REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozpoznać, czy przewożony ładunek jest transportem typu ADR ?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marian Markiewicz
Warto poznać zasady stosowania przepisów ADR
Warto poznać zasady stosowania przepisów ADR
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak ocenić czy towar albo transport przewożonych ładunków jest transportem typu ADR, a więc podlega szczególnym wymogom jeśli chodzi o ich wyładunek jak i załadunek?

Pomimo ogólnie dostępnej literatury oraz informacji w prasie branżowej, rozpoznanie i zarządzanie transportem oraz towarami typu ADR nadal sprawia kłopoty wielu przedsiębiorcom.

REKLAMA

Poniżej prezentuję zestaw podstawowych pytań, które należy zadać podczas oceny, czy towar albo transport przewożonych ładunków jest transportem typu ADR, a więc podlega szczególnym wymogom jeśli chodzi o ich wyładunek jak i załadunek.

Podstawowe pytania w momencie oceny ADR:

  • Czy na teren zakładu wjeżdżają/wyjeżdżają pojazdy z tablicami barwy pomarańczowej ?
  • Czy na dokumencie przewozowym widnieje nazwa waszego zakładu jako nadawcy – odbiorcy?
  • Czy dokonuje się na terenie operacji rozładunku/załadunku towarów niebezpiecznych?
  • Czy opakowania na magazynie mają oznaczenia UN ….?
  • Czy na opakowaniach naklejone są oznakowania ADR ? kolorowe rąby
  • Czy Państwa pracownicy uczestniczą przy czynnościach rozładunkowych/ załadunkowych/przeładunkowych z użyciem towarów niebezpiecznych/sprawdzają stan opakowań , ilości rozładowywane …/ ?
  • Czy pracownicy posiadają w Aktach Personalnych odpowiednie zaświadczenie o przeszkoleniu ADR ?
  • Czy na terenie zakładu wyznaczony jest Plany Ochrony ?
  • Czy są składane sprawozdania roczne do Wojewody z ilości załadowanych – przewiezionych – rozładowanych towarów niebezpiecznych ?

Nadawca towarów niebezpiecznych jest zobowiązany

Nadawca towarów niebezpiecznych jest zobowiązany dostarczyć do przewozu tylko takie przesyłki, które spełniają wymagania ADR w szczególności:

  • upewnić się, że towary niebezpieczne są sklasyfikowane i dopuszczone do przewozu zgodnie z ADR;
  • zaopatrzyć kierowcę w informacje i dane oraz, jeżeli to konieczne, w wymagane dokumenty przewozowe oraz dokumenty towarzyszące (zezwolenia, dopuszczenia, powiadomienia, świadectwa itd.), 
  • używać wyłącznie opakowań, dużych opakowań i dużych pojemników do przewozu luzem (DPPL) oraz cystern (pojazdów-cystern, cystern odejmowalnych, pojazdów-baterii, MEGC, cystern przenośnych i kontenerów-cystern), które są dopuszczone i odpowiednie do przewozu danych materiałów oraz posiadają oznakowanie wymagane przez ADR;
  • stosować się do wymagań dotyczących sposobów nadania i ograniczeń wysyłkowych;
  • zapewnić, aby nawet próżne i nieodgazowane cysterny (pojazdy-cysterny, cysterny odejmowalne, pojazdy-baterie, MEGC, cysterny przenośne i kontenery-cysterny) lub próżne nie oczyszczone pojazdy i duże lub małe kontenery były odpowiednio oznakowane i posiadały wymagane nalepki ostrzegawcze, a próżne nie oczyszczone cysterny były tak samo zamknięte i szczelne jak w stanie ładownym.

Dowiedz się: Jak przeprowadzić analizę ADR ?

Załadowca powinien w szczególności:

  • wydać towary niebezpieczne przewoźnikowi tylko w przypadku, gdy są one dopuszczone do przewozu zgodnie z ADR;
  • sprawdzić, przy wydawaniu do przewozu opakowanych towarów niebezpiecznych lub próżnych, nie oczyszczonych opakowań, czy opakowania nie są uszkodzone. Nie powinien on wydać sztuki przesyłki, w której opakowanie jest uszkodzone, dopóki nie zostaną usunięte uszkodzenia, w szczególności jeżeli opakowanie jest nieszczelne, jeżeli są wycieki materiału niebezpiecznego lub istnieje możliwość ich wystąpienia; obowiązek ten dotyczy również próżnych nie oczyszczonych opakowań;
  • postępować zgodnie z przepisami szczególnymi dotyczącymi załadunku i manipulowania ładunkiem podczas załadunku towarów niebezpiecznych do pojazdu albo dużego lub małego kontenera;
  • spełnić, po załadunku towarów niebezpiecznych do kontenera, wymagania dotyczące oznakowania;
  • stosować się, przy załadunku sztuk przesyłki, do zakazów ładowania razem oraz do wymagań dotyczących oddzielania towarów niebezpiecznych od żywności, innych artykułów spożywczych oraz karmy dla zwierząt, uwzględniając przy tym towary niebezpieczne znajdujące się już w pojeździe lub dużym kontenerze.

Pakujący powinien stosować się w szczególności do:

  •  wymagań dotyczących warunków pakowania, w tym pakowania razem; oraz
  • wymagań dotyczących oznakowania i stosowania nalepek ostrzegawczych, w przypadku, gdy przygotowuje sztuki przesyłki do przewozu.

Napełniający powinien w szczególności:

  • upewnić się przed napełnieniem, że zarówno cysterny jak również ich wyposażenie są w dobrym stanie technicznym;
  • upewnić się, że w przypadku pojazdów-cystern, pojazdów-baterii, cystern odejmowalnych, cystern przenośnych, kontenerów-cystern oraz MEGC, nie został przekroczony termin ich następnego badania;
  • napełniać cysterny jedynie materiałami niebezpiecznymi, które są dopuszczone do przewozu w tych cysternach;
  • stosować się, przy napełnianiu cysterny, do wymagań dotyczących załadunku materiałów niebezpiecznych do sąsiednich komór cysterny;
  • przestrzegać, podczas napełniania cysterny, określonych dla danego materiału maksymalnego dopuszczalnego stopnia napełnienia lub maksymalnej dopuszczalnej masy zawartości na litr pojemności cysterny;
  • sprawdzić szczelność zamknięć cysterny, po jej napełnieniu;
  • zapewnić, aby na zewnętrznej powierzchni napełnionej cysterny, nie było pozostałości ładowanego materiału;
  • zapewnić, przygotowując towary niebezpieczne do przewozu, aby zostały umieszczone wymagane przepisami tablice barwy pomarańczowej oraz nalepki ostrzegawcze na cysternach, a także na pojazdach oraz dużych i małych kontenerach do przewozu luzem.

Przewoźnik powinien w szczególności:

  • upewnić się, że towary niebezpieczne przeznaczone do przewozu są dopuszczone do przewozu zgodnie z ADR;
  • upewnić się, że w jednostce transportowej znajduje się wymagana przepisami prawa dokumentacja;
  • sprawdzić wzrokowo, czy pojazdy i ładunek nie mają oczywistych wad, wycieków lub pęknięć, braków w wyposażeniu, itp.;
  • upewnić się, że nie upłynął termin następnego badania dla pojazdów-cystern, pojazdów-baterii, cystern-stałych, cystern odejmowalnych, cystern przenośnych, kontenerów-cystern i MEGC;
  • sprawdzić, czy pojazdy nie są nadmiernie załadowane;
  • upewnić się, że na pojazdach umieszczone zostało wymagane oznakowanie i nalepki ostrzegawcze;
  • upewnić się, że w pojeździe znajduje się wyposażenie wymagane w pisemnych instrukcjach dla kierowcy

oraz

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przestrzegać przepisów związanych z załadunkiem, rozładunkiem, manipulowaniem ładunkiem;
  • pracownicy powinni być przeszkoleni w zakresie wymogów Umowy ADR (1.3, 8.2.3) – szkolenie wew. organizowane przez doradcę ds. bezpieczeństwa w transporcie drogowym towarów niebezpiecznych;
  • złożyć rocznego sprawozdania z działalności w zakresie przewozu/ załadunku/ rozładunku drogowego towarów niebezpiecznych;
  • wyznaczyć na swój koszt Doradcę ds. bezpieczeństwa w transporcie drogowym towarów niebezpiecznych (ADR 1.8.3, art. 21.1. Ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, Dz. U. Nr 199, poz. 1671

Jak należy przyjmować do przewozu materiały niebezpieczne do transportu drogowego ?

Przewóz ADR jest ściśle unormowany. Jeśli czegoś zaniedbasz, możesz mieć poważne kłopoty.

Sprawdź, czego dopilnować przy załadunku.

Przewoźnik, przyjmując do przewozu towary niebezpieczne (o tym, że towar jest niebezpieczny powinien powiadomić nadawca), musi dopełnić kilku obowiązków, które narzuca mu prawo, m.in.:

  • upewnić się, czy ma prawo przewozić takie materiały;
  • sprawdzić „wzrokowo”, czy ładunek jest dobrze zapakowany;
  • sprawdzić, czy pojazdy nie są nadmiernie załadowane;
  • sprawdzić, czy materiały są prawidłowo sklasyfikowane;
  • upewnić się, że materiały niebezpieczne są prawidłowo oznaczone;
  • upewnić się, czy pojazd jest prawidłowo oznakowany ;
  • upewnić się, czy nie musi zgłosić takiego przewozu odpowiednim organom administracji i ewentualnie dokonać takiego zgłoszenia;
  • upewnić się, czy kierowca jest odpowiednio przeszkolony;
  • wyposażyć jednostkę transportową w odpowiednie dokumenty;
  • zapewnić w pojeździe dodatkowe wyposażenie;
  • w niektórych przypadkach - zatrudniać w swojej firmie doradcę do spraw bezpieczeństwa w transporcie

Zapamiętaj !!!

Nie zawsze jednak towary niebezpieczne wymagają wszystkich tych zabiegów. Niektóre (zależy to np. od sposobu pakowania, a ściślej - od ilości towaru, który znajduje się w pojedynczym opakowaniu) mogą być przewożone w tzw. LQ niepełnym ADR.

Obowiązki Odbiorcy

Odbiorca ma za zadanie nie opóźniać przyjęcia towarów bez istotnych powodów oraz sprawdzić po rozładunku, czy zostały spełnione należące do niego wymagania ADR. Powinien on w szczególności:

  • dokonać, w przypadkach wskazanych w ADR, wymaganego oczyszczenia i odkażenia pojazdów i kontenerów;
  • zapewnić, aby kontenery, które zostały całkowicie rozładowane, oczyszczone i odkażone, nie posiadały oznakowania wymaganego w czasie transportu.

oraz

  • przestrzegać przepisów związanych z załadunkiem, rozładunkiem, manipulowaniem ładunkiem;
  • pracownicy powinni być przeszkoleni w zakresie wymogów Umowy ADR (1.3, 8.2.3) – szkolenie wew. organizowane przez doradcę ds. bezpieczeństwa w transporcie drogowym towarów niebezpiecznych;
  • złożyć rocznego sprawozdania z działalności w zakresie przewozu/ załadunku/ rozładunku drogowego towarów niebezpiecznych;
  • wyznaczyć na swój koszt Doradcę ds. bezpieczeństwa w transporcie drogowym towarów niebezpiecznych (ADR 1.8.3, art. 21.1. Ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, Dz. U. Nr 199, poz. 1671

Z tych kilku przytoczonych zasad widać , że jeśli pojawiają się błędy to są spowodowane brakiem odpowiednio przeszkolonych pracowników u Przedsiębiorcy , który towar niebezpieczny przygotowuje do transportu.

Oszczędniej jest kupić karton bez certyfikatu i nadać go jako zwykłą przesyłkę ,, może nic nikomu się nie stanie ’’ , a niżeli zakupić odpowiednie opakowanie certyfikowane i nadać jako przesyłkę ADR , taniej nie oznacza bezpieczniej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA