REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opłaty drogowe w Polsce wpływają na ceny usług transportowych

Marek Pomian Biesiekierski
fot. Grupa PEKAES
fot. Grupa PEKAES

REKLAMA

REKLAMA

Jak nowy system poboru opłat wpływa na ceny usług transportowych. Jak uwzględnić wysokość opłat drogowych w fakturach dla klientów. O tym w artykule Marka Biesiekierskiego, dyrektora operacyjnego PEKAES SA.

Poprzedni system odpłatności za korzystanie z dróg (system winietowy) obejmował przejazd autostradami koncesyjnymi, na których opłaty pobierają prywatne firmy. Teraz poza e-mytem przewoźnicy muszą za nie zapłacić dodatkowo.

REKLAMA

W systemie winietowym przewoźnik płacił zryczałtowaną kwotę, ok. 500 zł miesięcznie. Nowy system poboru opłat miał w swych zamierzeniach urealnić koszty, jakie ponoszą przewoźnicy. W systemie winietowym Skarb Państwa wypłacał rekompensaty koncesjonariuszom autostrad, które często zdaniem rządu wyrównały się i dlatego za utrzymanie dróg de facto płacił podatnik.

REKLAMA

Teraz dochody z e-myta mają trafiać bezpośrednio do Funduszu Drogowego, skąd będą przekazywane na inwestycje drogowe. Resort infrastruktury przekonuje, że dzięki zastąpieniu winiet e-mytem będziemy mieć znacznie większe środki na budowę dróg. Jednak nowy system, który obowiązuje w Polsce od 3 lipca spowodował znaczący wzrost kosztów przewoźników.

Przed wprowadzeniem nowego systemu poboru opłat drogowych, duże firmy przychylały się do jego wprowadzenia w postaci oddzielnej opłaty, jednak kosztami z nim związanymi zostali zmuszeni obciążyć swoich klientów. 

Przeczytaj inne artykuły autora:

Licencje transportowe po 4 grudnia 

Jak przygotować przesyłkę do przewozów drobnicowych. Problem klienta i operatora logistycznego

Podobny system opłat do polskiego e-myta działa już m. in. w Niemczech, Austrii, Francji, Włoszech, Czechach i na Słowacji. Przewoźnicy w tych krajach odbierają wprowadzona opłatę neutralnie, choć i tam w wielu przypadkach znacznie wzrosły koszty operacyjne średnich i większych przewoźników, jednak powszechność zjawiska spowodowała, że opłata nie zachwiała znacząco równowagą na rynku. Wszyscy podkreślają, że najważniejsze jest to, aby system był dokładnie przemyślany i wypróbowany, zanim zostanie wprowadzony.

I takiej rady udzielają tym, którzy dopiero będą wdrażać e-myto.

REKLAMA

PEKAES, jako odpowiedzialny operator logistyczny, na bieżąco informował o planowanych zmianach w związku z tą opłatą, zarówno swoich Klientów, jak i współpracujących z nami Przewoźników. Wszyscy Przewoźnicy - Partnerzy korzystają z urządzeń OBU i nie mają kłopotu z realizacją płatności bez względu na to jaki system wnoszenia opłat wybrali podczas podpisywania umowy. Uruchomiliśmy wszelkie kanały komunikacji, aby przed wprowadzeniem e-myta wszyscy nasi Partnerzy wiedzieli o planowanych zmianach. 

Nasi kierowcy wiedzą, że omijając płatne odcinki dróg, a wybierający te nieprzystosowane do ruchu ciężarówek, narażają się na kontrole i mandaty. Główny Inspektorat Transportu Drogowego w ciągu pierwszych 2 miesięcy obowiązywania e-myta ukarał przewoźników ponad 0,5 mln zł kar.W tym momencie trudno określić stałą opłatę związaną z e-mytem, jak w przypadku dopłat paliwowych (BAF), czy walutowych (CAF), które ustala się procentowo lub kwotowo na dany okres np. miesiąc.

W przypadku opłat drogowych nie można tego zrobić dla wszystkich produktów oferowanych przez firmy z branży TSL.

W przypadku drobnicy firmy uśredniły ponoszone opłaty drogowe związane ze świadczonymi usługami dlatego, że pojazdy poruszają się w większości po tych samych trasach. Natomiast przewożąc ładunki całopojazdowe, występuje zbyt wiele relacji i obciążeń wynikających z e-myta dla wszystkich relacji, a tego po prostu nie sposób precyzyjnie wyliczyć.

Dodatkowo tylko niewielka ilość dróg objęta jest opłatami. Nie można zatem uśrednić stawki dla kilometra ładownego lub dla kierunku. Jedyną możliwością jest doliczanie dodatkowej opłaty drogowej do wyliczonej relacji i włączenie jej we fracht. 

Wyłączenie opłaty z tytułu e-myta jako oddzielnej pozycji, świadczy jedynie o tym, że chcemy pokazać naszym Klientom, że nie jest to dodatkowa marża, ale wynikająca z przepisów dodatkowa opłata. Z tych powodów PEKAES wyodrębnia oddzielną pozycję na fakturze mówiącą o wartości opłaty drogowej tylko dla usług związanych z przesyłkami drobnicowymi. Dla pozostałych usług transportowych informacja o wysokości e-myta umieszczamy w specyfikacji faktury.

Informacja o wysokości e-myta jest o tyle ważna, że lipcowe podwyżki były dopiero pierwszymi z szeregu planowanych z uwagi na opłaty drogowe. Kolejne szykują się w styczniu przyszłego roku, kiedy do systemu ViaToll zostaną włączone kolejne odcinki dróg.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA