Jak wysłać towar w kontenerze drogą morską?
REKLAMA
REKLAMA
Proces logistyczny, którego uwieńczeniem jest dostarczenie towaru do odbiorcy z uwzględnieniem drogi morskiej, może stanowić nie lada wyzwanie dla jego organizatora – najczęściej wyspecjalizowanej firmy spedycyjnej.
REKLAMA
Oferując swoją usługę klientowi – załadowcy nie tylko zobowiązuje się do fizycznego przemieszczenia towaru z godnie z zasadą: „na czas, na miejsce i w atrakcyjnej cenie” ale przejmuje również pełną odpowiedzialność za jego stan podczas całej podróży. Najczęściej z punktu widzenia klienta, który oczekuje na dostarczenie towaru z punktu A do punktu B to co się dzieje pomiędzy nie jest bardzo interesujące.
Oferta ma być kompleksowa, rozsądna cenowo oraz wiarygodna tak, aby obie strony, sprzedający i kupujący towar byli zadowoleni. Usługa transportowa z tej perspektywy staje się zatem elementem procesu sprzedaży, który w dzisiejszych czasach zaczyna odgrywać niebagatelną rolę.
Firmy coraz rzadziej pozwalają sobie na utrzymywanie wysokich stanów magazynowych czy to dóbr produkcyjnych czy konsumpcyjnych, zatem ładunek musi być dostarczony w odpowiednim czasie.
Jak wygląda przewóz ładunków w kontenerach drogą morską od strony organizacyjnej ?
REKLAMA
Podstawą do organizacji stają się ustalenia pomiędzy klientem a spedytorem dotyczące wymogów, jakie musi spełnić transport ze względu na rodzaj ładunku. Ten parametr determinuje w znacznym stopniu dobór środków transportu i z jednej strony stanowi kluczowy element wyceny oferty, a z drugiej określa rodzaj zaoferowanej usługi.
Jeśli w grę wchodzi standardowy kontener to pierwszym krokiem spedytora jest wybór armatora. Usługa oferowana przez armatora oceanicznego jest najczęściej kluczowym elementem łańcucha transportu, obsługuje on bowiem najdłuższy odcinek transportowy, a co za tym idzie również najbardziej kosztochłonny.
W tej usłudze przewozowej wliczony jest również kontener zatem wybór armatora determinuje wybór kontenera oraz miejsce jego podjęcia pod załadunek.
Kontener z miejsca jego składowania (którym najczęściej jest specjalistyczny depot) zostaje zatem podjęty przez firmę transportową (drogową lub kolejową) zakontraktowaną przez spedytora i dostarczony do miejsca jego załadunku.
Może być to zarówno bezpośrednio obiekt należący do klienta jak i również terminal kontenerowy, na który towar został uprzednio dostarczony pojazdami plandekowymi lub innymi specjalistycznymi pojazdami transportowymi.
REKLAMA
Większość terminali kontenerowych dysponuje możliwościami bezpośredniego załadunku kontenerów towarami wcześniej dostarczonymi do terminalowych magazynów. Po załadowaniu (sformowaniu) kontenera musi on przejść odprawę celną wywozową(eksportową), ładunek zostaje zaplombowany a następnie przewoźnik udaje się do terminalu.
Gdy pełny kontener zostaje przywieziony do terminalu, zostaje on złożony na placach składowych w przeznaczonym dla niego miejscu i czeka na załadunek na statek zakontraktowanego armatora oceanicznego lub armatora, który dostarczy kontener z Bałtyku do portu oceanicznego.
W międzyczasie pracownicy terminalu przygotowują plan załadunku kontenerów na statek tak aby cały proces przebiegł szybko i sprawnie nie powodując jego przestojów w porcie.
Mimo, że udział usługi terminalowej w kosztach całego przewozu towaru w kontenerze jest stosunkowo niewielki, to jednak specjalistyczny obiekt terminalowy jest niezbędnym elementem umożliwiającym przeładunek na styku lądu i morza.
Jednocześnie dodatkowe usługi świadczone przez terminale, takie jak magazynowanie, załadunki i rozładunki kontenerów, skanowanie, ważenie itp. znakomicie ułatwiają organizację przewozu kontenera.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.