przewożonych towarów celem uniknięcia uszczerbku w swoim własnym majątku.

Na zakończenie warto pamiętać o mniej przyjemnej stronie medalu - otóż, jeśli zakład ubezpieczeń naprawi szkodę właścicielowi towaru, może próbować przerzucić koszty na bezpośredniego sprawcę szkody (w ramach regresu) - i tu niestety może się zwrócić przeciwko spedytorowi lub przewoźnikowi.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA