REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opłaty drogowe w Polsce wpływają na ceny usług transportowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Pomian Biesiekierski
fot. Grupa PEKAES
fot. Grupa PEKAES

REKLAMA

REKLAMA

Jak nowy system poboru opłat wpływa na ceny usług transportowych. Jak uwzględnić wysokość opłat drogowych w fakturach dla klientów. O tym w artykule Marka Biesiekierskiego, dyrektora operacyjnego PEKAES SA.

Poprzedni system odpłatności za korzystanie z dróg (system winietowy) obejmował przejazd autostradami koncesyjnymi, na których opłaty pobierają prywatne firmy. Teraz poza e-mytem przewoźnicy muszą za nie zapłacić dodatkowo.

REKLAMA

W systemie winietowym przewoźnik płacił zryczałtowaną kwotę, ok. 500 zł miesięcznie. Nowy system poboru opłat miał w swych zamierzeniach urealnić koszty, jakie ponoszą przewoźnicy. W systemie winietowym Skarb Państwa wypłacał rekompensaty koncesjonariuszom autostrad, które często zdaniem rządu wyrównały się i dlatego za utrzymanie dróg de facto płacił podatnik.

REKLAMA

Teraz dochody z e-myta mają trafiać bezpośrednio do Funduszu Drogowego, skąd będą przekazywane na inwestycje drogowe. Resort infrastruktury przekonuje, że dzięki zastąpieniu winiet e-mytem będziemy mieć znacznie większe środki na budowę dróg. Jednak nowy system, który obowiązuje w Polsce od 3 lipca spowodował znaczący wzrost kosztów przewoźników.

Przed wprowadzeniem nowego systemu poboru opłat drogowych, duże firmy przychylały się do jego wprowadzenia w postaci oddzielnej opłaty, jednak kosztami z nim związanymi zostali zmuszeni obciążyć swoich klientów. 

Przeczytaj inne artykuły autora:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Licencje transportowe po 4 grudnia 

Jak przygotować przesyłkę do przewozów drobnicowych. Problem klienta i operatora logistycznego

Podobny system opłat do polskiego e-myta działa już m. in. w Niemczech, Austrii, Francji, Włoszech, Czechach i na Słowacji. Przewoźnicy w tych krajach odbierają wprowadzona opłatę neutralnie, choć i tam w wielu przypadkach znacznie wzrosły koszty operacyjne średnich i większych przewoźników, jednak powszechność zjawiska spowodowała, że opłata nie zachwiała znacząco równowagą na rynku. Wszyscy podkreślają, że najważniejsze jest to, aby system był dokładnie przemyślany i wypróbowany, zanim zostanie wprowadzony.

I takiej rady udzielają tym, którzy dopiero będą wdrażać e-myto.

REKLAMA

PEKAES, jako odpowiedzialny operator logistyczny, na bieżąco informował o planowanych zmianach w związku z tą opłatą, zarówno swoich Klientów, jak i współpracujących z nami Przewoźników. Wszyscy Przewoźnicy - Partnerzy korzystają z urządzeń OBU i nie mają kłopotu z realizacją płatności bez względu na to jaki system wnoszenia opłat wybrali podczas podpisywania umowy. Uruchomiliśmy wszelkie kanały komunikacji, aby przed wprowadzeniem e-myta wszyscy nasi Partnerzy wiedzieli o planowanych zmianach. 

Nasi kierowcy wiedzą, że omijając płatne odcinki dróg, a wybierający te nieprzystosowane do ruchu ciężarówek, narażają się na kontrole i mandaty. Główny Inspektorat Transportu Drogowego w ciągu pierwszych 2 miesięcy obowiązywania e-myta ukarał przewoźników ponad 0,5 mln zł kar.W tym momencie trudno określić stałą opłatę związaną z e-mytem, jak w przypadku dopłat paliwowych (BAF), czy walutowych (CAF), które ustala się procentowo lub kwotowo na dany okres np. miesiąc.

W przypadku opłat drogowych nie można tego zrobić dla wszystkich produktów oferowanych przez firmy z branży TSL.

W przypadku drobnicy firmy uśredniły ponoszone opłaty drogowe związane ze świadczonymi usługami dlatego, że pojazdy poruszają się w większości po tych samych trasach. Natomiast przewożąc ładunki całopojazdowe, występuje zbyt wiele relacji i obciążeń wynikających z e-myta dla wszystkich relacji, a tego po prostu nie sposób precyzyjnie wyliczyć.

Dodatkowo tylko niewielka ilość dróg objęta jest opłatami. Nie można zatem uśrednić stawki dla kilometra ładownego lub dla kierunku. Jedyną możliwością jest doliczanie dodatkowej opłaty drogowej do wyliczonej relacji i włączenie jej we fracht. 

Wyłączenie opłaty z tytułu e-myta jako oddzielnej pozycji, świadczy jedynie o tym, że chcemy pokazać naszym Klientom, że nie jest to dodatkowa marża, ale wynikająca z przepisów dodatkowa opłata. Z tych powodów PEKAES wyodrębnia oddzielną pozycję na fakturze mówiącą o wartości opłaty drogowej tylko dla usług związanych z przesyłkami drobnicowymi. Dla pozostałych usług transportowych informacja o wysokości e-myta umieszczamy w specyfikacji faktury.

Informacja o wysokości e-myta jest o tyle ważna, że lipcowe podwyżki były dopiero pierwszymi z szeregu planowanych z uwagi na opłaty drogowe. Kolejne szykują się w styczniu przyszłego roku, kiedy do systemu ViaToll zostaną włączone kolejne odcinki dróg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

REKLAMA

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA