REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opłaty drogowe w Polsce wpływają na ceny usług transportowych

Marek Pomian Biesiekierski
fot. Grupa PEKAES
fot. Grupa PEKAES

REKLAMA

REKLAMA

Jak nowy system poboru opłat wpływa na ceny usług transportowych. Jak uwzględnić wysokość opłat drogowych w fakturach dla klientów. O tym w artykule Marka Biesiekierskiego, dyrektora operacyjnego PEKAES SA.

Poprzedni system odpłatności za korzystanie z dróg (system winietowy) obejmował przejazd autostradami koncesyjnymi, na których opłaty pobierają prywatne firmy. Teraz poza e-mytem przewoźnicy muszą za nie zapłacić dodatkowo.

REKLAMA

REKLAMA

W systemie winietowym przewoźnik płacił zryczałtowaną kwotę, ok. 500 zł miesięcznie. Nowy system poboru opłat miał w swych zamierzeniach urealnić koszty, jakie ponoszą przewoźnicy. W systemie winietowym Skarb Państwa wypłacał rekompensaty koncesjonariuszom autostrad, które często zdaniem rządu wyrównały się i dlatego za utrzymanie dróg de facto płacił podatnik.

Teraz dochody z e-myta mają trafiać bezpośrednio do Funduszu Drogowego, skąd będą przekazywane na inwestycje drogowe. Resort infrastruktury przekonuje, że dzięki zastąpieniu winiet e-mytem będziemy mieć znacznie większe środki na budowę dróg. Jednak nowy system, który obowiązuje w Polsce od 3 lipca spowodował znaczący wzrost kosztów przewoźników.

Przed wprowadzeniem nowego systemu poboru opłat drogowych, duże firmy przychylały się do jego wprowadzenia w postaci oddzielnej opłaty, jednak kosztami z nim związanymi zostali zmuszeni obciążyć swoich klientów. 

REKLAMA

Przeczytaj inne artykuły autora:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Licencje transportowe po 4 grudnia 

Jak przygotować przesyłkę do przewozów drobnicowych. Problem klienta i operatora logistycznego

Podobny system opłat do polskiego e-myta działa już m. in. w Niemczech, Austrii, Francji, Włoszech, Czechach i na Słowacji. Przewoźnicy w tych krajach odbierają wprowadzona opłatę neutralnie, choć i tam w wielu przypadkach znacznie wzrosły koszty operacyjne średnich i większych przewoźników, jednak powszechność zjawiska spowodowała, że opłata nie zachwiała znacząco równowagą na rynku. Wszyscy podkreślają, że najważniejsze jest to, aby system był dokładnie przemyślany i wypróbowany, zanim zostanie wprowadzony.

I takiej rady udzielają tym, którzy dopiero będą wdrażać e-myto.

PEKAES, jako odpowiedzialny operator logistyczny, na bieżąco informował o planowanych zmianach w związku z tą opłatą, zarówno swoich Klientów, jak i współpracujących z nami Przewoźników. Wszyscy Przewoźnicy - Partnerzy korzystają z urządzeń OBU i nie mają kłopotu z realizacją płatności bez względu na to jaki system wnoszenia opłat wybrali podczas podpisywania umowy. Uruchomiliśmy wszelkie kanały komunikacji, aby przed wprowadzeniem e-myta wszyscy nasi Partnerzy wiedzieli o planowanych zmianach. 

Nasi kierowcy wiedzą, że omijając płatne odcinki dróg, a wybierający te nieprzystosowane do ruchu ciężarówek, narażają się na kontrole i mandaty. Główny Inspektorat Transportu Drogowego w ciągu pierwszych 2 miesięcy obowiązywania e-myta ukarał przewoźników ponad 0,5 mln zł kar.W tym momencie trudno określić stałą opłatę związaną z e-mytem, jak w przypadku dopłat paliwowych (BAF), czy walutowych (CAF), które ustala się procentowo lub kwotowo na dany okres np. miesiąc.

W przypadku opłat drogowych nie można tego zrobić dla wszystkich produktów oferowanych przez firmy z branży TSL.

W przypadku drobnicy firmy uśredniły ponoszone opłaty drogowe związane ze świadczonymi usługami dlatego, że pojazdy poruszają się w większości po tych samych trasach. Natomiast przewożąc ładunki całopojazdowe, występuje zbyt wiele relacji i obciążeń wynikających z e-myta dla wszystkich relacji, a tego po prostu nie sposób precyzyjnie wyliczyć.

Dodatkowo tylko niewielka ilość dróg objęta jest opłatami. Nie można zatem uśrednić stawki dla kilometra ładownego lub dla kierunku. Jedyną możliwością jest doliczanie dodatkowej opłaty drogowej do wyliczonej relacji i włączenie jej we fracht. 

Wyłączenie opłaty z tytułu e-myta jako oddzielnej pozycji, świadczy jedynie o tym, że chcemy pokazać naszym Klientom, że nie jest to dodatkowa marża, ale wynikająca z przepisów dodatkowa opłata. Z tych powodów PEKAES wyodrębnia oddzielną pozycję na fakturze mówiącą o wartości opłaty drogowej tylko dla usług związanych z przesyłkami drobnicowymi. Dla pozostałych usług transportowych informacja o wysokości e-myta umieszczamy w specyfikacji faktury.

Informacja o wysokości e-myta jest o tyle ważna, że lipcowe podwyżki były dopiero pierwszymi z szeregu planowanych z uwagi na opłaty drogowe. Kolejne szykują się w styczniu przyszłego roku, kiedy do systemu ViaToll zostaną włączone kolejne odcinki dróg.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA